בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ה') 20 שנות מאסר בפועל וקנס בסך 1.5 מיליון שקל על איתן חייא, מבכירי העבריינים בישראל, לאחר שהורשע לפני חודשיים בעבירות של הלבנת הון וסחיטה באיומים של לווים בריבית. חייא הורשע ב-3 עבירות של סחיטה באיומים, אולם זוכה משני אישומים דומים של סחיטת עדי המדינה בתיק, תוך שבית המשפט אף מותח ביקורת על התנהלות המשטרה בפרשה.

הקראת גזר הדין התקיימה תחת אבטחה כבדה - עשרות לוחמי יס"מ התייצבו במקום, ו-3 מערכי בדיקה הוקמו טרם הכניסה לאולם הדיונים. חייא נשאל לגבי תגבור הכוחות ואמר: "גם אני מאובטח".

לגבי עונשו, אמר טרם מתן גזר הדין: "אני יודע שאקבל עונש כבד". לדברי חייא, "מותר למשטרה לשקר. אתם בתקשורת לא יודעים מה התפקיד שלכם, השופט לא יודע מה התפקיד שלו". בנו של העבריין, ערן חייא, עקץ את המשטרה: "לא נשאר בלש אחד בעיר, כולם הגיעו לפה", אמר. 

עיקר תשומת-הלב הופנתה לשופט צבי גורפינקל, שהרשיע את חייא בדצמבר 2015. שופט המחוזי זוכה זה כמה שבועות לאבטחה אישית כבדה מצד משמר בתי המשפט, בעקבות מידע מודיעיני לפיו ישנה כוונה לפגוע בו על רקע החלטתו בתיק. גורפינקל מאובטח גם בביתו בשל החשש כי מקורביו של חייא ינסו לפגוע בו. האבטחה הכבדה מצד משמר בתי המשפט והמשטרה נמשכה גם הבוקר בהקראת גזר הדין, כאמור.

 

במסגרת התיק גויסו שני עדי מדינה ושורה של עדי תביעה. חייא כפר בהאשמות נגדו, אולם לא הצליח לשכנע את השופט בחפותו.

גורפינקל פתח את גזר הדין בהתייחסו לעבירות שבגינן הורשע חייא. "עד 2010 הוא ניהל עסקים מתחת לראדר של הממסד. רק כשפתח עסק נוסף, הוא פנה לפקיד השומה להצהיר על רכוש בהיקף 10 מליון שקל. עם המוניטין שצבר הוא החל לבצע פעולות סחיטה", אמר השופט. 

לדבריו, גזר הדין צריך להיות למען יראו וייראו. "יש לעלות את רף הענישה בעבירות סחיטה, כך שירתיע את העבריינים וייתן הגנה לנסחטים", הוסיף השופט.

חייא נחשב לאחד מבכירי העבריינים באזור המרכז. עיקר פעילותו התמקדה עד הרשעתו בארצות-הברית, ובעיקר בניו-יורק. בין היתר כונה "הסנדק הישראלי" ונחשב לראש המאפיה הישראלית בניו-יורק. הוא שב לישראל ב-2004, אולם הועמד לדין רק 10 שנים לאחר מכן, בין היתר סביב התנהלותו הכלכלית וסחיטת בעלי עסקים וגביית חובות בשיטות אלימות.

"הנאשם הוא אדם בעל מוניטין אלים העושה שימוש בכוח, באיומים ובהטלת אימה כדי להניע אנשים לעשות מעשה או להימנע ממנו. היה ידוע לו כי לעצם הזכרת שמו קיימת השפעה מטילת אימה, והוא השתמש במוניטין האמור כדי להטיל מורא על קורבנותיו", נכתב בכתב האישום.