האם זו "הפתעת אוקטובר", או סערה בצלוחית תה? יש אפשרות שלישית: שזו גם הפתעה, גם סערה בצלוחית. האפשרות השלישית מהלכת עכשיו אימים על הדמוקרטים בארה"ב.

הבחירות לנשיאות ארה"ב נמצאות כמטחווי אבן. שמונה ימים מפרידים בינינו לבין יום ההצבעה. זה השבוע המלא האחרון של מערכת הבחירות הארוכה ביותר בתולדות האדם. כמעט כל תקדים היסטורי מראה שהמאבק מוכרע הרבה קודם. השבוע האחרון של הבחירות אינו מוקדש עוד לשינוי דעות, אלא לליכוד השורות.

אבל מה הפלא שמערכת הבחירות אחוזת התזזית הזו מספקת לנו "הפתעת אוקטובר" בנובמבר, ומאיימת לטרוף את הקלפים. ומה הפלא שאיש בעצם אינו יודע את מהותה של ההפתעה. עצם ההתארכות של צלליתה על פני המערכת הפוליטית היא הנותנת. כוחה אינו בעובדות שהיא מציגה, אלא בספקות שהיא מעוררת.

כתונת הפסים של הילארי

ביום שישי בבוקר, מנהל הבולשת הפדרלית של ארה"ב הטיל פצצה. ג'יימס קומי שלח מכתב אל יושבי-הראש של שש ועדות בבית הנבחרים בוושינגטון, כולם רפובליקאים. המכנה המשותף של ועדותיהן הוא שהן קשורות באופן כלשהו בפרשת הדוא"ל הפרטי של הילארי קלינטון, בארבע השנים שבהן שימשה מזכירת המדינה. חקירת הדוא"ל הסתיימה ביולי. ביום שישי, קומי הודיע לששת הרפובליקאים, כי אפשר שסוכני האף.בי.איי גילו עוד ראיות, והוא מורה אפוא על חקירה נוספת.

חקירה כזאת נחוצה רק אם יש חשדות בפלילים. לחשדות כאלה יש מקום רק אם נמצאו ראיות, שהילארי קלינטון השתמשה ביודעין בשרתי דוא"ל לא-מוצפנים, כדי לשלוח חומר מודיעיני מסווג. קומי פטר את קלינטון מן החשדות של כוונת זדון עוד בחודש יולי. הוא אמנם פסק שהיא הייתה "לא זהירה באופן קיצוני", אבל בהיעדר זדון לא היה מקום להגיש נגדה תביעה.

גם כך, דונלד טראמפ ומקהלת הרפובליקאים השתמשו ללא הרף בפרשת הדוא"ל הפרטי, כדי להביך את קלינטון. הם הצליחו באופן חלקי. סקרי דעת הקהל חוזרים ומראים, פעם אחר פעם, כי בערך שני שלישים של האמריקאים מפקפקים ביושרה האישי של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות. המספר הזה כולל כמעט שליש של המצביעים הדמוקרטיים.

בעצרות הבחירות של טראמפ נשמעת מעשה שגרה הקריאה הספונטנית, "השליכו אותה לכלא" (Lock her up). יועצו הקרוב של טראמפ, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר רודי ג'וליאני, הכריז שהוא מקווה לראות את קלינטון ב"כתונת פסים" של אסיר. טראמפ הטיח בה, בעימות הטלוויזיה השני, שאם ייבחר, הוא יורה לשר המשפטים שלו למנות תובע מיוחד, כדי לחקור את "שחיתותה". כאשר היא העירה, כי מה טוב שאיש כטראמפ אינו מופקד על מערכת המשפט של ארה"ב, הוא התפרץ: "מפני שאז היית בכלא".

 

המהססים ומעקמי החוטם

אבל פרשות הילארי התגמדו לנוכח פרשות דונלד. מאז פרסום סרט ההקלטה עם מונולוג הסקס והאונס, באמצע החודש שעבר, התמיכה בטראמפ גלשה באופן דרמטי. בשבוע שעבר הראה סקר של רשת אי.בי.סי ושל העיתון "וושינגטון פוסט", כי יתרונה הארצי של קלינטון עומד על 11%. סקרים אחרים הראו כי אפשר שמדינות התומכות היסטורית במועמדים רפובליקאיים לנשיאות ישנו הפעם את דעתן. פרשנים דיברו על אפשרות של "מפולת", שבה הרפובליקאים יפסידו גם את הנשיאות, גם את הקונגרס, או לפחות את אחד מבתיו.

בימים האחרונים התרבו הסימנים שההפרש חוזר ומצטמצם, בעיקר מפני שמצביעים רפובליקאיים מהססים ומעקמי חוטם שבים אל טראמפ. הסקר הנ"ל הראה אתמול כי יתרונה של קלינטון פחת מ-11% ל-2% בשבוע אחד ויחיד.

הסקר הושלם לפני שמנהל האף.בי.איי השליך את הפצצה. אמנם אין זה הסקר היחיד. סקרים אחרים הראו לקראת סוף השבוע יתרון קצת יותר גדול של קלינטון. המודלים הסטטיסטיים מוסיפים לחזות לה ניצחון במידה ניכרת של ביטחון (91% ב"ניו-יורק טיימס"; 80% ב"פרויקט 538"). אבל ביומיים האחרונים עמד באמריקה ריחה של "הפתעת אוקטובר".

קן צרעות, אמר ג'וליאן

ההפתעה הזו היא כמעט מושג מיתי. היא נוגעת לציפייה, שמשהו דרמטי במידה בלתי רגילה יתרחש ברגעים האחרונים של המערכה, ויהפוך את היוצרות. למען האמת, מעט מאוד הפתעות אוקטובר התרחשו אי פעם. אבל הציפייה משתררת כמעט מאליה.

אנשי קלינטון חששו מהפתעות וויקיליקס. מנוע ההדלפות הזה הזרים בשבועיים האחרונים כמויות עצומות של דוא"ל, שנגנב משרתי המפלגה הדמוקרטית. רשויות הביטחון בארה"ב משוכנעות, שהגנבים היו האקרים בשירות ממשלת רוסיה. מייסד וויקיליקס, ג'וליאן אסאנז', המסתתר זה ארבע שנים בשגרירות אקוואדור בלונדון, עלז בסוף השבוע בשיחת ועידה: "פתחנו קן צרעות במפלגה הדמוקרטית".

ההדלפות של וויקליקס חשפו שיחות פנימיות בחדרי החדרים של המפלגה, וגרמו מבוכה ניכרת (הביון הרוסי אינו מעוניין להביך את הרפובליקאים: ההאקרים לא גנבו אף מסר דוא"ל אחד של טראמפ ואנשיו). אבל הן לא הצטרפו לכלל "הפתעת אוקטובר" המיוחלת. הודעתו הסתומה של קומי על חידוש החקירה מבטיחה הרבה יותר. טראמפ הזדרז להודיע ש"הכול השתנה".

הדואל של הומה, ההורמונים של טוני

הדמוקרטים אינם יודעים את נפשם. החרדה אצלם היא ממשית וניכרת. כיוצא בזה גדול מאוד הוא חוסר האונים.

איש אינו יודע מה יש בדוא"ל, שהאף.בי.איי מצא על מחשב ביתי, השייך להומה אבדין (Huma Abedin), יועצת בכירה של קלינטון, ולבעלה הפרוד טוני ווינר. זה האחרון היה ציר קונגרס דמוקרטי שאפתן מניו-יורק, שההורמונים גברו על שכלו הישר. הוא נאלץ להתפטר מן הקונגרס, לאחר שנתפס בשיגור תמונות עירום של עצמו על טוויטר. הוא חזר לסורו גם בחייו הפרטיים, וניסיונו להיבחר לראש עיריית ניו-יורק הסתיים במפחי-נפש. אבדין החליטה להיפרד ממנו.

לא ברור כלל מדוע היה על האף.בי.איי להגיע עד סוף אוקטובר, כדי להציץ במחשב המשותף. סוכני הבולשת יכלו לעשות כן עוד לפני לפני חצי שנה. לא לגמרי ברור גם מדוע קומי החליט להפר הנחיות, שמשרד המשפטים הנחה את עובדיו עוד לפני ארבע שנים, על הצורך להימנע מלהתערב בפוליטיקה, בייחוד ערב בחירות.

השאלה עכשיו היא אם האף.בי.איי יפרסם את תוכן הדוא"ל של הומה אבדין בימים הבאים. בהיעדר פרסום, החלל הפוליטי יתמלא ניחושים על התוכן, שיהיו בהכרח לרעת קלינטון. מצד שני, אם הדוא"ל יתפרסם, וישתמעו ממנו עבירות פליליות, ההשפעה על חלק מן המצביעים, בייחוד המהססים, עשויה להיות ממשית.

כוח ההקבלה

חולשתה הפוליטית של קלינטון מעולם לא הייתה ברורה יותר. אף כי רוח עזה נושבת בגבה, היא אינה מצליחה "לסגור את העסקה" עם העם האמריקאי, בלשונו של כתב העת "פוליטיקו".

ביל מאהר, בעל תוכנית סאטירה ברשת הכבלים HBO, אומר שלטראמפ יש נוסחת ניצחון אחת ויחידה. היא מיוסדת על "כוח ההקבלה". האמריקאים אינם צריכים ראיות שטראמפ הוא איש רע, אומר מאהר, "זה נמצא על סרט הקלטה". כדי לנצח, טראמפ צריך לשכנע את האמריקאים, שקלינטון רעה באותה המידה.

עד לפני יומיים זה לא עבד. עכשיו, לפחות כל זמן שמגירות האף.בי.איי לא ייפתחו לרווחה, זה עשוי לעבוד.

ואם למישהו היה שמץ של ידיעה שמשהו מעין זה יתרחש בקירבה כזאת אל קו הסיום, מוטב שימהר לחתום חוזה עם מישהו עשיר במיוחד. "ידע מלכתחילה מה יקרה בנובמבר 2016" תהיה השורה הראשונה בכל ערך אנציקלופדי.

■ רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny