גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"צפויה עלייה של כ-13% במכירות המקוונות בתקופת החגים"

שי ריבק, סמנכ"ל שירותים מקצועיים בחברת Clicktale, מסביר בראיון ל"גלובס" על קדחת הקניות ברשת במהלך הבלאק פריידי שנערך היום ועל הרצון של חברות ומותגים לשפר את חוויית הלקוחות ■ "המכירות המקוונות יגיעו ל-100 מיליארד דולר השנה"

"יום שישי השחור" (בלאק פריידי), שמצוין היום (ו') בכל העולם, פותח באופן רשמי את עונת המכירות, המבצעים והמציאות הקמעונאיות של חגי סוף השנה (של הנוצרים) בארץ ובעולם. קדחת הקניות אינה פוסחת על אף מדינה כמעט, וגם קמעונאים ותיקים מבינים ששטחי המכירה אונליין הם נדל"ן של רשת האינטרנט, והנדל"ן הזה הוא בעל שטח כמעט לא מוגבל, אך כמו תמיד צריך לחשוב על דרכים יצירתיות איך להפיק את המקסימום ואת התועלת משטחי המכירה. 

התמונות מהתורים הארוכים אומרות הכול - המונים מסתערים על החנויות ועל מרכזי הקניות השונים ובעיקר בארה"ב. מאחורי כל טרוף הקניות של הבלאק פריידי מסתתרות טכנולוגיות רבות, בחלקן ישראליות, שעושות חיל בקרב הקמעונאיות הגדולות בעולם. בעוד שבארה"ב נרשמת האטה וירידה בפתיחת חנויות פיזיות ומעבר לחנויות וירטואליות, בישראל המצב הוא הפוך בתכלית אבל צפוי להשתנות בשנים הקרובות. 

"יחד עם זאת, כידוע בשנים האחרונות התעצמה גם תעשייה שלמה סביב מכירות ברשת. החברות העולמיות מכירות בחשיבות של מכירה ושיווק מוצרים או קידום מבצעים באינטרנט", מציין שי ריבק, סמנכ"ל שירותים מקצועיים בחברת Clicktale המתמחה בניהול חוויית המשתמשים ברשת. Clicktale נוסדה בשנת 2006. 

- חברות בכל העולם צופות ששיא המכירות המקוונות העונתי יחל כאמור בימים הקרובים וימשך עד לחג המולד. 

"השנה על-פי הערכות, צפויה עלייה ב-13% במכירות המקוונות, שצפויות לעבור לראשונה את רף ה-100 מיליארד דולר לעונה", מציין ריבק. "על-פי הנתונים - הצרכנים, ביניהם גם לא מעט ישראלים יוציאו 112 מיליארד דולר בחודש הקרוב, הרוב ברכישות דרך מכשירי מובייל, בהמשך למגמה ברורה של מעבר מאמצעות מחשבים נייחים וניידים למכשירים האישיים. 

"בד-בבד, ישראל, כסטארט-אפ ניישן, מובילה את תחום האונליין. לא רבים מודעים לכך שממשרדים בתל-אביב מקבלים אתרי הקניות הגדולים בעולם טכנולוגיה שדוחפת המלצות ותובנות לשיפור חוויית הצרכנים, וגם במהלך ה-Black Friday". 

- איך הטכנולוגיות החדשות מסייעות לצרכן לאתר את המוצרים הנחוצים לו במהרה? 

"Clicktale מנהלת את תחום חוויית הלקוחות ומפתחת טכנולוגיה שמסייעת לעסקים גלובליים למקסם רווחים ופעילות באתרי האינטרנט שלהם. על בסיס מידע אינטרנטי, הטכנולוגיה וצוות החוקרים בחברה מייצרים המלצות לשינויים בנכסים הדיגיטאליים של העסקים והמותגים, כל זאת על-מנת שלקוחות יקבלו את מה שהם רוצים בצורה הטובה ביותר והמהירה ביותר.

"בשורה התחתונה אנחנו משביחים את הנדל"ן הווירטואלי של הקמעונאים. הרי החלום הגדול של כל קמעונאי הוא לדעת מה הצרכן חושב כאשר הוא עומד מול המדף בסופר או מול חלון הראווה בחנות הבגדים. כשהקונה נמצא באינטרנט, אתה יכול לצפות בהתנהגות שלו דרך דאטה וכמעט יכול להיכנס לתוך המוח שלו ולהבין על-פי התנהגותו על מה הוא חושב ומה מעניין אותו. בהתאם, אתה יכול להציע לו דברים שעונים על הצרכים הספציפיים שלו". 

- יש היערכות שונה במהלך הבלאק פריידי? 

"בהחלט. בימים האחרונים החל הלחץ האמיתי - בחג הקניות המשמעותי ביותר של הקמעונאים הם עובדים ממש מסביב לשעון, וגם אנחנו. החברות הגדולות בעולם ערוכות במתכונת מתוגברת בתקופת החגים. אנחנו גם נותנים מענה בשטח לאתגרים שנוצרים באמצעות הטכנולוגיה הייחודית שלנו וצוות החוקרים שלנו, למשל, איך להגביר את היקף המכירות בשטחים שבהם גולשים מבקרים ואפשר להפיק מהם יותר. לקוחות הנמצאים באתרים קמעונאיים ולא רוכשים הם פוטנציאל מבוזבז מאחר, והאתגר הגדול ביותר הוא להכניס אותם אליך לאתר או לחנות. מתברר שגם היכולת לייצר רכישה וקנייה היא מאתגרת, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה". 

"בעידן הנוכחי, המלצה כמו הזזת באנר באתר ממקום אחד למקום אחר, שינוי תשתיתי של מערכת האתר או קידום של מוצר כזה או אחר בדף הבית, מביאים לחוויה נוחה ויעילה יותר לגולשים ועוזרים להם לרכוש את מה שהם צריכים, ובסופו של דבר כמובן גם מגדילים את המכירה של אותה חברה בסדרי גודל של מיליוני דולרים". 

- נשמע שזה win-win situation? 

"בקמעונאות היום אומרים שבאמצעות האינטרנט כולם יכולים להרוויח. מצד אחד, כל המותגים תופסים את הרשת כמרחב הטבעי למכירה. ומצד שני, הרוכש מקבלים חוויה נוחה יותר". 

- אלא שהדרך בה הדברים נעשית אינה תמיד תואמת את הצורך או הרצון של הלקוחות. כל מי שהתנסה ברכישה אונליין, הזמנת שירותים או מוצרים מחנויות מקוונות כאלה ואחרות, מכיר בכך שחוויית המשתמש באתרים מסוימים אינה משביעת-רצון. 

"אין ספק שכוונותיהם של המותגים ומפעילי אתרי הקניות תמיד חיוביות, ומטרתם היא לנתב את תנועת הגולשים באופן שיחוו חוויה חיובית וירכשו כמה שיותר. הדרך להבין את חוויית המשתמש היא דרך דאטה, והדרך לתקן את חוויית המשתמש היא דרך ביצוע שינויים באתר". 

- אילו טעויות חברות יכולות לעשות ברשת? 

"הרשימה מאוד מאוד ארוכה. מאתרים בלתי מונגשים שיוצרים חוויית משתמש לא נוחה ונעימה, שימוש במידע ויזואלי שאינו נגיש במכשירים או בדפדפנים מסוימים, חוסר התאמת המסרים לקהלים השונים, הצבה של פיסות מידע במקום שגוי - ועד לתשתית טכנולוגית מיושנת שנתקעת או נופלת בשעות העומס, דווקא ברגעים שבהם אלפי קונים נמצאים באתרים שלך". 

ריבק מסביר כי התובנות הללו ורבות נוספות מעיבות על חוויית המשתמשים וכמובן משפיעות מבחינה כלכלית על כל מותג. "רשימה חלקית זו שציינתי היא תוצר של מחקרים ובדיקות שנעשות על-ידי Clicktale באופן אמפירי על-ידי צוותים מקצועיים ופסיכולוגים שעוקבים באופן רציף אחר תגובת הגולשים ברשת, וכל זאת באמצעות הטכנולוגיה שלנו. 

"חברות רוצות ומבינות היום שצריך להגדיל את אחוז הרוכשים, Conversion Rate, ולכן האתרים במקרים רבים דורשים התאמה וריענון לעולם המכירות הדיגיטלי החדש באופן קבוע. לשמחתנו, יותר ויותר מותגים וחברות הפנימו כי לצרכנים אונליין מגיעה חוויית משתמש איכותית יותר מבעבר. מעבר לקדחת 'יום שישי השחור', עולם הצרכנות המקוון הפך לשגרת חיים לרובנו. גם הרכישה אונליין או הביקור באתרים לצורך קבלת מידע הפכו לחלק בלתי נפרד מאיתנו". 

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?