הלילה, במהלך חגיגות יום הבסטיליה בעיר ניס, דהרה משאית לתוך ההמון החוגג ודרסה את החוגגים. בשלב זה, ידוע על 84 הרוגים ועל למעלה מ-100 פצועים. ראש ממשלת צרפת, פרנסואה הולנד, הכריז על מצב חירות ועל גיוס מילואים. "צרפת במלחמה", אמר.

מבצע הפיגוע הוא מוחמד אל-חווייג' בוהלאל, נהג שליחויות מוסלמי בן 31 מצפון ניס, ממוצא תוניסאי - כך דווח בעיתון המקומי "ניס מאטין". 

על פי הדיווח, בוהלאל נעצר מוקדם יותר השנה בגלל עבירות אלימות והיה מוכר למשטרה. ואולם, מאחר שמדובר בעבירות קטנות, הוא מעולם לא סווג כמי שמהווה איום ביטחוני בעיני הרשויות. אף ארגון טרור לא לקח עדיין אחריות לפיגוע הקטלני.

זהות המחבל מתבהרת: "מוסלמי ממוצא תוניסאי שנעצר בעבר"

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ביקר היום (ו') בניס, שעות ספורות לאחר הפיגוע. במסיבת עיתונאים שכינס בתום ביקורו בעיריית ניס, אמר הולנד כי צרפת נמצאת בעיצומו של "מאבק ארוך". לדבריו, "יש לנו אויב שימשיך להכות בכל עם ובכל מדינה, שבהם חירות היא ערך מרכזי". הולנד הוסיף כי המתקפה על "עיר שמוכרת בכל העולם, אחת מהיפות ביותר בכל כדור הארץ" בוצעה ביום הבסטיליה, חגה הלאומי של צרפת. "למה 14 ביולי? כי זה חג החירות", הבהיר הנשיא.

הוא עוד ציין כי כ-50 פצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים בעיר, ונמצאים "בין חיים למוות". כמו כן, הוא אמר כי רבים מהנפגעים הם אזרחים זרים וילדים. לדבריו, "רצינו להביע את הסולידריות שלנו עם הקורבנות ובני משפחותיהם. הם נפגעו ונהרגו פשוט בגלל האכזריות של אדם אחד - או של קבוצה". הולנד הוסיף: "מי שנפגע - גם אם לא פיזית - יישא עמו כל החיים את תמונות האימה. צרפת כולה סולידרית עם הקורבנות ועם משפחותיהם".

"אני רוצה מכאן, מניס , להצדיע לאנשי כוחות הביטחון, שהם הגאווה של צרפת", קרא הולנד. "כל כוחות הביטחון פועלים, הם יתנו את המענה הנדרש ויבטיחו כי האזרחים מוגנים". הוא גם ציין באופן ספציפי את השוטרת שירתה בדורס, מוחמד אל-חווייג' בוהלאל, והביאה בכך לסיומו של מסע ההרג, והודה לרשויות על "עבודה יוצאת דופן" בטיפול בנפגעים ובבתי החולים.

הנשיא הוסיף: "שוב, אנחנו נאלצים להפגין אומץ. נחזק את שירותי הביטחון. עוד לא סיימנו, ונמשיך לפעול בנחישות למען הצרפתים. נעשה כל מה שצריך כדי להגיב לאיום". בקריאה לאזרחים להפגין "אחדות וסולידריות", אמר: "הצלחנו להיות מאוחדים. זאת אחריותי, זה תפקידי, לעשות מה שצריך על מנת להגן על הצרפתים. מי שחושב לפגוע בנו לא יכול לנצח אותנו כשאנחנו מאוחדים".

מוקדם יותר הכריז הולנד כי "מצב החירום שהיה אמור להסתיים ביולי יוארך כעת לעוד שלושה חודשים". בנאום לכלי התקשורת בעקבות פיגוע הדריסה שבו נהרגו לפחות 80 בני אדם בניס, אמר הולנד: "שוב היינו עדים לאלימות קיצונית וברור שעלינו לעשות כל שניתן כדי להילחם בה. צרפת הוכתה ביום הלאומי שלה, הסמל שלה. זכויות אדם מותקפות על ידי פנאטים".

זאת, יום אחד בלבד שהצהיר כי פריז לא תאריך את מצב החירום מעבר לתאריך היעד האחרון שלו, 26 ביולי. מצב החירום במדינה הוכרז בעקבות מתקפת ה טרור שאירעה בפריז ב-13 בנובמבר 2015, והוארך פעמיים מאז. "לא נוכל להאריך את מצב החירום עד אין סוף, זה לא יהיה הגיוני. הפירוש יהיה שאנחנו כבר לא רפובליקה שבה שלטון החוק מוחל בכל הנסיבות", אמר בריאיון חגיגי לציון יום הבסטיליה ברשתות TF1 ו-France2.