השופט דוד רוזן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב מתח היום (ב') ביקורת קשה על התנהלות הפרקליטות בתיקי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אותו הרשיע רוזן בפרשת הולילנד.

הביקורת נוגעת לכך שהפרקליטות עיכבה את ההחלטה בתיק שיבוש משפטיו של אולמרט עד להכרעה בתיקיו האחרים, ואז ערכה עימו הסדר שאינו מוסיף לתקופת המאסר בפועל שירצה אולמרט בגין הרשעתו בתיק הולילנד.

"'השכבתם' את התיק 3 שנים", הטיח השופט בנציגת הפרקליטות באולמו, "פתאום התיק נולד. למה התיק שכב כל השנים? לא היו השלמות חקירה?".

השופט רוזן, הידוע במזגו החם, אמר את הדברים בדיון בתיק אחר לגמרי שנדון בפניו - בהקראת האישום לראש ארגון הפשע יצחק אברג'יל בפרשת ב. יאיר. אברג'יל נאשם בתיק בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, קשירת קשר לביצוע פשע ועוד.

מאחר שאברג'יל מואשם ברצח בתיק המכונה "פרשה 512", תמה השופט מהו ההבדל בין אולמרט לבין אברג'יל, ולמה בהתאם למדיניות ההעמדה לדין שננקטה בנושא אולמרט, לא עוכב התיק שמתנהל לפניו עד להכרעה במשפט הרצח.

"הרי אתם אומרים שאם הציפיות שלכם תתגשמנה, כי אתם סבורים וכמעט בטוחים שהוא יורשע במעשה רצח, אחרת אם הסיכויים לא היו משופרים מאוד, לא הייתם מגישים כתב אישום, ויש לכם מספיק עדי מדינה, ואתם אומרים לי בפה מלא שאם הוא יורשע ברצח, התיק שבפניי כנראה לא יהיה צריך להתנהל", אמר השופט לעו"ד שרון הר-ציון מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי). "אם אתם אומרים את זה, אני לא מבין למה צריך לקיים תיק במקביל. מה שאפשר עכשיו לעשות זה 'להשכיב', כלומר להודיע שאנחנו עכשיו, במקרה שהוא יזוכה בתיק שם, אנחנו נחדש את התיק".

בהמשך חידד את המסר והבהיר שהוא מתייחס לתיקי אולמרט כאשר אמר, "בירושלים, השכבתם את התיק, פתאום התיק נולד".

רוזן, נזכיר, הוא השופט שהרשיע את אולמרט בשני סעיפי שוחד בפרשת הולילנד ושלח אותו ל-6 שנות מאסר. ואולם בית המשפט העליון הפך בהמשך את החלטתו של רוזן בדעת רוב וזיכה את אולמרט מן האישום המרכזי בתיק. העונש החדש שנקבע לאולמרט בעליון (בפרשת הולילנד בלבד) הוא שנה וחצי מאסר בפועל.

לאחר פסק הדין בערעור, הגיעה הפרקליטות לכדי הסדר עם אולמרט, לפיו אולמרט יודה בשיבוש משפטיו בתיקי הולילנד ופרשת "מעטפות הכסף" באמצעות הניסיון להניא את שולה זקן ממתן עדות בבית המשפט; וייגזרו עליו 6 חודשי מאסר בחופף לריצוי העונש בתיק הולילנד. התוצאה היא שאולמרט לא ירצה ולו יום מאסר אחד נוסף בגין הרשעתו בתיק השיבוש.

 

לאחר שאולמרט הורשע בתיק השיבוש בשבוע שעבר, ביום רביעי הקרוב צפוי להישמע גזר הדין בפרשה, והשופט חן אביטל מבית משפט השלום בירושלים יודיע אם הוא מאשר את העונש שנקבע בהסדר הטיעון.

בפרשת ב. יאיר מואשם אברג'יל יחד עם הקבלן יאיר ביטון ושני נאשמים נוספים בכך שרקחו מזימה, במסגרתה חתמו על חוזה בנייה פיקטיבי בין חברת ב. יאיר הציבורי בשליטת ביטון לבין חברה שאברג'יל שלט בה. זאת, כדי להעביר לאברג'יל סך של כ-50 מיליון שקל, לפי האישום כדי לשרת חוב של ביטון לאברג'יל.