גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התיקון לחוק איסור הלבנת הון יוביל לריבוי חקירות נגד רו"ח"

בחודש הבא ייכנס לתוקף תיקון לחוק, הקובע שורת עבירות מס גם כעבירות הלבנת הון ■ עוה"ד משה מזרחי, ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, לשעבר בכירים בפרקליטות וברשות המסים, מזהירים מפני פגיעתו של החוק החדש ברוה"ח

עו"ד ז'ק חן /צילום:איל יצהר
עו"ד ז'ק חן /צילום:איל יצהר

"תיקון 14 לחוק איסור הלבנת הון, שהרחיב את טווח התפרשותו גם על כספים שמקורם בעבירות מס, מגדיל את הסיכוי לכך שרואה-החשבון ייחקר בחשד לעבירה של הלבנת הון. עצם החקירה בחשד כזה היא בעלת השלכות קשות על רואה-החשבון, משום שהוראות חוק איסור הלבנת הון, כפי שהן מפורשות בפסיקת בתי-המשפט, העניקו לגופי החקירה סמכויות נרחבות לתפיסת רכושם של חשודים במהלך החקירה.

"משמע, די בחקירתו של פלוני בחשד לעבירה של הלבנת הון, כדי להעמידו בסיכון לתפיסת רכושו הפרטי והעסקי. פגיעתם הרעה של מהלכים אלו עלולה אף להביא להקפאת פעילותו הכלכלית של החשוד. במישור הפרטי - חשבונותיו, לעתים גם חשבונות משותפים, מוקפאים, רכביו נתפסים וצווי תפיסה ואיסור ביצוע עסקאות מוצאים על נכסיו; כך גם במישור העסקי, שאז גם נפגעת קשות יכולתו לנהל את עסקיו".

כך מזהירים היום (א') מומחי איסור הלבנת הון ומס - עו"ד משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי של רשות המסים; עו"ד ז'ק חן, לשעבר סגן בכיר לפרקליט המדינה; ועו"ד מיכל רוזן-עוזר, לשעבר ממונה על עבירות כלליות בפרקליטות המדינה. זאת, במסגרת חוות-דעת שהכינו על השלכות הכללת עבירות המס כעבירות איסור הלבנת הון. חוות-הדעת הוכנה לבקשתו של רו"ח עופר מנירב, חבר הוועד המרכזי בלשכת רו"ח, שהפיץ אותה לכלל חברי הלשכה, על-מנת להכינם להשלכות החוק הצפויות.

בשנים האחרונות אנו עדים לריבוי החקירות והצווים שמוצאים נגד רואי-החשבון, ובהפיכתם לחשודים מיידיים במסגרת המאבק שמנהלות רשויות האכיפה נגד ההון השחור. צעדת הבושה של רואה-חשבון כזה או אחר לחדרי החקירות ברשות המסים הפכה למחזה שאינו נדיר במחוזותינו. נדמה, כי הרשויות הבינו כי שהפעלת לחץ על רואי-החשבון, בין אם כעד ובין אם כחשוד בסיוע ללקוח שלו, עשויה להביא לפיצוח התיק נגד הלקוח החשוד בביצוע עבירה כלכלית.

ביולי האחרון פורסמו ב"גלובס" דבריו של שופט השלום, רפי ארניה, בכנס לשכת רו"ח, שאמר: "אחד הצווים הראשונים שמוצאים בכל חקירה כלכלית הוא כנגד משרדי רואי-החשבון. רשות המסים והשלטונות עלו מזמן על הפטנט שבמלחמה בפשיעה המאורגנת פחות מעניין אותם ה-די.אן.איי של העבירה, יותר מעניין אותם החשבוניות הפיקטיביות או העלמת המע"מ. לא מעניין אותם על מה העבריין ייכנס לכלא, העיקר שייכנס - וכך רואי-החשבון של אותם חשודים הם הראשונים שמקבלים את הצווים". לטענת עוה"ד מזרחי, חן ורוזן-עוזר, מצב זה רק יחמיר מעתה בשל התיקון לחוק.

"עבירות מס שאינן נדירות"

בשנים האחרונות ניסתה רשות המסים להעלות את עבירות המס עוד דרגת חומרה ולהפוך אותן לעבירות הלבנת הון, ובכך, בין היתר, להעלות את רף הענישה שיוטל על מעלימי המס. במארס השנה - חרף התנגדויות עזות מהשוק - עבר התיקון לחוק בעניין זה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, והוא ייכנס לתוקפו בראשית החודש הבא. התיקון הרחיב את רשימת עבירות המקור בחוק איסור הלבנת הון, כך שהיא כוללת היום גם עבירות מס הכנסה, עבירות מע"מ ועבירות מס שבח מקרקעין. עבירת מקור היא הפעולה הפלילית שבגינה נצבר ההון הנגוע והאסור (למשל סחר בנשק, בסמים, סחיטת דמי חסות ועוד). משמעות שינוי החוק היא כי ניתן יהיה להאשים מעלימי מס לפי סעיפי העונשין של החוק לאיסור הלבנות הון, שהענישה בגינו חמורה יותר. משמעות נוספת היא כי יתחיל לזרום מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון לרשות המסים.

במסגרת ההסברים לתיקון לחוק צוין, כי לרשימות עבירות המקור הוכנסו עבירות מס חמורות בלבד, אך לטענת עוה"ד מזרחי, חן ורוזן-עוזר בחוות-דעתם "בפועל, העבירות הנכללות בתיקון אינן מחזה נדיר במקומותינו". כך למשל, הם מציינים, עבירה מקור היא גם עבירה לפי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה בגין העלמת הכנסה מעל מיליון שקל לשנה, או 2.5 מיליון שקל בארבע שנים. מקום בו נעברה העבירה "בתחכום" - די בהעלמת הכנסה של 625 אלף שקל, ללא הגבלת תקופה, כדי שזו תיחשב גם הלבנת הון. "סכומים אלה נחזים, על-פניהם, כחסם לפיו לא יכללו במסגרת התיקון לחוק עבירות בסכומים קטנים. אלא שהלכה למעשה, כל חשד לביצוע עבירה של העלמת הכנסה, גם בסכומים פעוטים, יכולה על נקלה, 'להתגבר' על חסם זה, לפחות בשלב החקירה. הטעם לכך פשוט: בשלב החקירה והחשדות הראשונים היקף העלמת המס אינו ברור. מכאן שקצרה מאוד הדרך, להחשדת המעורבים בביצוע העבירה והסיוע לה בהעלמת הכנסות בהיקפים גדולים מאלה שיתבררו לבסוף".

בנוסף, מציינים עוה"ד מזרחי, חן ורוזן-עוזר, בשונה מהמצב שהיה קיים בדין קודם לכן, הוכנסו לרשימת עבירות המקור גם עבירות הסיוע לביצוע עבירות המס. כך, למשל, מכוח התיקון לחוק גם עבירה על סעיף 117(ב1) לחוק מע"מ הקובעת איסור על פעולה במטרה לכך שאדם אחר יתחמק או ישתמט מתשלום מס - היא עבירת מקור (היינו עבירה לפי חוק איסור הלבנת הון). בדומה מהווה עבירת מקור גם עזרה לאדם אחר להתחמק מתשלום מס הכנסה (עבירה על סעיף 220 לפקודת מס הכנסה - נוסח חדש).

ייחשד בסיוע

רואי-החשבון משמשים, בין היתר, כיועצים ללקוחות בסוגיות מס וכמבקרים של דוחות כספיים לנישומים. מטבע הדברים, קיים סיכון ממשי בו לקוחות החשודים בעבירות מס המנויות עתה בחוק איסור הלבנת הון, ייחקרו גם בעבירות של הלבנת הון.

בחוות-הדעת צוין כי "רב הסיכון, והפרקטיקה מוכיחה כי כך גם קורה בפועל, שהם (הלקוחות - א' ל"ו) יבקשו לטעון שהסתמכו על עצה שקיבלו מרואה-החשבון או בטענה שכל המידע הרלבנטי שנחקר גולה לו על-ידם, והם סמכו ידם בתום לב על הדוחות הכספיים שהכין (אשר לא כללו את אותו מידע או שהציגו אותו בצורה לא נכונה)".

עוד צוין בחוות-הדעת כי אכן "נדמה, שקצרה הדרך להבאתו של רואה-החשבון לחדר החקירות, לחקירתו בחשד לביצוע עבירות מס. אלא, שתיקון מספר 14 מרע משמעותית את מצבו של רואה-החשבון, והוא יכול למצוא את עצמו נחקר גם בחשד לעבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. גופי החקירה עלולים לטעון שרואה-החשבון, שלפי החשד העניק את ייעוץ המס לנישום, איפשר את ביצוע הלבנת ההון. החשש לטענה מעין זו קיים גם מקום בו ייחשד רואה-החשבון בסיוע לעבירות המס. זאת, הואיל ובעקבות התיקון לחוק גם עבירות הסיוע הן עבירות מקור".

שלושת המומחים מציינים החששות שהם מביעים בחוות-דעתם, אינם מפני הרשעתם של רואי-חשבון בעבירה של הלבנת הון, ולו כמסייע. הנחת המוצא של חוות-הדעת היא שציבור רואי-החשבון הוא ציבור שומר חוק שאינו עוסק בפעילות הלבנת הון. עם זאת, הם מציינים, כי החוק יוביל לריבוי חקירות נגד רואי-חשבון כחשודים בעבירה של הלבנת הון או בסיוע לה. הגדלת הסיכון להיחקר בחשד להלבנת הון גורר אחריו את החשש להפעלת סמכויות התפיסה הזמנית של רכוש הנחקר לצרכי חילוט גם נגד רוא- החשבון, ועל-כן קיים חשש משמעותי מפני נזק שעלול להיגרם לרואי החשבון אגב חקירתם.

"הליכי חקירה נמשכים פרקי-זמן משמעותיים של חודשים, ולעתים אף שנים. הפגיעה הנובעת מתפיסת רכוש היא מיידית וקשה ועלולה להפוך להרסנית בחלוף הזמן עם התמשכות ההליכים. משום כך, רואה-החשבון שיזוכה בסופו של הליך פלילי, ואפילו רואה-החשבון שכלל לא יועמד לדין בסיומה של החקירה, עלול לספוג נזקים כבדים ולעתים בלתי הפיכים כבר מעצם חקירתו בחשד לביצוע עבירות הלבנת הון", נכתב בחוות-הדעת.

עוה"ד מזרחי, חן ורוזן-עוזר מבהירים בחוות-הדעת כי באשר לסמכויות התפיסה של רכוש הנחקרים בעבירות הלבנת הון, הסמכויות הזמניות מופעלות כבר עם פרוץ החקירה, בשלב בו גופי החקירה אינם נדרשים על-ידי בתי המשפט לשרטט במדויק את המיוחס לכל אחד מהחשודים, ואת היקף שווי העבירה המיוחסת לו. לפיכך, ככל שרואה החשבון ימצא עצמו כמי שנחשד להיות חלק מהמערך שאיפשר את הלבנת ההון, בין כמסייע ובין כמבצע בצוותא, הוא חשוף לתפיסת רכושו. "חשש זה גדל בהינתן שפעמים רבות רוה"ח יהיה 'הכיס העמוק' מבין החשודים. פעמים רבות הוא גם יהיה זה שקל לזהות את הרכוש שבבעלותו ולתופסו", כותבים המומחים.

המומחים שבים ומדגישים כי גם בהנחה שרוה"ח יזוכה בסוף ההליך או לחלופין כלל לא יועמד לדין, הרי שהנזק נגרם, ואת הנעשה אין להשיב. לדבריהם, הפרקטיקה מלמדת, כי הזמן החולף עד לבירור מדויק של החשדות ועד להגדרת היקף העבירה המיוחס לכל אחד מהחשודים אינו קצר, וכי בזמן זה ניזוקה קשות יכולתו של החשוד לפעול בנכסיו.

"שינוי קיצוני במדיניות"

עוה"ד מזרחי, חן ורוזן-עוזר קובעים בחוות-הדעת כי נראה שרשויות האכיפה החליטו על שינוי מדיניות בנוגע לרואי-החשבון. "לא זו בלבד, שחל שינוי קיצוני במדיניות הרשויות בשאלת ההצדקה הרעיונית להכנסת עבירות מס תחת המעטפת של חוק איסור הלבנת הון, אלא שחל שינוי קיצוני - בפרק זמן קצר - בהתייחסות הנוגעת ליועצים המקצועיים (בהם רואי-החשבון - א' ל"ו)", הם כותבים.

כך, לאחרונה, נכנס לתוקף צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, ניהול רישומים של של נותן שירות עסקי למניעת הלבנת הון ומימון טרור), הקובע, בין היתר כי על עורכי-דין ורואי-חשבון לערוך הליך ממוסמך של זיהוי לקוחותיהם ולשמור את הרישומים למקרה שתעלה דרישה להציגם על-ידי הרשויות. לפי חוות-הדעת, שילוב בין הוראות צו זה והכללת עבירות המס כעבירות מקור, מוליד סנקציות חמורות נגד רואי-החשבון.

"עיון בצו מעלה, כי הוא לא נושא עמו סנקציות, אלא מכוון לקביעת חובה אתית בלבד. גם הדיון הציבורי שנלווה לצו לא יצא מתוך נקודת הנחה, כי יש להגן על חופש הפעולה המקצועי של רואי-החשבון ועורכי-הדין, ואין להניח כריכה בין פעולות הלקוח לפעולות רוה"ח או עוה"ד", נכתב בחוות-הדעת, "ואולם", צוין, "לא יבשה הדיו על הצהרות רשויות האכיפה, ובתיקון 14, הופכים היועצים חשופים לסנקציות פליליות חמורות, המניחות אפשרות לקיום זיקה בין פעילותו הפלילית (הנטענת) של הלקוח לפעילות רואה-החשבון. מהפך משמעותי זה בתפיסת היסוד התרחש ללא תשומת לב ציבורית מספיקה".

בחוות-הדעת מצוין גם כי עבירה שנעברה בחו"ל היא עבירת מקור לצורך חקירת הלבנת הון, ובלבד שהיא עבירה לפי דיני המדינה בה נעברה, ומכאן, שגם רואי-החשבון המייעצים ללקוחותיהם בנוגע לתכנון מס בחו"ל, או מייעצים להם ביחס לכספים העתידים להגיע לארץ, יכולים למצוא את עצמם כמי שנחשדים בסיוע לביצוע הלבנת הון ואולי אף בביצוע בצוותא. זאת, מקום בו הכספים האמורים לא דווחו כנדרש במדינה בה הופקו, או שלא שולם בגינם המס הנדרש לפי חוקי אותה מדינה. "קיים חשש שידן של הרשויות תהא 'קלה על ההדק' בכל הנוגע לחקירת רואי-חשבון בחשד לעבירות הלבנת הון", נכתב בחוות-הדעת.

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה