"בעיה זמנית שלדעתי מעסיקה קצת יותר מידי את קובעי המדיניות זה הנושא של הדיור", כך אמר היום (ב') דוד ברודט, יו"ר בנק לאומי בכנס "האתגרים שעומדים בפני המשק הישראלי" שהתקיים היום במכללה האקדמית הדסה בירושלים. "הדיור הוא בעיה, אני לא טוען אחרת אבל מושקע בזה הרבה יותר מידי אנרגיה שיכולה ללכת על חשבון פתרון הבעיות האמיתיות של הטווח הארוך".

לדברי ברודט, הממשלה עושה צעד בכיוון הנכון לפתרון בעיית הדיור בכך שהיא מגדילה את ההיצע והוא סבור כי בעיית הדיור תיפתר. עם זאת הוסיף באותה נשימה כי "עם כל החשיבות של הבעיה הזאת אסור שהיא תגזול את זמנם של קובעי המדיניות בהתעסקות רק בנושא הזה ולשכוח את בעיות היסוד, כי בעיות היסוד יקבעו בסוף את העתיד של האנשים הצעירים היושבים פה".

גל הרשקוביץ, לשעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר והיום הבעלים של חברת סיטרין, התייחס אף הוא למשבר הדיור וטען כי "הבעיה היום היא במבנה מערכת הייצור של דירה במדינת ישראל. פעולות שנעשו בעיקר לאחרונה, ייתנו פירות, אך זה ייקח זמן". לדבריו, "נושא מחירי הנדל"ן כואב חשוב והוא ייפתר. הדרך היחידה היא הגדלת ההיצע".

פרופ' ראובן גרונאו מהאוניברסיטה העברית ניתח את המצב בשוק הנדל"ן וקבע כי זהו השוק התנודתי ביותר בישראל. "אנחנו עוברים פאזות ארוכות מאוד של שפל שמתחלפות בפאזה ארוכה של סחרור", לדבריו. "ברגע שהציפיות לעליית הערך נעלמות פתאום נעלם גם התמריץ לקנות דירה וקבוצות שלמות יוצאות מהשוק. היום, האחוז של המשקיעים בשוק הדיור, הקונים החדשים, מתאזן על ידי משקיעים שמתחילים למכור דירות, כך שאנחנו מתחילים לראות את סוף הפאזה של עליית הדירות", כך הוא מסביר. "אני לא יכול לבוא ולהגיד שזה יהיה בשנה הבאה אבל ברור שאחרי זה תבוא פאזה ארוכה מאוד שבה מאחר ואנשים יחשבו שהנה הדירה בשנה הבאה תהיה יותר זולה, יימנעו מרכישה ואז יהיה תהליך של ירידת מחירים. אנחנו נמצאים בנקודה מאוד עדינה ואנחנו מתקריבם לדעתי לנקודת קיצון".

הרשקוביץ הוסיף ואמר כי: "אנחנו צריכים להפריד בין זוג צעיר שרוצה לקנות דירה לא כהשקעה אלא כדירה שהוא רוצה לגור בה לבין משקיע שמחפש היכן להשקיע את כספו ביחס לאלטרנטיבה הפיננסית ואם אתה זוג צעיר שרוצה לקבל היום החלטה, אתה לא צריך להסתכל היום ולחשוב מה יקרה אם המחירים יירדו. אם יירדו לא קרה כלום הרי בסופו של דבר הוא ירצה להשתדרג ואז סך הכל השוק יירד והמשמעות היא שמצבו היחסי לא נפגע. הוא רוצה לקנות דירה עכשיו ולא צריך להיכנס לספקולציות".