האם משרד האוצר ומשרד החקלאות נסוגו מתוכניתם לבטל את מכסות הייצור בביצים, והם קרובים לחתימה על הסכם עם החקלאים שיכלול זאת - או שהשמחה הייתה מוקדמת מדי?

ל"גלובס" נודע כי בפגישה לילית שהתקיימה אתמול ונמשכה עד לפנות בוקר, הגיעו הצדדים לשורה של הסכמות עקרוניות. היום (א') נפגשו שרי האוצר והחקלאות, משה כחלון ואורי אריאל, עם ראשי רשויות מקומיות ועם נציגי החקלאים בצפון ועדכנו אותם על הסיכומים - שצפויים ליישב את המשבר בענף ההטלה.

אלא שמתברר כי במשרד האוצר לא אהבו היום את ההצהרות אודות הסכם בין משרד החקלאות לבין החקלאים הנוגע לעסקה, שמורידה מהשולחן את התוכנית להחיל רפורמה בענף ההטלה. גורם בכיר באוצר טען כי נציגי המשרד לא היו שותפים להידברות שהתקיימה במהלך הלילה האחרון בין נציגי החקלאים לבין ראשי משרד החקלאות, וכי ממילא, מדובר בהבנות בלבד שאמורות להוות בסיס למשא-ומתן עתידי בין המדינה לבין החקלאים.

"אין הסכם, והסכם יהיה רק בעתיד, אחרי משא-ומתן אמיתי ולא דיון לילי בן שעתיים", אמר הבכיר. לדבריו, "עלות של הסכם כזה היא מעל מיליארד שקל, והואיל ויש לו משמעויות על תקציב המדינה, יש לקיים בנושא משא-ומתן רציני במטרה לקיים רפורמה שתיטיב עם הצרכנים ועם החקלאים".

הגורם הבכיר הוסיף כי "לכל הסיכומים מהלילה האחרון נחשפתי רק באמצעות הדיווחים בכלי התקשורת מהבוקר. משרד החקלאות הצהיר בשבועות האחרונים הצהרות לוחמניות אודות רפורמה בענף ההטלה - ונוכח ההתנגדות העזה מצד החקלאים לאותה תוכנית, הוא בחר לנסות ולהנמיך את הלהבות באמצעות סיכומים כאלה ואחרים - רק שאנחנו לא היינו חלק מהם".

גורמים באוצר הסבירו גם את פשר הציטוט של שר האוצר משה כחלון, בהודעה לתקשורת שהפיצה מוקדם יותר היום לשכתו של שר החקלאות אורי אריאל, המבשרת על סוף המשבר בענף ההטלה. באותה הודעה נאמר כי כחלון מברך על ההתקדמות במגעים בין המדינה לבין החקלאים. אולם, גורמים באוצר הבהירו כי הוא אינו מתייחס כלל להסכם כזה או אחר.

בהתאחדות חקלאי ישראל טענו מנגד כי יש גם יש הסכם, וכי מחר (ב') הוא ינוסח סופית לקראת הבאתו לחתימה. לטענתם, נציגי האוצר עודכנו במהלך הלילה האחרון באופן שוטף אודות ההתקדמות בשיח בין החקלאים לבין ראשי משרד החקלאות. לדבריהם, השיחות נמשכו מהשעה 23:00 ועד השעה 4:00 לפנות בוקר, ובמהלכן קיבל סגן הממונה על התקציבים עדכונים שוטפים אודות הסיכומים.

עוד טענו בהתאחדות כי במהלך כל השבועות האחרונים השתתפו נציגים מהאוצר בהידברות בין החקלאים לבין ראשי משרד החקלאות.

מכסות הייצור יישמרו

לפי הסיכומים, התכנון בענף ההטלה יישמר, ובמסגרת זו גם מכסות הייצור. לדברי ראש מועצה אזורית מרום הגליל, עמית סופר, "אנחנו כבר למודי מלחמות, ולכן רוצים להגן בהסכם שתוקפו יהיה 15 שנים לפחות, ומשרד האוצר עדיין מעורפל בעניין הזה. זו סוגיה קריטית לשקט הנפשי ולביטחון הכלכלי של החקלאים, כי לא ייתכן שנשקיע מיליונים בשדרוג הלולים ללא הביטחון הזה".

מנגד, החקלאים הסכימו להורדה במחיר הביצה רק בתמורה לקבלת מענקים לשדרוג הלולים. החקלאים מקבלים היום 49 אגורות לביצה, והם מוכנים להפחתה של 6 אגורות באופן הדרגתי, על פני 7 שנים. גם רשתות השיווק יספגו הפחתה במרווח הקמעונאי שלהן על הביצים, במטרה לאפשר הורדה של 14 אגורות במחיר הביצה לצרכן (כולל מע"מ) - ממחיר של שקל היום, למחיר של 90 אגורות בעוד 7 שנים - הורדה של 13.4%.

התוצאה היא שבעוד 7 שנים יעלה קרטון של תריסר ביצים לצרכן 10.8 שקל במקום 12.5 שקל היום - הורדה של 1.7 שקלים. מדובר בחיסכון שנתי של 280 מיליון שקל לצרכן.

סבסוד בהתאם לגודל הלול

החקלאים דרשו כי משרד האוצר יסבסד 60% מעלות שדרוג הלולים. משרדי הממשלה מסכימים ל-45%-60% כתלות בגודל הלול. לפי הערכות, עלות שדרוג של לול של 4,000-5,000 מטילות נאמדת ב-400-500 אלף שקל.

לדברי סופר, "זה חלק מההסכם על שדרוג הלולים, שהוא גם אינטרס של האוצר שנועד לייעל את הענף. זה סוג של מענק, אבל נספוג את הסכומים האלה על-ידי הורדה של מחיר הביצה".

סעיף נוסף שצפוי להיכלל בהסכם הוא הארכת תוקפו של חוק הגליל, שעומד לפוג בשנת 2017. החוק מעניק, בין היתר, סבסוד ללולנים בגליל מתוך ראיית הצורך בחיזוק ההתיישבות בגליל ובפרט ביישובי גבול הלבנון. החקלאים דרשו כי חוק הגליל יוארך למשך 15 שנים לפחות, וכי הדבר יעוגן במסגרת ההסכם. יצוין כי כיום 6.5 אגורות מתוך 49 אגורות המשולמות לחקלאי על ביצה (13.2%) - מקורן בסבסוד המתקבל מתוקף חוק זה.

בפגישה אתמול השתתפו מלבד סופר גם מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור; מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו; ראש מועצה אזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה; סמנכ"ל תשתיות במשרד החקלאות, צביקה כהן; מזכיר איגוד מגדלי העופות, מוטי אלקבץ; ונציגי המגדלים, יוסי אדוני ושמעון ביטון.

לדברי סופר, "היו לא מעט ויכוחים ומחלוקות וצורך לגשר על פערי אמון שנוצרו. המחלוקות הן שני נושאים כבדי-משקל שיכולים לפוצץ את ההבנות, ומבחינתנו ראשי הרשויות, אין כאן פשרה. אני מרגיש ששר החקלאות מבין ששמירה על הלולים היא שמירה על היישובים ועל הביטחון. אני מרגיש ששר האוצר מבין את המשמעות של ענף ההטלה בגליל. לכן ביקשתי מהשרים להתערב ולהגיע לפגישה אתנו".

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות החקלאים, מאיר צור, אמר בהתייחס להסכמות כי "החקלאות רחוקה מהמקום הראוי לה. אנו בראשיתו של שינוי גדול, שבו גם החקלאי יתפרנס בכבוד, וגם הצרכן יקנה תוצרת חקלאית ישראלית טרייה ואיכותית - ובמחיר הוגן".

לדברי מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום (אבו) וילן, ההסכמות שהושגו הלילה "מהוות ניצחון של השכל הישר, על כל הרעיונות ההזויים - להפקיר את תושבי וחקלאי הצפון לתחרות אלימה שהייתה גוזלת את פרנסתם. כוונות אלה התאדו באוויר לפחות ל-15 השנים הבאות".

מסרים מפייסים מהשרים

לאחר שבשבוע שעבר הפגינו חקלאים מענף ההטלה באזור הצפון נגד כוונת הממשלה להחיל רפורמה בענף, יצאו היום מלשכות שרי האוצר והחקלאות מסרים מפויסים: "אנו ממשיכים לעבוד עם החקלאים ולמען החקלאות", אמר שר החקלאות אורי אריאל. "התחלנו תהליך ארוך של תמיכה ישירה בחקלאים, באופן שיביא להורדת מחיר המים, הורדת מחירי חומרי ההדברה ועוד, וכל הדברים ייעשו בהסכמה. כך היה, וכך יהיה".

שר האוצר משה כחלון אמר: "לא הייתה כל כוונה לעשות משהו חד-צדדי. כל כוונתנו הייתה להתקדם בהידברות, ושכל מה שיקרה - יקרה בהסכמה".

כאמור, באוצר טוענים כי אין בהודעה זו של השר כדי לאשר קיומו של הסכם.

עיקרי הסיכומים בשלב זה

■ מכסות הייצור - יישמרו

■ מחיר הביצה - יירד ב-14 אגורות על פני 7 שנים

■ חוק הגליל - יוארך

■ סבסוד של שדרוג הלולים בעשרות מיליוני שקלים.