"כשיהיה לנו הגנב העברי הראשון, נהיה מדינה ככל המדינות", אמר פעם חיים נחמן ביאליק. הרבה גנבים הופיעו במדינתנו מאז האמירה הרחוקה ההיא של המשורר הלאומי. ברבות השנים, למרבה הצער, נשפטו והורשעו בפלילים והושמו מאחורי סורג ובריח לא רק גנבים פשוטים אלא גם כמה מבכירי המדינה, ובהם ושיא מדינה לשעבר, משה קצב; שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון; ושר הפנים לשעבר, אריה דרעי.

הבוקר (ב') נשבר שיא שלילי נוסף, כאשר ראש הממשלה ה-12 של מדינת ישראל, אהוד אולמרט (70), נכנס לכלא מעשיהו ברמלה והתחיל לרצות עונש מאסר של שנה ו-7 חודשים - שנה וחצי שנגזרו עליו על ידי בית המשפט העליון בגין הרשעתו בשוחד במשפט פרשת הולילנד וחודש נוסף שהוטל עליו על-ידי בית משפט השלום בירושלים בגין שיבוש מהלכי משפט הולילנד.

אולמרט עלול לרצות עונש של 8 חודשי מאסר נוספים, שכבר נגזרו עליו על-ידי המחוזי בירושלים, שהרשיע אותו במירמה והפרת אמונים במשפט פרשת טלנסקי. התיק נדון בערעור בבית המשפט העליון.

קודם להגיעו לכלא, שלח אולמרט באמצעות דובריו סרטון לכלי התקשורת שצולם בימים האחרונים בביתו בשכונת מוצא בירושלים, ובו חזר וטען על טענתו כי הוא אינו אשם בעבירת השוחד שבה הורשע. באותה הנשימה ממש אמר אולמרט כי הוא מקבל עליו את גזר הדין, וכי "כולם שווים בפני החוק".

אולמרט הבהיר בדבריו כי "אני ממשיך לכפור באישומי השוחד שיוחסו לי", וכי "זה יום כואב עבורי. במהלך פעילותי הענפה עשיתי גם טעויות, למרות שלדעתי הן לא היו בעלות אופי פלילי. על חלקן אני משלם היום מחיר יקר, אולי יקר מדי. בלב כבד אני מקבל על עצמי את גזר הדין".

בפתח דבריו אמר אולמרט כי במשך שנים הוא זה ששמר על ביטחון אזרחי ישראל. "היום אני הוא זה שעומד להיכנס מאחורי סורג ובריח. אתם ודאי משערים לעצמכם עד כמה השינוי הזה מוזר וכואב עבורי ועבור בני משפחתי. החיים מזמנים לי מבחן לא פשוט, ואני הולך לקראתו בעצב גדול, אבל האהבה והתמיכה להן אני זוכה מחזקות אותי", אמר ראש הממשלה לשעבר.

האגף השמור

אולמרט הוסיף ואמר כי "אין אדם העומד מעל לחוק. לדאבוני, הוצמדה לי תווית של מושחת, והיום אני ראש ממשלה לשעבר שעומד להיכנס למאסר. זהו מהלך חריג וחמור, שיש מי שיראו בו אישור לחוזקה של הדמוקרטיה הישראלית, אך אני מבקש להעלות את האפשרות שכדור השלג בענייני הלך ותפח מסיבות שאינן משפטיות".

אולמרט הביע תקווה כי "אולי כשתשקוט הסערה, יקבלו חלק מהדברים פרשנות אחרת, והציבור יוכל לשפוט את הרגע העגום הזה במבט ביקורתי ומאוזן. אני מאמין שגם לכך זקוקה הדמוקרטיה, ואני מקווה שאז רבים יכירו בכך שנעשו ניסיונות לפתוח פתח של תקווה בתקופת כהונתי".

ראש הממשלה לשעבר הגיע לכלא מעשיהו מביתו במוצא בשעה 10 בקירוב והחל בהליך קליטתו כאסיר באגף השמור, אגף 10, ששופץ בחודשים האחרונים והפך לאגף לאסירים מיוחדים, שהאיום עליהם גדול או שיש בידיהם מידע סודי ויש סכנה שהוא ידלוף לגורמים עוינים.

לצדו של אולמרט ישהו החל מהיום בכלא מעשיהו ובאותו אגף חלק ממורשעי פרשת הולילנד הנוספים, ובהם דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, שנידון לשנתיים מאסר בגין הרשעתו בשוחד; אביגדור קלנר, אחד מיזמי פרויקט הולילנד, שהורשע בשוחד וירצה שנתיים מאסר; ה"מאכער" מאיר רבין, שהיה עוזרו של עד המדינה בפרשה, שמואל דכנר המנוח, ונידון ל-5 שנות מאסר; ומהנדס עיריית ירושלים לשעבר, אורי שטרית, שהורשע בשוחד וירצה 7 שנות מאסר; יזם הולילנד, הלל צ'רני, ירצה את תקופת מאסרו, לבקשתו, בכלא חרמון שבצפון הארץ.

3 תקופות מאסר

על אולמרט, שכיהן כראש ממשלת ישראל בין השנים 2006-2009, הוטלו עד כה 3 תקופות מאסר בגין הרשעתו ב-3 פרשות שונות. בדצמבר האחרון הרשיע בית המשפט העליון את אולמרט פה-אחד בעבירה של קבלת שוחד בפרשת הולילנד בגין קבלת 60 אלף שקל מעד המדינה דכנר, באמצעות מזכירתו לשעבר, שולה זקן. עם זאת, שופטי העליון זיכו את אולמרט בדעת רוב מהאישום המרכזי של קבלת שוחד, שבו הורשע בבית המשפט המחוזי - אולמרט זוכה מעבירה של קבלת שוחד בסך חצי מיליון שקל, שלפי כתב האישום הועברו לאחיו, יוסי אולמרט, מדכנר.

לפני כשבועיים הודה והורשע אולמרט, במסגרת הסדר טיעון, בביצוע שתי עבירות של שיבוש מהלכי משפט במהלך המשפטים שניהלה המדינה נגדו, בפרשת הולילנד ובפרשת טלנסקי. במסגרת הסדר הטיעון הוסכם כי ררש הממשלה לשעבר ירצה 6 חודשי מאסר בחופף לעונש המאסר שנגזר עליו בפרשת הולילנד; וכן מאסר על-תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל.

ואולם, נשיא בית משפט השלום בירושלים, אביטל חן, לא קיבל את ההסדר במלואו, והוסיף חודש מאסר לעונש הקיים בפרשת הולילנד. בגזר הדין העלה השופט חן תהייה באשר לבקשתו של אולמרט לרצות את המאסר בפרשה בחופף לתקופת המאסר שנגזרה עליו בפרשת הולילנד . "מתקשה אני לקבל את הסדר הטיעון, ולפיו אדם אשר חטא בשתי עבירות שיבוש חמורות מאוד לא ירצה ולו תקופת מאסר קצרה, במצטבר, בגין עבירותיו אלה. משמעותו האמיתית של ההסדר היא שהנאשם לא ירצה עונש מאסר כלל בגין עבירות השיבוש, ולזאת אין בידי להסכים", פסק.

בנוסף ל-19 החודשים שנגזרו על אולמרט בפרשות הולילנד ושיבוש ההליכים, נגזרו עליו 8 חודשי מאסר נוספים בפרשת טלנסקי. כאמור, בית המשפט העליון יכריע בקרוב בבקשתו של אולמרט לרצות את 8 החודשים הללו בחופף לתקופות המאסר האחרות שלו.

אם תידחה בקשתו של ראש הממשלה לשעבר - ישהה אולמרט בכלא במצטבר 27 חודשים, עם אופציה לניכוי שליש מתקופת המאסר בשל התנהגות טובה.