גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חובות שתופחים באלפי אחוזים: מה קורה בהוצאה לפועל?

דוח המבקר שבחן את מנגנון גביית החובות בהוצאה לפועל, מגלה כי בשל גביית ריבית שגויה, עד פי 24 הנדרש, תפחו חובות לממדים מפלצתיים ■ באחד המקרים תפח חוב של 40 אלף שקל ל-2.3 מיליון בתוך חצי שנה בשל "טעות אנוש"

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

איך תפח חוב של 40 אלף שקל ל-2.3 מיליון שקל בתוך חצי שנה בלבד? מדוע חויב אדם בהוצאה לפועל בריבית הגבוהה פי 24 מהריבית שביקש הנושה לגבות ממנו? איך קרה שבתיק שנפתח בהוצאה לפועל על חוב בסך כ-6 מיליון שקל, כ-2.5 מיליון שקל מהסכום היה בגין ריבית בשיעור גבוה מהריבית שהיה מותר לגבות מהחייב? והאם מערכת ההוצאה לפועל מאפשרת הלבנת הון באמצעותה בשל כשלים בפיקוח על התיקים?

כל התשובות לשאלות החמורות הללו מצויות בדוח ביקורת מיוחד על מנגנון גביית חובות בהוצאה לפועל שמפרסם היום (ג') מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, ומגלה כשלים חמורים בהליכי פתיחת וניהול התיקים במערכת ההוצאה לפועל, וכן בשיעורי הריבית המושתת על חייבים הגורמת לחובם לתפוח שלא כדי ולממדים מפלצתיים לעתים ביחס לחוב המקורי.

כך למשל, במקרה אחד מצא המבקר כי באפריל 2015 הגיש בנק תובענה להוצאה לפועל נגד לקוח וביקש כי החוב בסכום של כ-40 אלף שקל יישא ריבית הסכמית של כ-10% לשנה (10.392%), ואולם ההוצל"פ פתחה תיק זה בשיעור ריבית של כ-10,000% לשנה (10,392%). תיק זה תפח בתוך כחצי שנה לכ-2.3 מיליון שקל. עד מועד הביקורת הספיק הזוכה לבצע 13 עיקולים על חשבונותיו של החייב, ולהשית עליו שכר טרחה של כ-57 אלף שקל אשר חושב בהתאם ליתרת החוב העדכנית בתיק הכוללת את הריבית השגויה. רק בספטמבר 2015 הבינו הזוכה והחייב שמשהו אינו כשורה והגישו בקשות נפרדות לבירור סכום החוב בתיק והריבית הנצברת.

במקרה זה, הסבירו בהוצאה לפועל, דובר על טעות אנוש של פקיד הוצל"פ, אך הטעות "הקטנה" הזאת שיבשה משמעותית את חייו של החייב במשך מספר חודשים: הוא נכנס לסחרור, חשבונותיו עוקלו והוא נרדף על חוב שלא לו.

ריבית גבוהה מהריבית בחוק

בבדיקה של שיעור הריבית בתיקים שנפתחו בהוצל"פ ב-8 החודשים הראשונים של שנת 2015 נמצאו 25 תיקים שבעת פתיחתם מספר טבלת הריבית שציין הזוכה הוזן באופן שגוי על-ידי ההוצל"פ כאחוז ריבית. למשל, ביוני 2015 הגישה חברה ממשלתית תובענה נגד לקוח וציינה כי הריבית הסטטוטורית בגין החוב היא ריבית הפיגורים של החשב הכללי, ששיעורה אז היה כ-8%. למרות זאת, ההוצל"פ פתחה תיק זה לפי שיעור ריבית שנתית של 195% - ריבית הגבוהה פי 24 מהריבית הסטטוטורית שביקש הזוכה.

המקרים שמצא המבקר מצביעים על כשלים מהותיים במערכת גביית החובות בהוצאה לפועל, כאשר ההוצל"פ הזינה נתוני ריבית שגויים עקב אי-עדכון מדרגות הריבית וכשלים נוספים בעת פתיחת תיקים, וניהלה בפועל את התיקים, לעתים במשך שנים, בהתאם לנתונים שגויים אלו. הביקורת מצאה עוד כי במשך כחצי שנה - בין יוני 2014 לינואר 2015 - הגישו חלק מהרשויות המקומיות בקשות לפתיחת עשרות אלפי תיקים לצורך גביית חובות בגין תשלומי חובה - ארנונה ועוד - שלא שולמו להן בריבית העולה על הריבית המותרת בחוק הרשויות המקומיות, וההוצל"פ פתחה תיקים אלו כפי שהתבקשה ובכך השיתה על החייבים ריבית גבוהה מהריבית הנקובה בחוק.

בדיקת משרד מבקר המדינה העלתה כי אף שמזה 15 שנים ההוצל"פ ערה לתופעה של פתיחת תיקים בריבית שגויה, במועד סיכום הביקורת לא הייתה חסימה במערכת הממוחשבת להזנת נתוני ריבית חריגים ולא קיימה בקרות סדורות על רישום הריבית בעת פתיחת תיקים בהוצל"פ. רשויות מקומיות מנהלות עדיין עשרות אלפי תיקים בהוצאה לפועל בשיעור ריבית שגוי. באוגוסט 2015 תיקנה ההוצל"פ את הריבית בכ-78 אלף תיקים, אולם לגבי כ-78 אלף תיקים נוספים, עד למועד סיום הביקורת מרבית הרשויות המקומיות לא פעלו לתיקון הליקוי. זאת, גם לאחר שההוצל"פ ומשרד המשפטים פנו אליהן כדי לעשות זאת.

142 אלף שקל ריבית במקום 17 אלף

רבות נכתב על כוחן המופרז של הרשויות לגבות חובות מתושביהן, תוך שהן פותחות כלאחר יד כמעט תיקי הוצאה לפועל נגדן. עכשיו מתברר שהן גם גובות יותר ממה שמגיע להן, והכול בסיוע או ברשלנות מערכת ההוצל"פ.

בסוף שנת 2014 נוהלו בהוצל"פ כ-2.5 מיליון תיקים, כמיליון (כ-40%) מהם היו תיקי מימוש שטרות, כ-730 אלף (כ-29%) היו תיקי תובענות (תביעות על סכום קצוב של עד 75 אלף שקל),כ-615 אלף (25%) תיקים לביצוע פסקי דין, וכ-142 אלף תיקים (כ-6%) בגין דמי מזונות ובקשות למימוש משכון או משכנתא. בשנת 2014 נפתחו בהוצל"פ 338,543 תיקים. באוגוסט 2015 היה ההיקף הכולל של החובות בתיקי ההוצל"פ למעלה מכ-650 מיליארד שקל. מתוך סכום זה, כ-63 מיליארד שקל הוא סכום החוב הראשוני בעת פתיחת התיקים; והיתרה (כ-580 מיליארד שקל) כוללת בין היתר ריביות, הפרשי הצמדה, אגרות והוצאות שהצטברו לחוב עד לאוגוסט 2015.

ככלל, שיעור הריבית בתיקי הוצל"פ הוא בהתאם לחוק פסיקת ריבית והצמדה המבחין בין ריבית החלה על חוב בפרק הזמן שעד מתן פסק הדין או עד למועד שנקבע בפסק הדין לתשלום החוב, לפי המאוחר שבהם; ובין הריבית שתחול על החוב ממועד זה - ריבית פיגורים - הגבוהה יותר באופן משמעותי. במועד הביקורת היה שיעור הריבית המשפטית 1% לשנה ושיעור ריבית הפיגורים - 7.5% לשנה.

בבדיקת המבקר נמצא כי במקרים רבים חויבו חייבים בתשלום ריבית פיגורים בגין תקופה בה היו אמורים להיות מחויבים בריבית הנמוכה יותר - הריבית על החוב. וזאת, תוך שמערכת ההוצאה לפועל "מגבה" על טעויות שמבצעים החייבים. במקרה מסוים נמצא כי המרכז הרפואי על שם רמב"ם שתבע 18 מטופלים אשר לא שילמו עבור הטיפול וזכה בפסקי דין לטובתו, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום מתן פסק הדין ועד התשלום בפועל, מסר את פסקי הדין לחייבים באיחור של שנתיים עד חמש שנים ממועד מתן פסק הדין, אך פתח את תיקי ההוצאה לפועל כנגד המטופלים באופן שריבית הפיגורים נצברה לחוב כבר ממועד מתן פסק הדין, ולא ממועד המצאתו לחייבים. ההוצל"פ פתחה את התיקים כמבוקש.

החישוב הנ"ל גורם לחוב לתפוח במידה בלתי ראויה והשית על החייבים סכומי כסף ניכרים שלא היו אמורים לשלם. באחד התיקים, למשל, הוזן תאריך מתן פסק דין כתאריך הקובע לחישוב ריבית הפיגורים, אף שפסק הדין הומצא לחייב יותר מ-4 שנים לאחר מכן. עקב כך לחוב המקורי, שבמועד מתן פסק הדין עמד על כ-355 אלף שקל, התווספו לא פחות מ-142 אלף שקל בגין ריבית פיגורים. לו הייתה מושתת על החייב ריבית פיגורים רק ממועד מסירת פסק הדין לחייב ועד מועד זה ריבית משפטית בלבד, היה החוב נושא ריבית של כ-17 אלף שקל בלבד.

ליקוי מערכתי נוסף נמצא בניהולם של תיקים לגביית חובות בגין הלוואות שנתנו בנקים. במשך יותר מעשור, תיקים לגביית חובות בגין משכנתאות שנתנו הבנקים על דירות מגורים - נוהלו בריבית גבוהה מהמותר על-פי צו הריבית.

בסיכום הדוח מבהיר המבקר כי הביקורת מעלה כשלים בניהול תיקים במערכת ההוצאה לפועל שיש בהם "כדי להביא להפרת האיזון הראוי בין זכויות החייבים לזכויות הזוכים". המבקר שפירא מציין כי מאז שקיבלה את טיוטת דוח הביקורת נקטה רשות האכיפה והגבייה פעולות לתיקון הליקויים, אך המערכת עדיין חייבת לערוך רפורמה יסודית בתהליך פתיחת התיקים בהוצל"פ ולתקן את הליקויים שטרם תוקנו.

רשות האכיפה והגבייה מסרה בתגובה: "רשות האכיפה והגבייה מודה לצוות מבקר המדינה על כך שהאיר מספר נושאים הראויים לתיקון. כמעט כל התקלות המערכתיות שאובחנו על-ידי המבקר מצאו את תיקונם עוד לפני פרסום הדוח הסופי, והשאר, ככל שהדברים תלויים ברשות, נמצא בהליך תיקון מתקדם. עמדת הרשות לגבי חלק משמעותי מהתיקים שנבדקו הינה כי אין המדובר בתיקים שגויים. משכך, סך-כל התיקים השגויים נמוך מזה שקבע המבקר. על-פי הערכת הרשות, היקף התיקים השגויים עומד על כמחצית מכמות התיקים השגויים לדעת משרד מבקר המדינה".

הלבנת הון בחסות ההוצאה לפועל?

במהלך הביקורת עלתה שאלה נוספת ובעייתית באשר לאפשרות לנצל את מערכת ההוצאה לפועל לצורכי הלבנת הון. בביקורת נמצא כי שלא לפי הנוהל פתחה ההוצל"פ תיקים ללא האישור הנדרש ממרשם נותני שירותי מטבע, גם כאשר מבקשת הביצוע והמסמכים שצורפו עלו אינדיקציות לעיסוקו של הזוכה בניכיון צ'קים.

כך למשל, במאי 2015 הגיש זוכה בקשה לגביית 7 צ'קים בסכום כולל של 94,200 שקל, כאשר לבקשתו צירף קבלות שכותרתן "קבלת צ'קים לניכיון" ובהן אף צוינה עמלת הניכיון שנגבתה עבור חלק מהצ'קים שהוגשו לביצוע בהוצל"פ. לבקשת הביצוע שהוגשה להוצל"פ לא צורף אישור תקף המעיד על רישומו של הזוכה במרשם נותני שירותי מטבע, ולמרות זאת פתחה ההוצל"פ את התיק כמבוקש.

"בהיעדר הקפדה על הדרישה לצרף אישור ממרשם נותני שירותי מטבע קיים חשש כי מנגנון ההוצל"פ מנוצל לרעה לגביית חובות בגין ניכיון צ'קים אשר בוצע שלא לפי חוק איסור הלבנת הון", כתב מבקר המדינה בדוח. 

דמות החייב מול דמות הזוכה

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת