גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיפאון בענף הפרסום: השוק כמעט לא גדל יחסית לשנה שעברה

10 מיליון שקל - זה הסכום הזעום בו צמח היקף ההוצאות לפרסום ב-2016 לעומת 2015 ■ הדיגיטל המשיך להתחזק, הפרינט המשיך להידרדר, ושילוט החוצות ספג מכה כואבת ■ גם הטלוויזיה נאלצת לצאת לקרב מול האיום הדיגיטלי

פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock
פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock

המשבר בענף הפרסום אינו חדש, אך מעת לעת מתווספים מספרים שנותנים תוקף למה שלעתים נתפש כתחושה בלבד. לערימת הנתונים מצטרפים היום (ב') נתוני עוגת השיווק של יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי לשנת 2016, המראים את הקיפאון העמוק שבו שרוי ענף הפרסום.

מהנתונים עולה כי השוק לא גדל יחסית לשנה שעברה - היקפו עומד על 3.880 מיליארד שקל, כמעט כמו ב-2015 - אז עמד היקפו על 3.870 מיליארד שקל, כלומר עלייה של 10 מיליון שקל בלבד - ויותר מכך, הוא לא גדל גם כשמסתכלים עשור אחורה. ב-2006 היה היקפו כמעט 3.7 מיליארד שקל. כך שבעשור שבו ענף הפרסום רושם סטגנציה - עם גידול מינורי של 5% - השוק הישראלי כולו צמח בכ-48%.

על מצבו העגום של ענף הפרסום ניתן ללמוד מנתון נוסף: החלוקה בתוך עוגת הפרסום עצמה משתנה באופן כזה שהחלקים שבהם ענף הפרסום ידע להרוויח מסורתית קטנים כל העת, בעוד החלק היקר יותר לתפעול והמשתלם פחות מבחינת רווחים - הדיגיטל - גדל.

יותר מזה: בתוך עוגת הדיגיטל עצמה צומחים כל העת החלקים הפרוגרמטיים לשדרוג חוויית הצפייה באמצעות אולמות קולנוע חדישים ומערכות סאונד מתקדמות, ורפרטואר של סרטים שגם יחסית לדיגיטל הם הפחות משתלמים למשרדי הפרסום, שכן לפחות בחלקם העמלה היא מרכיב קטן יחסית.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "בשונה מרדיו או מחוצות, הדיגיטל אינו עוד מדיה, אלא סביבת מחיה וירטואלית שבה אנו מבצעים אינטראקציות אנושיות ועסקיות, צורכים מידע ובידור, וככל שדפוסי חיינו יסתמכו יותר על היקום הדיגיטלי, כך הוא יגדל ויתעצם על חשבון המדיות האחרות בעוגת הפרסום". 

נתי יעקובי / צילום: תמר מצפי

דיגיטל: נותן את הטון ומתווה אג'נדה

הדיגיטל הוא החלק הצומח ביותר בעוגת הפרסום. הפרסום בדיגיטל מהווה כיום כ-30% מההוצאה לפרסום - גידול של 15% לעומת אשתקד והיקף כולל של 1.176 מיליארד שקל. יש להניח כי מעשית מדובר בדרמה גדולה אפילו יותר, שכן בשוק אין היום כלים מספיק מהימנים למדוד היקפי פרסום בדיגיטל.

הדיגיטל כבר אינו נתפש כמדיה המתחלפת מדיומים מסורתיים. השנה הוא הפך למדיום מרכזי שמוביל לא רק בהיקף כספי, אלא גם במתן טון ובהתוויית אג'נדה. קמפיינים שלמים עלו השנה באינטרנט לא רק כהארכה של קמפיין טלוויזיוני ולא רק כברירת מחדל למהלכים דלי תקציב, אלא כמדיום מרכזי הנלקח בחשבון ככזה כבר מהשלב הראשון. מה שעשה את השינוי הגדול הוא הפריצה של הווידאו הדיגיטלי והפיכתו לזרוע מרכזית שקיבלה השנה הרבה כסף.

המפרסמים הבולטים בווידאו אונליין היו פרוקטר אנד גמבל, שטראוס וסופר-פארם, ואילו המפרסמים הבולטים במובייל היו המועצה להסדר הימורים בספורט, סופר-פארם וישראכרט.

עיתונות: ממשיכה להתרסק

העיתונות המודפסת ממשיכה להתרסק. היא רושמת ירידה של 12% בהיקפיה ומהווה 18% מעוגת הפרסום כולה - נתון כמעט בלתי נתפש למדיום שהיה עד לפני 15 שנה המדיום הגדול בעוגה. השנה נרשמה ירידה דו-ספרתית במספר האינצ'ים בעיתונים, חולקו יותר בונוסים וניתנו יותר הנחות למפרסמים.

מגמת הצמצום וההתכנסות נמשכת, ועוד שני עיתונים ותיקים נסגרו השנה: "עולם האשה" ו"מסע אחר". ההוצאות על פרסום תדמיתי המשיכו לרדת, ובמספר עיתונים מסתמנת מגמת הפיכה למדיה פרסומית למפרסמים קטנים.

המפרסמים שבלטו ב-2016: א.ל.מ, סופר-פארם ובני משה קרסו.

טלוויזיה: הכסף בורח לדיגיטל

ישראל נחשבת ל"מדינת טלוויזיה". לא רק בגלל הנטייה של הצרכנים לצרוך עדיין חלק ניכר מהתוכן באמצעותה, אלא בעיקר לאור העובדה שהטלוויזיה המסחרית מציגה גם היום נתוני ריטיינג שעליהם אפשר רק לחלום ברוב השווקים בעולם. הטלוויזיה המסחרית בישראל אמנם ידעה שנים קשות, אך הן נבעו בעיקר מהשקעה עצומה בתוכן כתוצאה מדרישות הרגולציה וגם בשל עמלות גבוהות מצד אחד אל מול מלחמות מחיר של חברות מדיה, שבמקרה הטוב לא אפשרו להעלות מחיר ובמקרה הרע משכו את המחיר למטה. עם זאת, עד עתה בתודעת המפרסמים ובתמהיל חלוקת המדיה מצבה של הטלוויזיה היה טוב יחסית גם בימי סגריר. מבחינה זאת 2016 היא שנת מפנה.

בשנה האחרונה הדיגיטל הפך בעיני חלק מהמפרסמים למתחלף טלוויזיה. זה פחות בא לידי ביטוי בנתונים - הטלוויזיה רושמת ירידה של 2% בהיקפיה, אבל מי שמקשיב לטון הכללי של מפרסמים וצופה בסוג התוכן שהופנה לדיגיטל, מבין שהזכייניות קיבלו קריאת השכמה כואבת. לזכותן ייאמר שהן התעוררו והן מבינות שהבעיה האמיתית שלהן היא הכסף שבורח מהטלוויזיה לדיגיטל. ניתן לראות זאת בסוג השיח שהן מנהלות עם המפרסמים וחברות המדיה, וגם בצעדים אופרטיביים שהן מנסות לעשות. דוגמה לכך היא הניסיון לייצר מוצר אחד של קמפיינים המשווקים תוכני פרימיום של הזכייניות, בטלוויזיה ובדיגיטל בו-זמנית.

אין ספק שהקרב של הזכיינות הוא רק בתחילת דרכו, וגם אם נראה שהן נועלות את דלת האורווה לאחר שהסוסים כבר ברחו, ניתן להניח שזה רחוק מלהיות המצב בפועל.

צריך לקחת בחשבון, שבנוסף לכך הזכיינות ניצבות בפני שינויים רגולטוריים שמטילים סימני שאלה על הדרך שבה יפעל השוק בעתיד, כמה שחקנים יהיו בו ומה יהיו המגבלות עליהם. בקשות הרישיון של קשת ורשת לשדר 7 ימים בשבוע, הפרידה הצפויה מאפיק 22 בשלט לצד השינויים בעוגת הפרסום, מבטיחים שהטלוויזיה רחוקה מאוד מלסיים את הקרבות המסחריים שלה.

המפרסמים הבולטים בטלוויזיה אשתקד היו קבוצת שטראוס, המשביר החדש לצרכן וסנו.

שילוט חוצות: המפרסמים הקטינו תקציבים

פרסום החוצות סופג השנה מכה כואבת ורושם ירידה של 10% בהיקפיו - זאת למרות שאל תוך השקלול של העוגה ב-2016 הוכנסו גם קמפיינים מקומיים, ולא רק מהלכי פרסום ארציים של החברות הגדולות.

תחום השילוט סובל ממשבר כפול הקשור גם לשינויים שעובר השוק כולו, אבל גם לאופן הניהול של השחקנים בשוק את התחום. היצע השילוט בשוק הוא גדול מאוד, ומלחמות קשות בין השחקניות משכו את מחירי הפרסום למטה ואת מחירי זיכיונות הפרסום למעלה. הענף נתפש כתחום של "סוחרי סוסים", ועד שהשחקנים בו התחילו להתעורר ולנסות לייצר צעדים אופרטיביים לשינוי, כמו איחוד כוחות במקומות שאפשר וויתור על זיכיונות לא כלכליים, היה כבר מאוחר. אולי מאוחר מדי.

בין הבודדים שקראו נכון את התמונה היו חברות מרקעים וחוצות זהב, שהתחילו לשווק השנה את מוצריהן יחד, מה שיצר את מערך הבילבורדס הגדול ביותר בארץ. יש להניח כי אם מגמת ההיחלשות של הענף תימשך נראה בשנים הקרובות עוד שיתופי פעולה מסוג זה, אך גם היעלמות של חברות.

בשונה מחלק מהמקומות בעולם, רוב תחום השילוט בישראל עדיין לא עבר מהפכה טכנולוגית. נתחו של השילוט המתוחכם ומוטה-הטכנולוגיה לא גבוה, ולכן היכולת שלו לקחת חלק בפרסום חדשני מוגבלת בשלב זה. אין ספק שהחברות החפצות חיים יידרשו לעבור טרנספורמציה עצומה בסוג הניהול ובסוג המוצרים. מי שתעשה זאת תוכל לקחת מחדש חלק במשחק, שכן בסופו של דבר שילוט טכנולוגי הוא במהותו מסך חכם - מה שיאפשר לא רק וידאו אלא גם פרסום מבוסס מקום, שילך ויתחזק ככל שהפרסום במובייל יתפוש תאוצה.

אבל עד שכל זה יקרה, נרשמת כאמור בענף השילוט שנה חלשה: חלק מהמפרסמים הגדולים - החברה המרכזית כולל טרה, גינדי, ההסתדרות החדשה, דלק מוטורס, גלידות שטראוס ועוד - הקטינו את תקציבי הפרסום שהפנו לשילוט בעשרות אחוזים.

המפרסמים מובילים בפרסום חוצות אשתקד הם סמסונג, בזק ופלאנט טיים.

רדיו: זוכה לעדנה

דווקא הרדיו, שנחשב בעבר למדיה מיושנת שלא מביאה הרבה חידושים, זוכה לעדנה מסוימת ב-2016. אולי בגלל שאל מול מהטלטלה התפישתית שעוברים מדיומים אחרים, היתרונות שלו הופכים להיות ברורים וחדים. הוא נתפש ככלי מכירתי יעיל ולא יקר, שקל למדוד בו החזר השקעה - ולא פחות חשוב, הוא נהנה לפחות בחלק מהזמן מקהל שבוי, נהגים שמנועים מלצפות במסך. לכן הדיגיטל, שנוגס בכלי תקשורת אחרים, לא פוגע ברדיו. יותר מזה - לפחות עד השלב שבו נראה על הכבישים מכוניות ללא נהג, שיאפשרו לנוסעיהן לצפות במסכים, הרדיו כנראה רק יהנה מחדירה של הדיגיטל לתוכו. חדירה כזאת תאפשר לו להיות ממוקד ופרסונלי, כלומר יותר יעיל ולכן פחות פגיע.

הרדיו רושם השנה גידול של 4% בהיקפיו ומהווה 7% מכלל עוגת הפרסום. זו השנה הרביעית ברציפות שבה נרשם גידול בכוחו.

אם לא יישלף שפן נוסף מהכובע, תאגיד השידור הציבורי יעלה לאוויר במהלך חודש אפריל ויתחיל לשווק באמצעות זכיין חדש (קבוצת טרגט מרקט ואורי נצר) את זמן הפרסום ברדיו ובערוץ 1. יש להניח כי לשינויים אלה תהיה השפעה מסוימת גם בשלבי ההסתגלות של הזכיין החדש, אך גם בטווח הארוך שבו ישולבו לראשונה מצרי פרסום של רדיו וטלוויזיה.

המפרסמים המובילים ברדיו ב-2016 הם א.ל.מ, מחסני חשמל וביטוח ישיר.

קולנוע: משקל החסויות עולה בהתמדה

הפרסום בקולנוע רשם ב-2016 גידול צנוע של 2%, וסך כל השקעת המפרסמים במדיה, כולל חסויות שמשקלן עולה בהתמדה, עומד על 45 מיליון שקל. מנועי הצמיחה של הקולנוע ממשיכים להיות שדרוג חוויית הבילוי, באמצעות תוספת מגה-פלקסים מתקדמים כמו יס פלאנט וסינמה סיטי עם מגוון בתי קפה, מסעדות, פאבים וכדומה.

המפרסמים הבולטים בקולנוע היו מקדונלד'ס, yes, וקוקה-קולה ישראל. 

מתודולוגיה

נתוני ההוצאות לפרסום במדיה ל-2016, שמסרו יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי, מסתמכים על עבודת איסוף, ניתוח ועיבוד של נתוני ההוצאה לפרסום, מחירוני המדיה, הצלבת המידע, ובעיקר מול מחירי אמת ששולמו בפועל על ידי מפרסמים רבים. הניתוח, המביא בחשבון סטייה של עד 4%, מציג את ההוצאה לפרסום במחירי ברוטו, כולל עמלות משרדי הפרסום.

התפלגות ההוצאות לפרסום 2016

פרשנות: המדיה מחפשת משמעות

מילים גדולות כמו "הצעת ערך" הן בדרך כלל מנת חלקו של ענף השיווק. אבל העידן הדיגיטלי מפגיש לצומת אחד את השיווק, הפרסום, התוכן והמדיה. בכל העולם מחפשים גופי המדיה והתוכן את מקומם בתצרף החדש, ובארץ החיפוש אולי הגיע באיחור אבל נראה כי לאורך זמן אף שחקן לא יוכל להימלט ממנו. עוגת השיווק מראה כי מי שלא משחק בעולם החדש סופג מכות קשות - ע"ע שילוט החוצות שמתנהל כמעט לגמרי כמו עולם אופליין ונמנע עד עתה כמעט לגמרי מלהיכנס לתחום שהעתיד שלו הוא בעיקרו טכנולוגי. בקטגוריה כזאת ברור כי לגורמים חפצי חיים דרושה מהפכה.

אבל גם מדיומים שלכאורה עשו דרך אל תוך התרבות הדיגיטלית, כמו הטלוויזיה או העיתונות, שלרוב השחקנים בהם כבר יש זרועות דיגיטליות ברשת ובמובייל, לא עשו את המהפכה במהותה. כי השינוי שהם עשו טמון במדיה - ביישום ולא בתפישה השיווקית. לא בהצעת הערך. כמעט אף אמצעי תקשורת לא עשה טרנספורמציה מחשבתית והגדיר לעצמו מיהו ומה מקומו בעולם החדש. האם קשת היא ערוץ טלוויזיה שיש לו גם זרוע דיגיטלית או שהיא בית תוכן שמייצר תוכן מותאם לפלטפורמות שונות - לפעמים זהה ולפעמים שונה? ואולי בעתיד לא רק פלטפורמות אלקטרוניות, או לא רק תוכן לצפייה אלא גם תוכן פרסומי? כי אם הדגש הוא על סוג מדיה, כפי שהיה במשך שנים, זה גוזר התנהלות עסקית אחת, ואם הדגש הוא על התוכן זה גוזר התנהלות עסקית אחרת, יצירת תוצרים אחרים וכפועל יוצא בסופו של דבר גם מקום ברור יותר בעוגת השיווק.

כשהצעת הערך של כל שחקן ברורה לו עצמו ולשוק, המשחק ברור יותר לכולם - גם אם הוא לא יותר פשוט. דוגמה טובה לכך היא הרדיו, שהצעת הערך שלו ברורה מאוד ולכן קשה לקעקע אותה. לבתי התוכן זה קצת יותר מסובך ויקר, כי בסוף סביר להניח שכולם יעשו הכול וההתמודדות תהיה בין חברות גדולות ששולחות ידיים גם לתוכן וגם למדיה. ומי שרוצה לראות את הקדימון, שייתן הצצה אל מעבר לים כדי לראות מה עושות ענקיות כמו גוגל, פייסבוק, אמזון ואחרות. אבל עד שזה יגיע גם לישראל, לשוק יש עוד כמה שנים לשרוד. ומי שלא יגדיר לעצמו מיהו ומהו כבר עכשיו ויתנהל לפי הצעת הערך שהוא מביא לשולחן, יגיע לעתיד כברווז צולע - אם בכלל.

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים