אז אחרי הסערה שחולל מריו דראגי בשווקים לפני פחות משבועיים, הגיע תורה של נגידת הבנק המרכזי של ארה"ב ג'נט ילן לומר את דברה ואת מה שהיה לה להגיד לא ממש אהבו חובבי הדרמות. בסך-הכול, אמרה ילן, הדברים מתקדמים בקצב הרצוי, שוק העבודה מתאושש, הצמיחה מתקדמת אולם פחות מהקצב שהוערך קודם לכן, האינפלציה מראה סימנים חיוביים אולם עדיין רחוקה מהיעד. היחלשות הדולר טובה ליצוא האמריקאי ולמאזן הסחר ועל כן הפד יעקוב אחר ההתפתחויות וינהג בזהירות יתרה בכל הקשור להעלאות ריבית.

כשבחודש דצמבר דיברו בפד על 4 העלאות ריבית ב-2016 הבטחתי לכם שאפשר לשכוח מזה. נגיד תודה אם יהיו שתי העלאות. זו בדיוק ההערכה המעודכנת בפד וגם סביבה סימני שאלה גדולים. העלאת הריבית מותנית בהתפתחות, או יותר נכון לומר, אי התפתחות המשבר בסין, המשך התאוששות הכלכלה בגוש האירו ויחד עמה התאוששות בנתוני הצמיחה העולמית. התייצבות במחירי הנפט והיחלשות הדולר הם גם פרמטרים חשובים שייקבעו מתי השנה, אם בכלל, תעלה הריבית.

כשאני אומר שנה משעממת אני מתכוון לתוצאות בקו הסיום. במהלך השנה, כפי שטענתי לא פעם, נצפה בגלי עליות מלווים בכותרות אופטימיות ובגלי ירידות אותן ילוו נבואות איוב. מי שהזדרז למכור לפני קצת יותר מחודש כשהכותרות הפסימיות זעקו לכל עבר, ראה בפעם המי יודע כמה כיצד הכול מתהפך ותוך חודש נמחקו הירידות כלא היו.

האם השתנה משהו בכלכלה העולמית? ממש לא. בדיוק מאותה סיבה אנו נמצאים בימים אלה לקראת סיום גל העליות אז הכינו את עצמכם למשבר הבא ולכותרות שילוו את הירידות. הכלכלה האמריקאית, שהיא הבסיס עליו נבנית ההתאוששות העולמית, מתאוששת אולם הקצב איטי, ובדרך יהיו מהמורות.

לכן אינני צופה פריצה משמעותית לשיאים חדשים, ואם בכל זאת תהיה, היא לא תחזיק מעמד. המצב הכללי הנוכחי פשוט אינו מצדיק זאת. מצד שני גם קריסה של שוקי המניות נראית כרגע לא הגיונית ועל כן כל מימוש בנוסח זה שחווינו מתחילת השנה צריך לשמש הזדמנות קנייה.

ואילו אצלנו בנק ישראל פרסם מחקר שקבע כי בניגוד לשנים 2008 ו-2000 מחירי שוק המניות אינם משקפים בועה פיננסית. בהתחשב בנתוני הנדל"ן, שער הדולר ורווחיות היבואנים, אני נוטה להסכים עם תוצאות המחקר. אולם צריך לשים לב היטב למתרחש במלחמת המטבעות העולמית. קרבתו של שער סל המטבעות לתחתית לא ריגשה אף אחד כל עוד הדולר שבר שיאים בעולם ושמר על רמה סבירה אצלנו. היחלשות הדולר תפגע בניסיונות התאוששות הכלכלה הריאלית אצלנו וזה עלול לנפח כאן בועה פיננסית. זה יקרה במצב בו השקל החזק יפגע ברווחיות החברות והבורסה המקומית למרות זאת תשמור על כוחה. לכך צריכים בבנק ישראל לתת את הדעת ולהיות מוכנים לפעולה.

* הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.ilwww.energyfinance.co.il

* החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.