בר רפאלי חשודה בהעלמות מס במיליונים ומצגי שווא על מגוריה

(עדכון) - בין החשדות: ריינג'רובר תמורת פרסום והנחות סלב ענקיות ■ הדוגמנית הפקידה את הדרכון - ונאסר עליה לצאת מישראל ■ החשד: השותפה המרכזית שלה בעבירות לכאורה - אמה ציפי

הותר לפרסום: דוגמנית-העל בר רפאלי היא הדוגמנית שנעצרה ונחקרה שעות ארוכות בחשד לביצוע עבירות מס.

בית משפט השלום בתל-אביב הורה היום (ה') על מעצרן ושחרורן בתנאים מגבילים של בר רפאלי ואמה ציפי רפאלי, החשודות כי אינן מדווחות על מלא הכנסותיהן וכי הציגו מצג כוזב לפקיד השומה לעניין התושבות של בר רפאלי, ומונעות את מיסוי הכנסותיה מחו"ל הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים.

 

בנוסף נחשדות רפאלי ואמה בקבלת "הטבות סלב" בגין מגורים, שימוש במכוניות והנחות סלב בשווי של למעלה ממיליון שקל, שלא דווחו כהכנסה על-ידי החשודות. 

בר רפאלי / צילום: שוקה כהן
 בר רפאלי / צילום: שוקה כהן

רפאלי ביקשה חוו"ד לפיה אינה תושבת ישראל

בבקשה למעצר שהוגשה לבית המשפט על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים צוין כי לשאלת התושבות של רפאלי יש השלכות לנושא מיסוי ההכנסות שלה, וכי מדובר על הכנסות בסכומים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים אשר לא דווחו לרשות המסים בישראל ומקורם בהכנסות עבודה של החשודה מחוץ לישראל.

על-פי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל מחויב במס הכנסה על הכנסות שהפיק בכל העולם, ואילו תושב חוץ מחויב בהכנסות רק על הכנסות שהפיק בישראל. הגדרת התושבות בפקודת מס הכנסה על-פי חזקה של מספר הימים שבו הוא נמצא בישראל וכן על-ידי מבחן מהותי של מרכז החיים הבוחן את הקשרים מירב הזיקות של אותו אדם לישראל ובוחן בין היתר החזקת דירה ורכב, בני משפחה, זיקות כלכליות ועוד. 

בר רפאלי / צילום: רויטרס
 בר רפאלי / צילום: רויטרס

כפי שפורסם ב"גלובס", כבר ב-2008 וב-2009 נתגלעה מחלוקת בין רשות המסים לרפאלי סביב הכנסותיה בחו"ל, והדוגמנית אף פנתה לכמה מומחי מס מוכרים בשוק על-מנת להתייעץ בנוגע לחבות המס שלה.

אחד ממומחי המס סיפר ל"גלובס" כי הדוגמנית ביקשה לקבל חוות-דעת מקצועית, לפיה היא אינה תושבת ישראל באותה עת, ולכן אינה חייבת במס על הכנסותיה בחו"ל; ואולם אותו מומחה טען כי על-פי הנתונים שסיפקה לו אינו יכול לתת לה חוות-דעת שכזו.

השאלה עלתה לראשונה בדיוני השומה שלה בשנת 2009 בפקיד שומה כפר-סבא לגבי שנות המס 2005-2007, ובשנת 2015 עלתה שוב הסוגייה בהתייחס לשנות המס 2009-2012. 

 

החשד: בר ואמה שיתפו פעולה בהונאת פקיד השומה 

במסגרת חקירה סמויה שהתנהלה במחלקת המודיעין של פקיד שומה חקירות תל-אביב, נאספו ראיות המעידות לכאורה כי החשודות בצוותא הונו את פקיד השומה ומסרו לו אמירות כוזבות במטרה להסוות את מרכז החיים של רפאלי, וכן כי רפאלי לא דיווחה על הכנסותיה המלאות לפקיד השומה.

כך, נמצא למשל כי הדוגמנית התגוררה במגדל YOO בתל-אביב בדירה שכורה, אלא שחוזה שכר הדירה נחתם מול אחיה כדי לא לקשור אותה לישראל. כמו כן, לאחר שהסתיים חוזה השכירות במגדלי YOO עברה רפאלי להתגורר במגדלי W למשך שלוש שנים, כאשר חוזה זה נחתם מול אימהּ, חרף העובדה שמי שהתגוררה בבניין הייתה בר רפאלי.

עובדת בכירה בחברה שמכרה את פרויקט YOO, אמרה אותה עובדת כי הדירה הושכרה לבר רפאלי בלבד, הייתה התחייבות של המשפחה כי יהיה פרסום ו"הדלפות" למדורי רכילות, וכמו כן החברה שילמה למשכיר כמעט 200,000 שקל נוסף על שכר הדירה על-מנת לאפשר את מגוריה, הואיל והחברה רצתה למתג את הבניין. 

בחקירתה אישרה רפאלי כי היא זו שהתגוררה בדירה. רואה החשבון של רפאלי נשאל אודות ההטבה הזו, והשיב כי לא ידע מעולם שמישהו שילם עבורה את שכר הדירה, ואילו היה יודע, היה עליו לשקול ולבחון האם אין מקום לחייב אותה בהכנסה. 

עוד עלה כי לאורך השנים 2009-2012 היו לרפאלי דירות לשימושה בישראל, אך כאשר היא נשאלה על כך על-ידי פקיד השומה, השיב בשמה המייצג שלה כי "כבר נמסר בעבר כי בר לא שכרה דירת מגורים בישראל בשנים הרלוונטיות".

על-פי החשד, מי שעמדה בקשר מול המייצגים ומי שמסרה את התשובות הכוזבות הייתה בעיקר אימהּ של החשודה. 

החשד: ריינג'רובר תמורת פרסום?

מהחקירה הסמויה עלה עוד כי בר רפאלי קיבלה לשימושה תמורת פרסום ויחסי ציבור רכב מסוג ריינג'רובר. בסיום חוזה זה קיבלה החשודה רכב מסוג לקסוס, אשר גם לגביו עלה חשד כי הוא נשאר רשום על שם היבואן כרכב הדגמה, כאשר בפועל הוא שימש את החשודה תמורת פרסום. על-פי החשד, טשטוש העובדות הללו והרחקת הנכסים הללו מהחשודה נועדו כדי לייצר מצג שווא לפיו לחשודה אין זיקות לישראל וכן להימנע מרישום הכנסות עבור עסקאות הברטר הללו. 

אתמול (ד') נפתחה חקירה גלויה נגד הדוגמנית, אמה ומעורבים נוספים, שכללה חיפושים בביתן וכן חקירות של מעורבים נוספים. בחקירה שנערכה בחברות המכוניות התברר, כאמור, כי נחתם חוזה לפיו החברה תעניק לחשודה רכב צמוד, לרבות הוצאות אחזקה, תיקונים ודלק; ומנגד החשודה מתחייבת לפרסם את הרכב ולהצטלם עימו. בחוזים אף נרשם כי הצדדים מתחייבים לשמור על חוזה זה בסוד, ואם רפאלי תידרש לשלם מס בגין ההטבה, המס יחול עליה. שווי ההטבה של רכבים אלה מוערך בתקופה המדוברת במאות אלפי שקלים.

 

בר רפאלי בפרסומת ביג דדי / צילום: מהוידאו
 בר רפאלי בפרסומת ביג דדי / צילום: מהוידאו

החשד: הטבות והנחות סלב ביותר ממיליון שקלים

בנוסף, נגבו עדויות נוספות לגבי הטבות והנחות סלב שרפאלי קיבלה. כך למשל, במסגרת החקירה מסר המעצב שעיצב את דירתה כי העניק לה הנחה של עשרות אלפי שקלים עבור שירותיו.

נושא ההטבות עולה גם במקומות אחרים - גם במקרה של דירה שרכשה האם, ציפי רפאלי, וקיבלה הנחת סלב של כחצי מיליון שקל, בתמורה לכך שיירשם שבר רכשה את הדירה בפרויקט.

על-פי החשד, כל ההטבות והנחות הסלב שהחשודות קיבלו ומסתכמות בשווי העולה על מעלה מיליון שקל. זאת מההטבות שנבדקו עד כה בלבד, ולא דווחו כהכנסה על-ידי החשודות. 

בית המשפט הורה על מעצרן של בר וציפי רפאלי ושחרורן בתנאים מגבילים, בהם התחייבות או ערבות אישית על סך 500,000 שקל לכל אחת, הפקדת ערבות בנקאית או מזומן בסכום 250,000 שקל והפקדת דרכון במשרדי היחידה החוקרת וצו עיכוב יציאה מן הארץ למשך 180 יום - מה שמגביל את אפשרותה של רפאלי לצאת לחו"ל לעבודות דוגמנות ובכלל. בדיון נמסר כי אין התנגדות כי בתיאום מול היחידה החוקרת תוכל בר רפאלי לצאת את הארץ. 

עורכי הדין רותי ליטבק ומוטי לזר, המייצגים את בר רפאלי, ועו"ד גיורא אדרת, המייצג את ציפי רפאלי, מסרו בתגובה: "בר וציפי רפאלי משתפות פעולה באופן מלא עם בדיקת הרשות. כל הפעולות שלהן לאורך השנים האחרונות בוצעו בליווי צמוד של אנשי מקצוע בתחום המסים. אנחנו מעריכים כי בקרוב תתברר התמונה המלאה, לפיה הן פעלו כדין".