גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכרז המיליונים שיקבע מי תייצר את רישיונות הנהיגה שלכם

שתי חברות - האחת מעוטף עזה והשנייה מקיסריה - מתמודדות על מכרז של משרד התחבורה שמבטיח לזוכה בו הזמנות ב-10 מיליון שקל בשנה בקירוב ■ הסכינים נשלפו מזמן - והנה הצצה למה שמתחולל מאחורי הקלעים

פקק / צילום: איל יצהר
פקק / צילום: איל יצהר

הליכים משפטיים ופרקליטי צמרת, חברות מסחריות שנלחמות על זיכיון של עשרות מיליוני שקלים, טענות למכרז תפור וחשש לזיוף ושכפול זהותם של אזרחי המדינה בידי "גורמים עוינים" - כל אלה מעיבים על מכרז של משרד התחבורה לבחירת החברה שתייצר את רישיונות הנהיגה של אזרחי ישראל בשנים הקרובות.

בחזית העימות נמצאות החברות המתחרות "דפוס בארי" שפועלת מעוטף עזה ו"פתקית" מקיסריה, שמתמודדות על המכרז שמבטיח לזוכה בו הזמנות ב-10 מיליון שקל בשנה בקירוב, לפי עלות של 8.5 שקלים לתעודה. תקופת ההתקשרות היא למשך 3 שנים, עם אפשרות להארכה בשלוש שנים נוספות. השבוע, ימים אחדים לפני המועד האחרון להגשת ההצעות לקראת קבלת הזיכיון הנחשק, החברה מקיסריה דורשת לעצור את המכרז עד שהשלכותיו הביטחוניות ייבחנו מחדש בטענה ש"סכנת נפשות אורבת מעבר לפינה".

בחודש דצמבר האחרון, עת פרסם משרד התחבורה את המכרז לבחירת החברה שתייצר את רישיונות הנהיגה של כולנו, למנהלי חברת פתקית שבבעלות גדעון פישמן הייתה סיבה טובה להאמין שהניצחון שלהם בכיס: התעודות, נקבע במכרז, ייוצרו ממספר שכבות של חומר גלם שנקרא פוליקרבונט. על כל שכבה של חומר כזה מתאפשרת הטבעה של כמה אמצעי אבטחה סמויים, לרבות שבב חכם, אם וכאשר יוחלט בעתיד על שילוב של שבב כזה ברישיונות הנהיגה. לאחר שכל השכבות עוברות תהליך כבישה מיוחד, נוצרות תעודות שלדעת משטרת ישראל ואגף הביטחון של משרד התחבורה יהיה קשה מאוד עד בלתי-אפשרי לזייף. רישיונות הנהיגה המונפקים כיום לנהגי ישראל עשויים מחומר אחר, שנקרא טסלין: רישיונות אלה מיוצרים ב-20 השנים האחרונות בדפוס בארי שבבעלות קיבוץ בארי בדרום, לאחר שהחברה זכתה בשורה של מכרזים שפרסם בעבר משרד התחבורה.

הדרישה לייצור הרישיונות העתידיים דווקא מפוליקרבונט הועלתה משיקולים של אבטחה ועמידות הרישיונות, והרצון ליישר קו עם התקינה באירופה. זאת, חרף מחאותיה של דפוס בארי וטענתה כי די בתעודות שעשויות טסלין: בחברה הדרומית טוענים כי התעודות שהיא מייצרת בטוחות מפני זיוף וכי ברוב המדינות בארה"ב נעשה שימוש באותו חומר - גם לאחר שהנושא נבחן לעומק בעקבות מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001. תנאי נוסף שנקבע במכרז משרד התחבורה, על רקע דרישת אגף הביטחון שלו, הוא שכל מלאכת הייצור של הרישיונות החדשים תיעשה בישראל באתר מאובטח. אלא שבהמשך משרד התחבורה זיגזג, וחזר בו מאותה דרישה.

"משטרת ישראל חכמה מה-FBI?"

הביטחון של פתקית בניצחונה במכרז לא היה תלוש מהמציאות: היא החברה היחידה בישראל שמחזיקה בטכנולוגיה המתאימה המאפשרת את ייצור רישיונות הנהיגה המבוססים על פוליקרבונט. זאת, לאחר שלפני ארבע שנים בקירוב זכתה החברה לצד חברת HP במכרז של משרד הפנים לייצור תעודות הזהות של אזרחי ישראל, שעשויות מחומר זה ולשם כך הקימה את קו הייצור המתאים בהשקעה הנאמדת ב-25 מיליון שקל.

בדפוס בארי חששו כי תנאי המכרז מיטיבים מדי עם המתחרה מקיסריה, ומיהרו לערכאות משפטיות: בעתירה שהגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, טענה החברה באמצעות עו"ד רועי בלכר ממשרד גולדפרב, זליגמן ושות' נגד משרד התחבורה כי המכרז נתפר למידותיה של פתקית - החברה היחידה בישראל שמחזיקה ביכולת לייצר תעודות מפוליקרבונט. לדעת דפוס בארי, אין סיבה ממשית המצדיקה את הפסקת הייצור של התעודות מהחומר טסלין. "אין שחר לדרישה להפסיק את השימוש בחומר טסלין. ברוב המדינות בארה"ב רישיונות הנהיגה עשויים מחומר זה. מה, אנחנו יותר חכמים מהם? משטרת ישראל יותר חכמה מה-FBI?", שואל עו"ד בלכר.

בניסיון לעקוף את הפער הטכנולוגי בינה לבין המתחרה פתקית, דפוס בארי דרשה להתיר לה לייבא את התעודות הגולמיות מחו"ל - ולעשות להן בארץ הליך המכונה "פרסונליזציה", שבו מוטבעים על התעודות פרטיו ותמונתו של האזרח בעל רישיון הנהיגה. בהתייחס לאיסור על יבוא התעודות הגולמיות מחו"ל, טענה דפוס בארי בבית המשפט כי הוא עומד בניגוד לחוק חובת המכרזים ולהתחייבויות הבינלאומיות של ישראל אל מול ארגון הסחר הבינלאומי.

בעקבות העתירה של דפוס בארי, ועדת המכרזים של משרד התחבורה התכנסה באחרונה לחשיבה מחודשת על תנאי הסף שקבעה, ופרסמה מכרז מתוקן. על פי המכרז העדכני, החברה שתזכה בהליך תוכל לייבא תעודות גולמיות מפוליקרבונט מכל מדינה שישראל מקיימת איתה קשרים דיפלומטיים. ההחלטה הזאת מקלה על דפוס בארי, מאפשרת לה "לחזור למשחק", אך הפעם היא מעוררת את חמתה של המתחרה פתקית.

"מבחינה חוקית, התעודות המזהות הרשמיות בישראל ובאמצעותן ניתן להצביע בבחירות לכנסת הן תעודת זהות, רישיון נהיגה ודרכון", אומר עו"ד יוסי לוי בשם חברת פתקית. "זיוף של כל אחת מהתעודות האלה יוצר סיכון ביטחוני חמור לאזרחי המדינה. בכל הכבוד הראוי, האם יעלה על הדעת שחומרי הגלם לרישיונות הנהיגה המשמשים כאמצעי זיהוי רשמי במדינת ישראל ייוצרו בפריז, באנקרה, בבריסל או חס וחלילה בסין - ועוד בימים טרופים אלה?".

מנכ"ל דפוס בארי, גל כהן, מעביר מצדו מסר מרגיע ואומר: "יבוא התעודות הגולמיות לא חושף אף אחד לסכנה. מדובר רק בכרטיסים גולמיים, שכן את תהליך הפרסונליזציה, שהוא החשוב מבחינה ביטחונית, נעשה בישראל. אנחנו מתכוונים לייבא את הגלם מיצרן שמספק גלמים כאלה לעוד מדינות מתקדמות בעולם".

אנשי פתקית בשלהם: בשבועות האחרונים פנה עו"ד לוי בשם החברה מקיסריה לראשי מערכת הביטחון ובהם ראש המלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון) ניר בן משה, למפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, לבכירים בשב"כ, במוסד ואף לחברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ולמנכ"ל משרד ראש הממשלה - והזהיר מפני החלטת משרד התחבורה. "חומרי הגלם שייובאו כבר יכילו 95% מאמצעי הביטחון המצויים ברישיון הנהיגה, הן אמצעי אבטחה גלויים הן אמצעי אבטחה סמויים. הלכה למעשה, ככל שגלמי הרישיונות המיוצרים בחו"ל יגיעו לידיים עוינות - ניתן יהיה לבצע בהם 'פרסונליזציה' תוך שימוש באמצעים שעלותם אלפי דולרים בודדים וניתן להשיגם בקלות בשוק החופשי", גורס עו"ד לוי.

"השינויים נעשו מסיבות ענייניות"

בשבוע הבא אמורות החברות המשתתפות במכרז להתכנס למועד האחרון להגשת הצעותיהן לוועדת המכרזים של משרד התחבורה. וזה לא נגמר עד שזה נגמר: כעת דורשת פתקית מהמשרד לעצור את המכרז ולדחות את מועד הגשת ההצעות עד שיעשה בירור יסודי בסוגיות הביטחוניות וזאת, "כדי לאפשר שהות מספקת לבחינת השלכותיה הביטחוניות של החלטת ועדת המכרזים". עו"ד לוי: "אני משוכנע שישראל כץ, שהוא שר התחבורה וגם השר לענייני מודיעין, לא מודע למצב שנוצר, כי אם היה ער לו - ודאי שהיה פועל ומשנה את פני הדברים".

משרד התחבורה דחה את הטענות ומסר: "מדובר בהליך תחרותי ושוויוני שמתקיים לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע במשרד. לאור העובדה שבכנס הספקים ובשלב שאלות ההבהרה התברר כי הנחות מסוימות שעליהן התבסס המשרד בקביעת התנאים בנוסחו הראשוני של המכרז נעשו על בסיס מידע עובדתי חלקי, ולאור הערות ביהמ"ש, תוקן נוסח המכרז בהיבטים שונים לרבות באפשרות לייצור הרישיונות בחו"ל. זאת, תוך קבלת אישור הגורמים המנחים בתחום הביטחון לביצוע הייצור בחו"ל לצורך הבטחת קיום הליך תחרותי הוגן".

עוד נמסר ממשרד התחבורה כי "השינויים בתנאי המכרז לא נעשו בלחץ דפוס בארי, אלא מסיבות ענייניות, כאשר דרישתה המרכזית של דפוס בארי באותה עתירה - ביטול הדרישה המרכזית לייצור התעודות מפוליקרבונט - נדחתה בידי ועדת המכרזים. לפיכך נמצא כי אין שום פגם בהחלטות שקיבלה ועדת המכרזים בהליך המתקיים בימים אלה". משב"כ נמסר בהתייחס לדברים כי "משרד התחבורה הוא גוף מונחה של שירות הביטחון הכללי בתחום אבטחת סודות מדינה, על פי החוק להסדרת הביטחון. במסגרת זו, שב"כ מעביר הנחיות לאבטחת מאגרי המידע במשרד ובכלל זה גם למאגר רישיונות הנהיגה. מטבע הדברים, הנחיות אלה חסויות".

המאבק על הזהות של כולנו

עוד כתבות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה