התלקחות חדשה בזירת הבחירות בארה"ב בין שני המתמודדים הרפובליקאים המובילים, דונלד טראמפ וטד קרוז, לבין ממשל אובמה והמתמודדת הדמוקרטית המובילה, הילארי קלינטון. שורש המחלוקת, כפי שהוא מוצג בצד הרפובליקאי: האם למוסלמים אזרחי ארה"ב יש נאמנות כפולה, לארה"ב ולאיסלאם הקיצוני? האם אצור בהם מלכתחילה דחף לאהוד את הטרור האיסלמי רק מפני שהם מוסלמים?

יהודי ארה"ב אינם יכולים שלא להיזכר בטענה הוותיקה של הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני בארה"ב, שהיהודים חצויים בנאמנות כפולה לאמריקה ולמולדת היהודית, ושהמולדת היהודית גוברת - טענה שעולה ושוקעת במחזוריות מזה דורות. 

בעקבות פיגועי הטרור בבריסל הכריז אתמול (ד') קרוז, סנטור נוצרי אדוק, שמנסה לזנב בטראמפ במירוץ הרפובליקאי, כי הגיע הזמן להנהיג שיטור מוגבר בשכונות מוסלמיות בארה"ב, כדי לסכל כל מגמה להקצנה לפני שהשכונות האלה ינוגעו ברדיקליות.

"אנו יודעים מה קורה בשכונות המוסלמיות המבודדות באירופה", אמר קרוז. "אם אנו רוצים למנוע בארה"ב מה שקרה באירופה, אנו צריכים לדרוש נוכחות משטרתית נראית לעין, עם סמכויות, שתוכל לזהות מוקדי בעיות ולשתף פעולה עם אמריקאים בלתי קיצוניים, שרוצים להגן על בתיהם". 

"בדיוק כפי שהמשטרה פועלת נגד כנופיות באמצעות שיתוף-פעולה עם הקהילות שבהן פועלות הכנופיות, כך צריכה המשטרה לפעול נגד הקיצוניות האיסלמית בשכונות המוסלמיות", אמר קרוז. הוא טען כי משטרת ניו-יורק - הכוח המשטרתי הגדול ביותר בארה"ב - נהגה לפעול כך בתקופת כהונתו של ראש העיר הקודם, מייקל בלומברג, אך כשראש העיר החדש, ביל דה-בלאזיו, נכנס לתפקידו, הוא ביטל את השיטור המיוחד בשכונות מוסלמיות בגלל מה שקרוז כינה "תקינות פוליטית". לדברי קרוז, דה-בלאזיו מסרב להכיר באיום המוסלמי בעולם ומעדיף תקינות פוליטית על פני ביטחון הציבור. 

טראמפ מיהר להביע תמיכה ביוזמת מתחרהו בשיטור מוגבר בשכונות מוסלמיות, וחזר על קריאתו לאסור מיד כניסת כל המוסלמים לארה"ב ולענות חשודים בטרור. "לו היו מטפלים כפי שצריך בטרוריסט סלח' עבדסאלם, שהיה ממתכנני הפיגוע בפריז (ונעצר בבריסל לפני הפיגועים), ייתכן שהפיגועים היו בכלל נמנעים", אמר טראמפ.

 

תגובתו המיידית של דה-בלאזיו הייתה: "אלה דברים מתועבים. הם אינם מכוונים לטפל בביטחון תושבי ניו-יורק. זו דמגוגיה לשמה". הוא ציין כי במשטרת ניו-יורק משרתים 900 שוטרים מוסלמים. "יש שכונות מוסלמיות שומרות חוק ושוחרות שלום ברחבי העיר ניו-יורק, וצריך לנהוג בהן בכבוד כמו בכל הקהילות האחרות בעיר", אמר.

מפקד משטרת ניו-יורק, ביל בראטון, הכריז: "אני רוצה להזכיר לסנטור (קרוז) שהוא חי בארה"ב, ושההצהרות שהוא השמיע היום הן בדיוק הסיבה לכך מדוע הוא לא יהיה נשיא ארה"ב. איננו זקוקים לנשיא שאינו מכבד את הערכים שמהווים את תשתית ארה"ב". 

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שמבקר עתה בארגנטינה, התייחס בביטול להצהרות של קרוז וטראמפ. במסיבת עיתונאים בבואנוס איירס הוא אמר כי דברי הסנטור הם שגויים ומנוגדים לערכים האמריקאיים ועלולים לפגוע בקמפיין האמריקאי נגד דאעש. "בדיוק עתה חזרתי מביקור בקובה שמתעסקת במעקבים שכונתיים, ודרך אגב, אביו של הסנטור קרוז נמלט מקובה לאמריקה". 

"ארה"ב היא מולדת האנשים החופשיים", אמר אובמה. "עצם הרעיון שנתחיל לרדת במדרון החלקלק הזה הוא פשוט לא מתקבל על הדעת".

עוד אמר הנשיא כי מה שמציע קרוז יפגע במאמצי ארה"ב להילחם נגד דאעש לצידן של מדינות ערביות. ואילו קלינטון אמרה: "סיסמאות אינן אסטרטגיה".