טראמפ: לאסור כניסת מוסלמים לארה"ב; מבקריו: נמאסת

בעקבות סקר שמצביע על שחיקת יתרונו באייווה, זירת הפריימריז הראשונה, אומר טראמפ: "משטמת מוסלמים רבים לאמריקה - חורגת מכלל הבנה" ■ ג'ב בוש, שמתמודד אף הוא על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות: "הוא ירד מהפסים"

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

24 שעות אחרי שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, קרא לאמריקאים לא להפוך את המאבק בטרור ל"מלחמה בין ארה"ב לאיסלאם", הכריז דונלד טראמפ, המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, שיש "לסגור את ארה"ב כליל" לכניסת מוסלמים, לרבות מוסלמים בעלי אזרחות אמריקאית שנמצאים בחו"ל, עד שההנהגה בוושינגטון "תוכל לברר מה לעזאזאל קורה פה".

בהודעה שפירסם מטה הבחירות שלו נאמר, כי פלחים נרחבים של האוכלוסיה המוסלמית חשה "משטמה עזה כלפי ארה"ב". כלשון ההודעה: "גם בלי לבדוק את נתוני הסקרים השונים, ברור לכל אחד, כי המשטמה הזו חורגת מכלל הבנה. מה מקור המשטמה הזו ומדוע היא קיימת נצטרך עוד לקבוע. עד שנוכל להבין את הבעיה הזו ואת האיום החמור שנשקף ממנה, ארצנו לא תוכל להמשיך להיות קרבן של התקפות נתעבות שמבצעים המאמינים רק בג'יהאד, אנשים שאין להם שום סיבה לכבד חיי אנוש".

זמן קצר לאחר מכן, הופיע טראמפ בעצרת בחירות על נושאת מטוסים שעגנה בנמל בקרוליינה הדרומית והקריא לאלפי הנוכחים את נוסח ההודעה. הם הגיבו בתשואות רמות. כוכב הריאליטי שואו הוסיף נופך מאולתר: "אין לנו ברירה". הוא חזר על כך שלוש פעמים והמשיך: "יש לי חברים מוסלמים. הם אנשים טובים, אבל הם יודעים שיש לנו בעיה".

מנהל הקמפיין של טראמפ, קורי לוואנדובסקי, אמר לסוכנות א.פ. כי האיסור המוצע יחל על "כל אחד", לרבות מהגרים ותיירים, אך טראמפ עצמו נחפז למתן את הדברים. בראיון לערוץ החדשות של פוקס, הוא נשאל האם המדיניות המוצעת שלו תחול על חיילים מוסלמיים בצבא האמריקאי, ששבים לארה"ב מחו"ל.

"הם יחזרו הביתה", השיב טראמפ. "(אך) עלינו לעמוד על המשמר. אנו חייבים לטפל במוסלמים שחיים כאן, אנו חייבים לעמוד על המשמר". הוא לא הסביר כיצד תיקבע מוסלמיותו של אדם. בתשובה על שאלת עיתונאי מה הניע אותו לתת פומבי לתכנית ההתבדלות ממוסלמים דווקא עתה הסתפק טראמפ במילה אחת: "מוות".

מזווית טקטית, נראה שהכרזת טראמפ היא תגובה אינסטינקטיבית לסקר דעת קהל שמצביע על שחיקת יתרונו באייווה, זירת הפריימריז הראשונה. על פי הסקר של אוניברסיטת מונמאות, העפיל למקום הראשון הסנטור טד קרוז, חביב פלג מסיבת התה והנוצרים האוונגאלים, שזכה בתמיכת 24% מהנשאלים. טראמפ דורג במקום השני, עם 19% ואחריו מוצב הסנטור מארקו רוביו, עם 17%.

טראמפ למד, כי כל הצהרה חריגה, שבועטת בתקינות הפוליטית, מגדילה מיידית את שיעור התמיכה בו. וכמובן, הוא ממנף את תחושת אי השקט, ויש אומרים חרדה, שלופתת את הציבור האמריקאי מאז הטבח בסאן-ברנארדינו, קליפורניה, שבו נקטלו 14 אנשים, עובדי עיריה, ע"י בעל ואשה, מוסלמים אדוקים, שעברו תהליך רדיקליזציה מתחת לרדר של מערכת הביטחון הפנימי.

להצעת טראמפ לנעול את השערים לפני המאמינים בדת מסוימת - מוסלמים - אין תקדים בתולדות הבחירות לנשיאות בארה"ב. הכרזות כאלו היו שמורות, בדרך כלל, לקבוצות שוליות של הימין הקיצוני או לארגונים גזעניים, כקו-קלאקס-קלאן, או האומה הארית, בצפון מערב ארה"ב. העובדה שטראמפ מעלה הצעה כזו אולי אינה מפתיעה בהתחשב בהצהרותיו בעבר.

זו התפתחות טבעית הדרגתית. אך שיעור התמיכה הראשוני ביזמה לנעילת השערים בקרב אוהדי טראמפ מצביע לא רק על חרדה קיומית בחלק מהאוכלוסיה אלא גם על פער שהולך וגדל בין הממסד הרפובליקני לבין "העם" הרפובליקני, שאיבתו לצמרת המדושנת של מפלגתו גדולה כמו שנאתו לברק אובמה וכל מה שקשור בו.

כפי שאפשר לתאר, התגובות להצהרת טראמפ היו מהירות - ואכזריות. ג'ב בוש, שמתמודד אף הוא על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות (בינתיים הוא מדשדש עם 5% תמיכה) אמר אתמול, כי טראמפ ירד מהפסים. המתמודד רוביו אמר, כי דברי טראמפ הם "פוגעניים וחריגים". הילארי קלינטון, המתמודדת המובילה במירוץ הדמוקרטי, הגדירה את הצהרת טראמפ כ"נתעבת, מוטה ופלגנית".

ארגונים דתיים, לרבות יהודיים, הצטרפו למקהלת הגינויים. "עיגונה של מדיניות הגירה האמריקאית באפליה דתית לא יהפוך את אמריקה גדולה יותר", אמר הרב ג'ק מוליין, מנכ"ל ארגון לאחווה בין-דתית.
העיתונאי האמריקאי ג'פרי גולדברג צייץ אמש בחשבון הטוויטר שלו: "דונאלד טראמפ הוא עתה סכנה מוחשית לביטחון הלאומי. הוא מספק לג'יהאדיסטים תחמושות לקמפיין שלהם להציג את ארה"ב כשטן".

ובעל הטור איוון אוסנוס כתב ב"ניו-יורקר", כי "דר סטורמר", האתר הניאו-נאצי האמריקאי הפופולרי, הביע תמיכה בטראמפ ב-28 ביוני השנה, פחות משבועיים לאחר שהמיליארדר הודיע שהוא שנכנס למירוץ: "טראמפ מוכן לומר מה שכל האמריקאים חושבים - הגיע הזמן לגרש את האנשים האלה". האתר מפציר בגברים לבנים "להצביע בפעם הראשונה בחייהם בעד אדם שמשקף בעצם את האינטרסים שלהם".

ואתר החדשות הפפופולרי "האפינגטון פוסט" פרסם אתמול את הכותרת הזו: "מסר לטראמפ: אתה כבר לא מבדר אותנו יותר". העורכת הראשית, אריאנה האפינגטון, כתבה, כי ביולי החליט האתר לפרסם את הידיעות על הקמפיין של טראמפ במדור הבידור. אתמול, הוחלט להגלותו ממדור זה.