מאז הכריזה שרת התרבות מירי רגב לפני כחודשיים וחצי על ביטול "חוק הספרים", עם הגשת המלצות הוועדה שהקימה בראשות מנכ"ל משרדה, עו"ד יוסי שרעבי - הפך הדוח החסוי של הוועדה לשמועה החמה בענף. מה נכתב בו? האם הלם את החלטות השרה לביטול החוק או סתר אותן, כפי שטענו בכירים בתחום?

בשבוע האחרון הושם הסוף לשמועות ולהערכות. במקביל לכך שעברה בקריאה ראשונה הצעת החוק של רגב לביטול החוק, נחשף הדוח, הרבה בזכות מצד ח"כ תמר זנדברג (מרצ).

ומה מתברר מהדוח הנסתר? לא מעט. ראשית, רגב אמנם לא בהכרח הלכה עם המלצות הוועדה, אבל בהחלט הלכה עם אלה של שרעבי. כבר נכתב פה בעבר שיש לה אמון רב במנכ"ל משרדה, וניתן לראות השפעה זו על ההחלטות שקיבלה.

שרעבי המליץ לא לשמר את החוק ובמקביל לקדם חקיקה לביטול הבעלות האנכית ולתמרוץ מו"לים להוציא ספרי ביכורים וספרים בעלי חשיבות ערכית ותרבותי שאין להם הצדקה כלכלית. זו, כך מתבהר בהדרגה, גם מפת הדרכים שרגב מקדמת.

יישום החוק פגע בדואופול

מהדוח עולים גם נתונים מעניינים על המכירות בענף, שמקעקעים את טענות המתנגדים לחוק. כך, אל מול הטענות כי במצב שנוצר המו"לים הפחיתו משמעותית את הוצאת הספרים החדשים, מתברר כי מספר הכותרים החדשים קטן רק ב-5% ב-2015 לעומת הממוצע בחמש השנים שקדמו לו. לעומת זאת, הספרים החדשים היוו ב-2015 23% מהמכר, הרבה פחות מאשר המצב לפני החוק, אך הם נמכרו במחיר מלא, מה שהביא להכנסות גבוהות יותר.

נתון מעניין נוסף הוא שספרים שהיו בתקופת ההגנה ונמכרו במחיר מלא, חוו פריחה מחודשת ומכירותיהם זינקו דרמטית עם תום תקופת ההגנה. גם זאת, בניגוד לטענות כי הם לא יחוו תחייה מחודשת כספרים מוזלים.

מה לגבי היקף הספרים שנמכרו? אלה פחתו ב-2014 (שהיתה ברובה הגדול כבר בתקופת חוק הספרים) ב-12% לעומת 2013 (טרם החוק) וב-2015 גדלו ב-10% לכ-3% פחות מאשר ב-2013. ההכנסות ממכירת ספרים גדלו ב-2015 בכ-6% לעומת 2014 והיו זהות להכנסות של 2013. כלומר, הענף התאושש במהירות מרשימה.

אפילו הטענה לפגיעה בציבור הקוראים שקונים ספרים סופגת מהלומה בדוח. אל מול התחושה שמחיר הספרים עלה משמעותית בגלל החוק, עולה כי המחיר ב-2014 (בתקופת החוק) היה גבוה ב-7 שקלים בלבד לעומת 2013 (51 שקל לעומת 44 שקל). זאת בשל העובדה שהמחיר הקטלוגי של ספרים ירד דרמטית. כלומר, לפני החוק ספרים במבצעים היו זולים, וספרים שלא במבצעים היו נמכרים לפי המחיר הקטלוגי, שהיה גבוה. בתקופת החוק הפער בין ספרים שבמבצע ואלה שלא במבצע קטן משמעותית.

תופעה מעניינת שהתפתחה במקביל היא קיטון בחלקן של שתי רשתות הספרים המובילות - סטימצקי וצומת ספרים - מתוך סך המכירות, הכולל חנויות אחרות, מכירות עותקים פיזיים ו-eBooks באינטרנט, שבוע הספר והירידים. אם ב-2012 חלקן היה 77%, הרי שב-2015 הוא כבר היה 63% בלבד. דואופול בעירבון מוגבל.

לעומת כל אלה, הדוח מאשש את הטענה שמהחוק נהנו דווקא רשתות הספרים ולא ההוצאות והסופרים, הודות לכוח המיקוח שלהן. לפחות הצהרתית, החוק נועד עבור הסופרים, אבל צניחת המכירות של ספרים חדשים הביאה לירידה של 22% בסך התמלוגים לסופרים על ספרי מקור מוגנים.

מנגד, הטענות החוזרות על הוצאות שייסגרו כתוצאה מהמצב הקשה בענף מופרכות במידה רבה. אמנם ההוצאות סבלו גם ממכירות לרשתות בקונסיגנציה, שהביאו להפסדים וגריסת ספרים פנטסטית בהיקפה - כ-4 מיליון בשנה - אבל מספר ההוצאות שהוציאו למעלה מ-50 ספרים בשנה גדל ומספר המו"לים בכלל נותר 300-320, כפי שהוא בשבע השנים האחרונות, עם עלייה מתונה ב-2014 וירידה מתונה ב-2015.

 

מספר הספרים לא פחת

חרף הדיבורים על הפגיעה בספרי הביכורים בעקבות החוק, מתברר כי כותרים המשיכו לצאת בערך באותו היקף - סביב 1,500 בשנה. מצד שני, וחשוב יותר, רואים צניחה חדה במכירות עותקים של ספרי ביכורים בתקופה שנאסרו עליהם מבצעים. יש לציין כי אמנם מספר ספרי הביכורים שיצאו דומה, אבל חלק גדול יותר נדחה בידי ההוצאות ויצא באופן עצמאי או במימונו של הכותב.

גם סך הספרים החדשים שראו אור לא פחת לאחר שהחוק נכנס לפועל, ועמד ב-2014 על כ-5,600 כותרים, בדומה ל-2012 ומעט יותר מאשר ב-2013.

בינתיים הספרים הדיגיטליים זכו לגידול מואץ, ונמכרים היום בכמות הגדולה פי ארבעה מאשר לפני החוק. עדיין, היקפם מצומצם מאוד מסך המכר.

מאז שביטול החוק עבר בקריאה ראשונה בכנסת לפני שבוע, הענף חווה התרסקות במכירות. בניגוד לתוכניות המוקדמות לבטלו עוד קודם לשבוע הספר, הוחלט לבסוף לדחות זאת ל-31 באוגוסט, כך שהוא יחול בשבוע הספר שיתקיים באמצע יוני.

החלטה זו צפויה להיות ברומטר המכירות בתחום בחודשים הקרובים. כלומר, מגמת ההתרסקות במכירות צפויה להימשך עד שבוע הספר, ושבוע הספר עצמו צפוי להיות חזק מהרגיל מהבחינה הזו. לאחר מכן, ממש כמו תחזית מזג האוויר, צפויה תקופת יובש עד 1 בספטמבר.

אם תחול אותה הגנה על ספרים שייצאו בחודשים הקרובים, והם לא יוכלו להימכר במבצעים, הרי שהצפי הוא שהמו"לים יוציאו מעט ספרים בתקופה זו. זאת מאחר שלא יהיה כדאי להם להציב ספר חדש שיהיה מחויב להימכר במחיר מלא מול ספרים שייצאו רגע לאחר מכן ויימכרו במבצע.

מודן וכתר נדחסות יחד

יש לציין כי החוק לא בוטל באופן מלא. שני שרידים יישארו ממנו - האיסור על קידום ספרים ברשתות באמצעות המלצות לקוראים, כפי שהיה נפוץ מאוד טרם החוק; וההגבלה לגבי שטחי התצוגה.

כך, הוצאות הספרים שמחזיקות בבעלות על צומת ספרים, קרי כנרת זמורה ביתן ומודן, ימשיכו להיות מוגבלות בשטחי התצוגה ל-45% בלבד, בעוד שקודם לחוק ספריהן מילאו כ-75% מהתצוגה.

החלטה זו משפיעה על העסקה הדרמטית של החודשים האחרונים בענף - רכישת הוצאת כתר בידי מודן. ההימור של מודן היה שביטול החוק יכלול גם את הסרת המגבלה על שטחי התצוגה. אם כך היה מתרחש, הרי שהיה הרבה מקום בחנויות צומת לקידום ספרי כתר לצד אלה של כנרת זמורה ומודן.

עתה היא תצטרך "לדחוס" על השטח המצומצם בתצוגה השייך לה את ספרי מודן וכתר גם יחד. במילים אחרות, אם קודם לכן העסקה שבה רצתה מודן המתינה רק לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, עתה אולי ביטול העסקה בידי הממונה יכול להיות חבל הצלה ממציאות לא נוחה מבחינת ההוצאה.

עבור מנהלי ההוצאות השותפים בצומת קיים איום נוסף. הוועדה המליצה לקדם חוק לביטול הבעלות האנכית, החלטה שמכוונת בעיקר לבעלות של כנרת זמורה ביתן ומודן בצומת ספרים. מאחר שנראה כי השרה רגב פועלת ליישום ההמלצות המרכזיות של הוועדה, בדגש על אלה של שרעבי, יש סבירות גבוהה שמהלך כזה יקודם. אם כך יקרה, תיווצר מציאות חדשה לגמרי.

ישנן כמה מהמורות בדרך לביטול הבעלות האנכית. מלבד התנגדות של גורמים משפטיים, כמו בעבר, אם הממשלה לא תאריך ימים או שרגב תעבור למשרד משודרג, כפי שנראה שהיא שואפת, ייתכן מאוד שתוכניות אלה יושלכו פעם נוספת להעלות אבק במגירה.

הסמל של העידן שקדם לחוק הספרים היה מבצעי ה-4 ב-100 מצד רשתות הספרים. האם ביטולו יביא לשובם? ספק רב. הרי הרשתות הרוויחו מאוד מהחוק והבינו שלא כדאי להשתולל בהורדת המחירים. לכן אנו צפויים לראות מבצעים שיתבססו על ביטול החוק, אבל לא מהסוג המוכר הזה. למשל, כזה שיציע רכישת ספר ראשון במחיר מלא ושני ב-25 שקל.

כמעט כרגיל, ענף הספרים מצוי תחת עננה של אי ודאות. כמעט כרגיל, מושמעות נבואות איוב על עתידו הלוט בערפל.

קארל קראוס, יהודי-אוסטרי שהיה מבכירי הסאטיריקנים בשפה הגרמנית בראשית המאה ה-20, אמר פעם כי "סופר הוא מי שעושה חידה מן התשובה". בתחום הספרות בישראל נדמה שפעם אחר פעם לא רק סופרים מצטיינים בתכונה זו.

חוק הספרים

השמועות על מותם היו מוקדמות-חוק הספרים

מחיר קטלוגי ממוצע לספר