עו"ד עמית קריגל, פרקליטה של הדוגמנית בר רפאלי ולשעבר בכיר ברשות המסים, נחקר באזהרה על-ידי הרשות במסגרת חקירתה הפלילית של רפאלי- כך נודע ל"גלובס".

קריגל, שותפו של היועץ המשפטי של רשות המסים לשעבר, עו"ד משה מזרחי, בפירמת עורכי הדין "מזרחי, נח, קריגל", נחקר בחשד כי הוא סייע לרפאלי בהעלמת מס, באמצעות תכנון מס אסור סביב מקום המגורים שלה.

לפני כשבועיים הותר לפרסום כי רשות המסים מנהלת חקירה בחשד כי דוגמנית-העל המוכרת העלימה מסים בסכומים של מיליוני שקלים. רפאלי ואמה, ציפי רפאלי, נעצרו ושוחררו בתנאים מגבילים לביתן.

החשד המרכזי נגד רפאלי עוסק בדיווחים שלה לרשויות המס על מקום המגורים שלה, סוגיה שיש לה השלכה גדולה על שאלת וגובה המס שהיא הייתה צריכה לשלם.

 

על-פי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל מחויב במס הכנסה על הכנסות שהפיק בכל העולם; ואילו תושב חוץ (שמתגורר רוב זמנו בחו"ל) מחויב במס הכנסה רק על הכנסות שהפיק בישראל. הגדרת התושבות בפקודת מס הכנסה נעשית על סמך מספר הימים שבהם התושב נמצא בישראל, וכן על-פי מבחן מהותי שבוחן את "מרכז החיים" של אותו אדם, על סמך פרמטרים שונים. 

במסגרת חקירה סמויה, שהתנהלה במחלקת המודיעין של פקיד שומה חקירות תל-אביב, נאספו ראיות המעידות כי רפאלי ואמה הונו לכאורה את פקיד השומה ומסרו לו אמירות כוזבות במטרה להסוות את מרכז החיים של רפאלי, וכן עלו חשדות כי רפאלי לא דיווחה על הכנסותיה המלאות לפקיד השומה.

כך, למשל, נמצא כי הדוגמנית התגוררה במגדלי YOO בתל-אביב בדירה שכורה, אלא שחוזה שכר הדירה נחתם מול אחיה, כנראה כדי לא לקשור אותה לישראל. לאחר שהסתיים חוזה השכירות במגדלי YOO, עברה רפאלי להתגורר במגדלי W למשך 3 שנים, כאשר חוזה זה נחתם מול אמה, חרף העובדה שמי שהתגוררה בבניין הייתה בר רפאלי. 

בחקירתה אישרה רפאלי כי היא זו שהתגוררה בדירה. רואה החשבון של רפאלי נשאל על ההטבה הזו, והשיב כי לא ידע כלל שמישהו שילם עבורה את שכר הדירה, ואילו היה יודע, היה עליו לשקול ולבחון אם אין מקום לחייב אותה בהכנסה.

עוד עלה מהחקירה כי בשנים 2009-2012 היו לרפאלי דירות שעמדו לשימושה בישראל, אך כאשר היא נשאלה על כך על-ידי פקיד השומה, נמסר מטעמה כי רפאלי לא שכרה דירת מגורים בישראל בשנים הרלבנטיות.

במסגרת חקירתה של רפאלי על-ידי חוקרי רשות המסים, זומן לחקירה באזהרה גם עו"ד קריגל.

יצוין כי כאשר עורך דין נחקר במשטרה וברשות המסים בנוגע ליחסיו עם לקוחו, עולה תמיד השאלה מה מותר ומה אסור לו לומר, לאור יחסי החיסיון עם הלקוח. עוד נציין כי אחת מטענות ההגנה של עורך דין במקרה כזה יכולה להיות שהייעוץ שלו ללקוח/ה התבסס על מידע עובדתי שהועבר לו מהלקוח, וכי כל מה שהוא דיווח לרשויות היה אמת לאמיתה, למיטב ידיעתו.

יודגש כי קריגל מכחיש בתוקף את החשדות נגדו; וכי גם רפאלי היא בגדר חשודה בלבד, ועוד מוקדם מאוד לקבוע אם היא ביצעה עבירות כלשהן.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "אנחנו לא מתייחסים לחקירות מתנהלות".

סנגורו של עו"ד קריגל, עו"ד רועי בלכר ממשרד גולדפרב-זליגמן, מסר בתגובה: "עו"ד קריגל מייצג את גברת רפאלי בדיונים מול פקיד השומה במשך מספר שנים, והוא עושה זאת בהתאם לסטנדרטים המקצועיים הגבוהים המאפיינים את התנהלותו. לא נפל כל רבב בייצוגו את רפאלי, ואנו סמוכים ובטוחים כי תיק החקירה בעניינו ייגנז".

עו"ד עמית קריגל: הקים משרד בוטיק עם היועץ המשפטי לשעבר של רשות המסים

עו"ד עמית קריגל הוא שותף במשרד עורכי הדין משה מזרחי, נח, קריגל. מדובר במשרד בוטיק מהמובילים בישראל בתחום המיסוי, המעניק ללקוחותיו העסקיים והפרטיים שירותים מקיפים בכל ענפי המסים.

את המשרד הקימו בסוף שנת 2011 שלושה בכירים לשעבר ברשות המסים - עו"ד משה מזרחי, שכיהן בעבר כיועץ המשפטי של רשות המסים; עו"ד אלדד נח, בעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים; ועו"ד קריגל עצמו.

קריגל הוא אחד מעורכי הדין המובילים בישראל בתחום המיסוי. בעבר, במשך קרוב ל-10 שנים, הוא כיהן במספר תפקידים בכירים ומרכזיים ברשות המסים. באתר הפירמה שבראשה עומד קריגל נכתב כי בשנת 2004 הצטרף קריגל למחלקה המשפטית ברשות המסים. החל משנת 2006 שימש כיועץ משפטי בפקיד שומה למפעלים גדולים, ומשנת 2008 כיועץ המשפטי לפקיד השומה גוש דן.

בשנת 2007 קיבל עו"ד קריגל את האחריות לתחום עידוד השקעות הון בלשכה המשפטית של רשות המסים; ובשנת 2009 מונה למנהל מחלקה בכיר בתחום זה (השקעות הון). במסגרת זו נטל עו"ד קריגל חלק פעיל בעיצוב ובניסוח תיקון 68 לחוק עידוד השקעות הון.

עוד צוין באתר האינטרנט של הפירמה כי במהלך שירותו הציבורי נטל עו"ד קריגל חלק פעיל ומרכזי בתהליכי קבלת ההחלטות ברבות מהסוגיות המרכזיות שהעסיקו את רשות המסים בשנים אלה. במסגרת זו, היה שותף לוועדות מרכזיות שפעלו ברשות המסים, וכתב כמה מהדוחות המרכזיים שפורסמו, אשר עיצבו את מדיניות הרשות והשפיעו בצורה ניכרת על השוק הישראלי.

קריגל מציין, בין היתר, כי הוא היה שותף לחיבור דוח היבטי המס של ועדת בכר, אשר עסק במכירת קרנות הנאמנות וקופות הגמל לחברות הביטוח; וכן שותף לעבודה על דוח הוועדה למיסוי דו-שלבי, שעסק במיסוי של הפחתות הון ורווחי שיערוך.