גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להחזיר את האמון ואת האמונה

לרגל יום הולדתו ה-72 של מייסד "גלובס", חיים בר און ז"ל, בתו אלונה בטור מיוחד

חיים בר און / צילום: ארכיון פרטי
חיים בר און / צילום: ארכיון פרטי

את העיתון שבו אתם אוחזים או האתר שבו אתם גולשים ייסד וניהל חיים בר און, אבא שלי, ואת הטקסט הזה אני כותבת לרגל יום הולדתו ה-72 שחל היום. הוא נולד ב-6.6.1944, כפליט, בדרכה של משפחתו ארצה מפולין, דרך מחנות העבודה בסיביר, ביום הפלישה של בעלות הברית לנורמנדי, צרפת.

ב-53 שנות חייו הספיק אבי לחיות ולעשות בקצב מסחרר. הוא דילג מצה"ל - יחידה 504 והממשל הצבאי - לאגף הערבי בשב"כ; מלימודי מזרחנות באוניברסיטת ירושלים ללימודי אסטרטגיה צבאית בקינגס קולג' בלונדון; מעבודה בתפקידי אבטחה בשירות הביטחון לשירות המדינה, כעוזרו הנאמן ומנהל לשכתו של השר יגאל אלון; משירות המדינה למגזר הפרטי בכלל ולענף התקשורת, המשלב עסקים וציבוריות, בפרט; מתפקידו כמזכיר המערכת של עיתון הסטודנטים "פי האתון" בירושלים להקמת הירחון "מוניטין", השבועונים "כספים", "אנשים", "חמצן" ו"שישי" ולרכישת צרור ורוד של דפים עם נתוני בורסה והפיכתו ליומון הכלכלי הראשון בישראל ולאתר האינטרנט הכלכלי הראשון - "גלובס".

 

חיים בר און בצעירותו

 

חיים בר און עם אדם ברוך

בלוויה של אבי, חברו העיתונאי נחום ברנע נשא דברים על קברו ואמר: "חיים הצליח הצלחה נדירה בעולם המו"לות הישראלי, קבע נורמות חדשות, פתח אופקים, הקים, בין השאר, לראשונה בישראל, עיתון כלכלי רציני, חופשי. הוא עשה את זה משום שכסף כשלעצמו אף פעם לא עניין אותו. זאת, אולי, אחת התשובות לשאלה למה אהבנו אותו כל-כך. בעולם שנעשה יותר ויותר חומרני, הוא לא איבד לרגע את התיאבון הציבורי שלו".

הציבוריות בערה בו כל הזמן, והוא חינך והדביק בה אותנו ואת סובביו. לכל מעשה אישי יש השלכה על כלל המשק. אסור בשום פנים ואופן לעשות דבר, פעוט ככל שיהיה, שאם גם האחרים יעשו אותו יקרה אסון. אסור לזרוק לרחוב אף לא מפית נייר אחת, כי מה יקרה אם כך ינהגו עוד 6 מיליון איש? אם לא נצביע בבחירות, תיגמר לאלתר הדמוקרטיה. ואם מי מאיתנו יצהיר למס הכנסה על הוצאה, תהא קטנה שבקטנות, שלא באמת שימשה לצורך עסקי - הרי שמערכת המס תקרוס ולא נוכל עוד ליהנות משירותים ציבוריים כמו חינוך, ביטחון ובריאות. הקישור שעשה בין פעולתו האנוכית היחידה של אינדיבידואל לקריסת המערכת כולה היה חד כתער ומהיר כברק. המציאות כמובן מורכבת ואיטית בהרבה, אך האמת שבתפיסתו מתקיימת.

לפי תפיסה זו, החשיבה הציבורית חייבת להתבטא בכל פעולה הנעשית במגזר הפרטי. היזם צריך לחשוב על המשק כולו ובשום פנים באופן לא להזיק לו, ולו במעט. עליו לדאוג לא רק לבעלי מניותיו אלא גם לעובדיו, לספקיו, ללקוחותיו ולמדינה.

בשנים שחלפו מאז מותו, לחשיבה המשקית הזו שלו המציאו שם: "קיימות". כדי שה"קיימות" תתקיים, גם הממשלה צריכה לדאוג ולטפח את המגזר הפרטי, שבלעדיו אין לה קיום. רק בהקשבה הדדית ובשיתוף-פעולה יבוא השגשוג.

חיים בר און עם יגאל אלון

הגליון הראשון של גלובס

נדמה לי שזה הרקע למעבר של אבי מעולמות הביטחון והממשל לעולם התקשורת. הוא ראה את התפקיד הציבורי של התקשורת כמקשרת (ולא בכדי השורש הזהה) בין האזרחים למגזר הפרטי ובין אלה לממשלה, כמנגישה ומאזנת את המידע הלא סימטרי ביניהם, כמפקחת על תפקודם, כמבקרת שלהם, ועל-ידי כך, ואף פעם לא במקום, כמקדמת ומאפשרת יחסי אמון תקינים המבוססים על הקשבה מפוכחת והבנה. בזה הוא האמין.

חלפו 18 שנים מאז מותו, כ-36 שנה מאז כניסתו לעולם התקשורת כמו"ל ו-72 שנה בדיוק מהיום בו נולד, בפלישה לנורמנדי והמציאות היום מוכיחה את תפיסת עולמו. היום אנחנו לא מאמינים לממשלה, אנחנו לא מאמינים לעיתונים, אנחנו לא מאמינים לאיש שמגיע לתקן את המזגן שלנו, אנחנו לא מאמינים לשכן, אנחנו לא מאמינים לחברת הסלולר שלנו. כל פעולה נחשדת כרמאות, גניבה או ניגוד עניינים.

אפשר לראות זאת בכל מקום, וזה גורם לכולם בזבוז של זמן יקר, של משאבים ושל עבודה מיותרת, מוביל לחוסר שלווה והיעדר שביעות-רצון מתמיד ונוגס עוד ועוד ביכולתנו לשגשג. חוסר האמון מחריף והולך, הופך לישות עצמאית שמזינה את עצמה ושוחק בהתמדה את הרכיב היחיד שיכול לשבור את המעגל - אמונה.

יש המון סיבות באמת טובות שלא להאמין. עשו לנו. לקחו לנו. עבדו עלינו. המגזר הציבורי לאזרחים, המעסיקים לעובדים, המגזר הפרטי לכל השאר. רואים זאת בכל נתון. כ-20% מהכלכלה היא שחורה, פי שניים מאשר בארה"ב, ביפן ובאירופה. מדובר ב-40 מיליארד שקל בשנה, מעבר ל"סביר", שנשארו אצל אנשים שאינם נושאים בנטל כמו האחרים. 21% חיים מתחת לקו העוני בישראל, במונחי הכנסה פנויה - השיעור הגבוה ביותר ב-OECD וכפול מהממוצע בו. הכול נכון, אבל כעת אנחנו נתונים בסחרור שפוגע בנו עוד ועוד. אפשר לרפא אותו, בזהירות ובעדינות, אך לא ניתן לעשות זאת מתוך חשדנות וללא נטילת אחריות משקית.

אולי זה הזמן להתחיל לנסות להשיב את יחסי האמון והאמונה, שני היסודות שעליהם נשענת כל מערכת יחסים ומאפשרים להתקיים גם בתקופות של קושי. אמון ואמונה אמנם נתפסים היום כמושגים כמעט היפיים, לצד רוח טובה, אופטימיות, שרוואל וראסטות. אבל הם גם מושגים כלכליים, "רציונליים".

יחסי אמון הם תנאי הכרחי בכל מערכת יחסים בין בני זוג, בין ילדים להורים, בין מועסק למעסיק, בין לקוח לספק, בין מגזר ציבורי למגזר פרטי, בין אזרח למדינה ובין קורא לעיתון, והם כמובן עובדים בשני הכיוונים. לא טוב לך? תעזוב. אבל כל עוד אתה בוחר להישאר במערכת היחסים, אין לך ברירה אלא לבחור, בכל פעם מחדש, באמון. אמון מעלה בהכרח את ההסתברות שמשהו טוב יקרה, וגם מונע הופעת קמט או שניים בפנים.

ומה יקרה אם נמשיך שלא להאמין? אם נמשיך לאטום את אוזנינו לכל דובר בחשד ל"ניגוד עניינים", גם אם הוא הצהיר על תחום עיסוקו? אם נמשיך לחפש מה לא טוב בכל יוזמה חדשה? חלק מהפריון במדינה כבר עכשיו מתבזבז על חשד וחשש, שמייצרים מחסור במידע חשוב ובלמידה, שמולידים עוד ועוד מנגנוני בקרה כדי לפקח על כל החשודים, ועוד ועוד מנגנוני הגנה כדי להימנע מתביעות משפטיות וכדי להתמודד עם אלה שכבר הגיעו.

בשנת 1995 היו בארץ כ-13 אלף עורכי דין וכ-16 אלף מהנדסים ואדריכלים. בשנת 2010 היו בארץ כ-37 אלף עורכי דין וכ-29 אלף מהנדסים ואדריכלים. במילים אחרות, בעוד שמספר הידיים היצרניות גדל ב-80%, מספר הידיים שמטפלות בתביעות וביחסים משפטיים גדל ב-180%. הידיים שמטפלות בשירותים פיננסיים צמחו גם הן, מ-24 אלף ל-51 אלף, גידול של כ-110%.

מחירי הדיור, כמו שאר המוצרים והשירותים, סופגים את כל זה, ניזונים היטב מהפערים, והולכים ומאמירים מחד גיסא ומורידים איכות מאידך גיסא. זאת בעוד מדד המחירים לצרכן נותר מאחור, וחוסר האמון התגבר עוד קצת. בהתאם, כולנו נאלצים לעבוד שעות רבות יותר וקשה יותר, בזמן שהפריון בישראל נמוך בכ-33% מהממוצע במדינות OECD, והפער הזה רק מתעצם. חוסר האמון כבר מזמן הפך לחוסר פריון.

יגאל אלון, שאבי העריץ ועל שמו קרא לי עוד בחייו של אלון, ניסח זאת כך, כבר בשנת 1979: "כל עוד רווחיו ויוקרתו של המתווך והמלווה בריבית קצוצה גבוהים פי כמה משכרו של פועל ייצור מיומן, וכל עוד המשקיע כספו בעסקי ממון וספקולציות פיננסיות, הכנסותיו בטוחות וגבוהות יותר מאלה של היזם, הציבורי והפרטי, המשקיע הונו ויוזמתו בתעשייה, בחקלאות ובתיירות - אין ולא יהיה סיכוי ליצירת בסיס להחלמתה של החברה".

אבי היה מוסיף כנראה שההחלמה שעליה כתב אלון תלויה כעת גם בשובה של התקשורת לתפקידה המקורי - פיקוח ובקרה בלתי מתפשרים, לשם קידום יחסי אמון. על התקשורת לאפשר לבעלי תפקידים מכלל המגזרים לבטא מצוקות וצרכים. רק כך הצד השני יוכל להבין, לקבל מידע, ללמוד, לתקן ולהתקרב מחדש. אין שיח אם הצדדים לא נוטלים בו כל חלק. דעה עיתונאית היא רק חלק מהשיח ואינה תחליף לאנשי השטח עצמם. אנשי השטח הם לא תוכן שיווקי והם לא "ניגוד עניינים". הם העניינים והם המהות. אסור להם לפחד לדבר. אותם ואת דבריהם כדאי לעודד, לאפשר להם לפעול למען שיתוף-פעולה כדי שתתחיל כבר ההחלמה.

Alona.baron@gmail.com

חיים בר און עם בתו אלונה

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו