גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד גלובס-פרומתאוס: שנה תנודתית הסתיימה בירידה של 4%

מדדי ההשוואה דווקא הציגו תשואות חיוביות: נאסד"ק רשם כ-5.7% ומדד ת"א 100 הוסיף כ-2.1% ■ 8 חברות הונפקו לראשונה בנאסד"ק, 6 חברות נמחקו מהמדד

בניין סולאראדג' / צילום: איל יצהר
בניין סולאראדג' / צילום: איל יצהר

בזמן שבבורסה הישראלית מנסים למשוך חברות טכנולוגיה וביומד לבצע הנפקות בארץ, רבות מהן רודפות אחר החלום האמריקאי כבר שנים ארוכות. עבור לא מעט חברות, ההנפקה בארה"ב מקרבת אותן אל הגשמת החלום, ולא פחות מ-127 חברות ישראליות נסחרו בארה"ב בשנה האחרונה.

נתון זה הוביל לכך שבתחילת 2015 השיקו "גלובס" וחברת פרומתאוס ייעוץ כלכלי את מדד החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, אשר פותח על-ידי מחלקת הייעוץ הכלכלי של פרומתאוס בהובלת אינג' אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפירמה. מלבד המספרים היבשים, מעניין לבחון את המגמות העולות מהמדד.

"בסיכום שנתי, בלטה במיוחד תנודתיות חדה בשווי החברות במדד", אומר שבח. "קרוב ל-40% מהן סיימו את השנה עם עליות או ירידות חדות של 30% או יותר במניותיהן. העובדה שרוב החברות הישראליות המונפקות בארה"ב הן חברות טכנולוגיה, וחלקן אף חברות טכנולוגיה צעירות, משפיעה על המגמה".

בסיכום כללי, רשם המדד (הכולל כיום 121 חברות בעלות שווי שוק מצרפי של מעל 180 מיליארד דולר) תשואה שנתית שלילית של 3.9%. מדדי ההשוואה דווקא רשמו תשואה חיובית: מדד נאסד"ק רשם תשואה נאה של כ-5.7%, ומדד ת"א 100 הוסיף כ-2.1%.

שנת 2015 הייתה תנודתית מאוד. בשמונה החודשים הראשונים, עד לשלהי חודש אוגוסט, רשם המדד תשואות נאות של כ-11% במצטבר. לאחר מכן, בעקבות גל של ירידות שהחל עם נפילות בסין במהלך אוגוסט, חלה ירידה מצטברת של כ-15% במדד, בדומה למגמה במדדי ההשוואה. ברבעון האחרון ראינו תיקונים קלים, אולם בסופו של דבר, המדד לא הצליח לסכם שנה חיובית ואיבד כאמור 3.9% בראייה שנתית.

שיאנית המדד השנה הינה אלביט מערכות ראייה (אלביט ויז'ן) שזינקה ביותר מ-120%. עם זאת, גם לאחר העליות הגיע שווי השוק שלה ל-27 מיליון דולר בלבד. החברה, המפתחת מערכות בדיקה ויזואליות לתעשיית הטקסטיל, עדיין רחוקה מהשיאים אותם רשמה בימי בועת הטכנולוגיה.

בצד השלילי, היו גם לא מעט חברות שהציגו ירידות, לעתים חדות, בשווין במהלך השנה. השמות הבולטים ביותר הם: סטרטסיס, שהשילה מעל 70% משוויה וירדה משווי של כ-4.3 מיליארד דולר בתחילת השנה לשווי של כ-1.25 מיליארד דולר בסופה; אלון רבוע כחול שאיבדה יותר מ-80% על רקע הקשיים במגה; ומי שחוותה את הירידה המשמעותית ביותר מבין חברות המדד היא אינספייר MD, שירדה בכ-90% במהלך 2015, לאחר שעצרה ניסוי שלב III בארה"ב ופיטרה חלק ניכר מעובדיה.

גיוסים ומחיקות

גם ב-2015 נמשכה הנהירה של חברות ישראליות, בעיקר מתחומי ההיי-טק ומדעי החיים, לוול סטריט. שמונה חברות הונפקו לראשונה בנאסד"ק: קורנית דיגיטל, סטדימד, כיאזמה, כיטוב פארמה, אינטק פארמה, צ'ק קאפ, סולאראדג' וביונדווקס. החברות, אשר גייסו סכום מצטבר של כ-368 מיליון דולר, צורפו כמובן למדד גלובס פרומתאוס.

בהנפקות משניות גייסו הישראליות כ-5.5 מיליארד דולר מתחילת שנה. בסיכום שנתי, גייסו הישראליות בארה"ב (כולל הנפקות ראשונות) סכום מצטבר של 5.9 מיליארד דולר. לשם השוואה, בבורסה בתל אביב גויס סכום של 1.1 מיליארד דולר באקוויטי (ללא הקצאות פרטיות) באותה התקופה.

במקביל, ב-2015 נמחקו מהמדד שש ישראליות: בורדרפרי, שנמחקה ממסחר בנאסד"ק בעקבות מכירתה ל-Pitney Bowes תמורת כ-450 מיליון דולר; סימטרון, שנמחקה ממסחר בעקבות רכישתה בידי 3D Systems האמריקאית; קליקסופטוור, שנמכרה לקרן פרנסיסקו פרטנרס תמורת 440 מיליון דולר; קומברס שנמחקה מהמסחר לאחר שמכרה את חטיבת הבילינג שלה לאמדוקס ב-272 מיליון דולר (ובכך נחלשה הזיקה שלה לישראל, ולפיכך למדד הכולל חברות ישראליות); לומניס שנמכרה לקרן הפרייבט אקוויטי XIO תמורת 510 מיליון דולר; וחברת עמיעד מים.

ירידות חדות בתת-מדד מדעי החיים

בין החברות הכלולות במדד גלובס-פרומתאוס ניתן למצוא 42 חברות המתמחות במדעי החיים. חברות אלו, המרכיבות את תת-מדד גלובס-פרומתאוס למדעי החיים, רשמו ירידות חדות של 5.6% במהלך החודש האחרון של השנה, ירידות שגררו את המדד לתשואה שנתית שלילית מצטברת של 3.8%.

לעומת זאת, מדד נאסד"ק ביומד (NBI) עלה בדצמבר בכ-1.2% (והשלים זינוק של 11.4% מתחילת השנה) ומדד ת"א ביומד רשם חודש חלש מאוד עם תשואה שלילית של כ-5.1% (וירידה של 24.9% מתחילת שנה). ההבדל בין התשואה הגרועה בישראל לתשואה הטובה בארה"ב נובע בחלקו מירידות שנבעו מכישלונות בניסויים של חלק מהחברות הישראליות הצעירות.

מבין חברות תת-מדד גלובס-פרומתאוס בלטו חברות התרופות אורמד ואלקוברה, שהציגו עלייה של 88% ו-68% בהתאמה, והן נציגות הפארמה הצומחות ביותר במדד במהלך השנה. שבח מציין כי אלקוברה ידעה תהפוכות גדולות במהלך חייה כחברה ציבורית. "בספטמבר 2014 הודיעה החברה על תוצאות לא מובהקות בניסוי לטיפול במבוגרים עם הפרעות קשב. מניית החברה לא התאוששה מאז - היא עומדת על כ-6.2 דולרים בסוף השנה לעומת כ-25 דולר בשיא", הוא אומר. "עם זאת, ניכר כי החברה עשתה כברת דרך בבניית תשתית, ועם המזומנים בקופתה ושווי שוק כולל של 170 מיליון דולר, יתכן בהחלט שהיא תפתיע בעתיד".

הכוכבת של המדד, אורמד, מפתחת אינסולין בבליעה אשר אמור להקל את חייהם של מיליוני חולי סוכרת. ב-2015 טיפסה מנייתה והחברה והגיעה לשווי שוק של 100 מיליון דולר, לאחר שאנליסטים העניקו לה המלצות קנייה ומחירי יעד של עד 30 דולר למניה, בעקבות תוצאות מעודדות בניסויים קליניים מוקדמים. במקביל, נחתם השנה הסכם השקעה בחברה מצד משקיעים סינים.

חברה נוספת שבלטה לטובה היא טבע, שנסחרה השנה במחירי שיא, וזאת על רקע התמודדות מוצלחת עד כה עם תפוגת הפטנטים של הקופקסון ויישום אסטרטגיית צמיחה.

בפרומתאוס מציינים כי בין החברות שהציגו את הירידות החדות ביותר במדד גלובס-פרומתאוס כולו, נמנה מספר לא פרופורציוני של חברות בתחומי מדעי החיים, אשר לרוב איבדו עשרות אחוזים משוויין בעקבות כישלונות קליניים. ברשימה זו ניתן לציין בין היתר את חברת הסטנטים אינספייר MD, חברת ריפוי הפצעים מקרוקיור שצללה ב-83%, וכן החברות פוטומדקס, סטדימד, צ'ק קאפ, פלוריסטם ופרוטליקס, עם ירידות בשיעורים דו-ספרתיים במניותיהן.

דצמבר חלש לטכנולוגיה

תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה, המורכב מ-51 חברות המתמחות בתחומי הטכנולוגיה השונים, רשם חודש דצמבר חלש, עם ירידה של 5.4% שהובילה לתשואה שנתית שלילית של 5%.

אשר למדדי ההשוואה, מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) רשם חודש שלילי עם ירידה של 2.6%, שהובילה לתשואה שנתית מצטברת שלילית של 2.3%. גם מדד ת"א טכנולוגיה הציג החודש תשואה שלילית של 2.9%, אולם המדד סיים את 2015 עם תשואה חיובית נאה של 7.4%, בזכות העליות החדות שהיו במדד בחודשי השנה הראשונים.

בין חברות תת המדד בולטת אלביט מערכות עם עלייה של 48% במנייתה ב-2015. "אמנם לא מדובר בעלייה הגבוהה ביותר בקרב החברות במדד, אך שוויה של אלביט כפול מהשווי המשותף של כל שאר החברות בעשיריה הפותחת של החברות שהציגו את הצמיחה הגבוהה ביותר במדד", מציין שבח, "ובתום השנה היא רושמת שווי מכובד של כ-3.8 מיליארד דולר".

הצמיחה בשוויה של אלביט מגיע בתקופה בה השווקים הביטחוניים אינם צומחים וממשלות רבות אף מקצצות בהוצאות. "על רקע זה, העלייה הכמעט רציפה ברוב הפרמטרים התפעוליים, ובהם ההכנסות, הצבר והרווח הנקי, מרשימה אף יותר", אומר שבח. "ייתכן שכניסת אלביט לתחום הסייבר עם רכישת חטיבת הסייבר של נייס מערכות, תרמה לעלייה בשוויה, שכן בשונה מסגמנטים רבים בשוק הביטחוני, תחום הסייבר מציג צמיחה דו-ספרתית, אם לא למעלה מזה".

חברה אחרת שבלטה בתת-מדד טכנולוגיה היא סולאראדג', המפתחת מערכות לבקרה ומקסום של הפקת אנרגיה סולארית. החברה השלימה את ההנפקה הראשונית לציבור במארס 2015, ומאז רשמה עלייה מרשימה של 57% (אם כי לאחר תנודתיות במניה). שווי החברה בסוף השנה עמד על 1.1 מיליארד דולר. "חשוב לציין כי במהלך השנה נגעה החברה בשיאים מרשימים אף יותר, אולם מאז היא ירדה בכ-30%", אומר שבח. "ההחלטות שהתקבלו במהלך חודש דצמבר בוועידת פריז, בדבר הפחתת ההתחממות הגלובלית על-ידי הרחבת השימוש באנרגיות חלופיות, יעודדו להערכתנו את תעשיית הסולאר כולה, ובהחלט יתכן שסולאראדג' תהיה מהנהנות מכך. בטווח הקצר, המנוע מאחורי צמיחת החברה היה הסכם אספקת רכיבים למערכות הסולאר הביתיות של טסלה, אשר עשויות להתגלות כמנוע המשמעותי ביותר להמשך צמיחת החברה".

עוד מניות בולטות ב-2015 היו אינטרנט זהב, מקבוצת שאול אלוביץ', שמחזיקה בשליטה בחברת בי.קומיוניקיישנס אשר שולטת בחברת התקשורת בזק. שלוש החברות הציגו צמיחה (בזק איננה חלק מהמדד אך אינטרנט זהב ובי.קומ הדואליות נכללות בו), כאשר בזק, בי.קומ ואינטרנט זהב צמחו בכ-20%, 40% ו-63% בהתאמה. בפרומתאוס מציינים שהחברות במעלה הפירמידה מהוות סוג של אופציה על מניית בזק, וכי העלייה היא חלק מהתאוששות כללית בשוק התקשורת המקומי, לאחר שנתיים של ירידות חדות בהובלת מגזר הסלולר. עם זאת, בפרומתאוס מציינים שהעליות של שנת 2015 רחוקות מלקזז את הירידות של השנים האחרונות.

מתודולוגיה

ניירות ערך הנסחרים בבורסות שונות בעולם נכללים לעתים רבות במדדים המשקפים את רמת המחירים הממוצעת של הניירות המשתייכים אליהם.

מדדים המרכזים עניין רב מצד משקיעים, מהווים בנצ'מרק לביצוע השקעות ומשמשים בסיס למעקב על-ידי תעודות סל וקרנות מחקות. העניין הרב, והעובדה שהמדדים השונים משמשים כלי חשוב למשקיעים, הם שעומדים מאחורי מדד גלובס ופרומתאוס ייעוץ כלכלי לחברות טכנולוגיה ישראליות הנסחרות בארה"ב. המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול.

חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. בדומה למקובל במדד ת"א 100, משקלי החברות יעודכנו ב-1 בכל חודש. במועד העדכון, תיגרענה מהמדד חברות שאינן עומדות בתנאי הסף ומניות שנמחקו ממסחר, ויתווספו חברות העומדות בתנאי הסף.

אחת לרבעון יבוצע עדכון לכמות המניות הצפה, והוא ישקף הן את השינוי בכמות המניות המוחזקת בידי הציבור והן את ההשפעה שחלה על כמות המניות בעקבות הנפקות משניות והצעות מכר. יש לציין שהשפעות על מחיר המניה כתוצאה מהנפקת זכויות או הנפקה משנית מתואמות בהתאם למדיניות הנהוגה בזירת המסחר של כל מניה.

ב-1 בינואר 2015 נקבעו המשקלים של חברות המדד, בהתאם לשווי השוק של החברות באותו יום. נציין כי שווי השוק מורכב מהכמות הצפה של המניות כפול מחיר עסקה אחרונה שנצפתה עד ליום זה.

פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

מדד גלובסמדד גלובס כללימדד גלובס מדעי החיים

עוד כתבות

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית