פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה היום (ד') לבא-כוחו של עו"ד ברק כהן, מייסד תנועת המחאה "באים לבנקאים", כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בגין שורת עבירות שביצע, בין היתר, נגד מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, ונגד מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן.

עו"ד כהן נחקר על-ידי משטרת ישראל, בין השאר בחשד לביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, סחיטה באיומים, פגיעה בפרטיות, פרסום מזיק בעניינו של קטין ועבירות נוספות.

כמו כן, עו"ד כהן נחקר בחשד לפיו לאחר הפיגוע בבית הכנסת בשכונת הר נוף בירושלים, הוא כרז באמצעות מגפון קריאות "אללה אכבר" ו"איטבח אל יהוד" ממרפסת דירתו בתל-אביב, באופן שגרם לבהלה של התושבים באזור.

הפרקליטות מסרה כי "החשוד הוזמן להשמיע את טענותיו בהליך שימוע שיתקיים בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), ככל שיחפוץ בכך".

מלבד עו"ד כהן, נשלחו מכתבי שימוע לחשודים נוספים, שותפיו לביצוע העבירות לכאורה, כל אחד על-פי חלקו. 

שיר מחאה

עו"ד ברק כהן הוא פעיל חברתי שייצג בעבר רבים ממפגיני המחאה החברתית שנחקרו במשטרה. כהן בעצמו נטל חלק במחאה החברתית ולקח חלק גם בהפגנות למען דיור ציבורי, במאבקים בעניין תמלוגי הגז ובפעילויות מחאה נוספות.

בין היתר פרסם כהן בדף הפייסבוק שלו ובאתר יו-טיוב שיר מחאה אותו כתב והלחין נגד פעילותו של רכז מודיעין ממשטרת מוריה בירושלים. השיר כלל את השורות: "נחש ירוק עיניים מסתובב ברחובות, אוסף ומתנכל, אוכל את הבריות... ח' שוטר זוטר רכז מידע למען המשטר". בעקבות פרסום השיר נעצר כהן, והוא עומד לדין בימים אלה בגין "העלבת עובד ציבור".

בזמן שמשפטו הראשון של עו"ד כהן עומד לפני סיום, הפרקליטות הודיעה היום כאמור כי היא שוקלת לזמן את כהן לשימוע לפני העמדה לדין פלילי בגין שורה של עבירות חמורות יותר, שלטענת הפרקליטות הוא ביצע בין היתר במסגרת המחאה המרכזית שהנהיג בשנים האחרונות - נגד ראשי הבנקים, מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, ומנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן ונגד מדיניות הבנקים.

כהן יסד והוביל את תנועת "באים לבנקאים" שמחתה נגד ראשי הבנקים הגדולים בישראל. קבוצת הפעילים בהובלת עו"ד כהן עשתה לה מנהג לקיים הפגנות לא שקטות במיוחד, בלשון המעטה, מחוץ לבתיהם ולמשרדיהם של בכירי מערכת הבנקאות הישראלית ונותני שירותים בכירים לבנקים.

הקבוצה מוחה על ההתנהלות של הבנקים בישראל כלפי צרכנים, במיוחד במקרים של גביית חובות מחייבים קטנים באמצעות הליכי הוצאה לפועל. זאת, לדבריהם, בניגוד לאנשי עסקים בכירים ובעלי הון החייבים לבנקים לעתים מאות מיליונים או אפילו מיליארדים - הזוכים להתמקח עם הבנק על החזר החוב בתנאים נוחים, מבלי להתמודד עם הוצאה לפועל, החרמת רכוש או פינוי מבית המגורים. 

צווי הרחקה

באחד משיאי המחאה הפגינו כהן וחבריו מול בית הספר של בתה של רוסק-עמינח. בעקבות המחאות הוציאו בתי המשפט לכהן צווי הרחקה מרוסק-עמינח ומקינן בגין "הטרדה מאיימת". בהמשך נחקר כהן באזהרה ביחס לשורה של מעשים שביצע במסגרת המחאה הזו ומחוצה לה. 

ל"גלובס" נודע כי עבירת הסחיטה באיומים שבגינה עשוי כהן לעמוד לדין קשורה למחאה שקיים מול בית הספר של בתה של מנכ"לית בנק לאומי. במהלך המחאה הצהיר כהן כי הוא לא יערב ילדים של הבנקאים במחאה, בתנאי שהבנקים יפסיקו תוך חודש לערב ילדים של חייבים בהליכי גבייה ובהליכים אחרים. בתום 30 הימים הללו הגיעו כהן וחבריו הגיעו לבית הספר של בתה של רוסק-עמינח, מלווים בצוות צילום ומצוידים בעלונים ומגאפון, וכינו את אמה "גנבת".

היחס אל מעשיו של כהן הוא מורכב: מצד אחד, הרשויות וחלקים גדולים בציבור חושבים שהמחאה שהוא מנהיג עוברת את גבול המחאה הלגיטימית ופולשת לפסים אלימים וכאמור גם פליליים. מצד שני, יחס הרשויות אל כהן עורר עד כה ביקורת ציבורית רחבה למדי שמוצאת את ביטויה, בין היתר, ברשתות החברתיות.

כך למשל, לדברי המבקרים, מעצרו ומשפטו של כהן לאחר שפרסם שיר מחאה נגד רכז המודיעין של המשטרה, מהווה פגיעה בחופש הביטוי ובחופש המחאה.

אם כהן אכן יועמד שוב לדין פלילי, יצטרך בית המשפט לדון ולפסוק באשר לגבולות חופש הביטוי וחופש המחאה במדינה דמוקרטית. 

כהן: לא חושש 

עו"ד ברק כהן מסר בתגובה: "טרם קיבלתי את ההודעה על זימוני לשימוע לפני העמדה לדין, כנראה מחמת משלוח לכתובת שאינה כתובת מגוריי, כי עברתי לאחרונה דירה. בתגובה לזימוני לשימוע שלדבריכם שלחה הפרקליטות אליי, מתברר, שוב, כי המוסדות השלטוניים בכללותם - ובין היתר מערכת המשפט, הפרקליטות, המשטרה והבנקאים - פועלים כחזית אחת לסיכול ודיכוי פוליטי של קולות ביקורתיים סופר-לגיטימיים כלפי פעילות פוגענית מצדם.

"כך או כך, פעולה בלתי אלימה וחוקית כנגד מוסדות שלטוניים וגורמים שפוגעים בזכויות היסוד שלנו היא ראויה, והיא תימשך חרף כל מאמץ לדכא ולפגוע בי". 

עוד מסר כהן כי "ככל שיוגש כתב אישום נגדי, ויתנהל משפט, התוצאה תהיה אישום של הציבור נגד הבנקאים שעושקים אותנו, ולא נגדי כמי שנאבק בעושקים".

- אתה חושש ממשפט כזה?

"אני חושש בכל נשימה שלי רק מהקדוש ברוך הוא ומאשתי".

 

.