המדדים המובילים בשוקי העולם פתחו את 2016 ברגל שמאל. המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים חדות, זאת בצל הקריסה בבורסות אסיה. גם בארה"ב מתנהל המסחר בירידות חדות לאחר פרסום נתוני מאקרו.

 

מדד הסטוקס 600 צלל בכ-2.4%  בעוד מדד הדאקס הגרמני צנח ביותר מ-4%. 

הירידות החדות בבורסות אירופה מגיעות לאחר שהן חתמו את 2015 עם עליות של כ-7%, הרבה מעל הביצועים של ה-S&P 500 ומדדים מובילים אחרים בעולם. בכל מקרה, השחקנים בשוק מעריכים שגם השנה הבורסות באירופה יציגו ביצועים חיוביים.

בניגוד לנתון המאכזב שפורסם בסין, בגוש האירו פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש טיפס קלות לרמה של 53.2 נקודות בדצמבר, שיא של 20 חודשים, בעוד בשוק ציפו לקריאה של 53.1 נקודות, ללא שינוי מהקריאה בנובמבר.

מניית  Shire ירדה בחדות ברקע לדיווח אתמול לפיו החברה הבריטית מצויה בשיחות לרכישת חברת Baxalta האמריקאית תמורת כ-32 מיליארד דולר בעסקת מניות ומזומן, ללא חוב.

הבורסה בסין הקפיאה את המסחר

כאמור, בבורסות אסיה התחוללה היום דרמה כאשר הבורסה בסין עצרה את המסחר בסביבות השעה 8:00 בבוקר (שעון ישראל) ולא חידשה אותו. זאת לאחר שהמדדים המובילים במדינה צנחו בפתאומיות עד כ-8%, בצל נתון בצל נתון מאקרו חלש בסין והמתיחות הגיאופוליטית הגואה בין סעודיה ואיראן (על כך בהמשך). מדד הניקיי היפני ננעל בירידות של יותר מ-3%. 

 

מדד שנחאי צלל בכ-6.9% ומדד שנזן צנח בכ-8.1% רגע לפני שהבורסה בסין הקפיאה את המסחר. נזכיר כי במקרה של עליות או ירידות בשיעור של 7% ויותר, הבורסה בסין עוצרת את המסחר.

מדד מנהלי הרכש הסיני (PMI) ירד בחודש דצמבר 2015 בפעם העשירית ברציפות ל-48.2 נקודות, מתחת לקריאה בנובמבר של 48.6 נקודות ובניגוד לתחזיות לעלייה דווקא ל-49 נקודות. נזכיר כי כל קריאה מתחת ל-50 נקודות פירושה התכווצות כלכלית.

 

"הנתונים היום מעלים את הציפיות לעוד פעילות ממשלתית על מנת לתמוך בכלכלה", ציינו הבוקר ב- Haitong International Securities.

גאבין פרי, מנהל בחברת Parry International Trading מסביר את הנפילות בבורסות סין וטוען כי קיימות לכך מספר סיבות מרכזיות. האחת, נתון המאקרו המאכזב שפורסם היום והצביע על התכווצות בפעילות התעשייתית בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. בנוסף, הוא טוען כי המתיחות הגוברת במזרח התיכון בין סעודיה לאיראן משפיעה גם על סין, זאת משום שלסין יש השקעות ניכרות בתעשיית הנפט האיראנית. כמו כן, הוא סבור כי הצהרות יוניות של בכירי הפד בימים האחרונים לגבי כוונת הבנק המרכזי לעמוד בתחזיות שלו ולהמשיך להעלות ריביות, מעיבות גם הן על השווקים.

ברקע למתיחות בין איראן לסעודיה, הנפט מחק עליות של 3% וכעת נסחר בירידות של כ-0.4%. הברנט נסחר סביב 37.2 דולר לחבית, כאשר חוזים מסוג WTI נסחרים סביב 37 דולר לחבית.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מציין כי "בהתחשב בכך שסין הולכת כנראה להיות הסיפור המרכזי בשנת 2016 - הנתונים החלשים יוצרים לחץ חזק על השוק הסיני בפרט ועל שוקי המזרח ובהמשך היום גם צפויה תגובה שלילית בשווקים באירופה וארה"ב בכלל. לזה אפשר להוסיף את המתיחות בין איראן לסעודיה. למרות שמתיחות זו לא באמת אמורה להשפיע על הסכם הגרעין של איראן מול המעצמות ועל חידוש היכולת שלה למכור נפט בעולם, יש לשים לב כי סין שהיא יבואנית נפט משמעותית מגיבה בלחץ על המתיחות בין המעצמות האיסלמיות, שמספקות לה את מרבית תצרוכת הנפט. הדאגה מהאטה אפשרית בפעילות הכלכלית בסין היא דאגה אמיתית, בעוד שהמתיחות הגיאופוליטית שפרצה ביממה האחרונה במזרח התיכון, לא אמורה להוות גורם משמעותי לירידה בשווקים, לפחות לא בשלב הזה".

הבנק המרכזי בסין המשיך גם היום להוריד את שערו של היואן במטרה להפחית את שערו של המטבע המקומי, בין היתר על מנת להישאר תחרותיים בעולם של יצוא גלובלי. השאלה האם מגמה זו תמשיך היא אחת המרכזיות בשנה הנוכחית, כאשר נזכיר כי פיחות היואן הצית את ירידות השערים החדות בקיץ שעבר.

עוד שאלה מרכזית איתה מתמודדים פעילים בשוק היא עד כמה רחוק יילך הפדרל ריזרב בנוגע להעלאת הריבית בארה"ב, לאחר שבחודש שעבר העלה הפד את הריבית בפעם הראשונה מזה כמעט עשור.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]