גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ת"א 100 הוא השתקפות של מצב הבורסה - ומצבה לא טוב"

מנכ"ל קסם מדדים אבנר חדד התייחס בכנס המשקיעים ליתרונות בהשקעה במדדים מול השקעה במניות ספציפיות ■ וגם: מה יעשה טראמפ לשוק המניות ב-2017?

אבנר חדד / צילום: אלון רון
אבנר חדד / צילום: אלון רון

אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים, ניסה להמחיש במהלך דבריו אתמול (ג'), בכנס המשקיעים שערכה החברה, את היתרונות הגלומים בהשקעה במדדים מול השקעה במניות ספציפיות. לדבריו, "גם בשנה החולפת היו הרבה מנהלי השקעות שטענו כי הם פיצחו את השיטה והצליחו להכות את המדדים, אבל כשבודקים איזה מדדים הם הצליחו להכות, מתגלה שכולם היכו את מדד ת"א 100.

"אם מנהלי ההשקעות יודעים איך להכות את המדד, צריך לבדוק גם מה עוד הם עשו מלבד ההשוואה מול מדד ת"א 100, ובבדיקה דומה על תחום האג"ח מתגלה תמונה שונה לחלוטין. מתוך 37 קרנות, כשליש בלבד הצליחו להכות את המדד, ובשלוש שנים אחורה רק שלוש קרנות הצליחו לעשות טוב יותר מהביצועים שהפגין מדד אג"ח כללי, שהוא הבנצ'מרק שלהם".

חדד הוסיף כי "ככל שמתרחקים מהמדד, הפער מהממוצע גדל ונעשה פחות לטובת הלקוח. לכן, במקום לנסות ולהמר מי תהיה הקרן שתצליח להכות את המדד, צריך להחזיק את המדד עצמו. מעבר לכך, אם מוסיפים את העלויות של הקרנות ומנטרלים עלויות ניהול, אפשר לראות פער של כמעט 1.5% בין ממוצע ביצועי הקרנות בשוק לבין מדד אג"ח כללי - פער גדול מאוד בעולם של ריביות אפסיות".

"הבורסה בבעיה על רקע רגולטורי"

ביחס למדד ת"א 100, הסביר חדד כי "כולם נטפלו אליו והצליחו להכות אותו, כי הוא ההשתקפות הטובה ביותר של מצב הבורסה בתל-אביב - ומצבה לא טוב. לכן הניצחון שלהם הוא על הבורסה והרגולציה. סוגיית מדד ת"א 100 היא סוגיית הבורסה הדועכת".

חדד סבור כי "הבורסה המקומית נמצאת כרגע בבעיה, על רקע רגולטורי. המשאב הלאומי הזה נשחק לנגד עינינו. הבורסה היא מקום המפגש בין משקיעים לחברות, ופעם היא היתה המקום היחיד, אבל כיום היא אחד מני רבים בעולם שבו כסף עובר ממדינה למדינה, ובו כל משקיע יכול להשקיע באיזה בורסה שהוא רוצה וכל חברה יכולה לרשום את מניותיה למסחר בכל מקום שהיא רוצה. לכן, לראשונה, גם הבורסה וגם רשות ני"ע נמצאות בתחרות, כמו שאנחנו מתחרים על הלקוחות שלנו.

"ברגע שנוצרו למשקיעים ולחברות אופציות נוספות, כל אחד מהם חיפש לעצמו את המקום שהכי נוח לו להיות בו. ולכן, כדי להביא לפה חברות ומשקיעים, צריך ליישם הקלות ולספק יתרונות רגולטוריים שיהפכו את הבורסה המקומית לעדיפה על בורסות אחרות, וכך לגרום למשקיעים ולחברות לרצות להיות פה".

"לבורסה מונה מנכ"ל מבטיח"

חדד הוסיף כי "בסוף 2007 היו בבורסה 654 חברות, וכיום נותרו בה 451 - ולא נראה שהקצב עומד להשתנות. רק בשנה האחרונה עזבו אותנו אסם ואיתוראן, אז לא פלא שאפשר להכות את מדד ת"א 100".

עוד לדבריו, "השוואת ביצועי ת"א 100 עם מדדים בחו"ל כמו דאקס הגרמני ו-S&P500 האמריקאי מעלה כי עד 2009 המתאם ביניהם היה גבוה - אבל מ-2010 חלה התנתקות, והבורסה בישראל מתפקדת באופן שונה מהבורסות בעולם, ויש לזה מחיר גדול. זה לא אומר שמה שהיה הוא שיהיה, אבל זה המצב כיום.

"אם מדד ת"א 100 היה איכותי ומפוזר, עם חברות ישראליות מהמובילות והגדולות שבחרו לא להיות פה, כמו צ'ק פוינט, מובילאיי ורבות נוספות, הן היו יכולות להוסיף משמעותית לתשואה שלו בשנים האחרונות", הוסיף.

חדד סבור כי "משהו פה לא הגיוני, וזה הסיפור של הביצועים מול המדד. האם יש חברות יפניות שנסחרות מחוץ ליפן, או אמריקאיות שנסחרות מחוץ לארה"ב? למה לנו זה נראה מאוד טבעי שהחברות המקומיות הכי גדולות לא נמצאות במדד המקומי?"

במבט קדימה הוסיף חדד כי "לבורסה מונה מנכ"ל חדש ומבטיח, אבל היא לא צריכה להשקיע במערכות מסחר מתקדמות, בהוזלת עמלות ובצעדים דומים, אלא לנסות להפוך את הרגולציה לכזו שתעודד את המשקיעים להגיע לכאן - באמצעות הטבת מס על דיבידנדים, הקלות רגולטוריות והפחתת שיעור המס על הבורסה המקומית".

בנוגע לפעילות של תעודות סל מול ביצועי קרנות, חדד גם סיפק אנקדוטה כשסיפר כי "על פי פרסומים, בהתערבות שהתחילה ב-2008, המשקיע האגדי וורן באפט התערב עם מנהלי קרן גידור בארה"ב על כך שקרן פשוטה, שעוקבת אחרי מדד S&P500, תצליח להשיג תשואה גבוהה מזו שישיגו מנהלי הקרן. ההתערבות התחילה ב-2008 וצריכה להסתיים בסוף השנה הזו. ב-2008 ההתערבות היתה לרעת באפט ב-40%, אבל בשש מתוך שמונה השנים הבאות, הקרן המחקה, שבאפט הימר עליה, עשתה טוב יותר ממנהלי הגידור - והמצב כיום הוא שהקרן המחקה עשתה יותר מ-85%, לעומת תשואה שלילית של קרוב ל-10% של מנהלי הגידור. נראה שההתחכמות של מנהלי הגידור גרמה לביצועים הגרועים".

"השינויים ברגולציה מייצרים אי ודאות ומרתיעים משקיעים"

אופטימיות זהירה לגבי עתידה של הכלכלה המקומית ועתידם של השווקים בעולם עלתה מהדברים שהציגו אתמול, שתיים מהבכירות בחברה - מעיין כהן, המשנה למנכ"ל אקסלנס נשואה, ורינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים בקסם.

מעיין כהן / צילום: אלון רון

בתחילת דבריה התייחסה כהן למצב הכלכלה המקומית, ואמרה: "עם כל האתגרים והמורכבויות הקיימים במשק הישראלי, הכלכלה המקומית היא פלא, עם עלייה בשכר החציוני והצריכה הפרטית, שוק עבודה שנמצא בתעסוקה כמעט מלאה ונתוני צמיחה מרשימים ב-20 השנים האחרונות, בפער ניכר מאלה הנרשמים בגוש האירו ובארה"ב".

"למרות זאת", סייגה כהן, "יש נקודה בולטת שמדאיגה כשמסתכלים על נתוני הצמיחה, והיא נושא ההשקעות. היינו מצפים שכשהמשק צומח, ההשקעות יהוו חלק משמעותי מצמיחה זו, ושהשקעות שנעשו בעבר ישפיעו על נתוני הצמיחה, אבל הדבר אינו כך. צמיחה לאורך שנים צריכה להיתמך בהשקעות מתוכננות. כמו שאנחנו אומרים ללקוחות שלנו שחייבים לתכנן את העתיד ולהשקיע ולראות את תוצאות ההשקעה, כך אנחנו מצפים שמקבלי ההחלטות יעשו. ככל שיתרחבו ההשקעות, יתווספו מקומות עבודה ותגדל הזרמת ההון למשק, הפריון יגדל והפערים החברתיים יצטמצמו".

כהן הסבירה כי "לכלכלה שלנו יש סיכונים שיכולים להיות מושפעים, בין השאר, מהמצב הביטחוני, משווקים בעולם ומגורמים נוספים, אבל לגורמים הנמצאים בשליטתנו אנחנו צריכים להפגין יותר חוזקה ולחשוב אסטרטגית מתוך אחריות לעתיד טוב ומשק צומח על יצירת סביבת פעילות יציבה".

"אין אופק רגולטורי יציב"

בדבריה מנתה כהן שלושה נושאים שאותם, לדעתה, צריך לשים בראש סדרי העדיפויות של מקבלי ההחלטות, כדי ליצור שינוי משמעותי במצב הכלכלה. הראשון שבהם הוא נושא הרגולציה. לדבריה, "הבעיה הגדולה בעניין הרגולציה היא השינויים שנעשים בה כל הזמן, ומייצרים תחושת אי ודאות, ללא אופק רגולטורי יציב. עניין זה מרתיע כניסת משקיעים חדשים, שחוששים מכך".

כהן הוסיפה כי "לכל אחת מהרגולציות יש אג'נדה ברורה, וראינו ב-2008 איך ישראל יצאה מהמשבר בזכות הרגולציה, אבל בשנים האחרונות האיזון בתחום משתנה. יש יותר ויותר שינויים רגולטוריים שהם פונקציות של אג'נדות חברתיות. אין לי משהו נגד אג'נדות מסוג זה, אבל בעולם הרגולטורי, השינויים שנעשו מובילים הרבה פעמים לתוצאה הפוכה, של חוסר יעילות וקיטון ודיכוי היוזמה והעשייה". לדבריה, "כל תיקון רגולטורי חדש צריך למדוד לפי הערך השולי שהוא מביא אתו, וכך לקבוע אם להכניס אותו או לא".

נקודה שנייה שכהן סבורה כי יש להעלות לראש סדרי העדיפויות היא הביורוקרטיה, שלדבריה, "מקשה על קידום הליכים במקומות רבים. בת-הברית של ביורוקרטיה היא שחיתות". כהן הדגישה כי היא "לא נגד תהליכים ופיקוח, אבל לפעמים אפשר להשיג אותם דרך ענישה והרתעה, ולא חייבים להוסיף תהליכים שמסבכים וגורמים נזק לכולנו".

נקודה שלישית שאליה התייחסה כהן היא תחום הפרויקטים הציבוריים שייעשו באמצעות המגזר הפרטי. "אמנם יש לא מעט פרויקטים מסוג זה בשנים האחרונות, אבל לא מספיק, והם יכולים להוות נדבך מאוד חשוב בהשקעות", אמרה. "ברגע שגופים פרטיים נכנסים להקמת פרויקטים, בין שאלה עוסקים בתשתיות ובין שבתחומים אחרים, הם נעשים יעילים יותר ומסודרים יותר לאורך שנים".

"מה שטראמפ מציע לא רע לשוק"

בהמשך דיברה אשכנזי, מנהלת מחקר המדדים, שהתייחסה למצב שוקי העולם לאחר כניסתו של דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, ואמרה: "מהלך זה הביא אתו רוח של שינוי, ועד כמה שטראמפ הוא איש ססגוני, הדברים שהוא מציע ליישם הם לא רעים לשוק ולכלכלה. המדיניות הפיסקאלית תשנה את פני הדברים מבחינת סביבת האינפלציה והריביות, ותיק ההשקעות שלנו לא ייראה אותו דבר, עם מעבר מאג"ח למניות אגרסיביות יותר ומחזוריות".

לדבריה, "בשנים האחרונות הציבור לא היה כמעט בשוק המניות, ועכשיו טראמפ הגיע והכסף זורם לאפיק המנייתי, עם 70 מיליארד דולר שנכנסו לשוק המניות האמריקאי בשלושת השבועות הראשונים של השנה. הדברים משתנים וצריך להיות מוכן לכך".

אשכנזי הוסיפה כי "הציפיות לאינפלציה ב-2017 מתחילות לעלות, וזה אומר משהו לגבי תוואי הריבית בארה"ב ובאירופה. צריך לזכור שהתקציב האמריקאי החדש ייכנס לתוקף רק באוקטובר, והדברים שבו ייושמו מאוחר יותר, אבל זה לא אומר שלא נראה שינויים בשווקים, כי ציפיות הן המזינות את הכלכלה".

ההערכות של אשכנזי הן כי השוק האמריקאי יצמח השנה בכ-2.5%, אחרי שהכלכלה האמריקאית צמחה בקצב ממוצע של כ-2% בשנות היציאה מהמשבר הכלכלי. זאת, לעומת היעד של טראמפ לצמיחה שנתית בשיעור של 3.5%-4%. אשכנזי מציינת כי הפעם אחרונה שדבר כזה קרה היה ב-2001, ומדגישה את התמריצים הפיסקאליים, "שהחלק המשמעותי שלהם הוא הורדת שיעור המס לחברות וליחידים - משהו שאמור להוסיף לרווח למניה הרבה מאוד כסף. לכן אנחנו צופים רוח גבית חזקה למדדים האמריקאים, וחושבים שצריכים להיות בהם".

לדברי אשכנזי, "השווקים באיזשהו מקום מחכים לכל הדברים החיוביים, ומגלמים את זה בנקודת הזמן הנוכחית. יש הזדמנויות, וחלק מהן מתממשות. השווקים צופים קדימה ומגלמים מידע מבעוד מועד, אבל יש לזה גם מחיר בדמות הסיכונים, שהם לא מעטים כעת".

"צפויה צמיחה בחברות האנרגיה"

על רקע התרחבות הצמיחה והאינפלציה, לדברי אשכנזי, בקסם מזהים "כמה חלופות מעניינות לתיק הדפנסיבי שהיה לנו עד עכשיו, כמו מניות ערך שמניבות תשואות עודפות. אפשר לראות כסף שנכנס למדדי הערך בארה"ב ובאירופה, שם אם לא היה הסיכון הגיאופוליטי, השווקים היו טסים למעלה יותר מבארה"ב. מכיוון שהסביבה הפכפכה, וכך גם טראמפ, לא צריך לשים את כל הביצים בסל אחד". לגבי אירופה הוסיפה אשכנזי כי "השנה שם לא תהיה קלה, והיא צפויה להיות רוויית אירועים, עם בחירות שיתקיימו בכמה מדינות".

אשכנזי התייחסה בדבריה גם לענפי הפעילות השונים וכדאיות ההשקעה בהם, והציגה גישה חיובית כלפי מגזר האנרגיה. לדבריה, "הוא ייהנה גם מהשפעת טראמפ, שמכוון לעצמאות אנרגטית, ועניין נוסף שתומך בפעילות הוא המדיניות של אופ"ק. אנחנו צופים שנה טובה לתחום האנרגיה, עם צמיחה של 300%-400% ברווחי החברות".

אשכנזי חיובית גם בנוגע למגזר הפיננסים: "דוחות הבנקים טובים ומפתיעים לחיוב, עוד לפני השפעת טראמפ, ואנחנו צופים המשך שיפור ברווחיהם. הבנקים נהנים, בין היתר, מתהליך הבראה ארוך, והפחתת הרגולציה בענף, שעליה מדבר טראמפ, צפויה גם היא לתמוך בסקטור - גם בבנקים וגם בבתי ההשקעות", אמרה.

לגבי ענף הפארמה אמרה אשכנזי: "הסקטור קצת בעייתי. אפשר לזהות בסיס להתאוששות, אחרי שהוא חטף בשנה האחרונה, אבל עדיין יש אי ודאות לגבי ההחלטות של טראמפ בענף - ולכן הוא לא מצליח להדביק פערים מול שאר המגזרים, וכדאי לחכות לקצת יותר ודאות". את ענף הטכנולוגיה אשכנזי הגדירה כ"הפכפך, עם פוטנציאל עצום למגמה ארוכת טווח".

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים