הוא היה אחד האנשים העשירים שישבו אי פעם בממשלת ישראל. לפני 18 שנה ייסד יאיר שמיר את קרן ההשקעות קטליסט, אימפריה שמגלגלת יותר ממיליארד שקלים. מטבע הדברים, כל משקיע גדול בקרן מניב לשותפים והמנהלים הכנסות משמעותיות.

ב-2005 מתמנה שמיר ליו"ר התעשייה האווירית ובחתימתו הוא מתחייב להימנע מכל פעולה שיש בה ניגוד עניינים. אחרי המינוי, אימפריית "דסו" הצרפתית מחליטה לבצע השקעת ענק של מיליונים בקרן קטליסט של שמיר ובמקביל, מתחיל ללבלב לו רומן עסקי אדיר ממדים בין דסו לבין התעשייה האווירית הישראלית שבמרכזו - מכירת מל"טים, חברה משותפת ומיזמים חובקי עולם.

הפעילות הזאת מתבצעת לכאורה תוך ניגוד עניינים חריף ובלי לדווח לדירקטוריון. ב-2008 כשדסו כבר יושבת חזק בעסקיו הפרטיים, שמיר מחדש את טופס ניגוד העניינים שלו אך לא מזכיר את הקשרים הללו. מעבר לים הדברים ברורים יותר: מגזין בינלאומי יכתיר לימים את שמיר כלוביסט הישראלי של דסו.

תעלומת הזכייה של החברה הסינית במכרז

אחרי הבחירות מדלג שמיר מהממשלה לראשות נת"ע, החברה הממשלתית שמקימה את הרכבת הקלה בגוש דן. שנים קודם קיימה החברה מכרז לבחירת ספק הקרונות של הרכבת הקלה, סיפור של יותר ממיליארד שקל. חברה ממשלתית סינית בשם CNR מגישה את ההצעה הזולה ביותר, אבל המכרז עורר סימני שאלה משמעותיים ברשויות באשר לתקינותו, ולפיכך - ההכרזה על הסינים כזוכים עוכבה.

מרגע שמתמנה, שמיר חובר למנכ"ל משרד התחבורה ואחרים בנת"ע ועוזר להם בכל כוחו כדי לקדם את ההכרזה על הסינים כזוכים. ואכן, ערב אחד בסתיו שעבר מדהימה חברת נת"ע כשהיא מכריזה על זכיית הסינים במכרז הקרונות.

זוכרים שלשמיר יש גם חברה פרטית בשם קטליסט? ובכן, לקטליסט יש שיתוף פעולה ענק של 200 מיליון דולר, עם חברה בשם "צ'יינה אברברייט" בשליטת ממשלת סין. כך שבכובעו הפרטי שמיר עושה עסקי ענק עם חברה שנשלטת על ידי ממשלת סין, ובכובעו הציבורי הוא מקדם עם אחרים זכייה במכרז של חברה שבבעלות ממשלת סין.

המינוי, הפסילה וההחלטה לעקוף את הוועדה

בקיץ האחרון מחליט שר הביטחון הטרי ליברמן להחזיר את מקורבו שמיר לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. הוועדה לבדיקת מינויים פוסלת את מינוי שמיר בגלל הזיקה לליברמן, וגם כי לא נראה לה שיו"ר חברה כה אדירה יחלטר במקביל בחברה נוספת. אבל האיש החזק בתעשייה האווירית, השר חיים כץ, לא מוכן לקבל זאת.

בדצמבר האחרון, בבוקר שבו כל המדינה עוסקת בפינוי עמונה המתקרב, הממשלה מפנה 3 שעות תמימות מסדר יומה כדי לנקוט צעד שכמוהו לא נעשה מעולם: לבטל החלטה של ועדת המינויים. רשות החברות מתנגדת, היועץ המשפטי מסתייג עמוקות, אבל אף שר לא יעז לריב עם כץ וליברמן. הממשלה מאשרת פה אחד את מינויו של שמיר.

"בדיות נטולות בסיס עובדתי"

יאיר שמיר השיב לממצאי הכתבה: "חלק מהשאלות מוכרות לי; אלו היו שאלות שנשאלתי באופן דיסקרטי במהלך תהליכי המינוי לדירקטור לתעשייה האווירית, עליהן השבתי באופן מלא, וצר לי להיווכח שהשאלות ממוחזרות באמצעותכם. מהשאלות ומניסוחן עולה בבירור שמדובר באסופה של חצאי אמיתות ובדיות נטולות בסיס עובדתי כלשהו, ואפילו שקרים".

"צר לי שאתם משמשים ככלי לסיכול מינויי ליושב ראש התעשייה האווירית, תפקיד שהוצע לי על ידי שר הביטחון ושיש בכוונתי לבצעו בהתנדבות, ומבלי שום תמורה כלכלית כשם שאני נוהג כיושב ראש חברת נתיבי תחבורה עירוניים וכשם שנהגתי בתפקידי כיושב ראש נתיבי ישראל."

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "הקשר עם דאסו נבדק לפני כמה שנים על ידי מבקר הפנים של החברה שלא מצא ניגוד עניינים".