גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיוט שאינו נגמר: הישראלי שנפל למלתעות ההוצאה לפועל

בדיון בכנסת סיפר בעל חוב שנפל בידי ההוצל"פ: "גילו לאשתי סרטן, וכדי לממן תרופות מכרתי את ביתי ולקחתי הלוואה... תוך שבועיים הוציאו נגדי פסק דין להוצאה לפועל" ■ ח"כ אלהרר: "החייבים נופלים לבוץ עמוק יותר. בני אדם נקברים בגלל חוב קטן, חיים נהרסים"

"בשנת 2007 גילו לאשתי סרטן, וכדי לממן תרופות מכרתי את ביתי ולקחתי הלוואה בסך 120 אלף שקל מבנק לאומי, ושנינו לא עבדנו באותה תקופה. הגענו לתקופה שלא היה לנו אוכל בבית, אך תוך שבועיים הוציאו נגדי פסק דין להוצאה לפועל, ומאותו הרגע המחאות חוזרות, וגם על כל חוב אחר נפתח תיק חוב. אין לי 3,000 שקל להחזיר כל חודש".

כך סיפר היום (ד') בקול רועד בעל חוב שנקלע אל מסלול המכשולים שעוברים חייבים בהוצאה לפועל. הדברים נאמרו במסגרת דיון בוועדה לביקורת המדינה על דוח שערך מבקר המדינה על הכשלים במנגנון גביית החובות במערכת ההוצאה לפועל.

במהלך הדיון נחשפו ביתר שאת אותם כשלים, הכוללים אין-ספור טעויות, ריביות שגויות, החלפת זכאים בחייבים וכן נתון מדהים על כך ש-80% מתובעי החוב הם גופים גדולים המיוצגים על-ידי עורכי דין, העומדים מול חייבים פרטיים שלרוב אינם מיוצגים.

רשות האכיפה והגבייה ("מערכת ההוצאה לפועל" בשמה המוכר יותר), המטפלת בכ-1,000 תיקים הנפתחים מדי יום, זכתה למקלחת צוננת בדיון.

בדוח מבקר המדינה שפורסם ב"גלובס" לפני כשבועיים חשף השופט בדימוס יוסף שפירא כשלים חמורים בהליכי פתיחת וניהול התיקים במערכת ההוצאה לפועל וכן בשיעורי הריבית המושתת על חייבים, הגורמת לחובם לתפוח לממדים מפלצתיים לעתים ביחס לחוב המקורי.

כך למשל, במקרה אחד מצא המבקר כי עקב "טעות אנוש", באפריל 2015 הגיש בנק תובענה להוצאה לפועל נגד לקוח וביקש כי החוב בסכום של כ-40 אלף שקל יישא ריבית הסכמית של כ-10% לשנה (10.392%), ואולם ההוצאה לפועל פתחה תיק זה בשיעור ריבית של כ-10,000% לשנה (10,392%). תיק זה תפח בתוך כחצי שנה לכ-2.3 מיליון שקל.

על רקע ממצאי הדוח, כינסה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), את הישיבה שהתקיימה היום, אשר במהלכה היא הדגישה כי "במקום מערכת שגובה חובות, הרשות מצטיירת כמי שמפילה את החייבים לבוץ עמוק יותר. מדובר בחיים של בני אדם, שבגלל חוב קטן פעמים רבות הם נקברים, חיי המשפחה נהרסים, והם לא מצליחים להתרומם לעולם. זו הזנחה פושעת, ואנחנו מחויבים לטפל בה".

אלהרר התייחסה לנתון שפרסם המבקר בדוח, לפיו רק 8% מהחייבים מיוצגים על-ידי עורכי דין, לעומת 93% מהזוכים; ולכך שכ-78% מהתיקים נפתחו על-ידי גופים מוסדיים שמפעילים סוללות עורכי דין. עוד היא ציינה כי 40% מכלל התיקים ברשות - שנבדקו באופן אקראי - נפתחו באופן שגוי, וחובות תפחו בגלל השהיה מכוונת של הפעילות בתיק. בין החובות הללו, ציינה חוב מקורי של 26 שקל בלבד שתפח לסך של 43,000 שקל, וזאת עקב חוסר פעילות של הזוכה בתיק.

לדבריה, הוועדה תעקוב ותוודא כי כספים שנגבו בגביית יתר יוחזרו לאזרחים. "כל מי שגבה יותר צריך להחזיר, וכל הגורמים המעורבים יתנו יד - בנק ישראל, רשויות האכיפה והגבייה, הרשויות המקומיות ששכחו לעדכן שצו הריבית השתנה".

