גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד הפרסומות המדוברות באוקטובר: קמפיין הרכבת בראש

הקמפיינים של רכבת ישראל ושל משרד החקלאות הגיעו למקומות הראשונים במדד הפרסומות המדוברות, והחיים האמיתיים של הדוגמניות נדחקו לתחתית הטבלה - אולם לא מעט מהשיח שהתעורר החודש ברשת היה שלילי

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

הקשר בין קמפיין למוצר שהוא מקדם מקבל משנה תוקף בעידן שבו לרשתות החברתיות יש משקל עצום בחיינו באופן כללי, ובתגובה לקמפיינים הפרסומיים באופן ספציפי. משהו על כך אפשר ללמוד מהקמפיין של רכבת ישראל להשקת רכבת העמק, הממוקם החודש בראש מדד הפרסומות המדוברות, המשותף לחברת המחקר Vigo, לקהילת "מנהלי שיווק מצייצים" ול"גלובס".

מנתוני הקמפיין להשקת רכבת העמק עולה כי במונחים של חשיפה ועניין תקשורתי נוחל הקמפיין הצלחה. הקמפיין, שהושקעו בו כ-3 מיליון שקל, זכה לאזכורים בכל הפלטפורמות התקשורתיות: עשרות כתבות יחסי ציבור בעיתונות היומית, במקומוני הצפון, בטלוויזיה וברדיו האזורי, קרוב ל-900 אלף צפיות בסרטון הפרסומת ברשת, 3,000 שיחות על ההשקה - הגעה ליותר ממיליון גולשים שנחשפו גם להשקת הרכבת וגם לנסיעות חינם ולאירועים המיוחדים שצוינו בחול המועד סוכות.

אבל אי-אפשר לנתק את הקמפיין מהחברה עצמה ומהתפישה שיש לה בתודעת הציבור, ולכן גולשים רבים ניצלו את השקת הקו כדי להתלונן על תקלות הרכבת, על איחוריה ועל ההשבתות מהזמן האחרון. בשונה ממותגים אחרים הדואגים לתקשר ישירות עם צרכנים מתלוננים ולתת להם מענה בדף הפייסבוק או באמצעים אחרים, רכבת ישראל לא מספקת מענה, מה שמעצים אף יותר את תחושות ההתנגדות לחברה ובאופן טבעי מפחית את שיעור האהדה למותג. התוצאה היא שלמרות הקמפיין הבולט והמדובר, שיעור האהדה אליו עמד על 66% בלבד.

רמת אהדה מתחת לממוצע

במקום השני מדורג הקמפיין של משרד החקלאות "כפרות בכסף", שהציג באמצעות שיתוף-פעולה עם "שרוטונים" סרטון משעשע שהוביל לוויראליות גבוהה. הקמפיין שלא נתמך כמעט במדיה המסורתית רשם מעל מיליון צפיות בפייסבוק (ו-600 אלף ביו-טיוב), 12 אלף לייקים ו-5,000 שיתופים.

מטבע הדברים מדובר בקמפיין הנוגע לתפיסה ערכית של אנשים ממגזרים שונים ותפיסות עולם שונות: חרדים ודתיים מול חילוניים, טבעוניים מול אוכלי בשר, ולא אחת השיחה נדדה מסוגיות שהסרטון התיימר להציף לסוגיות עמוקות יותר של הגנה על בעלי חיים. מדובר בסוגיות שמעוררות מעורבות רגשית גבוהה - לא תמיד בסנטימנט חיובי, ולכן גם בקמפיין זה יש פגיעה באהדה לו, שעומדת על כ-75%.

סרטון "צייד החניה" של פאנגו, שעלה כבר בסוף החודש הקודם, כיוון כנראה בהגדרה להיות פרובוקטיבי וליצור עניין. אבל מאחר שמדובר בסוגיה שממילא רמת המעורבות הרגשית בה פחות גבוהה כלפי החברה המפעילה, התגובות והדיבור ברשת בהתאם. הסרטון שקודם היטב בפייסבוק ויו-טיוב הצליח ליצור שיח בקרב הקהל הצעיר, אך מנגד ביקורת ושיח רב של קהל היעד מהמגזר הרוסי, שנעלבו מהשימוש בפוטין ובקללה "בלאט".

הסרטון, שהוצג בטלוויזיה בעלות ריאלית של 250 אלף שקל וזכה למאות אלפי צפיות בפייסבוק וליותר ממיליון צפיות ביו-טיוב, הורד לבסוף מהאתר, אולם זכה בסך-הכול ל-70% אהדה.

במקום הרביעי ממוקם הקמפיין של פוקס, שבמסגרתו בשבועיים האחרונים של אוקטובר העלו גיתם BBDO ופוקס סדרת סרטוני דוקו-ריאליטי של הדוגמנית שלומית מלכה בדרכה לצילומים של פוקס באמסטרדם. הצילומים נראו אותנטיים וזכו להיקף ממוצע של כ-200 אלף צפיות לסרטון. הביצוע המקורי וההערצה לדוגמנית סיפקו לסרטון מעל 95% אהדה. על-פי נתוני יפעת בקרת פרסום, קמפיין הטלוויזיה המקביל היה בהשקעה ריאלית של 2.8 מיליון שקל.

במקום החמישי במדד ממוקם סרטון מסכת הפנים של מאליס, המציג 4 דוגמניות המתקוטטות ביניהן. הקמפיין ספג ביקורות רבות בקרב אנשי השיווק והברנז'ה, אך רשם היקף צפיות רחב יחסית בקרב הקהל. בסך-הכול נהנה הקמפיין מחשיפה לחצי מיליון גולשים בעלות פרסומית של פחות מ-10,000 שקל במונחים ריאליים, אולם לאחוז אהדה נמוך של פחות מ-70%.

לדברי רביב טל, מנכ"ל Vigo, "גם החודש הובילו קמפיינים שהצליחו לחדש ברעיונות מקוריים ובשימוש נכון בפלטפורמות השיווק - בעיקר כדי ליצור שיח רב על מסרי הקמפיין. אולם המחיר של השיח הרב הוא לרוב גם בדיון וביקורת על הקמפיין, שהורידו את רמת האהדה של רוב הקמפיינים החודש אל מתחת לממוצע המדידה בחודשים האחרונים. מעניין לראות כי שני המותגים המובילים החודש בפער ניכר הם דווקא מהתחום הציבורי, שנתפס לא פעם כמיושן יותר". 

מדד הפרסומות

מתודולוגיה: היקף שיח והיקף ויראליות

Vigo מנטרת מדי יום יותר מ-700 אלף שיחות - בבלוגים, פורומים, פייסבוק, טוויטר ולמעשה בכל שטח ציבורי ברשת. לצורך הדירוג נוטר השיח שעוסק בקמפיינים פרסומיים. במדד מנוטרים כל הקמפיינים שעלו באונליין ובאופליין, בניגוד למדד יו-טיוב ולקמפיינים טלוויזיוניים כמו בסקר הפרסומות הזכורות והאהובות. על-מנת לוודא שקמפיינים לא מתפספסים, נבחנו קמפיינים שנוטרו במערכת יפעת בקרת פרסום ובאתרים העוסקים בפרסום, כמו "המזבלה".

הקמפיינים שנוטרו דורגו לפי פרמטרים שונים, כגון היקף השיח הכולל על הקמפיין בכלל הרשתות החברתיות, והיקף הוויראליות במונחים כמו לייקים, תגובות ובעיקר שיתופים. אם היה מדובר בסרטון, נבחן היקף הצפיות שלו בכלל הרשתות, וכן נבדק היקף העלייה בשיח על המותג לפני הקמפיין ואחריו.

הפרמטרים גובשו לכדי מדד מסכם אחד, שאמור לתת אומדן להיקף החשיפה של קמפיין למאות אלפי גולשים. חמשת הקמפיינים המובילים דורגו ונבחנו כל אחד בפני עצמו, בהתאם לשאלות כמו היכן היו שיאי הקמפיין באונליין ובאופליין, על מה היה השיח ובאילו זירות. 

עוד כתבות

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב