עיריית חיפה זימנה היום (ב') את ראשי חיפה כימיקלים וחברת נמלי ישראל (חנ"י) לחקירה על הפעלת מיכל האמוניה במפרץ חיפה. חיפה כימיקלים היא החברה שמפעילה את המיכל ועושה שימוש ברוב האמוניה שמצויה בו, ואילו חנ"י היא בעלת הקרקע שעליה הוקם המיכל.

החקירה נקבעה ל-1 למארס במשרדי עיריית חיפה, ומשם נמסר כי בתום החקירה יוחלט אם יש בידי העירייה תשתית ראייתית מספקת כדי להגיש כתבי אישום לבית המשפט לעניינים מקומיים נגד בעלי התפקידים באותן חברות.

רוב המוזמנים לחקירה בעיריית חיפה הם מנהלים בכירים ודירקטורים בחנ"י, ובהם היו"ר רם בלינקוב והמנכ"ל שלמה ברימן ועוד 6 חברי דירקטוריון ונושאי משרה בכירים אחרים בחברה. מחיפה כימיקלים זימנה עיריית חיפה לחקירה את המנכ"ל נדב שחר ובעל תפקיד בכיר נוסף.

בזימונם של הבכירים לחקירה נכתב כי סעיף החשד המיוחס להם הוא אחריות לשימוש במיכל במיכל מבטון לצורך אחסון אמוניה בנפח של 14,300 טון שנבנה בלי היתר.

כבר לפני מספר שבועות פנה ראש עיריית חיפה, יונה יהב, למנכ"ל חני, שלמה ברימן, בבקשה שיפעל לסילוק מיכל האמוניה ממפרץ חיפה, בנימוק שחנ"י היא בעלת המקרקעין שעליה המיכל נבנה.

בפנייתו לברימן, יהב צירף גם את הדוח של ועדת המומחים בראשות פרופ' אהוד קינן מהטכניון, ולפיו מיכל האמוניה מסכן את חייהם של מאות אלפים מתושבי מפרץ חיפה.

ביום ראשון הקרוב יקיים בית המשפט המחוזי בחיפה דיון על עתידו של מיכל האמוניה, וזאת לאחר שהוציא בשבוע שעבר צו המעכב את ביצוע ההחלטה של ערכאה נמוכה יותר לרוקן לחלוטין את המיכל מאמוניה.

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "יונה יהב ממשיך לפגוע במרץ בתעשייה בצפון. חיפה כימיקלים פועלת לפי החוק ובהתאם לכל האישורים הנדרשים מהרשויות המוסמכות. במקום לתמוך במפעלים בחיפה, ראש העיר מחפש דרכים לחבל בפרנסה של מאות ואלפי תושבים. מיכל האמוניה נבנה בהתאם לתקנים המחמירים ביותר ונמצא תקין על-ידי מומחים בינלאומיים".

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי "נושא היתר הבנייה למיכל האמוניה מצוי זה שנים בדיון משפטי בין עיריית חיפה ומוסדות התכנון לחברת חיפה כימיקלים, המתברר בפני בית המשפט העליון. החברה, שקיבלה היום את הזימון לחקירה, לאחר שהופץ לתקשורת, סבורה כי ניסיונה של עיריית חיפה לפתור בעיה ברמה הלאומית - שמטופלת בדרג הבכיר של מקבלי ההחלטות ובשתי ערכאות משפטיות - על דרך של זימון מנהלי החברה לחקירה, אינו ענייני, מיותר, נועד ליחסי ציבור, וחבל שנעשה".

עוד נמסר מהחברה כי "ההחלטה על השבתת מיכל האמוניה היא החלטה ברמה הלאומית. בהחלטת ממשלת ישראל ממארס 2013, שעסקה בקידום ההקמה של מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב לשם יצירת חלופה למיכל האמוניה במפרץ חיפה, נקבע בנוסף כי הדבר ייעשה מבלי לפגוע בהבטחת האספקה השוטפת של אמוניה לכלל צורכי המשק בכל עת.

"ולו משום כך ומבלי להתייחס לסוגיות נוספות, אין בסמכותה של החברה לפעול להשבתת המתקן על דעת עצמה, והיא פנתה מיד עם קבלת פנייתו של ראש עיריית חיפה (מ-8.2.), למשרדי הממשלה הרלוונטיים, ובראשם למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ולמנכ"ל המשרד לביטחון פנים, לקבלת הנחייתם באשר להמשך פעילות המתקן".