פאניקה חדשה בכותרות קושרת בין מכונות קפה במוסדות ובבתי קפה לאור חשד להימצאות רמות עופרת שעולות על המותר בתקן, אלא שבהודעה שהוציא אמש (ג') משרד הבריאות יחד עם משרד הכלכלה נעדר עניין חשוב: רשימת המקומות או הרשתות שבהן נמצאה הרמה המסוכנת האמורה במכונות הקפה.

כרגע, ענף שלם הפך להיות בגדר חשוד, והמלצת משרד הבריאות בשלב זה להפחתת צריכת הקפה עשויה להיות מתורגמת בקלות לפאניקה מיותרת - או שלא. תלוי מה יאמרו הממצאים כשהם יפורסמו במלואם - וזה צפוי לקחת כחודש.

מתוך 25 מכונות שנבדקו, 8 נמצאו לא תקינות - היכן? לא תדעו, משום שמשרדי הכלכלה והבריאות לא מפרסמים זאת - לפחות לא עד תום הבדיקה. 

הבשורות הטובות הן שאותן 8 מכונות שלא עמדו בתקן הושבתו מעבודה. במהלך החודש הקרוב מעבדות פרטיות יעמלו קשה כדי לבדוק את כל המקומות הציבוריים שמגישים קפה בישראל - בשאיפה שהרוב לא ימתינו לבדיקה ממשלתית, יבצעו בדיקות עצמאית כבר כעת ו"ינקו" את עצמם מחשד. 

נדגיש כי בדיקת 25 מכונות הקפה על-ידי משרד הכלכלה הגיעה בעקבות מידע שהגיע אל המשרד ממשווק שבדק עצמאית את המכונות שהוא עצמו משווק. 

 

"בעקבות המידע שהצטבר, ולאחר התייעצות עם מומחים להנדסה, לטוקסיקולוגיה ולבריאות הציבור, ובתיאום מלא בין משרדי הכלכלה והבריאות, הוחלט כאמור על ביצוע בדיקות פרטניות לגילוי נוכחות מתכות כבדות במים המופקים ממכונות הקפה המוסדיות מאותם הדגמים. פעולה זו צפויה לארוך כחודש. מכונה אשר במי השתייה המופקים ממנה יימצאו חריגות ברמת עופרת (או מתכת כבדה אחרת), כפי שיורה משרד הבריאות בעניין - תיאסר לשימוש עד לתיקונה או החלפתה" - כך פורסם בהודעה אמר, ואכן מכונות אלה כבר מושבתות.

המידע הגיע למשרד הכלכלה מאחד המשווקים, ובעקבותיו נפתחה הבדיקה. האם משרד הבריאות צריך היה להמתין לממצאים, כולל שמות קונקרטיים של מקומות "מסוכנים", ובכך למקד את הציבור? אין תשובה לכך חד-משמעית, משום שמצד שני הסתרת מידע מהציבור בעידן הנוכחי הייתה גוררת סערה אחרת. כך או כך, לצאת בהצרה כזו מבלי לפרסם שמות זה בגדר מידע חלקי שעשוי לפגוע בענף שלם.

"יצוין כי אין מדובר בסכנה מיידית", נכתב בהודעת משרד הבריאות. "יחד עם זאת, במהלך תקופת ביצוע הבדיקות, ומטעמי זהירות מונעת, משרד הבריאות ממליץ להפחית בשתיית קפה ממכונות מוסדיות - עד לקבלת תוצאות בדיקה, ככל שהדבר מתאפשר. בנוסף, משרד הבריאות ממליץ לנשים בהריון להימנע משתיית קפה ממכונות מוסדיות עד להודעה חדשה. משרד הכלכלה ומשרד הבריאות ימשיכו לעדכן את הציבור בממצאים ולפרסם הנחיות בהתאם לצורך". 

האם הבוקר צורכים פחות קפה? הלך-הרוח בקרב הציבור הוא למניעה צפויה משתייה של קפה במקומות ציבוריים. רונן נמני, בעלי רשת קפה קפה, סיפר ל"גלובס" כי משעות הבוקר המוקדמות הרשת פתחה "חמ"ל", כאשר בדיקות למכונות של הרשת הם כבר מבצעים. באשר להיקפי הצריכה נכון לשעה זו, נמני מספר כי אין שינוי בהיקפי הצריכה מימים קודמים.

על אף שהודעת משרדי הבריאות והכלכלה מעורפלת למדי, יודגש כי לא מדובר - לפחות לא בשלב זה - בענף מכונות הקפה הביתיות. 

המכונות הבעייתיות 

פרסומים רשמיים אמנם אין עדיין, אבל שמות של יצרני מכונות הקפה הבעייתיות המיוחסות להודעת משרד הבריאות והכלכלה כבר צפים. בין היתר מדובר במכונות שמשווקת שטראוס באמצעות קפה עלית - לרוב לשוק המוסדי; ומי עדן באמצעות פאוזה, חברת הקפה המשווקת מכונות קפה לשוק הפרטי והמוסדי.

מסתבר כי רוב המכונות בהן נתגלתה כנראה בעיה הן מאיטליה, בין היתר דגמי ביאנקי (ביבוא פאוזה/שטראוס), אקספובר, רנסיליו, צימלי, סאן מרקו, אקספו בר, גאג'יה, Elektra, לה פאבוני, לוקה, פאסקוויני, פאמה ודגם לה פבוריטה המיוצר בישראל.

המכונות האלה נפוצות ברשתות רבות, בהן חנויות הנוחות של סונול, סניפי קפה גרג (כולל סניפי ביגה), סניפי קפה קפה, רולדין, קופי'ז - המשתמשות במכונות הקפה של לה פבוריטה.  

יודגש כי עניין המצאות העופרת לא קשור לתחזוקת המכונות אלא לבוילר (המחמם את המים במכונה), וכי לפי גורמים בענף, מדובר בסערה אדירה, משום שהתקן הישראלי כנראה מחמיר מהתקן באיטליה, שם מיוצרות רוב המכונות.

"אני לא יודע מה משרד הבריאות מצפה שנעשה, אומר היום (ד') גורם בענף. "מאיפה נקנה מכונות שיעמדו בתקן? לטעמי זו סערה שעשויה להוביל לנזק אדיר בענף, בעיקר לאור חוסר הוודאות סביבו".

משטראוס נמסר בתגובה: "שמענו על הודעת משרד הכלכלה והבריאות, ואנו בקשר ישיר איתם. מכונות הקפה בהן אנו משתמשים מיוצרות על-ידי יצרנים שונים בשוק, ואנו בודקים בעצמנו את כולן. לא נשתמש במכונה שממצאיה ייצרו סיכון ללקוחותינו, ואנו מלווים גם במומחים שונים שמבצעים את הבדיקות ובוחנים את תוצאותיהן. כמובן ששטראוס פועלת בשקיפות אל מול משרדי הממשלה ופועלת בהתאם להנחיות המשרדים בכל שלב ושלב. אנו מייחסים לאיכות המכונות שברשותנו חשיבות עליונה ובטיחותם של לקוחותינו עומדת מעל כל שיקול אחר - וכך אנו מתנהלים גם באירוע זה".

תגובת חברת פאוזה: "בעקבות הפרסומים בכלי התקשרות, אנחנו לומדים את הנושא. הציוד המשווק על ידנו מיוצר על-ידי היצרנים המובילים בעולם הקפה. יצרנים אלה מקפידים על הסטנדרטים המחמירים ביותר בייצור המכונות, כולל שימוש בחומרים המותרים לשימוש בתעשיית המזון והמשקאות, והם מצוידים בכלל האישורים הנדרשים לשיווק המכונות. על אף המצוין לעיל ובעקבות הפרסומים, אנחנו בקשר עם יצרני המכונות שלנו בארץ ובעולם. חברת פאוזה מבצעת את כל הבדיקות הנדרשות על-מנת לוודא כי כל לקוחותינו נהנים וימשיכו ליהנות מקפה ברמה הגבוהה ביותר ללא כל סיכון בריאותי. בטיחותם של לקוחותינו עומד לנגד עינינו לפני הכול. אנו פועלים בהתאם להנחיות משרדי הבריאות והכלכלה".

מקפה גרג נמסר בתגובה: "קפה גרג מפעילה במחצית מסניפה מכונות קפה של המותג האיטלקי פהימה. למרות שמשרד הבריאות טוען כי אין סכנה מיידית לציבור, והמלצתו היא רק להפחית את כמות שתיית הקפה, החליטה הנהלת רשת קפה גרג כבר להחליף במיידית את כל מכונות קפה למכוניות האיטלקיות מסוג פהימה, תהליך שהחל כבר הבוקר".

מסונול נמסר: "ככל הידוע לנו, מכונות הקפה הנמצאות בחנויות הנוחות של הרשת הינן ממועד יצור שונה מזה של המכונות לגביהן עלה חשש. נבהיר כי אנו מבצעים בדיקות איכות ותקינות באופן יזום ושוטף ועובדים על-פי כל התקנים הרלוונטיים. הנושא נמצא בבדיקה מול ספקי מכונות הקפה, ונפעל כמובן בהתאם לכל הנחיה של הגורמים המקצועיים".

מרשת רולדין נמסר: "מדובר בארבעה מתוך 64 סניפים, שברגעים אלה מחליפם בהם את המכונות". 

מרשת קפה קפה נמסר: "בהמשך להודעת משרד הבריאות ומשרד הכלכלה, נערכה בדיקה מקיפה בכלל סניפי הרשת לגבי שימוש במכונות הקפה המדוברות. מתוך 157 סניפי הרשת נמצאו 13 מכונות בלבד של חברת לה פובריטה. משרד הבריאות טרם פרסם באילו דגמים של לה פובריטה קיים חשד להימצאות תקלה. על אף שלא התקבלה הוראה מפורשת משום גורם רשמי בעניין, הורנו על החלפה של המכונות הללו, וברגעים אלה עמלה הרשת על שליחת מכונות חדשות לסניפים". 

נדגיש כי למרות שמדובר בכמעט כל היצרניות המשווקות בישראל - עדיין האזהרה לא מתייחסת למכוניות הקפה הביתיות, וכרגע מדובר במכונות תעשייתיות בלבד. 

שאלות ותשובות

מוקדם יותר היום פירסם משרד הבריאות פירוט נוסף לגבי ההודעה שהוא הוציא אתמול בערב יחד עם משרד הכלכלה, באמצעות מענה לשאלות שעולות לאור האזהרה המעורפלת למדי אמש.

יודגש כי במשרד הכלכלה מבהירים כי 8 מתוך 25 המכונות שנבדקו ושנמצאו לא שמישות - הוצאו מכלל שימוש. במהלך החודש הקרוב צפויה להתקיים בדיקה מעמיקה באמצעות מעבדות חיצוניות בכל בתי הקפה ומוסדות ההסעדה בארץ בהם מוגשים קפה ותה ממכונות, ובסיומה יש לקוות שהציבור יקבל רשימה שמית מפורטת.

זהו הפרסום האחרון של משרד הבריאות שמעניק מידע נוסף:

מהן ההשפעות הבריאותיות של עופרת?

"חשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון של השפעות בריאותיות. בבוגרים, חשיפה לעופרת נמצאה כקשורה למחלות לב וכלי דם ולעלייה בלחץ דם. כמו כן, עופרת עלולה לפגוע בתפקודי הכליה ולפגוע במערכת הרבייה של נשים ושל גברים. האוכלוסייה הרגישה ביותר להשפעות של עופרת היא ילדים קטנים והעובר המתפתח. במהלך ההיריון חלק מהעופרת משתחרר מרקמות העצם של האם בכדי לסייע בבניית השלד של העובר. לעופרת יש יכולת לעבור מהאם לעובר דרך השלייה וכן לעבור לתינוק דרך חלב-אם. נמצא קשר בין חשיפה לעופרת לבין עלייה בסיכון להפלות, לירידה במשקלי לידה של תינוקות וכן לפגיעה בהתפתחות קוגניטיבית של ילדים (למשל מנת משכל, יכולות למידה).

האם קיים ריכוז מותר של עופרת בקפה?

על-פי תקן 5452, הריכוז המרבי של עופרת במי שתייה לא יעלה על 10 מיקרוגרם לליטר, וזאת בדומה לרמה המרבית שנקבעה במדינות אירופה ובמדינות נוספות. מכיוון שתקן ישראלי 5452 חל גם על מכונות קפה, הריכוז המרבי המותר במים שמקורם ממכונות קפה לא יעלה על 10 מיקרוגרם לליטר. יש לציין כי על-פי הקווים המנחים של משרד הבריאות לכמות מרבית של מתכות כבדות במזון, מותרת רמה של עד 20 מיקרוגרם עופרת לליטר במשקאות. השוני בין הדרישות למים לבין הדרישות למשקאות נובע מההבדלים בצריכה ובחשיפה. כלומר, הרמה המותרת במי שתייה מבוססת על ההנחה שאדם ממוצע צורך 2 ליטר ליום, כאשר הצריכה של משקאות אחרים נמוכה יותר.

האם בכל המכונות שנבדקו נמצאו רמות חריגות של עופרת?

לא. כ-30% מהמכונות שנבדקו עד כה נמצאו תקינות, כלומר ריכוז העופרת במים שמהם מכינים את הקפה היה נמוך מ 10 מיקרוגרם לליטר. ב 20% מהמכונות ריכוז של העופרת היה נמוך מ 20 מיקרוגרם לליטר. בשאר המכונות החריגות ברמות עופרת היו בטווח של 20-150 מיקרוגרם לליטר. חלקי מתכת וחיבורים בתוך המכונות עלולים לשחרר עופרת. ייתכן כי תכולת העופרת בחלקי המכונות משתנה ממכונה למכונה כתוצאה משוני בחומרי הגלם, תהליך הייצור ובתחזוקה של המכשיר

האם כל המכונות בהן נמצאו חריגות של עופרת אסורות לשימוש?

כל המכונות בהן התגלו ריכוזים מעל 20 מיקרוגרם לליטר אסורות לשימוש. לגבי מכונות בהן נמצא ריכוז עופרת בטווח ערכים של 10-20 מיקרוגרם לליטר, ניתנה לחברות חצי שנה למצוא חלקי חילוף ולבצע בדיקות חוזרות במטרה לוודא שכי ריכוז העופרת במים המופקים מהן יהיה נמוך מ-10 מיקרוגרם לליטר. החלטה זאת חלה רק לגבי מכונות בבתי קפה ובמסעדות, ואינה תקפה לגבי מכונות בבתים פרטיים או במקומות עבודה. החלטה זאת מבוססת על ההערכה שאנשים עלולים לצרוך כמויות גדולות של קפה, מדי יום, מאותה מכונה כאשר המכשיר נמצא בבית או במקום העבודה, אך לא כאשר המכונה נמצאת בבית קפה או במסעדה. החלטה זאת באה במתאם לקווים המנחים של משרד הבריאות, המתירים רמה מרבית של 20 מיקרוגרם עופרת ליטר במשקאות.

בשלב הביניים, כל עוד מכונות עם ריכוז עופרת עד 20 מיקרוגרם לליטר עדיין נמצאות בשימוש, וכן כל עוד נמצאות בשימוש מכונות שעוד לא נבדקו, משרד הבריאות מזהיר נשים הרות לצמצם ככל שניתן שתיית קפה ממכונות קפה במקומות עבודה, במסעדות או בבתי קפה. זאת עד שכל מכונות הקפה שבשימוש ייבדקו, ויימצאו חלקי חילוף למכונות עם חריגות (עד חצי שנה). על-פי המלצות משרד הבריאות לתזונה בריאה בהיריון, מומלץ לנשים הרות להמעיט בצריכת מוצרים המכילים קפאין.

האם ייתכן כי החריגות שהתגלו הם ממי הברז המזינים את מכונות הקפה?

לא. עופרת נבדקת במקורות המים ובמערכת האספקה של המים באופן שגרתי. במהלך 3 השנים האחרונות 2014-2016 נבדקו רוב מקורות המים בישראל (כ-890). ממצאים של עופרת התגלו בכ-1.8% ממקורות המים, בריכוז שלא עולה על 5 מיקרוגרם לליטר (לעומת התקן, 10 מיקרוגרם לליטר).

התקנות מחייבות את ספקי המים לבצע בדיקה תקופתית למתכות במערכת האספקה בתדירות התלויה בגודל האוכלוסייה. בנקודות בהן מתגלה ריכוז גבוה של עופרת (או של מתכת אחרת), משרד הבריאות דורש החלפה של הצנרת ושל האביזרים לאלתר. ב-3 השנים 2014-2016 התבצעו 5,180 בדיקות ברשת האספקה, כאשר ב-1,780 נמצאה עופרת בריכוזים נמוכים מהתקן (0.4-9.6 מקג"ל), וב-18 יישובים (0.3%) נמצאו ממצאים חריגים שחייבו נקיטה של פעולות מונעות. בחלק מהמקרים הדגימות החוזרות נמצאו תקינות, ובחלקם נפסלו המים לשתייה עד להחלפת הצנרת.

אין דרישה לביצוע בדיקה תקופתית של עופרת במי שתייה בברז הצרכן. מערכות מים ביתיות נדרשות לעמוד בדרישות ת"י 5452. בסקר שביצע משרד הבריאות בשנת 2011 לא נמצאו חריגות של עופרת ב-98% של הבדיקות בבתים ובמוסדות.

מה לגבי קפה שמוכן בבית עם מים מקומקום חשמלי? האם ייתכן שגם שם יש חריגות עופרת?

תקן ישראלי 900, שחל על מכונות קפה, חל גם על קומקומים ביתיים. מכיוון שהתקן מפנה לדרישות 5452, יש דרישה לבדיקת עופרת. אין בידי משרד הבריאות נתונים המעידים על נוכחות של מתכות כבדות במים המחוממים בקומקום ביתי.

לנשים הרות שחוששות בעקבות שתייה קפה באופן קבוע, משרד הבריאות מציע לפנות לרופא המטפל, אשר יחליט לפי שיקול-דעתו האם יש צורך בבדיקת ריכוז עופרת בדם.