המשטרה הודיעה היום (א') כי היא סיימה את חקירת פרשת הוצאות מעונות ראש הממשלה, שבמרכזם חשדות כי אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, וגורמים במשרד ראש הממשלה גלגלו הוצאות פרטיות אל הציבור.

בניגוד להרגלה, המשטרה לא ציינה בהודעתה על סיום החקירה האם נמצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין של מי מהחשודים, אם לאו. עם זאת, ההערכות הן כי המשטרה המליצה להעמיד לדין את שרה נתניהו במסגרת הפרשה. 

 

בכך מיישמת המשטרה את הצהרת המפכ"ל, רוני אלשיך, לחדול מהמנהג של המלצה להעמדה לדין בעת שהחומרים מועברים לפרקליטות. עם זאת, היישום הזה לא בא לביטוי במקרים קודמים בתקופתו של אלשיך.

"בסיומה של החקירה, הועברו כל הראיות לכאורה, הממצאים והתובנות שנאספו בחקירות המשטרה לפרקליטות מחוז ירושלים, אשר ליוותה את החקירה לצורך עיון והחלטה", מסרה המשטרה.

החקירה החלה בפברואר 2015 באישור היועץ המשפטי לממשלה ובעקבות דוח חמור שפרסם פרקליט המדינה, והתמקדה במספר נושאים אשר בעניינם עלה חשד לביצוע עבירות פליליות, בהן חשד לקבלת דבר במירמה ולמירמה והפרת אמונים.

במסגרת חקירת הפרשה נחקרה נתניהו פעמיים במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה, וכן נחקר באזהרה סמנכ"ל המבצעים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, ומעורבים נוספים.

נתניהו חשודה בקבלת דבר במירמה, הפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד. אחד החשדות שנחקרו הוא שנתניהו השתמשה בכספי משלם המסים לצרכים פרטיים, כמו למשל תשלום על טיפול באביה ורהיטים שהועברו על-ידה מהמעון הרשמי לבית הפרטי בקיסריה, ללא אישור.

פרשה נוספת שנחקרת עוסקת בהתקשרות לביצוע עבודות חשמל בווילה של הזוג נתניהו בקיסריה. בדוח שפרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, בפברואר אשתקד, הוא מצא כי חשמלאי בשם אבי פחימה מאור-עקיבא הוזמן על-ידי שרה נתניהו או מזכירותיה לביצוע עבודות בבית באופן ישיר. זאת, תוך יצירת מצג כוזב לכאורה של העסקת קבלן אחר - ובניגוד להנחיית ועדה שכללה את היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש וחשב המשרד ("ועדת השלושה").

המבקר ציין כי החשמלאי, מקורבם של הזוג נתניהו, עבד בווילה בקיסריה כמעט בכל סוף שבוע וגם ביום כיפור. ואולם, לפי החשד שנבדק, החשמלאי לא באמת עבד באותם סופי שבוע, ומדובר ברישום כוזב לכאורה של העבודה שנועד להעברת כספים לחשמלאי לכיסו חובות עבר. 

נזכיר כי בשבוע שעבר פרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, דוח חמור אודות נסיעות בני משפחת נתניהו לחו"ל (פרשת "ביבי טורס"). לפי הדוח, בין היתר, גופים ציבוריים, מדינות זרות ואנשי עסקים מימנו נסיעות של בני הזוג נתניהו לחול לפני כעשור בעת שנתניהו כיהן כשר האוצר. גם החומרים בפרשה זו נבדקים בימים אלה על-ידי הפרקליטות והמשטרה. 

ממשפחת נתניהו נמסר בתגובה: "בהודעת המשטרה לא הייתה שום המלצה להעמיד לדין את הגברת נתניהו. בניגוד לפרסומים, הגברת נתניהו לא ביצעה עבירה כלשהי. הטענות השונות שעולות באמצעי התקשורת יתבררו כעורבא פרח, כפי שקרה עם כל הטענות שהוטחו במשפחת נתניהו לאורך השנים".