גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך מכתיבים בני הנוער את הקניות במשפחה

שני סקרים מציגים את התחזקות כוח הקנייה הצעיר בארץ: יותר ממחצית מבני הנוער עובדים, מקבלים מאות שקלים כדמי כיס, 70% מהם מבצעים רכישות באינטרנט, ורובם מעורבים במערך הקניות המשפחתי

סלולר ילדים נוער / צלם: טינקסטוק
סלולר ילדים נוער / צלם: טינקסטוק

בני הנוער מעולם לא נתפסו ככוח קנייה רציני, אך נראה כי ככל שעוברות השנים הם הופכים לחלק רלוונטי יותר ויותר עבור משווקים, מפרסמים וחברות מסחריות. לא מדובר רק בסכום העולה של דמי הכיס שהם מקבלים ובהוצאה החודשית הממוצעת של ההורים עליהם, אלא גם - ואולי בעיקר - על המעורבות הגוברת שלהם בהחלטות צרכניות ובתחומי רכישה שונים במשק-הבית.

סקרים שערך מכון המחקר מדגם עבור העיתון "ראש1" אונליין, בקרב מדגם מייצג של כ-600 בני נוער בגילאי 12-17 במגזר היהודי הלא-חרדי, באוקטובר 2013 ובספטמבר 2014, מראים את המגמה המתחזקת של כוח הקנייה הצעיר. את הסקרים המלאים, שאוגדו לספר מעמיק ומפורט, ניתן להשיג כאן.

על-פי הסקר, 59% מתוך 400 אלף בני נוער במגזר היהודי הלא-חרדי עובדים לפרסנתם, ובקרב בנות בגילאי 16-17 התופעה רווחת אף יותר - עם 76.2% מכלל האוכלוסייה הספציפית. הבנות הן גם אלה שעובדות יותר שלא בתקופת החופש הגדול - 51.7% לעומת 25.5% בקרב הבנים.

מלבד המשכורת, עבור מי שעובד, לכרבע מבני הנוער יש דמי כיס קבועים, והסכום השבועי הממוצע עומד על 101.2 שקל. זאת, לצד העובדה ש-64% מבני הנוער מעידים, כי הם מקבלים בנוסף גם כסף לבילויים בסכום חודשי של 170.6 שקל.

עם הכסף שקיבלו מההורים או שהרוויחו מהעבודה, בני הנוער עושים שימוש מושכל למדי, כך מסתבר. כשהם נשאלו מה משפיע על החלטת הרכישה שלהם בתחומי אופנה, אפשר לראות בבירור, שפרסומות או כתבות בעיתון לא מניעות אותם לפעולה. כך, את 240 השקלים שהם מוציאים בממוצע מדי חודש על פריטי אופנה ולבוש, הם מוציאים בהסתמך על המלצות של חברים או ניסיון העבר - כפי שמעידים כ-50% מבני הנוער שהשתתפו בסקר. שליש מבני הנוער מסתמכים על דעת ההורים, ורק לאחר מכן מסתמכים על פרסומות, כתבות בעיתון, או במקרים זניחים - על ידידותיות לסביבה של המוצר עצמו.

מנכ"ל "ראש1", ניצן דיקשטיין, רואה את התמונה מעט אחרת. "15% מבני הנוער כן מושפעים מפרסומות, וזה לא מעט. העניין הוא שהם יותר ערים וחשדניים כלפי פרסומות, ומחפשים לא אחת את הערך המוסף. במקביל, אנחנו רואים התגברות של מהלכים פרסומיים שפונים ספציפית לבני נוער, מתוך הבנה שהשקעה בפלח שוק הזה לא רק נותנת תוצאות מיידיות של הפיכתם והפיכת התא המשפחתי שלהם ללקוח, אלא גם יצירת לקוח נאמן לשנים הבאות, שבהן בני הנוער יקימו תא משפחתי משלהם", מסביר דיקשטיין. "חלק מהקמפיינים האלה נעשים גם בעולמות הרלוונטיים - רשתות חברתיות, סרטוני וידיאו ואלמנטים נוספים, שמייצרים מעורבות ואינטראקציה עם בני הנוער".

"התמורה לכסף - ערך מרכזי"

ואם פרסומות לא משפיעות, גם המותגים לא משחקים תפקיד מרכזי במיוחד. 52.7% מבני הנוער במגזר היהודי הלא-החרדי טוענים, כי המותג לא חשוב להם כשהם רוכשים מוצר חדש ו-43.8% מוסיפים, כי יש להם הרבה חברים שמותגים לא מעניינים אותם.

