הבורסה בתל אביב ננעלה היום (ה') בעליות בעקבות הסנטימנט החיובי בעולם, כאשר בשווקים חוגגים את הודעת הריבית של הבנק המרכזי האירופי. מניות הפארמה והנדל"ן הובילו את העליות במעו"ף, שסיים בעלייה של 0.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

 

מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, החליט להוריד את ריבית הפיקדונות ב-0.1% ולהעמידה ברמה שלילית של (0.4%-). ההפתעה הגדולה הגיעה בהגדלת רכישות האג"ח ב-20 מיליארד אירו בחודש לרמה של 80 מיליארד אירו, בעוד שבשוק ציפו להגדלה של 10 מיליארד אירו "בלבד". כמו כן השיק הבנק המרכזי האירופי מכשירי הלוואה לטווח ארוך (LTRO) של 4 שנים.

"יותר משהודעתו של הבנק המרכזי באירופה היום מראה על נחישותו להאיץ את הפעילות הכלכלית באירופה, היא מעידה עד כמה הוא נואש להניע את הכלכלה האירופית", מסר עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות בבית ההשקעות אפסילון. "אם התוכניות המוניטריות האגרסיביות שיושמו עד עתה לא סייעו להביא שינוי בכלכלת הגוש, מדוע שהתוכנית החדשה תצליח בזה? ככל הנראה, מלחמת המטבעות תימשך, כאשר יש להניח שהסינים יפעלו להחליש את המטבע שלהם ובמקביל נוצר לחץ גם על הפד, מה שעשוי לגרום לו להמתין עם העלאת הריבית על מנת לא ליצור לחץ על הדולר. יש לציין שהתוכנית המוניטרית החדשה תשפיע לרעה על ריווחיות הבנקים באירופה".

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, הוסיף: "הגדלת רכישות האג"ח הוא צעד משמעותי לשווקים, אך הורדת הריבית היא צעד בעייתי ואפילו מעט פופוליסטי, כאשר זה בעצם מהווה כניעה למשקיעים שחושבים לטווח קצר. דרגי רוצה להראות למשקיעים את מחויבות הבנק המרכזי לצמיחה כלכלית וליציבות השווקים, אבל ריבית שלילית של (0.4%-) משדרת גם סימנים של היסטריה ואובדן עשתונות. זה לא מהלך כלכלי טבעי, גם בתקופות של האטה כלכלית. הבנק המרכזי האירופאי צריך לזכור שהוא יצטרך בשלב כלשהו גם להעלות את הריבית לרמות נורמאליות והטיפוס למעלה נראה שיהיה תלול וקשה. דרגי צריך להודיע שלא יהיו עוד הורדות ריבית. למרות ששוק המניות האירופאי עדיין לא הגיב לתוכנית ההרחבה הכמותית בדומה לתגובת השוק האמריקאי, בהקשר הזה אין לבנק אלטרנטיבה להרחבה הכמותית והוא היה חייב לבצע אותה".

בד בבד, פעילי השוק מתחילים להיערך להודעת הריבית של הפדרל ריזרב בשבוע הבא, אל מול דוח תעסוקה חזק לחודש פברואר בארה"ב אך מאידך מחירי נפט נמוכים וכלכלה סינית עם נתוני מאקרו חלשים.

 

ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו נתן את הסכמתו העקרונית לביטול ההפרדה המבנית בבזק , זאת בתמורה להתחייבות מצד החברה להשקעות בתשתיות. בתמורה לביטול ההפרדה המבנית, בזק כאמור תתחייב להשקיע בתשתיות סיבים אופטיים בהיקף של 5 מיליארד שקל על פני 5 שנים. משרד האוצר, פרטנר  וסלקום  צפויים להיאבק בהחלטה.

רשת הקמעונאות ויקטורי  הודיעה הבוקר כי היא מנהלת מגעים עם תאגיד הקמעונאות הצרפתי קארפור , ענקית הקמעונאות השנייה בגדולה בעולם, בנוגע להשקעה במניות החברה הישראלית. זאת לאור כוונתה של ויקטורי להתמודד במכרז לרכישת מגה, שהשבוע הוחלט לדחות אותו למחר בצהריים.

שלוש חברות פארמה בולטות נסחרות בבורסה בת"א - טבע , פריגו  ומיילן  - ואף אחת מהמניות שלהן לא הציגה ביצועים מלהיבים לאחרונה. האם הן מהוות הזדמנות להשקעה? בלידר שוקי הון בחנו את הסוגיה. [לסיפור המלא]

רמי לוי  הודיעה רשמית לבורסה כי היא מתכוונת להתמודד על רכישת מגה, הפעלתה באופן נפרד וגיוס עוד 1,000-2,000 עובדים. המכרז למכירת רשת מגה נדחה שוב ליום שישי בצהריים.

משקיעי מניות הגז דוגמת אבנר , דלק קידוחים  ורציו  ייאלצו להמתין עוד קצת, שכן העליון דחה רשמית את הכרעתו בעתירות נגד מתווה הגז בשל בדיקות טעויות סופר בפרוטוקולים.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]