גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואני התבואות: הנמלים גרמו לנו להפסד של כ-50 מיליון שקל

איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת פנה לאחרונה למבקר המדינה, בטענה כי מחדל בנמלי הים הסב להם נזק של 2 מיליארד שקל בשני העשורים האחרונים, והוא רק הולך ומחריף

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

יבואני התבואות והגרעינים ספגו ברבעון השלישי של השנה הפסד ישיר של 25 מיליון שקל בגלל עיכובים בפריקת אוניות צובר בנמלי הים, הגורמים לקנסות של לפחות 6,000 דולר ליום לאונייה, כך מסר איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת. האיגוד טוען כי נוסף להפסד הישיר נגרם לחבריו הפסד עקיף בהיקף דומה, בשל ההכרח לנייד תבואות וגרעינים - תירס, חיטה, סויה, שעורה, קנולה ועוד - מנמל חיפה לדרום הארץ.

באיגוד טוענים כי הקנסות הנוכחיים נמוכים יחסית בגלל שמחירי התובלה הימית נמצאים בשפל, אך ניכרת מגמת עלייה במחירים, ואיתם הקנסות עלולים לטפס ליותר מ-10,000 דולר ליום. חברי האיגוד מטפלים ביותר מ-90% מכ-5 מיליון טון תבואות וגרעינים שמיובאים לישראל בכל שנה, ב-450-500 אוניות צובר. ראשי האיגוד ייפגשו בקרוב לדיון בנושא עם מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר.

אלפי משאיות מיותרות

במכתב למבקר המדינה בשם האיגוד כתב לאחרונה עו"ד דקל ברוקמן כי חוסר היעילות בתחום גרם בעשרים השנים האחרונות נזק מצטבר של 2 מיליארד שקל. בשל התפקוד הלקוי בנמל אשדוד נפרקות 80% מהסחורות בחיפה, אף ש-50% מהסחורה מיועדת לדרום הארץ. זוהי אנומליה, כתב ברוקמן, הגורמת ל"הובלת קרוב למיליון טון גרעינים מדי שנה בכבישים, מחיפה לדרום הארץ באלפי משאיות - וכפועל יוצא מכך בלאי מוגבר בכבישים, פקקי תנועה, תאונות וזיהום אוויר". בסיום המכתב מבקש ברוקמן מהמבקר לפתוח בבדיקת הנושא.

"המצב קרוב לבלתי נסבל", אומר אלי סיוון, יו"ר האיגוד ובעלי חברת דגש, "אין במדינה שום גוף שמתחייב לנושא של פריקות המזון, שמתכנן תכנון אסטרטגי כללי איך מבצעים את יבוא התבואות למדינת ישראל. וכשכבר עושים, לא עובדים בשקיפות, לא מתייעצים איתנו, לא מכירים את הצרכים".

הבעיות באשדוד קשורות להיעדר מסוע, המאפשר להעביר את הגרעינים מהאוניות ישירות לממגורות הנמצאות בעורף הנמל. השימוש במשאיות (בהיעדר מסוע) מאט את הפריקה והופך אותה פחות משתלמת, מה ששולח את אוניות הצובר לסוף התור התפעולי, אחרי אוניות מסוגים אחרים.

"לפני שש או שבע שנים החליטו בנמל אשדוד שצריך לבנות מסוע ומדלה, שהוא מכשיר ששואב את התבואות מהאונייה ישירות למסוע. קנו שני מדלים, והתקינו אותם לפני שנתיים-שלוש. כל אחד מהמדלים האלה יכול לפרוק 800 טון בשעה, אבל הם לא שווים כלום כי המסוע לא הוקם והסחורה עדיין עוברת לממגורות במשאיות. כך קרה שבמקום 800 טון בשעה המדלים עובדים ב-100 טון שעה והאוניות נתקעות ברציף".

זו אינה התקלה היחידה. "המשרד להגנת הסביבה הורה לטפל באבק הנוצר בפריקה, אז הביאו משפך 'ירוק' שבנמל לא יודעים להפעיל, וכל הזמן יש תקלות. זה גורם לכך שאם לפני 10-15 שנה היו פורקים בקצבים של עד 15 אלף טון ליום, היום זה רק 1,500 טון. באשדוד התשתיות לא בנויות, לא מוכנות, לא מופעלות, לא מקצועיות. הפריקה איטית, לא יעילה, יקרה, ואנשים נמנעים מלבוא ולהשתמש בשירות של הנמל".

בעיה נוספת היא התעריפים. "אם בדגון בחיפה אני פורק היום במחיר של 24 שקל לטון, באשדוד רוצים 35 שקל לטון. יש באשדוד ממגורות של 60 אלף טון, שהמדינה הקימה בתחילת שנות ה-80 ומשלמת על ההפעלה 15 מיליון שקל בשנה לחברת דגון. עד הרפורמה בתעריפים ב-2010 הממגורות היו בשימוש, כי המחיר היה תחרותי וגם קצב הפריקה היה יותר טוב. עכשיו הממגורות ריקות. חברת נמלי ישראל והנמל משלמים מיליוני שקלים סתם".

"חברה עסקית ותחרותית"

מנכ"ל נמל אשדוד, איציק בלומנטל, מסביר כי זכותו של נמל אשדוד לבחור את תחומי העיסוק שלו, ולתת עדיפות נמוכה לאוניות הצובר. "חברת הנמל היא חברה ממשלתית שפועלת בסביבה תחרותית", אומר בלומנטל. "כל נמל בוחר בעצמו באיזה תחומים הוא רוצה להשקיע. אנחנו בהחלט רואים את ענף הגרעינים ככזה שבו אנחנו יכולים מבחינה עסקית לשפר את הפעילות שלנו".

על ההיגיון הזה מערער סיוון. הוא סבור שמכיוון שמדובר בתחום מבוזר ובאינטרס ציבורי רחב לאספקת מזון סדירה לתושבי המדינה, על המדינה לקבוע תוכנית אסטרטגית שתסדיר את התחום.

כתוצאה מהלחצים בנושא החליט דירקטוריון נמל אשדוד לפני כמה חודשים על הקמת מסוע לפריקת תבואות, בהשקעה משותפת עם חברת נמלי ישראל של 200 מיליון שקל. "מרגע שמקבלים את ההחלטה עד הרגע שבו רואים מסוע עובד זה שנתיים וחצי", אומר בלומנטל. "ברגע שיהיה מסוע, נוכל לפרוק עוד מיליון טון בשנה.

"האוניות כיום נכנסות לפי כללים של תור תפעולי", מוסיף בלומנטל. "זה החוק, לא גחמה שלנו. אוניות הצובר נמצאות בסוף השרשרת, אחרי אוניות נוסעים, אוניות ביטחונית, אוניות מטען ואוניות מכולה".

סיבות נוספות לעיכוב אוניות הצובר, לפי בלומנטל, הן האופי העונתי והלא קבוע שלהן, שגורם לקושי להיערך לקראתן, וכן הגודל שלהן. "פעם הגודל שלהן היה של 20-30 אלף טון, היום זה 50 אלף טון. זה שבוע ברציף שאין בו תחלופה. זה תוקע את התור ויוצר סרט של המתנות".

"חמש שנים ללא ישיבה"

סיוון ספקן לגבי ביצוע המסוע, משום שהחלטה דומה התקבלה לפני שש שנים ולא בוצעה. אם המסוע יוקם בכל זאת אכן צפוי לדעתו שיפור, שיכול להיתמך בניתוב אוניות מכולות ומטען לנמלי הים החדשים הנבנים בימים אלה בחיפה ובאשדוד, אך בכך לא תיפתר הבעיה.

סיוון: "המסוע יעזור לפריקה יותר מהירה, אבל יש יותר מעשרה סוגים של תבואות, וחמישה-שישה סוגים לא יכולים להיפרק על ידי המדלים אלא צריכים להיפרק בכפות. המסוע לא רלוונטי לעניין הזה".

בעיה נוספת הדורשת פתרון של המדינה היא בניית מחסנים לאחסון הסחורה שאינה מתאימה לממגורות. "בכל העולם יש מחסנים שאליהם פורקים אוניות. כאן הלקוחות באים ופורקים ישירות מהאונייה, כלומר הנמלים תלויים במשאיות. אי אפשר במערכת כזאת של פריקה טורית לא לתת פתרון ביניים. תמיד נוצרות בעיות. לפעמים משאיות נתקעות, לפעמים יש חג ליהודים, לפעמים חג לערבים.

"דיברתי עם מי שהיה בתפקיד בכיר בחברת נמלי ישראל הרבה שנים. הוא אמר לי, 'חמש שנים הייתי בתפקיד, וישיבה אחת על הגרעינים לא היתה לנו. פשוט אין תכנון".

סיוון מסכם שכדי לפתור את הבעיות בתחום צריך להתחיל בהגדלת יכולת פריקת הגרעינים והתבואות. "כדי לפרוק 5 מיליון טון ביעילות צריך יכולת של 8-9 מיליון טון בשנה. היכולת המוצהרת היום היא של כ-5 מיליון טון בשנה. לכן יש טורים של שבועיים, שלושה וגם חודש".

תגובות: המסוע כבר אושר

חברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "הממגורות באשדוד משנעות קרוב לחצי מיליון טון גרעינים בשנה והן קטנות יותר מהממגורות בחיפה. תכנון המסוע המיועד מנמל אשדוד אל הממגורה הושלם ע"י חברת נמלי ישראל, לאחר עבודת מטה משותפת עם חברת נמל אשדוד. הקמתו תגביר את היקף הפעילות בנמל אשדוד ותייעל את השינוע".

מנמל אשדוד נמסר: "עם הפעלתו של המסוע החדש הוא יאפשר מיצוי של קיבולת ממגורות אשדוד וייתן מענה הולם להתפתחויות בענף יבוא הגרעינים לעוד שנים רבות.

"חברת נמל אשדוד דוחה את ההשתלחות של איגוד שינוע הגרעינים בנמל אשדוד ובעובדיו. ענף הגרעינים הוא ענף לא מאורגן, שפועל באופן שאינו שיטתי. מופע אוניות הצ'רטר הנו אקראי ללא התחייבות מראש לכמויות וללוחות זמנים. אין סדר, אין תכנון ואין צפי. היעדר התכנון של יבואני הגרעינים גורם לעומסים לא רק בנמל אשדוד אלא גם בנמלים נוספים, כגון נמל חיפה ונמל המספנות. נדגיש כי אין במדינת ישראל משאיות בהיקפים הרצויים בכדי לפרוק גרעינים בכמויות שיתנו מענה לאוניות הענק הפוקדות את הנמל וזאת בשל מחסור חמור בנהגים. הנהלת חברת נמל אשדוד תמשיך לפעול לקיצור זמני ההמתנה והשינוע".

תגובת נמל חיפה: "חברת נמל חיפה שיפרה דרמטית את יכולתה לשרת את אוניות הצובר והמטען הכללי בשנה האחרונה, בכלל זה רכישת שלושה עגורנים, הגדולים מסוגם בישראל, המיועדים למטען זה, ומתקן אקו-הופר הראשון שנרכש על ידי נמל בישראל, המשרת את אוניות הצובר באופן מהיר וירוק. ברגע זה אין כלל אוניות הממתינות מחוץ לנמל".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?