זהות המחבל מתבהרת: "מוסלמי ממוצא תוניסאי שנעצר בעבר"

פרטיו של מוחמד אל-חווייג' בוהלאל תואמים למסמכים שנמצאו במשאית הדורסת ■ העבירות שבגינן נעצר לא הביאו לסיווגו כבעל מסוכנות גבוהה

Bastille / צילום: רויטרס
Bastille / צילום: רויטרס

המחבל שרצח 84 בני אדם בפיגוע דריסה בעיר ניס שבצרפת הלילה במהלך חגיגות יום העצמאות הוא מוחמד אל-חווייג' בוהלאל, נהג שליחויות מוסלמי בן 31 מצפון ניס, ממוצא תוניסאי - כך דווח בעיתון המקומי "ניס מאטין".

על פי הדיווח, בוהלאל נעצר מוקדם יותר השנה בגלל עבירות אלימות והיה מוכר למשטרה. ואולם, מאחר שמדובר בעבירות קטנות, הוא מעולם לא סווג כמי שמהווה איום ביטחוני בעיני הרשויות. אף ארגון טרור לא לקח עדיין אחריות לפיגוע הקטלני.

גורמים ביטחוניים בתוניסיה אישרו כי בוהלאל מגיע במקורו מהעיירה מסאכן, בפרבריה הדרומיים של עיר הנופש סוסה, שבה אירע פיגוע ירי לפני כשנה שבו נהרגו 39 בני אדם. כמו כן, נמסר כי הוא ביקר במסאכן לאחרונה לפני ארבע שנים. הוא היה נשוי ואב לשלושה ילדים.

מקורות ביטחוניים דיווחו לסוכנות הידיעות הצרפתית מוקדם יותר כי המחבל ירה באקדח לעבר כוחות הביטחון בטרם חוסל בידי שוטרת. במשאיתו - ששכר ביום רביעי - נמצאו רימוני יד, רובים מזויפים ומסמכים מזהים שלו ושל אדם נוסף. המשטרה ביצעה בשעות האחרונות פשיטה על ביתו שבשדרות הנרי סאפיה בצפון העיר.

המחבל דרס את החוגגים במסע הרג של יותר משני קילומטרים לאורך הטיילת ובמהירות של 50 קמ"ש. אף ארגון אמנם לא לקח אחריות לפיגוע, אך נשיא צרפת פרנסואה הולנד הבהיר הלילה כי המדינה "תמשיך את התקיפות בעיראק ובסוריה". אמירה המרמזת כי האחראי, גם הפעם, הוא ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

בעקבות הפיגוע הולנד האריך את מצב החירום בצרפת - שהיה אמור להסתיים בעוד 11 יום - בשלושה חודשים. ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס הכריז שלושה ימי אבל במדינה, החל ממחר.

עדי ראייה מאזור הפיגוע סיפרו על גופות ש"עפו באוויר כמו בבאולינג" ועל ילדים רבים שהיו במקום במסגרת החגיגות המשמחות שנפגעו. "שמענו קולות ירי וחשבנו שהם זיקוקים בגלל שזה 14 ביולי, יום הבסטיליה. הייתה פאניקה גדולה", סיפר אחד הניצולים מהפיגוע. מנהל מסעדה בטיילת הוסיף כי הוא הכניס למקום אנשים רבים, "בעיקר ילדים", עם תחילת האירוע. "הייתה פאניקה נוראית, אנשים רצו לכל מקום", אמר.