ביהמ"ש עיכב את ריקון מיכל האמוניה בחיפה ב-10 ימים

חיפה כימיקלים טענה בערעור: "אם ירוקן המיכל, לא תתאפשר פעילות הכור הגרעיני, בתי חולים, בתי קירור, מערכות לטיהור מים ומגזרי תעשייה שלמים. רבבות עובדים יפוטרו"

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

חיפה כימיקלים, שמפעילה את מיכל האמוניה במפרץ חיפה, הגישה היום (ד') ערעור על החלטת שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה, ג'אדה בסול, מתחילת השבוע, המורה לה לרוקן את המיכל בתוך 10 ימים ולא למלא אותו מחדש, זאת בהמשך לעתירת עיריית חיפה בנושא. 

השופטת תמר שרון נתנאל מבית המשפט המחוזי בחיפה, שדנה בערעור, נתנה צו עיכוב ביצוע להחלטת בית המשפט לעניינים מקומיים עד לקבלת תגובת עיריית חיפה, וקבעה כי היועץ המשפטי לממשלה רשאי להגיב לבקשת עיכוב הביצוע עד 19 בפברואר בשעה 10:00.

הדיון בערעור נקבע לשמיעה ב-26 בפברואר. 

נזכיר כי בערעור טוענים עורכי הדין אלי כהן ויוסף בנקל כי החלטת בית המשפט לרוקן את מיכל האמוניה ולא למלאו מחדש מבוססת על "דוח מוזמן מטעם עיריית חיפה". 

לפי המערערים, אם ירוקן המיכל, ותיפסק אספקת האמוניה, "לא תתאפשר פעילותם של מתקנים ביטחוניים רגישים דוגמת הכור הגרעיני בדימונה, בתי חולים, בתי קירור ומערכות לטיהור מים, וזאת בנוסף על הפסקת פעילותן לאלתר של מגזרי תעשייה שלמים במשק הישראלי, על כל המשתמע מכך, ובכלל זה פיטורי רבבות עובדים".

המערערים טוענים כי עיריית חיפה מנסה להשליט פחד וחרדה בנוגע למיכל האמוניה. לתפיסת עורכי הדין כהן ובנקל, גורמים מטעם עיריית חיפה "מפריחים נתונים מופרכים ודמגוגיים, שתכליתם לזרוע בהלה, פשוטו כמשמעו, בקרב הציבור, שעה שלא רק שאין להם כל תימוכין מדעיים ו/או עובדתיים... עמדתם הנחרצת של הגורמים המופקדים ואמונים על ענייני הבטיחות ועל תרחישי חירום - פיקוד העורף, המועצה לביטחון לאומי ועוד - היא שהמענה המיגוני הקיים נותן מענה הולם לעת הזו לכל תרחישי הייחוס הרלוונטיים, תוך שבכל הנוגע לטענותיה של המשיבה ביחס לסיכון הנשקף מאוניית האמוניה נטען כי סבירות התרחיש הנטען על-ידה היא נמוכה מאוד".

מעיריית חיפה נמסר בעקבות החלטת בית המשפט היום: "תושבי חיפה, הנהלתה וראש העיר מצביעים בדאגה על העובדה שלפיה הנהלת חיפה כימיקלים מתעלמת מהחלטת בית המשפט וטרם החלה בפינוי מיכל האמוניה, כפי שהונחתה בפסק הדין של השופטת. תחת זאת, החברה מפעילה מנופי לחץ על ממשלת ישראל, ודי לשמוע את דברי השר להגנת הסביבה על הלחצים המופעלים נגדו".

עוד נמסר מעיריית חיפה: "חיפה כימיקלים נוקטת במסע הפחדה בתקשורת על 'השבתת המשק וקריסתו' במקרה של פינוי המיכל. אנו קוראים להתאחדות התעשיינים, שקראה היום שלא לפנות את המיכל, ליטול קורה מבין עיניה: רק לפני שנים מעטות שבת מפעל חיפה כימיקלים משך חודשים ארוכים, והמשק לא קרס. התאחדות התעשיינים צריכה לשים לנגד עיניה גם את תושבי חיפה ואת עובדי המפעל שפועלים לצד 'פצצה מתקתקת' - ולא רק את בעלי ההון".

עיריית חיפה מתכוונת להגיש מחר (ה') לבית המשפט תגובה מפורטת על הטענות שהעלתה חיפה כימיקלים בערעור. בעירייה מקווים להפוך את הקערה שוב, קרי: להסיר את צו עיכוב הביצוע שהוצא היום.