"במחקר זיהינו כי חשיבות המותג מאבדת ערך אצל בני הנוער לאורך השנים בכלל, ואצל בנות נוער בפרט, אך המותג עדיין מהווה כ-50% מהחלטת הרכישה. ניתן לייחס זאת לכך שבני הנוער מעוניינים לגבש דעה עצמאית, זה הגורם שהכי משפיע עליהם ברכישת מוצרים. רק בשיעור קטן משאלות הנוגעות למותגים, ששאלנו במחקר, היו מותגים דומיננטיים שהובילו באחוזים ניכרים", מסביר דיקשטיין. "אני חושב שיש כאן הזדמנות גדולה למותגים קטנים, לפנות לבני נוער שנמצאים בשלב שבו הם מגבשים את הזהות העצמית שלהם ובוחרים את המותגים שילוו אותם עוד שנים רבות".

לדברי יניב ויצמן, מנכ"ל משרד הפרסום והתוכן teenk שמתמקד בצעירים ובבני נוער, "בני דור ה-Z הם מהצרכנים היותר מתוחכמים שהיו כאן, ועבורם השוואת מחירים, שיתוף המלצות או קריאת ביקורות הם חלק אינטגרלי בתהליכי הרכישה. הם מצוידים ב'בולשיט דיטקטור' משוכלל, שמצפצף בכל פעם שמישהו מנסה לעבוד עליהם.

"עבורם התמורה לכסף - Value For Money - היא ערך מרכזי, והם כבר לא מתביישים לוותר על המותגים ולהתגאות בקניות חכמות וזולות. דור ה-Z יודעים מתי אתם עושים עליהם כסף, כמה אתם מרוויחים והאם אפשר להשיג את אותו המוצר במחיר זול יותר".

יניב ויצמן / צילום:איל יצהר

אי-ההעדפה למותגים שעולה מהסקר בולטת בכל הקשור לרשתות אופנה. כשנשאלו בני הנוער מהמגזר היהודי הלא-חרדי על העדפות מותגי האופנה שלהם, התשובה המובילה בקרב הבנים (11.6%) הייתה שאין להם רשת מועדפת, שזו למעשה התשובה השלישית בפופולריות שלה בקרב כלל בני הנוער, קרי כולל הבנות (9.2%). יתרה מזאת, 7.2% מבני הנוער (התשובה החמישית בפופולריות) הייתה "לא יודע / אין תשובה", מה שמחזק עוד יותר את האבחנה, כי לרבים מבני הנוער אין הזדהות או רצון להשתייך או לשייך לעצמם פריטים של מותג כזה או אחר.

ובכל זאת, הבנות דירגו במקום הראשון את רשת תמנון שהפתיעה לטובה (16.4%, ו-10.2% בסך הכול), ואחריה את קסטרו (12.3%), שנבחרה לרשת האופנה המועדפת על כלל בני הנוער (10.7% בסך הכול) ו-H&M השבדית (10.3%). אצל הבנים, הרשתות קסטרו ופוקס חולקות את הרשת המועדפת (9.2% כל אחת), ואחריהן אמריקן איגל וזארה (8.7%).

"סל הקניות ברשת יילך ויגדל"

אופנה וביגוד, אגב, הם התחום השני בפופולריות בקרב בני הנוער הרוכשים באינטרנט, עם יתרון מובהק לבנות (56.9% לעומת 31.9% לבנים) בקרב מי שרוכש אונליין - שהם 70.3% מכלל בני הנוער מהמגזר היהודי לא-חרדי בישראל. כמעט מחצית (44.8%) רוכשים פעם בכמה חודשים באינטרנט, ו-56.5% מבין הרוכשים מוציאים פחות מ-100 שקל מדי חודש. זאת, בעוד 11% מוציאים 300-400 שקל בחודש בממוצע.

"כילידים דיגיטליים הרכישות אונליין הן טבעיות, יש להם פחות חשש ומחסומים שיש למבוגרים, ולכן סל הקניות ברשת רק יילך ויגדל", טוען ויצמן. "מותג שאין לו חנות דיגיטלית יישאר מאחור".

אתר eBay הוא האתר הפופולרי ביותר לרכישות בקרב בני נוער בפער משמעותי על יתר המתחרים עם 75.7% - מה שאומר ששלושה מכל ארבעה צעירים יהודים לא-חרדים בישראל רוכשים באיביי. אחריו במדד הפופולריות נמצא אתר AliExpress מבית עליבאבא, עם 39.8% בקרב הרוכשים באינטרנט, אמזון במקום השלישי (17.8%), גרופון (11.5%). אתר האופנה Next הבריטי חולק את המקום החמישי, יחד עם Dealextreme הסיני (4.9% כל אחד).

על-פי הסקר, תחום האביזרים לסלולרי הוא הפופולרי ביותר לקניות באינטרנט - כ-52% מבני הנוער שקונים אונליין רוכשים מטענים, כבלים, כיסויים ופריטים נוספים עבור המכשיר הסלולרי שלהם. אופנה וביגוד הוא כאמור התחום השלישי בהעדפה של בני הנוער ברכישות ברשת, ובמקום השלישי נמצאים הגאדג'טים, עם העדפה גבוהה אצל הבנים (33.1%) לעומת הבנות (18.1%). תחומים מעניינים נוספים הם רכישת כרטיסי להופעות ולסרטים, רכישת משחקים, מוצרי טיפוח והזמנת משלוחי מזון באינטרנט.

"שווים בין שווים בתא המשפחתי"

כוח הקנייה של בני הנוער נמדד גם ביכולת שלהם להשפיע על מערך הקניות של משק-הבית והמשפחה. שיעור המעורבות של בני הנוער גבוה במיוחד, כשמדובר ברכישות שנעשו עבור עצמם, אך גם עבור המשפחה כולה. כך, 92% מבני הנוער מעורבים ברכישת פריטי אופנה עבור עצמם, 88% מעורבים ברכישת ציוד לבית הספר, 84% ברכישת פריטי היגיינת נשים, 83% בטלפון נייד, 77% בריהוט ו-62% בחטיפים לנשנוש.

ומה קורה ברכישות עבור המשפחה כולה? 87% מעורבים בהחלטה על בחירה בסרט לבילוי משפחתי ו-77% בבילוי כללי של המשפחה. בכל הקשור למזון, 74% מעורבים ברכישת אוכל מוכן ו-73% מעורבים בבחירת מסעדה, בעוד 44% מעורבים ברכישת מצרכים מהסופר. הסקר מצביע על כך, שכמעט מחצית (45%) מבני הנוער מעורבים בבחירת היעדים לחופשות משפחתיות בחו"ל, וכרבע (28%) מעורבים בבחירת ספק סלולרי או בבחירת ספק טלוויזיה (26%). כמו כן, 16% מבני הנוער מעורבים בכל הקשור לרכישת רכב משפחתי.

"בני נוער מתנהגים ורואים עצמם כבוגרים ושווים בין שווים בתא המשפחתי, ולא כילדים שמקבלים בשבילם החלטות", מסביר דיקשטיין. "מעל מחצית מהם עובדים, ולכשליש מהם יש כרטיס אשראי וחשבון בנק. יש להם דעה כמעט לגבי כל מוצר הנוגע להם בבית, בעוד בעבר דעתם נגעה למוצרים הנרכשים עבורם בלבד. הם חיים בעולם דיגיטלי ומוצפים במידע יותר מאשר בעבר - מה שמרחיב את הידע שלהם במגוון רחב של תחומים ותורם לתפיסתם על-ידי המבוגרים כמביני עניין".

לסיכום, בני הנוער אולי לא נחשבים ככוח קנייה בתפיסה הכלכלית הרווחת במדדי שוק, אך בהחלט דרושה חשיבה מחודשת מצד מנהלי שיווק, פרסום ומוצר - כדי לקלוע יותר לטעמם של מי שהולכים ומשפיעים יותר ויותר על משקי הבית בישראל, או לפחות, כפי שהסקר המקיף מלמד, בבתי אב יהודיים לא-חרדיים.

אצל החרדים "מפה לאוזן" חזק; בני הנוער הערבים נהנים מהפער הדיגיטלי מהוריהם

למרות שהסקר המקיף שמובא כאן על בני נוער אינו מתייחס לאוכלוסיות הערביות והחרדיות, למנהלי שיווק ולמפרסמים כדאי לשים לב גם לתהליכים המתחוללים בקרב צעירים באוכלוסיות הללו.

רחלי רוזנברג-להב, שעבדה בעבר במחלקת המגזרים מקאן culture של משרד הפרסום מקאן, וכיום חלק מיחידת "מדגם מגזרים" במכון המחקר מדגם ויועצת עצמאית, מצביעה למשל על ההבדל הגדול בין הבנים לבנות במגזר החרדי. "הבנים בדרך כלל לא גרים בבית אלא בישיבה, שדי אחראית על ההתנהלות הכספית שלהם ואמורה לספק את רוב צורכיהם. עם זאת, הם עדיין קונים לבד את מוצרי ההיגיינה האישית, משלימים קניות של מזון ועוד - בין היתר מתומכי תורה שאחראים על הקניות לבחורי הישיבה ומבצעים קניות מרוכזות שכוללות הנחות. הם אינם עובדים ביומיום, כי חיי הישיבה עמוסים מאוד, אבל כן עובדים בעבודות זמניות בחופשות מהישיבה ועושים כמה גרושים לטובת צ'ופרים אישיים או טיולים ברחבי הארץ".

באשר לבנות, מסבירה רוזנברג-להב, הן גרות בבית, ו"להן יש זמן לעבוד - בדרך כלל בבייביסיטר ובתעריפים נמוכים מהמקובל בשוק הכללי. את הכסף שהן מרוויחות הן מוציאות בעיקר על בגדים".

לדברי רוזנברג-להב, באוכלוסייה החרדית גורם השפעה מוביל הוא מפה לאוזן, והעובדה שצעירים מחוברים ומקושרים מאוד הופכת אותם למקור ידע, בין היתר בתחום האופנה. מאידך, הם כנראה פחות מעורבים בקניות המשפחתיות, בין היתר מתוך יחס של כבוד להורים, שהם אלה שצריכים להחליט.

בקרב בני נוער באוכלוסייה הערבית, מציינת רוזנברג-להב, כי "בני הנוער גם מקבלים דמי כיס מההורים וגם עובדים בעבודות מזדמנות, בין היתר בעסק המשפחתי".

רבים מבני הנוער הערביים חוסכים לקנות לעצמם מתנות גדולות יחסית, טרקטורון למשל. העובדה שיש פער דיגיטלי משמעותי בין דור הילדים לדור ההורים משחקת לטובתם, והם נחשבים למשפיעים מאוד על הקניות וההוצאות המשפחתיות. "אם לא קונים מה שהם רוצים, הם יכולים לנקוט סנקציות עד שהם מתרצים", היא מסבירה.

את הסקרים המלאים, שאוגדו לספר מעמיק ומפורט, ניתן להשיג כאן.

מהם המותגים המועדפים על בני נוער

עוד כתבות

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

היועמ"שית מול לוין: לא לכבד צו שיפוטי - ריסוק הדמוקרטיה


בכירי מערכת המשפט, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין התכנסו לטקס הפרישה של שופט העליון יוסף אלרון • אחרי פרישתו, 11 שופטים בלבד יכהנו בעליון ● לוין: "גיוון מערכת המשפט - המפתח להשבת האמון הציבורי" • נשיא העליון יצחק עמית על המתיחות עם אלרון: "לא סוד שהיו לנו חילוקי דעות" • אלרון בנאום הפרישה: "מוטרד מהכרסום באמון הציבור במערכת המשפט"

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

השרה מאי גולן / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

"ביקשה לצאת לשירותים": השרה מאי גולן הבריחה את אמה מהחקירה

באמצע החקירה, הוציאה השרה מאי גולן את אמה ללא אישור מתחנת המשטרה - במשטרה בודקים אם ניתן לעצור את השרה חרף החסינות ● האם חשודה בקבלת דבר במרמה בשל מעורבותה בעמותת "העיר העברית" של גולן ● השרה עצמה עדיין לא התייצבה בחקירה שנפתחה בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12, אחרי שטענה כי מדובר ב"חקירה פוליטית"

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

כבד שומני | אילוסטרציה: shutterstock

חברת ביומד ישראלית שהוקמה ע"י יוצאי טבע נרכשת בעד 3.5 מיליארד דולר

תאגיד רוש ירכוש את חברת 89bio תמורת 2.4 מיליארד דולר מיידית, עם אופציה להכנסות נוספות עד סכום כולל לעסקה של 3.5 מיליארד דולר ● 89bio פועלת בשוק הענק של כבד שומני, אך רוש מתעניינת לא פחות במוצר של החברה לטיפול גם במחלות נוספות

הותר לפרסום: 4 לוחמים נהרגו בקרב בדרום רצועת עזה, לוחם נוסף במצב קשה

באירוע שבו נפלו ארבעת הלוחמים נפצע באורח קשה צוער בגדוד דקל, בבית הספר לקצינים ● כטב"ם נפל בחצר מלון באילת: נזק נגרם למבנה ● צה"ל החל בגל תקיפות לעבר מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● גורם ביטחוני: המחבל הוא אזרח ירדני אשר צבא ירדן שכר לטובת שינוע משאית הסיוע מירדן לרצועת עזה ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת תל אביב ננעלה בעליות בהובלת מניות הטכנולוגיה

מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ● ירידות חדות בת"א נרשמו אתמול על רקע "נאום ספרטה" והתמרון בעזה, בהובלת מדדי הביטוח והפיננסים ● הפד הוריד אמש את הריבית בארה"ב לרמה של 4.25%, צופה שתי הורדות נוספות עד סוף השנה ● השקל נחלש מול הדולר ומחירי הנפט ירדו לאחר ימים רצופים של עליות ● וגם: האם הורדת הריבית עלולה דווקא להגדיל את הסיכון בשוק המניות?

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף, ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבן מירן, המינוי של טראמפ לפד הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי מורגן

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון מאיימת לבטל עסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים