*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

הידעתם? אם אתם שכירים או עצמאים ומכרתם לאחרונה דירת מגורים שלא בפטור ממס, יתכן מאוד שאם תגישו דוח למס הכנסה ותבקשו פריסת מס ל-4 שנים אחורה תזכו להחזר כספי מרשות המיסים.

מס שבח ממכירת דירת מגורים מחושב על השבח, שהוא בעצם הרווח שלכם ממכירת הדירה - קרי מחיר המכירה בניכוי עלות הרכישה לרבות הוצאות הרכישה והמכירה הנלוות ורשימה מוכרת של הוצאות הקשורות בדירה. שיעורי מס השבח השתנו בין השנים, החל מ- 48% בין השנים 1961 לשנת 2001 , דרך 20% בין השנים 2001-2011 ו-25% החל משנת 2012.

לכן בעת המכירה ובהתאם לתאריך הרכישה של הנכס, מתבצע חישוב מס משוקלל בהתאם לאחוזי המס שהיו בתוקף לאורך השנים בשילוב של חישובים נוספים.

ככל שהנכס נרכש לפני שנת 2001 תהיה תוצאת חישוב שיעור המס המשוקלל גבוהה יותר. וכאן ניתן לנצל את האפשרות שהחוק מקנה לנו ולפרוס את השבח - קרי הרווח ממכירת הדירה ל-4 שנים אחורה - 25% לשנה. מכיוון שיתכן כי מדרגות המס שלכם ובהתאם לכך שיעור המס המושת עליכם בשנים הללו יהיו נמוכים יותר משיעור מס השבח המשוקלל, תזכו להחזר מס.

יצויין כי מי שהוא מעל גיל 60 מדרגת המס הראשונה שלו, גם על הכנסות משבח מקרקעין היא 10%. לכן אם הכנסותיו בשנות הפריסה נמוכות, אז בוודאות גדולה הוא יהיה זכאי להחזר מס משמעותי.

זאת ועוד, פריסת המס יכולה להניב החזרי מס גם על מכירת נכסים שהם לאו דווקא דירות מגורים.

במידה ואתם מצויים בתהליך מכירת נכס, פנו ליועץ מס על מנת שיתכנן עבורכם את המתווה הנכון שימצא את כל ההטבות שהחוק מקנה בנושא. וודאו רק שהוא חבר בלשכת יועצי המס שדואגת לחבריה להכשרות והשתלמויות מיוחדות בנושא.