גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרסומות בוואטסאפ: הזדמנות לענף הפרסום או צעד ללקוח מנוכר?

יש מי שרואים במתן אפשרות לגורמים מסחריים לשלוח פרסומות בוואטסאפ את הבשורה הגדולה שלה חיכו אנשי הדיגיטל ■ עם זאת, יש המזהירים מפגיעה נוספת בפרטיות הצרכנים ■ צחי מנצור, מנכ"ל UNION HEAD: "הטלפון הוא בית המקדש עבור הצרכן, ולכן אי-אפשר להציף אותו בפרסום"

וואטסאפ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
וואטסאפ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

וואטסאפ היא אולי הרשת החברתית הקרובה ביותר ללב במסגרת מה שיושב לנו על מסך הטלפון הסלולרי, ולו בזכות העובדה שפרט לתקשורת היא מציעה היום משהו אחר: בעוד שאר הרשתות החברתיות מקפיצות פרסומות ללא הזמנה, פייסבוק לא אפשרה למפרסמים להגיע אל הצרכן במסרים פרסומיים באמצעות וואטסאפ.

אך המציאות כפי שאנו מכירים אותה עומדת להשתנות: בימים האחרונים פורסם כי פייסבוק תאפשר לגורמים מסחריים כגון בנקים לשלוח הודעות פרסום למשתמשי הוואטסאפ - ובכך יבוא הקץ על המקום "הנקי" האחרון. עומקו של המהלך לא נחשף עדיין, אבל כבר עתה הוא מעורר הדים בחברות הפרסום והמדיה.

צחי מנצור, מנכ"ל UNION HEAD, רואה יתרונות רבים בשינוי: "צריך לזכור כי הדיגיטל, לפני שהוא פלטפורמה פרסומית עבורנו כמפרסמים, הוא כלי תפעולי עבורנו כאנשים. כמפרסמים, אנחנו תמיד מחפשים נקודות ממשק עם הצרכנים שיספקו לנו הזדמנות ליצירת תקשורת והעברת מסרים בצורה יעילה ורלוונטית. עולם הדיגיטל בכלל משמש קרקע פורייה לכך, והמובייל הוא אחת הפלטפורמות שאפשרו התפתחות זו.

"עד היום, עיקר הפרסום במובייל היה בעולמות של גלישה - גולש נכנס לאפליקצה וקיבל פרסום. פרסום באמצעות הוואטסאפ משנה את התמונה, כי הוא מאפשר 'כניסה' לבית הפרטי של הצרכן. לא נצטרך לחפש איפה הוא נמצא ברחבי הרשת, אלא נוכל לפנות אליו בצורה ישירה - בדיוק כמו שכל בעל מועדון לקוחות יכול לייצר תקשורת עם חברי המועדון שלו, רק בסדרי גודל גדולים בהרבה".

"להעביר רק מסרים בעלי ערך אמיתי"

למרות היתרונות, מנצור רואה גם סיכונים למפרסם שישתמש בפרסום מסוג זה באופן לא זהיר: "הצרכן הוא אדם פרטי, והטלפון הנייד שלו הוא אחד המכשירים היותר פרטיים, לכן מפרסמים יצטרכו לעשות שימוש מושכל בכלי זה ולהיות סופר-רלוונטיים במסרים ובערך שהם יתקשרו ללקוח. מפרסמים שיעבירו ללקוח מסרים שהם לא בעלי ערך גדול עבורו, עלולים למצוא את עצמם עם תגובות שליליות. הטלפון הוא בית המקדש עבור הצרכן, ולכן זה לא מקום שאפשר להציף בפרסום - אלא אם מייצר ערך אמיתי עבורו, ועבורו בלבד".

מנצור סבור כי לפורמט כמו שהוא מוצג כרגע יש עדיין חיסרון אחד, והוא העובדה שהצרכן בשלב הראשון לא יוכל להגיב למסרים שהוא מקבל כהודעה, אלא רק כהפניה ללינקים חיצוניים. "צריך לזכור כי עולם הדיגיטל משמש אותנו המפרסמים כפלטפורמה ליצירת דיאלוג, ולא מונולוג", הוא אומר. "היכולת של הצרכנים להגיב, לשאול ולבדוק היא סופר-קריטית בתקשורת פתוחה, בטח בפלטפורמה הסלולרית שאמורה להיות כל-כך אישית".

"רוב הסוכנויות לא יידעו לטפל במדיום"

"זו בשורה נהדרת לענף", אומר אדיר רגב, מנכ"ל ובעלי חברת הדיגיטל GO, אף על-פי שגם הוא סבור כי יש צרכנים שיתקשו בשלב הראשון לעכל את השינוי. "סביר להניח שאנשים יתלוננו בהתחלה. יהיו גם כאלו שינטשו ויעברו למערכות אחרות, אבל בסופו של דבר אנשים צריכים להבין שאין ארוחות חינם.

"התשובה לשאלה אם זה יפגע באמת לאורך זמן בחוויית המשתמש תלויה במדיניות של וואטסאפ ופייסבוק לגבי כמות הפרסומות שהו יאפשרו להכניס לפיד של כל משתמש. אם הן יגזימו - אנשים יצביעו ברגליים".

אבל לא כולם בענף מקבלים את המהלך ללא הסתייגות. גיא שמחון, המשנה למנכ"ל חברת המדיה TMF, אומר כי לא ימהר להשתמש באפשרות החדשה: "וואטסאפ היא הפלטפורמה האינטימית האחרונה שנשארה לגולש לניהול תקשורת עם הקרובים אליו. יש פלטפורמות המאפשרות פרסום לקבוצות סגורות מסוימות, אבל עד היום נמנענו מלפרסם שם בדיוק מאותה הסיבה שאנחנו לא נוהגים לשלוח סמסים. אם וכאשר וואטסאפ יבנו פלטפורמה אינטליגנטית לפרסום, מפולחת, ממוקדת ושאינה פולשנית - אני מניח שנבחן את עמדתנו מחדש".

ומה באשר להזדמנויות שיש לסוכנויות הפרסום כתוצאה מהמהלך? רגב מביע סקפטיות באשר ליכולות של הסוכנויות בתחום הזה, לפחות בשלב הראשון: "אני חושב שרוב הסוכנויות לא ממש יידעו איך לטפל במדיום הזה. בתעשייה מדברים הרבה על שיווק פרסונלי, אבל בפועל להרים שיווק פרסונלי אחד על אחד כמעט בלתי אפשרי, והחוכמה היא לדעת לפלח נכון את הדאטה שיש לנו על הלקוחות - גם במקרה של וואטסאפ - ולהתאים מסר גנרי שייראה גם פרסונלי.

"אנחנו לא יודעים מה יהיו אפשרויות הטרגוט והקריאייטיב הדינמי במערכת הגשת פרסומות של וואטסאפ, ולכן רק אחרי שננהל שם כמה קמפיינים נוכל לומר אם זו באמת הבשורה והחלום שכולם מדברים עליהם".

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר