לאחר עליות ברוב יום המסחר, הבורסה בתל-אביב ננעלה היום (ג') בירידה של 0.2% במדד המעו"ף, על רקע מגמה שלילית בבורסות אירופה ומגמה מעורבת בוול סטריט. אתמול, נזכיר, לא התקיים במסחר בניו-יורק בשל ה"ממוריאל דיי", והפעילות בוול סטריט התחדשה היום. 

 

המשק קרוב מאוד לכניסה למיתון - כך העריך אתמול פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים. ליידרמן ציין כי קצב הצמיחה הנמוך מאוד שנרשם ברבעון הראשון של השנה (0.8%) נמשך גם עמוק לתוך הרבעון השני, ולמעשה - ואם לא יחול שינוי דרמטי בימים הקרובים - המשק ירשום שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית בתוצר לנפש, וייכנס למצב שמוגדר מיתון על-פי הכללים המקובלים.

דבריו של פרופ' ליידרמן מתקשרים לנתונים שליליים נוספים שפרסמה היום הלמ"ס.  מהנתונים עולה כי יצוא הסחורות ירד בפברואר-אפריל 2016 ב-21.7% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 13.7% בשלושת החודשים הקודמים. (לסיפור המלא)

על-רקע נתונים אלה, חתך בנק הפועלים את התחזית שלו לצמיחת המשק ב-2016 - מ-2.8% ל-2.2% בלבד. מדובר בגוף המרכזי הראשון שחותך תחזית צמיחה - וכעת נותר לראות האם גם משרד האוצר, בנק ישראל, הארגונים הבינלאומיים וסוכנויות דירוג האשראי ילכו בעקבותיו. מודי'ס כבר הודיעה בשבוע שעבר שהיא רואה בנתוני הצמיחה החלשים אירוע שלילי מבחינת דירוג האשראי, אך נמנעה בשלב זה מלשנות את הדירוג או את תחזית הדירוג לחודשים הקרובים.

המשקיעים בעולם נושאים עיניהם לעבר שני אירועים מרכזיים שעלולים לגרום לתנודות חדות בשווקים הפיננסים: החלטת הריבית של הפד באמצע יוני וכשבוע לאחר מכן משאל העם שיכריע האם בריטניה תישאר באיחוד האירופי. החוזים על הריבית מתמחרים כעת סיכוי של כ-35% להעלאת ריבית ביוני, זאת לאחר שיו"רית הפד ג'נט ילן שמרה על עמימות בנאום שנשאה בסוף השבוע, ורק ציינה כי יהיה זה נכון להעלות את הריבית בחודשים הקרובים.

לגבי בריטניה, בכל יום צצים כלכלנים נוספים שמזהירים כי לפרישה של המדינה מהאיחוד האירופי יהיו השלכות חמורות על הכלכלה העולמית.

 טבע נסחרה תחת לחץ לאחר שהודיעה כי ה-FDA מעכב אישור התרופה המקורית להנטינגטון. 

בתוך כך 2 בעלי מניות גדולים בטבע אמרו ל"פייננשל טיימס" שהם מאמינים כי החברה מוציאה יותר מדי כדי לרכוש את החטיבה הגנרית של אלרגן. "טבע משלמת הרבה יותר מדי, באזור 25% יותר מדי", אמר אחד מהם. "השאלה אינה אם זו העסקה הנכונה, או עסקה טובה, אלא אם המחיר שהם משלמים הוא מחיר נכון". 

מניית סודהסטרים זינקה בחדות לאחר שהודיעה אמש על השקת מערכת חדשה להכנת בירה בבית. המערכת החדשה תשווק תחילה במספר מדינות באירופה ובמהלך השנה וב-2017 החברה תשווקה אותה בארה"ב ומדינות נוספות.

מניית רמי לוי  ריכזה עניין לאחר שזינקה אתמול על רקע דוחות כספיים חזקים.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]