גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר: בכל שתי שניות נמכר מוצר ע"י מוכר ישראלי ב-eBay

לפי סקר של eBay, ישראל היא לא רק מעצמה בקניות אונליין אלא גם במכירות ■ ב-2016 מכרו ישראלים 15 מיליון מוצרים ב-eBay ■ מספר הסוחרים הישראלים ב-eBay עומד על כ-30 אלף, ועבור 8,000 מהם זהו מקור הפרנסה העיקרי

95% מהצרכנים הישראלים רכשו מוצר באינטרנט בשנה האחרונה. נתון זה מלמד על מגמת הגידול של עולם הצריכה המקוון, מגמה שתוסיף לגדול לפי גורמים בענף - הן בכמות הקונים והן בהיקפי הקנייה.

מגמה זו מקבלת חיזוק מהיקפי החבילות שנחתו בארץ: ב-2016 נכנסו לישראל 55 מיליון חבילות של ישראלים שרכשו מחו"ל (95% הגיעו דרך דואר ישראל, והיתר דרך חברות שילוח). בדואר ישראל מעריכים כי ב-2020 ההיקף יוכפל ויגיע לכ-100 מיליון חבילות. לפי נתוני הדואר, ישראל היא המדינה הצומחת היותר ב-OECD בקניות אונליין ביחס לגודל האוכלוסייה.

מצדה השני של חגיגת הקניות באינטרנט נמצא המוכר - ובעולם המקוון לא תמיד מדובר ברשת גדולה או ביצרן בעל שם אלא בעסק קטן. מנתונים שהציגה היום (ג') eBay ישראל במסגרת יום העסקים הקטנים והבינוניים שצוין בכנסת, מתברר כי הישראלים אוהבים לא רק לקנות אונליין אלא גם למכור: לפי eBay, כל שתי שניות נמכר מוצר של מוכר ישראלי - לעומת מדי 50 שניות ב-2013.

נתוני eBay מלמדים כי ב-2016 מכרו ישראלים 15 מיליון מוצרים ב-eBay לבדה - גידול של 300% בטווח של 4 שנים. מספר הסוחרים הישראלים ב-eBay עומד על כ-30 אלף. ברשת כולה יש 170 מיליון קונים ו-20 מיליון מוכרים, והיקף העסקאות בשנה עומד על 90 מיליארד דולר.

אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית ב-eBay ישראל, אומר כי הישראלים המוכרים הם יזמים במנעד רחב של גילאים ומגזרים. "אנחנו מוצאים נערים ומולם קשישים, חרדים, ערבים ובכל קשת האוכלוסייה, כפרנסה מלאה או כהשלמת הכנסה. הישראלים הגיעו למכירות דרך קניות - הם התנסו בקנייה וראו שהשוק רווי פוטנציאל. מדובר למשל באנשים שמזהים טרנדים וביקושים, והם רוכשים סטוק ומוכרים לבד - וזאת יזמות.

"המוכרים אינם חייבים לקנות את המלאי, אלא הם יכולים לשמש כצינור מתווך במודלים של קונסיגנציה או במודל של דרופ שיפינג (ללא התחייבות אלא תשלום פר מוצר), והיופי הוא שחסם הכניסה נמוך. אין צורך לשכור מחסן או משרד - באינטרנט כל אחד יכול למכור חפצים שיש לו בבית או פריטי אמנות שהוא מייצר", מסביר גולדנברג. "אני עובד עם אנשים שמוכרים בהיקפים גדולים שהתחילו בעסק בלי שנטלו כל הלוואה עם השקעה כספית נמוכה אם בכלל - זה מודל רזה שמאפשר לנהל את הפעילות מבית הקפה או מהבית ולהפוך את זה לעסק. השוק הישראלי מצליח לייצר מספרים יוצאי דופן בקנה-מידה עולמי בקנייה ובמכירה.

"ואולם, צריך להבין שזו לא עבודה קלה. היזם צריך להיות זמין מסביב לשעון, ואין פה טריקים, כלומר עליו לעשות מחקרי שוק, שירות לקוחות ולדאוג לפתרונות לוגיסטיים - כך שבן אדם אחד או שניים צריכים לעשות מה שחברות גדולות עושות בכל היבטי המערכתי השיווק והשירות". 

אומת האי-קומרס

מצה שמורה תוצרת הארץ

בדואר ישראל מעריכים כי 200 אלף ישראלים המוגדרים כיצואנים קטנים מוכרים אונליין בשורה של אתרים, בהם עליאקספרס, אמזון ו-eBay - עלייה של 30% ביחס לשנה קודמת.

בין המוצרים אפשר למצוא פריטי אמנות ותשמישי קדושה, ובימים אלה אפשר למצוא גם מוכרי מצה שמורה, בעיקר עבור יהודים המתגוררים בחו"ל.

סוחרים אחרים אפשר להגדיר "מחפשי הזדמנויות". במשבצת זו נכנסים, למשל, סוחרים שרכשו סטוקים של מוצרים בהזדמנות, והם מוכרים אותם במחיר גבוה יותר, בעיקר בזירה הבינלאומית.

ועדיין, המספרים מלמדים כי תחום האי-קומרס הישראלי עדיין נמצא בחיתוליו, בוודאי ביחס להיקף הקונים שנמצא בתנופה. לפי עליאקספרס, ב-2015 מספר המוכרים באתר היה 8.5 מיליון לעומת 2.5 מיליון באמזון. בארה"ב, למשל, יותר מ-1.5 מיליון אמריקאים מתפרנסים מסחר מקוון דרך eBay - מתוך כ-10 מיליון סוחרים המתפרנסים באופן קבוע ממכירות ב-eBay.

אמזון שמה לעצמה למטרה להגדיל את מספר המוכרים ולהנגיש את המכירה המקוונת לכל דורש באמצעות שירותי אחסון, שילוח והחזרות (FBA) שהיא מציעה, ובכך היא מסירה חסמים של מוכרים קטנים מכל העולם תמורת תשלום של 1,500-2,000 דולר לפחות.

לצד קידום העסקים הקטנים יש לזכור כמובן שהן eBay והן אמזון גוזרות קופון על כל מכירה - בeBay הסכום עומד על 8%-12% מכל מכירה, ולכך יש להוסיף עמלות לסולקות התשלומים: 4.5% דרך פייפאל או מחצית מזה לחברת האשראי.

גורמים שונים בענף הסחר המקוון טענו זה מכבר כי עסק שלא יימצא בשתי הזירות, כלומר הפיזית והמקוונת, ימצא את עצמו מאחור ביחס למתחרים שלו. ואכן, נתוני מחקר שערכה eBay ישראל קובע כי שני שלישים מהעסקים הקטנים והבינוניים מוכרים גם באונליין - כערוץ נוסף למכירות או כערוץ בלעדי: 33% מהעסקים הקטנים והבינוניים באופנה מוכרים גם באונליין, 10% מהעסקים בתחום הגאדג'טים והאלקטרוניקה ו-9% מהעסקים המשווקים מוצרים לבית ולמטבח.

לפי eBay, כ- 8,000 ישראלים מתפרנסים ממכירות רק באמצעות eBay - כלומר זהו העיסוק המרכזי שלהם, כמה אלפים נוספים מרוויחים סכומים הנעים בין 500 ל-1,000 דולר בחודש כהשלמת הכנסה, ויותר מ-10,000 מוכרים מוצר או שניים בחודש.

בפריסה גיאוגרפית של המוכרים הישראלים, 57% מהם מתגוררים בגוש דן והסביבה, 20% מהם הם תושבי הצפון, 14% הם תושבי הדרום, ו-9% הם תושבי ירושלים והסביבה. לאילו מדינות הישראלים מייצאים? לפי eBay, המדינה הראשונה היא ארה"ב, אחריה בריטניה, קנדה, אוסטרליה וגרמניה.

10 הקטגוריות המובילות של המוכרים הישראלים בeBay שהוצגו היום לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת הן: ביגוד, צעצועים ומוצרי תינוקות, אביזרים לבית ולמטבח, גאדג'טים ואלקטרוניקה, בשמים, מוצר פנאי טיולי ושטח, יהלומים ותכשיטים ועוד.

בתוך כך נציין כי היום השיקה PayPal משיקה בישראל את שירות תשלומים PayPal.Me, המאפשר העברת כסף באמצעות לינק ששולח המוכר באמצעים דיגיטליים כמו וואטסאפ - וכך, עבור עסקים קטנים מדובר בדרך גבייה פשוטה ומהירה. 

עוד כתבות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה