גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוט מאיימת להוריד ערוצים במסגרת המו"מ לחידוש החוזה

איום להוריד ערוצים מהאוויר; מכרזים עם בקשה לפירוט נרחב על הסכמים ומחירים; ומו"מ קשוח שמביא לפלטפורמה ערוצים חדשים כמעט ללא עלות ■ הפרקטיקה של הוט מול ספקי ערוצי הילדים מזעזעת את שוק הטלוויזיה

באחרונה הגישה חברת הכבלים הוט בקשה למועצת הכבלים והלוויין להורדת ערוץ דיסני. מדובר בערוץ של אחד המותגים המצליחים בעולם וללא ספק אחד מערוצי הילדים האהובים בארץ. הורדתו עשויה להיות דרמטית גם עבור החברה עצמה, ולא פחות בעבור הכבלים. עם זאת, בחברה לא מהססים לנקוט במה שהפך כבר לפרקטיקה קבועה במהלך משא-ומתן על חידוש חוזה - איום בהורדה שמלווה גם בפנייה רשמית לרגולטור. אקדח מאיים לרכה.

בעוד שכל הספקים נמצאים באותה סירה, נדמה כי אוכלוסיית היעד של הטקטיקה הזו של הוט מופנית בעיקר כלפי ספקי ערוצי הילדים. מדובר בשוק צפוף ורווי תחרות ובעיקר יקר. ערוצי הילדים השונים הם הסיבה העיקרית בגללה מנויים דבקים בפלטפורמה שבביתם.

הספקים ידעו זאת לאורך שנים, ובעיקר המצליחים שבהם - ערוץ הילדים (RGE), ערוץ דיסני (דיסני), ערוץ הופ (הופ) ערוץ ניקלודיאון (ענני תקשורת) וערוץ זום (אימג'ן) - מרשים לעצמם לנקוב בתג מחיר ולהתעקש עליו. בחברת הכבלים נחושים לשבור את שותפיהם, וכך אחת לכמה שנים מתנהל הליך כיפוף ידיים, שהולך ונהיה אכזרי יותר ויותר.

מכרז ללא תאריך יעד

ראשיתה של המערכה הייתה בקיץ 2015, אז הודיעה הוט על החלטה לצאת למכרז על ערוצי הילדים. החברה הוציאה ספר מכרזי עב-כרס, ובו ביקשה לקבל ממפיקי ערוצי ילדים, קיימים וחדשים, הצעות מפורטות הכוללות מחירים, הסכמים עם ספקי תוכן ופירוט תכנים.

למכרז לא נמסר תאריך יעד ולא מה הם הקריטריונים לפיהם ייבחרו הזוכה או הזוכים. כ-5 חודשים אחר-כך, בשוק התוכן הישראלי ברור כי הוט ביקשה לעורר אי-נחת בקרב הספקים בשוק ולהניף חרב מעל ראשם. לא בכדי כמה ספקים בולטים - ובהם דיסני, ערוץ הילדים והופ - בחרו שלא לגשת למכרז, ולמעשה, דבר לא אירע להם.

נהפוך הוא. בהתדיינות שנפתחה באותו זמן מול חברת RGE - ענקית תוכן בקנה-מידה מקומי שהתחזקה עם רכישת ערוץ 10 - לא רק שהוחלט להשאיר את ערוצי החברה, אלא אף להוסיף ערוץ נוסף שלה.

ל"גלובס" נודע כי ערוץ האקשן החדש שאמור לעלות, ולכלול בעיקר נגזרות תוכן מתוך ערוץ הילדים הקיים של הקבוצה, יהיה ערוץ שחברת הכבלים הצליחה להשיג בחינם, פחות או יותר. למעשה, במהלך תהליך ההתמחרות, משהובהר כי RGE, בניהולו של מודי פרידמן, לא מתכוננת להוריד בעלויות, הצליחו הצדדים להגיע להסדר במסגרתו ערוץ נוסף יוענק לחברה ללא עלות, על חשבון הבית. הערוץ ייכנס לחבילת הבסיס ויעבה אותה.

ענני תקשורת מעלה ערוצים חדשים

לא רק RGE מוסיפה לכבלים עוד ערוצים. על-פי גורמים בשוק, את אחד מהמשאים-ומתנים הקשים ביותר ניהלה חברת הכבלים מול ענני תקשורת, אחת מספקיותיה הגדולות ביותר והחברה שמחזיקה בערוץ הילדים המצליחניקלודיאון.

כך או אחרת, מהמשא-ומתן האינטנסיבי יצאה הוט עם עוד שני ערוצים חדשים - ערוץ נוער TEENICK מבית ויאקום, שהיא נציגתה בישראל ואמור לעלות בקרוב בארץ; וערוץ לייף סטייל דובר רוסית, שמשודר היום גם ב-yes ויחליף ערוץ רוסי קיים בכבלים. גם בענני בתקשורת וגם בחברת הכבלים מבהירים כי לא מדובר בערוצים חינמיים.

אי-נחת מדיסני

בתוך כך, ל"גלובס" הגיעו עדויות על שני ספקים לפחות, שאופציית העלאת ערוץ בחינם הוצבה בפניהם על-ידי הוט במהלך הדיונים על ההסכמים המחודשים.

כמו כן, הונחה על השולחן שאלת הפקות המקור שהערוץ יהיה מוכן לספוג בעצמו. על-פי גורמים אחרים, העובדה שחברת הכבלים, שמבקשת לדלל תוכן ילדים, דווקא מרפדת את עצמה בעוד ערוצים, משרתת אותה במשא-ומתן מול ספקים אחרים - כיום מול דיסני שנמצאת על המוקד. כך אפשר להבהיר לערוצים כי יש להם אלטרנטיבה ראויה ומוצלחת, וכי לא לעולם חוסן.

כך למשל, ערוץ שהוכיח כי אין צורך במותג בינלאומי ובעומק משאבים כדי להצליח הוא ערוץ ZOOM של אבי בר ואריה סבן, שהצליח להעמיד סדרות מצליחות כמו "סופר סטרייקה" וזוכה למשאבים מהוט בדמות הפקות מקור.

בחברת הכבלים הביעו בעת האחרונה אי-נוחות מהצפייה בדיסני וציינו כי זוהרו של הערוץ בעיני הציבור הלך ודעך, וכי הוא משתרך היום מאחורי ערוץ הילדים, זום וניקלודיאון. כמו כן, יש המאמינים שם כי הצורך להשקיע במותגים בינלאומיים הוא זניח לעומת השקעה בהפקות מקור ישראליות.

הנתונים אכן מוכיחים זאת. למרות שהמנוי לצרכן הכבלים התייקר, לאורך השנים האחרונות ההשקעה של חברת הכבלים בתוכן הולכת ופוחתת. ההשקעה בהפקות מקור, שהיא נגזרת של הכנסות החברה (8%), נשארת יציבה.

מדיסני ישראל נמסר: "ערוץ דיסני וערוץ דיסני ג'וניור הם מערוצי הילדים המובילים בעולם והאהובים בקרב ילדי ישראל ובני משפחותיהם. בין תוכניות הערוץ ניתן למנות סדרות אהובות כמו 'סופיה הנסיכה הראשונה', 'דוק רופאת צעצועים', 'מלחמת הכוכבים - המורדים' וסרטי דיסני-פיקסאר המשודרים באופן קבוע. בימים אלה מתנהל משא-ומתן בין דיסני לבין הוט, בכדי להבטיח כי קהל הצופים ימשיך ליהנות מהתכנים הטובים והאיכותיים של דיסני".

מחברת הכבלים נמסר: "הוט ממשיכה להרחיב את התכנים שהיא משדרת ללקוחותיה. היום מקבלים לקוחות הוט יותר ערוצים מאשר אי-פעם, יותר סדרות רכש, יותר הפקות מקור ויותר תכנים ב-VOD". 

מחברת ענני תקשורת נמסר: "איננו נוהגים להתייחס בתקשורת לנושאים עסקיים". 

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר כי "המועצה על-פי רוב נמנעת מלהתערב במשאים-ומתנים של הפלטפורמות עם מפיקי הערוצים העצמאיים, במסגרת כיבוד החופש המסחרי שלהן. המועצה מחויבת לקיומן של הפקות מקור לגיל הרך, לילדים ולנוער, ולפיכך מחויבות הפלטפורמות להקצות מדי שנה 27.5% מסך ההשקעה בהפקות מקור לקהל זה. מבלי לסתור את האמור לעיל, בימים אלה ממש מסיימת המועצה הליך מיקוד רגולציה כללי, במסגרתו נבחן מבנה שוק הפקות המקור".

השקעה לתוכן במינוי

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני