גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העוגה לא תופחת: ההוצאות לפרסום עלו ב-4% בלבד ב-2015

הפרסום בדיגיטל עושה היסטוריה ולראשונה מזנק מעל העיתונות, שממשיכה להיחלש ■ הטלוויזיה עדיין מהווה את המדיום שאליו מופנית רוב ההוצאה לפרסום בארץ ■ הרדיו רושם עלייה זו השנה השלישית ברציפות

הפרסום בוידאו /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הפרסום בוידאו /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הסטגנציה בשוק הפרסום נמשכת, וגם השנה לא מציגים אמצעי המדיה המקומיים גידול - כך עולה מנתוני עוגת הפרסום שמפרסמים היום (ב') איגוד השיווק ויפעת בקרת פרסום.

מהנתונים עולה כי ישנה עלייה קלה של 4% בהיקפי הפרסום השנתיים, והם עומדים על 3.785 מיליארד שקל בשנת 2015, אך הם נזקפים לזכות הגידול המשמעותי שרושם הפרסום באינטרנט - בעיקר הפרסום שמופנה לגופי ענק בינלאומיים כמו גוגל ופייסבוק.

לדברי תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק, ונתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "ענף הפרסום אינו מפגין צמיחה בשנת 2015. אמצעי המדיה המקומיים בסטגנציה, על רקע הקטנת תקציבי הפרסום של חלק מהמפרסמים הגדולים במשק, ובניגוד לענקי האינטרנט מחו"ל שממשיכים לצמוח ולשמש כקטר של עוגת הפרסום המקומית".

נתוני העשור האחרון מלמדים כי עוגת הפרסום לא תפחה כלל. לכל היותר נרשמו תנודות של עשרות מיליוני שקלים בין שנה לשנה. עוגת הפרסום ב-2015 כמעט זהה בהיקפה לעוגת הפרסום של שנת 2007. זהו הנתון המטריד ביותר, שמעיד על עומק הסטגנציה.

טלוויזיה: המפרסמים הגדולים הקטינו תקציבים

הפרסום בטלוויזיה ממשיך להציג פער בין הביצועים שמציגות הזכייניות, לפרמיה שהן מסוגלות לגבות על ביצועים אלה. באופן פרדוקסלי, הטלוויזיה ממשיכה לשמור על ביצועי רייטינג מהגבוהים שנרשמים בעולם המערבי, אך גם הנתח שלה בכלל העוגה ירד ב-2015 לכ-38%, שהם 1.448 מיליארד שקל, וגם המחיר הממוצע לנקודת רייטינג רשם ירידה של כ-2%.

מהנתונים עולה כי המחצית השנייה של השנה, ובעיקר חודשים ספטמבר-נובמבר, התאפיינו בעצירת תקציבים במדיה, הן בשל המצב הביטחוני המעורער והן עקב האטה כללית בצריכה. מפרסמים רבים מתעשיות המזון, המשקאות, התקשורת, הפיננסים והסלולר הקטינו תקציבים בשנה החולפת.

בנוסף, מתמודדים ערוצי הטלוויזיה עם התחרות העזה מצד יו-טיוב ופייסבוק, הנהנות מהיעדר עלויות ייצור תוכן, מפלטפורמת פרסום וידאו פרוגרמטית ומטראפיק אדיר.

המפרסמים הבולטים השנה בטלוויזיה היו קבוצת שטראוס, החברה המרכזית למשקאות וקבוצת בזק, והקטגוריות הבולטות בהשקעתן היו רשתות שיווק, אתרי אינטרנט וביגוד.

המדיה הטלוויזיונית היא עדיין המדיה המשמעותית בישראל ויש לפרסום בה יתרונות יחסיים גדולים, אולם הסביבה העסקית שבה פועלים הערוצים המסחריים בישראל אינה נוחה ומקשה עליהם לצמוח. ועדת פילבר, שהוקמה בשלהי 2015, אמורה להמליץ על רפורמה בטלוויזיה המסחרית ועל הקלת הרגולציה הקיימת היום במדיה. באיגוד השיווק מעריכים כי אם תמליץ הוועדה על הסדרת התוכן השיווקי ואף תדאג לשינוי חקיקה בנושא, אנו צפויים לראות גידול בהוצאות הפרסום בטלויזיה במהלך 2016.

אינטרנט: מזנק ב-25% ועובר לראשונה את העיתונות

ב-2015 הפך הדיגיטל באופן רשמי לאמצעי התקשורת השני בגודלו מבחינת נתח הפרסום שהוא מחזיק בעוגת הפרסום הכוללת, ולראשונה עברה ההשקעה בפרסום בדיגיטל את ההשקעה בפרסום בעיתונות.

על-פי הנתונים, ההשקעה בפרסום באינטרנט ממשיכה לצמוח ביחס ישר לשימוש ולתלות ההולכת וגוברת בעולם הדיגיטלי. ההוצאה לפרסום באינטרנט ב-2015 זינקה בכ-25% ועומדת על 1.023 מיליארד שקל, מה שמהווה מעט יותר מרבע מההוצאה לפרסום בישראל.

עם זאת, באיגוד השיווק וביפעת מדגישים כי הפרסום באינטרנט ממשיך להיות מאתגר למדידה, עקב רב-ממדיותו ומחסור בדיווחים כספיים של המדיומים המובילים בו. זאת גם הסיבה שבפלח זה של העוגה מסתמכים על ניטור שמבצעת חברת יפעת בקרת פרסום, וגם על הערכות מושכלות שגובו בשיחות עם העוסקים בפרסום דיגיטלי ועם מפרסמים שחשפו את עוגת הפרסום שלהם בדיגיטל.

הפרסום באינטרנט מורכב מנגזרות רבות: גוגל, וידאו, מובייל, פייסבוק, דיספליי (web), פרפורמנס וכתבות NATIVE שנכתבות בשיתוף עם מפרסמים. גוגל היא פלטפורמת הפרסום הדומיננטית ביותר בדיגיטל, והארסנל שלה כולל את ה-AD WORDS במנוע החיפוש, יו-טיוב בתחום פרסום הווידאו באינטרנט בישראל ומערכת ה-GDN המוטמעת ברוב האתרים בישראל ומזרימה להם פרסום באנרים. הדומיננטיות של חברת גוגל, וגם של חברת פייסבוק, יוצרת סיטואציה מורכבת ולא תמיד נוחה עבור אתרי התוכן המקומיים, שמצד אחד מקבלים מהן טראפיק משמעותי, ומצד שני נלחמים מולן על נתחי פרסום. מהבחינה הזאת יהיה מעניין לראות כיצד תשפיע כניסתה לשוק של ארטימדיה, שלראשונה מאגדת את פעילות השיווק של האתרים הגדולים במה שאמור להיות מתן תשובה ליכולות של גוגל.

על-פי הנתונים, הצמיחה השנה בפרסום בדיגיטל נבעה בין היתר מהפרסום הייעודי במובייל, שפרח במיוחד בתקופת הבחירות, מצמיחת הווידאו שהואצה על-ידי יו-טיוב, כלי פרסום הווידאו החדש של פייסבוק, וכאמור כניסתה של חברת ארטימדיה, המציעה באופן מרוכז ומתקדם טכנולוגית את נדל"ן הווידאו של האתרים הישראליים המובילים. גורם נוסף שהשפיע הוא הכניסה של טאבולה ואאוטבריין לפעילות בישראל.

המפרסמים הבולטים באינטרנט ב-2015 היו פרוקטר אנד גמבל, קבוצת בזק וסופר-פארם. הקטגוריות המובילות בפרסום באינטרנט הן מכללות, רשתות שיווק וסרטים.

עיתונות: הנתח ממשיך להצטמק

לראשונה בתולדות הפרסום בארץ, יורדת העיתונות בשנת 2015 אל המקום השלישי בטבלת ההשקעות לפרסום. המדיום העיתונאי רושם ירידה של כ-6% בהיקף הפרסום, המשקפים כ-50 מיליון שקל שנגרעו ממנה במהלך השנה האחרונה, וחלקה בעוגה עומד כעת על 804 מיליון שקל.

גם 2015 הייתה שנה קשה ומורכבת לעיתונות בישראל, ובדומה לעולם המערבי כולו - מגמת הירידה בה נמשכת. השנה פורסמו פחות אינצ'ים בעיתונים הגדולים, במקומונים ובמגזינים, חולקו יותר בונוסים, וניתנו בממוצע יותר הנחות למפרסמים. כמו כן, מגמת החינמונים ממשיכה לצבור תאוצה, ולאחרונה אף "מעריב" הוציא מהדורה חינמית בשם "מעריב הבוקר".

מספר השחקנים בעיתונות המודפסת לא גדל, ומגמת הצמצום וההתכנסות נמשכת. ההוצאות על פרסום תדמיתי המשיכו להיות נמוכות, והמפרסמים המחפשים תגובות מיידיות ומכירות למסרים הפרסומיים שלהם, נוהרים בהמוניהם לרשת.

המפרסמים הבולטים בעיתונות ב-2015 היו קבוצת אלקטרה, סופר-פארם ובני משה קרסו. הקטגוריות הבולטות בהשקעתן במדיום הן רשתות השיווק, חנויות חשמל וריהוט.

קולנוע: ממשיך בצמיחה עקבית

הפרסום בקולנוע בישראל נמצא במגמת צמיחה עקבית כבר מספר שנים. השנה נרשם גידול של 5%, וסך כל השקעת המפרסמים במדיה עומד על 44 מיליון שקל. יש לציין כי הגידול מדגיש את מיעוט הצופים בשנת 2014 עקב מבצע "צוק איתן".

המפרסמים הבולטים בקולנוע ב-2015 היו החברה המרכזית למשקאות, מקדונלד'ס וקבוצת בנק הפועלים. הקטגוריות המובילות בפרסום במדיום היו משקאות קלים, רשתות מזון מהיר וכרטיסי אשראי.

שילוט חוצות: הבחירות דחפו למעלה

גם תחום שילוט החוצות רושם עלייה - גידול של 3% בהיקפים לעומת שנת 2014. במחצית הראשונה של 2015 נרשמו עלייה בביקושים, גידול בשיעורי התפוסה ועלייה במחירים, בעיקר בזכות הבחירות לכנסת שמילאו את הבילבורדים, הפוסטרים והקירות, ובזכות השקות רבות שחיכו לתורן אחרי הבחירות.

הצמצום בתקציבי הפרסום אשר אפיין את החודשים ספטמבר-נובמבר בשנה החולפת פגע גם בפרסום החוצות, אולם בזכות החציון הראשון החזק הוא שומר על נתח של 5% בעוגת הפרסום.

המפרסמים הבולטים בשילוט חוצות ב-2015: החברה המרכזית למשקאות, פז וקבוצת בזק. הקטגוריות המובילות: דירות למגורים, רשתות שיווק ומשקאות קלים.

רדיו: שנה שלישית של עלייה

דווקא מי שנחשב לסוג של אנדרדוג, הרדיו שנתפס כמדיום לא ממש סקסי, ממשיך לרשום עלייה בהוצאה לפרסום זאת השנה השלישית ברציפות. חלקו של הרדיו עומד על כ-7% מעוגת הפרסום הכללית, המשקפים גידול של 4% יחסית לעומת שנת 2014 והיקפי פרסום של כ-262 מיליון שקל.

את ההצלחה של הרדיו אפשר לקשר למגמה של חזרה לפרסום בסיסי, פחות תדמיתי ויותר תכליתי-מכירתי. הרדיו הוא פלטפורמה פרסומית שמציעה פעילויות פרסום מגוונות בתשדירים, בשת"פים ובחסויות, מצליחה להניע במהירות לפעולה, בעלויות נמוכות יחסית, ובהתאם מייצרת ROI גבוה.

המפרסמים הבולטים ברדיו ב-2015 היו קבוצת אלקטרה, IDI חברה לביטוח ואל"מ. הקטגוריות המובילות בפרסום היו רשתות שיווק, חנויות חשמל ורכב.

מתודולוגיה

נתוני ההוצאות לפרסום במדיה לשנת 2015 נמסרו על-ידי יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי על סמך איסוף, ניתוח ועיבוד של נתוני ההוצאה לפרסום, מחירוני המדיה, הצלבת המידע מול גופי פרסום ומדיה, ובעיקר מול מחירי אמת ששולמו על-ידי מפרסמים רבים. הניתוח (המביא בחשבון סטייה של עד 4%) מציג את ההוצאה לפרסום במחירי ברוטו, הכוללים את עמלות משרדי הפרסום.

התפלגות ההוצאות לפרסום ב 2015

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?