יובל חיו, נציג מבקר המדינה בדיון, ציין כי שגיאה בפתיחת התיק משפיעה על גובה החוב לכל אורך ניהול התיק. מתוך כלל חובות האזרחים בהוצאה לפועל, אמר, רק 10% הם בגין החוב המקורי - וכל שאר ה-90% הן ריביות וקנסות, שכאמור אצל רבים מהם יש טעויות עמוקות שנמשכו לאורך שנים.

הנתון הזה היה אחד הנתונים המטלטלים ביותר שתועדו בדוח המבקר: באוגוסט 2015 היה ההיקף הכולל של החובות בתיקי ההוצאה לפועל למעלה מכ-650 מיליארד שקל, כאשר מתוך סכום זה, כ-63 מיליארד שקל הוא סכום החוב הראשוני בעת פתיחת התיקים; והיתרה - כ-580 מיליארד שקל - כוללת ריביות, הפרשי הצמדה, אגרות והוצאות שהצטברו לחוב, בהם שכר-טרחה של עורכי הדין המייצגים את הזכאים.

"להערכתנו, במערכת יש אלפי תיקים עם טעויות פוטנציאליות", הוסיף יובל חיו, וציין כי "ב-50% מהלשכות שנבדקו, 40% מהתיקים כללו נתונים שגויים, המשפיעים קשות על גובה החוב. עשרות אלפי תיקים נוהלו באופן לקוי וכללו שיעורי ריבית שגויים, פרטים מוטעים, החלפת חייבים וזכאים, תאריך מוטעה, התעלמות מחובות ששולמו כבר, ריבית פיגורים מוטעית, פתיחת תיקים ללא אישור מסירה לחייב, ואין מערכת ממוחשבת למניעת תיקים כפולים".

לדבריו, תיקי הרשויות המקומיות משקפים כשל מערכתי עמוק, משמעותי ומתמשך, וההוצאה לפועל חייבת מערכת בקרה ברמה אחרת לחלוטין.

תומר מוסקוביץ , מנהל הרשות האכיפה והגבייה, השיב לטענות ובין היתר אמר, כי דוח הביקורת הוא בראש ובראשונה כלי ניהולי . "קיבלנו המלצות ורובן הגדול כבר יושם. הרשות פעלה נמרצות לתיקון הליקויים וחיזקה את מערך הבקרה על פתיחת התיקים בהוצאה לפועל".

עוד ציין מנהל הרשות, כי מערך הבקרה על מנגנון פתיחת התיקים היה קיים עוד קודם, אולם המערכת היתה עסוקה בתקופה שקדמה לדוח בהחלפת מערכת מחשוב חדשה, ולפיכך היה מקום לחזק את מערך הבקרה בלשכות ולחזק את הבקרה שמבצע האגף המקצועי על פתיחת התיקים, וכך נעשה.

אשר להיקף התיקים שנבדקו ציין מנהל הרשות, כי לא מדובר במדגם מייצג של תיקים וכן שיעור התיקים השגויים היה נמוך יותר מהנטען על ידי המבקר.

ברשות האכיפה והגבייה אומרים היום עוד, כי הרשות הייתה הראשונה שהציגה לציבור בדוחותיה השנתיים את פערי הייצוג שבין הזוכים לחייבים בהוצאה לפועל ולכן יזמה הקמת מסלול מקוצר לגביית חובות קטנים וכן מסלול מזונות שבמסגרתם עובדי הרשות מבצעים את הליכי גביית החוב ללא שכר טרחה והוצאות. בנוסף, נטען, עובדי הרשות יוזמים פעולות רבות שמטרתן לסייע בצמצום החוב והגעה להסדרים בין זוכים לחייבים ואף הקימה יחידה לחייב הנזקק שבמסגרתה מסייעת הרשות לחיילים, קשישים וקבוצות חלשות באוכלוסייה.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ציין בדיון כי "עורכי דין נוטלים שכר-טרחה מופרז ופותחים תיקים כפולים על אותו החוב". נתונים אלה נחשפו בדוח ביקורת חקירתית שפרסם "גלובס" השבוע על עבודתם של עורכי הדין בתחום ההוצאה לפועל, ובו תועדו מקרים רבים של מחדלים, רשלנות ואף מירמה מצד עורכי הדין, הגורמים לנזקים כלכליים ללקוחותיהם. בין היתר נמצא כי עורכי דין גבו שכר-טרחה כפול מלקוחות, ניפחו הוצאות ולא העבירו כספים ללקוחותיהם. 

עוד כתבות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד מדווח כי ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים