גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביטול מודעות בעמוד החיפוש בגוגל ייקר את הפרסום?

הנפגעות העיקריות יהיו החברות הקטנות, שמהן ענקית החיפוש התחילה דרכה

גוגל לוגו חדש / צילום: יחצ
גוגל לוגו חדש / צילום: יחצ

ביטול הצגת המודעות בחלק השמאלי של המסך בתוצאות החיפוש בגוגל בתצוגת מחשב הנייח והטאבלט צפוי להביא לעליית ממוצעת במחירי הפרסום של 30%-40% - כך מעריכים היום (ג') בכירים בסוכנויות הדיגיטל והמדיה. על-פי ההערכות, העליות בקטגוריות הנחשבות לעתירות שיווק דיגיטלי עלולות להגיע אפילו למאות אחוזים.

גוגל הודיעה לאחרונה כי היא מתעתדת לבטל את המודעות שהתפרסמו עד כה בצד העמוד של תוצאות החיפוש, וכי מעתה ניתן יהיה לפרסם רק 4 מודעות מעל לתוצאות חיפוש האורגניות (במקום 3), ו-3 מודעות נוספות מתחת לתוצאות החיפוש האורגניות.

השינוי נכנס לתוקף ברוב העולם ב-19 בפברואר, אך בממשק העברי צפוי השינוי להיכנס בהדרגה. מטרת המהלך היא להתאים את תצורת התוצאות והפרסומות במסכים גדולים לתצורת התצוגה בטלפונים ניידים.

הפרסום בגוגל עובד בשיטה של בורסה. באופן טבעי המיקומים המבוקשים ביותר הם המיקומים הגבוהים - המניבים את תנועת הגולשים הגבוהה ביותר ואת שיעור ההקלקות הגבוה ביותר. כפועל יוצא מכך הם גם המיקומים המניבים עבור גוגל את עיקר ההכנסות. המיקומים הנמוכים אמנם מניבים פחות תנועה והקלקות, אך הם זולים משמעותית ושימשו עד עתה פתרון לעסקים שהתקציב שלהם מוגבל.

עד השינוי הנוכחי היה בדף חיפוש 13-14 מקומות פרסום אפשריים - מה שעורר ביקורת רבה על הדרך הארוכה שצריך הגולש לעבור בדרך לתוצאה האורגנית הראשונה. צמצום מקומות הפרסום ל-7 מקטין למעשה את מלאי הפרסום שמציאה גוגל בכ-40%, וכמקובל, כשהמלאי מצטמצם, הביקוש עולה, ועלייה בביקוש משמעותה עליית מחירים.

אופיר כהן, המשנה למנכ"ל יוניברסל דיגיטל, סבור כי הסיבות שהביאו את גוגל לבצע את השינוי נעוצות בגידול בהיקפי החיפוש במכשירים ניידים בלבד, לעומת ירידה במחשבים נייחים. כך, ברמת המאקרו קיימת כבר היום מגמה של ירידה בביקוש, ולא מן הנמנע כי המהלך של גוגל הוא לצמצם את ההיצע לא כדי להעלות מחירים, אלא כדי לבלום את ירידת המחירים במחשב. אך הסיבה המרכזית, להערכתו, היא הכוונה להציג ממשק משתמש אחיד בין המובייל למחשב הנייח, בשילוב עם הירידה בביצועי הפורמטים של מודעות הצד והצורך לאזן את שיווי המשקל בין הביקוש להיצע.

לדבריו, חברות רבות קטנות וגדולות בונות את העסקים שלהן על התנועה שגוגל שולחת, ושינויים בגוגל הם דרמטיים עבורן. "נוצרה תלות מאוד מורכבת של חברות בתנועה מגוגל ובמערכת הפרסום שלה, והיקפי תקציבים הולכים וגדלים המופנים לאפיק זה, שהוא כמעט בכל סיטואציה האפיק היעיל ביותר לקידום תנועה שהופכת למכירות, פניות למוקדי מכירות וכדומה".

עד שייווצר שיווי-משקל חדש

כהן סבור כי עבור זירות היפר-תחרותיות (כמו ביטוח וכספים), שבהן המפרסמים מוכנים לשלם הרבה כדי להופיע ולקבל את הנוכחות והתנועה, סביר להניח שתהיה אינפלציה משמעותית במחירי הפרסום, וזאת עד שיגיעו למחיר שיווי משקל חדש לכל זירה.

לטענתו, אם יש סגמנט שייפגע די בוודאות אלה המפרסמים הקטנים - הלחם והחמאה שממנו גוגל התחילה עוד לפני שהמותגים הגדולים גילו אותה. עסקים קטנים שהם בעלי אמצעים מוגבלים, ובמקרים רבים מנסים גם היום "לגנוב סוסים" במיקומים מעט יותר נמוכים מהשלישייה המובילה - עשויים למצוא את עצמם נפלטים מהמשחק של החיפוש.

גם עומר כהן, מנכ"ל חברת הפרפורמנס Ocean מקבוצת TMF, סבור כי המחירים יעלו, אך לדעתו "מנהלי קמפיינים בגוגל יצטרכו עכשיו להיות הרבה יותר יצירתיים ולמצוא פתרונות ל'לונג טייל' כדי להוזיל עלויות. עדיין המפרסמים הגדולים והבינוניים ישלמו ככל הנראה את המחירים הגבוהים, וזה עדיין ישתלם להם. מי שייעלם מהמפה הזו הם המפרסמים הקטנים שיצטרכו לבדוק אם עליית המחיר הופכת את הקמפיין שלהם להיות ב-ROI (החזר השקעה) שלילי".

אדיר רגב, מנכ"ל חברת הדיגיטל GO, סבור כי את השלכות הקמפיין מתחילים לראות בשטח כבר כעת: "אנחנו כבר מתחילים לראות עלייה במחירים. הבעיה היא שלוקח זמן לקלוט מה קורה. אף אחד לא מעלה בבת-אחת את המחירים שהוא מוכן לשלם ב-200%. זה תהליך. כל אחד מעלה קצת, מנסה לבדוק איפה זה ממקם אותו מחדש בתוצאות פרסום.

"מהניסיון שלי, בתעשיות היותר אגרסיביות בשיווק באינטרנט המחירים יקפצו במהירות, בחלק אחר זה ייקח יותר זמן, אבל כולם יחוו עלייה במחירים בשנה-שנתיים הקרובות. למפרסמים אין הרבה אלטרנטיבות. מנוע החיפוש של גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול בעולם. בישראל הוא שולט ב-95% מתוצאות החיפוש, וכך גם בהרבה מאוד מדינות אחרות בעולם.

"בשנים האחרונות גוגל מנהלת מלחמה לזכות בנתחי שוק נוספים בתחום של באנרים באתרים ופרסום בווידאו, ונראה שעכשיו היא חוזרת למקסם ערך מביצת הזהב שלה - מנוע החיפוש. אם זה בזכות השינויים בהרגלי הצריכה והמעבר שלנו למובייל, או אם זה בזכות הצורך לשפר את הדוחות הכספיים למשקיעים - בסופו של דבר כל המפרסמים ישלמו יותר על הפרסום בענקית החיפוש".

עוד כתבות

יו"ר הועדה המסדרת של הכנסת, ח״כ אבי ניסנקורן  / צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת

המסלול של נתניהו: להחליף שר משפטים, לפרק את הממשלה וללכת לבחירות

מבחינת בנימין נתניהו, אבי ניסנקורן הוא תקלה גדולה • כמי שצפוי להיות אחראי על מינוי היועץ המשפטי לממשלה שיחליף את מנדלבליט, ולבלום יוזמות חקיקה כמו שינוי שיטת הסניורטי במינוי נשיא ביהמ"ש העליון, צריך "לבלום" אותו • המוצא של ראש הממשלה: בחירות. שוב

ד"ר אלחנן מגידוביץ' ותמיר בן שחר / צילום: דיאגו מיטלברג, שלומי יוסף

הזדמנות או שטות? האם בחסות הנגיף נכון להשקיע בחנות

המשבר הכלכלי הביא לסגירתן של חנויות רבות במרכזי הערים ולירידה במחיריהן ובמחירי השכירות ● בפאנל מיוחד שקיימנו במסגרת הפודקאסט "כסף בקיר" עם היועץ הכלכלי תמיר בן שחר ומשקיע הנדל"ן ד"ר אלחנן מגידוביץ', ניסינו לברר האם במצב שנוצר שווה לרכוש חנות להשקעה ● האזינו

בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון  / צילום: דוברות בית החולים רבין

בדיקת קורונה פרטית: האיסורים, המעקפים וכמה תעלה בקרוב בדיקה בנתב"ג?

משרד הבריאות בוחן קידום בדיקות מעבדה לאיתור נגיף הקורונה במסגרת מעבדות רפואיות פרטיות ● גורם במשרד: "בשוק נגבים מחירים אסטרונומיים. לא סביר שבעלי ההון יוכלו לקבל קדימות לבדיקות" ● וכמה תשלמו על בדיקה מהירה בנתב"ג?

מפעל קוקה קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר

קולה בטעם מנגו ומשקה שיבולת שועל: בעולם הפרסום, הקורונה כבר בנסיגה

מניתוח הפרסומות המדוברות במדד החודשי של "גלובס" ליולי עולה שהמסרים ממש לא חייבים לדבוק בקורונה ● שתיים מתוכו קשורות לפעילות שיווקית "רגילה" ● גם החודש לא נרשמה קורלציה בין ההשקעה בפרסום לבין ההצלחה ביצירת אימפקט ברשת

עומדים: מתן גוטמן (מימין) ואלי מרזל, מייסדי CRT. יושבים: שמואל האוזר ויוסף שפירא, שמייעצים לחברה  / צילום: כדיה לוי, גלובס

בין טכנולוגיה לזכויות אדם: בכירי משרד מבקר המדינה לשעבר מדברים על המיזם חדש

מעקב אחר אזרחים? דיכוי הפגנות? בשנים האחרונות החל עיסוק בשאלה למה משמשות הטכנולוגיות שמפותחות בישראל, כפי שנשאל בעבר לגבי יצרניות נשק • חברות מתחילות להטיל רגולציה עצמית כדי להימנע מביקורת ציבורית ומשפטית, ויוצאי משרד מבקר המדינה אף הקימו חברת ייעוץ בנושא

משפחת הדרי  / צילום: איל יצהר, גלובס

“לא מאמינה שאלה החיים שלי. זה גיהינום"

איילה הדרי עבדה 40 שנה בנתב"ג, עד שהוצאה לחל"ת, שכבר הוארך עד אמצע 2021. ● הקצבאות שבאמצעותן היא מתקיימת לא מאפשרות לה לטפל בבעלה החולה ולסייע לשני ילדיה, שגם הם בחל"ת: "הולכת נגד זרם חזק שאני לא יכולה להתגבר עליו" ● פרויקט מיוחד

זהב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

זהב בכל מחיר: מדוע מחירי המתכת הצהובה שוברים שיאים?

המתכת הזהובה שנמצאת בשימוש כסחורה כבר אלפי שנים, עלתה בשיעור של כמעט 35% מאז תחילת השנה והגיעה לשיא של כל הזמנים בבורסת ניו יורק ● עד מתי המחירים ימשיכו לנסוק? מדוע מחירי הזהב כובשים שיאים חדשים באחרונה? איך עובד שוק הזהב? כיצד משקיעים וסוחרים במתכת זו?

מפגין בבלפור / צילום: AP - Oded Balilty

דור אבוד: דוח חדש מזהיר - צעירים רבים עלולים לא להתאושש מהמכה הכלכלית לעולם

אל תיתנו לתחפושות, למעגלי המדיטציה ולשלטים השנונים של מחאת בלפור לבלבל אתכם. המילניאלס כועסים ומיואשים ויש להם סיבות טובות: דוח חדש של חברת דלויט מזהיר מפני הפיכתם ל"דור אבוד" ● "גם אם יימצא מחר חיסון - הם עלולים לא להתאושש מהמכה הכלכלית הזאת" ● האזינו

צל וצללים. יער שמעורר את הדמיון / צילום: יותם יעקבסון

צל כל השנה: יער מסתורין, כאן אצלנו בגליל

טיול ברגל: יער ברעם ונחל צבעון. שמורת טבע שניצלה מכריתה

בדיקה סרולוגית. הרוב יתאכזבו לגלות שהם לא מוגנים מפני הקורונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שר"פ קורונה: בדיקת קורונה במקום העבודה, לכל העובדים. כבר לא מדע בדיוני

חברת טרגט מרקט ובי"ח שיבא החלו להציע לחברות גדולות לבצע בדיקות סרולוגיות לעובדיהן, כדי לקבוע אילו עובדים מוגנים יותר מפני הנגיף ואילו פחות ולאפשר להן לקבל החלטות ארגוניות מושכלות ● המהלך עשוי להכניס את שוק העבודה לעידן חדש של מעורבות מעסיקים בבריאות עובדיהם

גרנולה תוצרת בית / צילום: מורן מזרחי

הגרנולה הטובה בעולם. ויש גם מתכון איך להכין אותה בבית

חיליק גורפינקל אוהב להתחיל את הבוקר עם בירה ודג מלוח, אבל כשזה לא מתאפשר, הוא מסתפק ביוגורט עם גרנולה ● אבל אז, שתהיה גרנולה טובה באמת, ורצוי תוצרת בית. כמו הגרנולה הזו, למשל

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

צפי לפתיחה מעורבת בבורסה; טבע, נייס ונובה יאבדו גובה

ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת ● שיעור האבטלה בארה"ב ירד ל-10.2% ● בתל אביב עודכנו מדדי הבורסה ביום חמישי

דוד ברודט/ צילום: איל יצהר

"שיטת הקופסאות היא השיטה הגרועה ביותר. צריך תקציב עד סוף 2021"

להקטין אי ודאות, לייצר מודלים גמישים להעסקה ולפיצוי לפי ענפים, לתת לעסקים לנהל הכשרות מקצועיות ולהשקיע בפרויקטים - מקומיים ולאומיים • "גלובס" מארח פאנל מומחים יומי בניסיון לסגור את הוואקום ולסייע במציאת פתרונות יצירתיים לקורונה הכלכלית ● סוגרים את הוואקום 

מלון ישרוטל קדמא / צילום: אסף פינצ'וק, יח"צ

לא מפחדים מהקורונה: המלונות שנפתחים בישראל דווקא עכשיו

פתיחת עסקים בימי קורונה אינה עניין של מה בכך, והיא מלווה באי ודאות רבה ● עם זאת, בחודשים האחרונים מספר בתי מלון ברחבי ישראל פתחו את דלתותיהם לראשונה

שיירת המחאה של יוצאי חיל הים הקוראת לחקירת פרשת הצוללות  / צילום:

"בידיים נקיות": שיירת מחאה של יוצאי חיל הים קוראת לחקור את פרשת הצוללות

השיירה יצאה בצהריים ביותר מ-100 מכוניות מחיפה, דרך לטרון, אל בית ראש הממשלה בירושלים ● מובילי המחאה דורשים "להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר תהליך קבלת ההחלטות של הדרג המדיני והצבאי בקשר למכירת ורכישת כלי השיט האסטרטגיים"

ההפגנה הערב בבלפור. לפי הערכת המשטרה, הגיעו כ-15 אלף מפגינים / צילום: מחאת הדגלים השחורים, יח"צ

הפגנות ברחבי הארץ נגד נתניהו; כ-15 אלף מפגינים בבלפור

מאות מפגינים מול ביתו של נתניהו בקיסרה ומאות נוספים השתתפו בהפגנות נגד השחיתות על כ-200 גשרים ברחבי הארץ ● המשטרה סגרה רחובות באזור כיכר פריז בירושלים

עטיפת הדיסק “עם רעש נסתר” של להקת “אפור גשום” / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

להקת "אפור גשום" מתקמבקת (שוב) באלבום היפהפה והרלוונטי "עם רעש נסתר"

האלבום "עם רעש נסתר" של להקת "אפור גשום" מהאייטיז הוא פוליטי לא פחות מאשר תרבותי

ניר שטרן/ צילום: כדיה לוי

פז במו"מ מתקדם לרכישת רשת המרכולים סופר יודה

הרשת התל-אביבית סופר יודה שבבעלות יהודה גואטה מונה כ-16 סניפים עירוניים הפועלים 24 שעות ביממה גם במהלך סוף השבוע ובחגים ● ורמים בשוק מעריכים שהעסקה, אם תושלם, תתבצע לפי שווי של 120-130 מיליון שקל לסופר יודה

רותם טלמור, הבעלים של בוטיק רותשיק ביפו / צילום: מושיקו שבבו

"אנשים בגילי שולחים קורות לכל מקום, ולא לוקחים אותם לעבודה"

רותם טלמור, בת 29, הבעלים של בוטיק רותשיק ביפו ● גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

סרטון של המפלגה הנאצית בברלין ופופ אפ של קמפיין הבחירות של טראמפ / צילום: מתוך יוטיוב

אינפלציה של שמות גנאי מתפרצת לאחרונה, והיא מסוכנת

האפיון "פשיסט" נשמע בארה"ב בימים אלה בתכיפות גוברת, וגם בישראל ● האם טראמפ ובריוני הרחוב של הימין בארץ הם פשיסטיים?