גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם נזק עקב פריקת מזוודה מהווה תאונת דרכים?

כשהרכב לא בתנועה, המבוטחים טוענים כי בכל זאת מדובר בתאונת דרכים, וחברות הביטוח - באופן לא מפתיע - שוללות זאת

מזוודה/  צילום: Shutterstock
מזוודה/ צילום: Shutterstock

במשך השנים הגיעו לבתי המשפט אלפי מקרים שבהם נפגעים טענו שאירעה תאונת דרכים, בה בעת שחברות הביטוח טענו שלא מדובר כלל בתאונת דרכים כהגדרתה בפוליסה או בחוק. בתוך כל המקרים בלטו סיפורים בלתי צפויים, ולעתים בתי המשפט קבעו נגד עמדתן של חברות הביטוח ופסקו כי מדובר בתאונת דרכים המזכה בתגמולי ביטוח לפי חוק הפלת"ד ("חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975"). נפגעים רבים מגיעים לפתחו של בית המשפט על-מנת לזכות בהכרה זו, מכיוון ש"כניסה" תחת הגדרת החוק הנ"ל מקלה מאוד עם הנפגע בתאונה: אין כל צורך להוכיח מי גרם לתאונה בכדי לקבל פיצוי. נציג מקרים, ונבחן באילו כלים משתמש בית המשפט בבואו להכריע.

מ' עבד כנהג מונית. באחד הימים, לאחר שהסיע נוסע ליעדו, ירד מרכבו כדי לפתוח את תא המטען ולפרוק את מזוודתו הכבדה של הנוסע. תוך כדי כך, נפלה המזוודה ארצה וגרמה למתיחת ידו הימנית של מ'. באותה העת, השימוש במונית בוטח על-ידי חברת ביטוח בפוליסת ביטוח חובה. למחרת התאונה נבדק מ' במרפאה, טופל ושוחרר לביתו. בהמשך עבר סדרה של טיפולים פיזיותרפיים ואושרה לו תקופת אי-כושר לעבוד למשך 75 יום. נוסף על כך, המוסד לביטוח לאומי ("המל"ל") הכיר בתאונה כתאונת עבודה, וקבע לו נכות קבועה בשיעור של 5% בשל הגבלה מזערית שנותרה ביישור מרפק ימין בהשוואה למרפק שמאל.

חברת הביטוח טענה כי התאונה אינה מהווה כלל תאונת דרכים כהגדרתה בחוק, ולכן אינה מכוסה במסגרת הפוליסה שהייתה ברשותו בשעת התאונה. מ' טען כי הוכיח את נסיבות אירוע התאונה מאחר שדבריו נמסרו סמוך לאחר התאונה באופן ספונטני ואותנטי, ונרשמו בתיעוד הרפואי. לדבריו, התאונה היא תאונת דרכים משום שהורדת המזוודה וסגירת תא המטען הן הכרחיות להמשך נסיעתו כנהג מונית. מ' הוסיף והעיד כי למרות שירד מהמונית כדי לפרוק את המזוודה, לא דומם את המנוע, ואף לאחר פריקת המזוודה כוונתו הייתה להמשיך בדרכו באופן מיידי, דבר שאכן עשה לאחר התאונה.

חברת הביטוח טענה בתגובה כי פעולות פריקה וטעינה מוחרגות מתחולת חוק הפלת"ד, והואיל ופעולתו של מ' נכנסת לגדר "פריקה" - אין כיסוי ביטוחי במקרה זה. כמו כן טענה חברת הביטוח כי מ' אינו עובד תקופה ארוכה בשל מחלות שונות שמהן הוא סובל, וזאת ללא כל קשר לתאונה. לכןף לדבריה, אין כל הצדקה לפסוק לתובע פיצוי כלשהו לעתיד, לא הפסדי ההשתכרות וגם לא הפסדי פנסיה. בית המשפט השתכנע כי מ' דובר אמת ולא נמצאו סתירות בעדותו. נוסף על כך, העובדה שלא הסתיר את מעורבותו בתאונת דרכים קשה כמה שנים קודם לכן ואף הודה כי תקופה ארוכה הוא אינו עובד בשל מחלת הסוכרת שממנה הוא סובל (ללא כל קשר לתאונה) העידה על מהימנותו. מ' לא היסס להיות גלוי, למרות ההשלכות הצפויות לעובדות אלה על קביעת גובה הפיצוי.

בית המשפט הדגיש כי כדי שאירוע ייחשב "תאונת דרכים" צריכים להתקיים 3 תנאים מצטברים, שהם: שימוש ברכב מנועי, השימוש נעשה למטרות תחבורה והנזק נגרם עקב אותו שימוש. בית המשפט ציין פסיקה קודמת, שקבעה כי כדי שתוכר פעולה ברכב כ"נסיעה" - הפעולה חייבת להיות חלק טבעי ואינטגרלי ואף בעלת קשר פיזי לנסיעה עצמה באופן שתהווה חלק מהותי במקבץ הפעולות שמקימות את השימוש למטרות תעבורה. בית המשפט ייחס חשיבות לעובדה שרכבו של מ' לא הגיע לתחנתו האחרונה, אלא שאחרי פריקת המזוודה התכוון מ' להמשיך בנסיעתו לאיסוף לקוח אחר, ולכן ישנו רצף פעולות הממשיך את פעולת הנסיעה. לדבריו, מדובר היה בעצירת ביניים אשר לא קטעה את רצף הנסיעה, ובאה יחד עם פעולת פריקת המזוודה (בדגש על מקצועו של מ' כנהג מונית). בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את חברת הביטוח לפצות את מ' בתשלום פיצוי כספי בניכוי תשלומי המוסד לביטוח לאומי ששולמו לתובע בגין נכותו הקבועה.

עניין של זמן

במקרה אחר, נ' הגיש תביעה על-פי חוק הפלת"ד בגין תאונת דרכים שאירעה לו לדבריו, כאשר נסע ממקום עבודתו לביתו בשעות הצהריים כדי לאכול ולשוב לעבודה כדי להעמיס סחורה. נהג שהמתין בצומת הסמוך לביתו העיר לו כי פנס צד אחד במשאיתו אינו פועל. מכיוון שמדובר ברכב משא כבד והבטיחות הנדרשת בו גבוהה, נ' עצר את המשאית בצד הדרך כדי לנסות ולסדר את הפנס. לצורך כך, ניסה נ' לחתוך את האזיקון בחלק המחזיק את מכסה המנורות, ובעודו עושה זאת, נחתך קשות באגודל יד שמאל ובכף יד שמאל. חברת הביטוח הכחישה את אירוע התאונה, וטענה כי לא מדובר בתאונת דרכים כהגדרתה בחוק. האם האירוע מהווה תאונת דרכים?

חוק הפלת"ד מגדיר תאונת דרכים כמאורע שבו "נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". ישנם ארבעה תנאים מצטברים על-מנת שטיפול או תיקון ייחשבו כתיקון דרך, אשר נחשב "שימוש ברכב". התנאי הראשון הוא שהתיקון התרחש לאחר תחילת הנסיעה ולאחר היציאה לדרך (מבחן גיאוגרפי); התנאי השני הוא שהתיקון נדרש עקב התרחשותו של אירוע פתאומי; התנאי השלישי הוא שהתיקון איננו תקלה מורכבת המצריכה טיפול בידי איש מקצוע; והתנאי הרביעי הוא שהתיקון צריך להיות בכלי הרכב עצמו או באחד מרכיביו.

לגבי התנאי הראשון, בית המשפט ציין כי נ' תיאר בעדותו את שעת התאונה כ-14:00 על-מנת לשכנע את בית המשפט כי נסיעת העבודה עדיין לא הסתיימה כאשר התרחש האירוע, אך שעה זו אינה תואמת את המסמכים שנכתבו בסמוך לפציעתו אשר מהם עלה כי נ' התקבל לחדר המיון באותו יום בשעה 20:19. חברו של נ' העיד כי באותו היום בשעות הצהריים, לאחר שסיים את עבודתו, ראה את נ' מחזיק את ידו השמאלית כאשר היא שותתת דם. הוא ליווה את נ' לביתו, שם שטף את הפצעים, עטף את היד במגבת מטבח, ולאחר מכן הסיע אותו במשאיתו של נ' לבית החולים.

בית המשפט ציין כי ל-נ' וחברו לא היה הסבר באשר לשעות שחלפו בין שעת התאונה הנטענת על-ידם (14:00) לשעת ההגעה לחדר המיון בבית החולים (20:19). בית המשפט ציין כי סתירה זו היא סתירה מהותית הנוגעת ללב גרסתו של נ' כתובע. לפיכך, קבע בית המשפט כי האירוע התרחש בשעה 19:00 - ולא כחלק בלתי נפרד מנסיעת העבודה של נ'.

עוד הוסיף בית המשפט כי מאחר שהתאונה אירעה בסוף יום העבודה של נ', כאשר נ' כבר הגיע לביתו, לא היה בכוונתו להמשיך בנסיעתו. לכן קבע בית המשפט כי אין מדובר בהגדרת "דרך" - אלא בסיום הנסיעה. לעניין מהות התיקון, מדובר בפנס אחד מני מרבים המצוי לאורך כל היקף המשאית, ועל כן בית המשפט סבר כי לא מדובר בתיקון חירום או בתיקון הכרחי שחייב עצירה ותיקון באמצע הדרך. הואיל ו-נ' לא קיים אחד מהתנאים אשר לפיהם אירוע מהווה תאונת דרכים במסגרת "שימוש ברכב", נדחתה תביעתו לתשלום תגמולי ביטוח.

■ הכותב הוא מומחה בביטוח ונזיקין, הבעלים של משרד עורכי דין ג'ון גבע ומשמש, בין היתר, כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח. 

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כארבעה דונמים בשכונת אשכול שבצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט