גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יעדי החשמל הסולארי הם מסך עשן. צריך 5,000 מגה-ואט"

אתם חושבים שיקר לפתח חשמל סולארי? חושבים שאי אפשר לסמוך עליו? חושבים שהוא לא יעיל? יוסף אברמוביץ', שותף ב"ערבה פאואר" ונשיא ומנכ"ל קרן אנרג'י גלובל קפיטל, מנתץ 6 מיתוסים הקשורים לחשמל הסולארי

אברמוביץ': "כולם שיכורים עכשיו בגלל הגז ואנחנו מפספסים הזדמנות כלכלית עצומה"  / צילום: יונתן בלום
אברמוביץ': "כולם שיכורים עכשיו בגלל הגז ואנחנו מפספסים הזדמנות כלכלית עצומה" / צילום: יונתן בלום

היום (ד') דנה ועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק שמטרתה להגביר את ייצור החשמל ממקורות מתחדשים. יוסף אברמוביץ', שהגיש כבר לפני עשור עם שני שותפים את הבקשה הראשונה בישראל להקמת שדה סולארי, מתפנה לעשות סיכום ביניים של הכשלים התפיסתיים שעומדים בבסיס "מסך העשן" שמפזרת הממשלה בתחום.

אברמוביץ', 52, הוא היום נשיא ומנכ"ל קרן אנרג'י גלובל קפיטל ונשיא ג'יגהוואט גלובל. בישראל הוא הקים את "ערבה פאואר" יחד עם שותפיו אד הופלד מקטורה ודיוויד רוזנבלט מניו ג'רזי. לאברמוביץ' חשוב להבהיר שהוא אינו מייצג את "ערבה פאואר" אלא מדבר בשם עצמו.

הוא נולד בבוסטון ואחרי כמה שנים בישראל כילד, חזרה משפחתו לארה"ב. לפני שעלה לישראל ב-2006 הוא ניהל חברה שהקימה אתרי אינטרנט, ובצעירותו פעל כאקטיביטס למען אסירי ציון, עליית יהודי אתיופיה לישראל, נגד האפרטהייד ולקידום מטרות סביבתיות.

בפעילות הבינלאומית שלו מקדם אברמוביץ' בימים אלה שדות סולאריים בהיקף של כאלף מגה-ואט בעשר מדינות שתשע מהן באפריקה, ובהן בורונדי, ליבריה וקניה. עד כה הקימה החברה שדה של 8.5 מגה-ואט ברואנדה, במודל חברתי-כלכלי המפרנס כפר של יתומים מרצח העם ב-1994, וכן שדה של 20 מגה-ואט בג'ורג'יה שבארה"ב.

בשיחה עם "גלובס" ממפה אברמוביץ' שישה מיתוסים שעוצרים לדעתו את פיתוח תחום האנרגיות המתחדשות בישראל. הוא אמנם מלא מחמאות למנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור ("אני סומך עליו"), אך בכל הקשור להתנהלות הכוללת של הממשלה בתחום האנרגיות המתחדשות הוא מרשה לעצמו להיות נוקב.

מיתוס 1: "זה יקר"

"כשמצאו בישראל גז טבעי אמרו לנו, 'אתם יקרים והנה יש לנו אנרגיה זולה'. אמרתי להם, 'בואו נחשוב שנגיע לאותו מחיר של גז', ואמרו שזה לא אפשרי. למעשה התעשייה הסולארית יכולה לתת חשמל בחצי מהמחיר של הגז.

"דו"ח קנדל הוא נכס לעולם, וחבל שלא מתרגמים אותו לאנגלית. הוא ביצע חישוב מאקרו-כלכלי פנטסטי. ועדת קנדל מצאה שהאסתמה בקרב ילדים באזורים של תחנות כוח מוכפלת כל עשר שנים. יש לזה מחיר למדינת ישראל ולאזרחים, ולכן ההפרש בין הגז לבין האנרגיה הסולארית מצטמצם.

"קנדל עשה חישובים גם של המשמעויות הסביבתיות ושל הביטחון האנרגטי. הממשלה שכחה בחישוב את מחיר האבטחה של אסדות הגז במיליארד דולר בשנה, שזה המסים של כל האזרחים. אנחנו אלה שממסבסדים את נובל אנרג'י ואת דלק, עם חיל הים הישראלי".

ואכן, דו"ח ועדת קנדל מ-2012, לבחינת התועלת הכלכלית של אנרגיות מתחדשות, קבע שלמדינה משתלם לייצר חשמל סולארי במחיר של 48.5-66 אגורות לקוט"ש - מחיר כפול ואולי יותר מכך מהמחירים שצפויים לבקש היצרנים הסולאריים במכרז הסולארי החדש שהתפרסם השבוע.

מיתוס 2: "חשמל סולארי הוא לא אמין"

"רשות החשמל, חברת החשמל, יבואני הפחם, המזוט - כולם אומרים שהחשמל הסולארי לא אמין מספיק, לכן הוא לא יכול להוות יותר מ-15%-20% מהייצור. אבל יש לנו ניסיון, והעובדות שונות לחלוטין. מאז שחיברנו בקטורה את השדה הראשון במדינת ישראל ובמזרח התיכון יש לנו יותר מחמש שנות דאטה, ואנחנו יודעים שבמשך היום החשמל הסולארי נמצא כל הזמן בבסיס ההעמסה. בערבה יש רק 11-15 ימים של עננים בשנה, ואפשר לדעת מראש מתי הם יהיו ולתכנן את ניהול המערכת".

"אם החשמל הסולארי אכן נכנס לבסיס ההעמסה", אומר אברמוביץ', "אין כל סיבה להקים בימים אלה תחנות כוח קונבנציונליות נוספות, משום שלשנים הקרובות יש במשק רזרבה מספיקה. יתרה מכך, יש להשתמש בחיסכון בהוצאות הדלק כדי להשקיע באנרגיה סולארית".

תחשיב על בסיס דוחות חברת החשמל לרבעון השלישי של 2016, מעלה כי הוצאות הדלקים השנתיות של החברה עומדות על קרוב ל-7.5 מיליארד שקל. בתוספת הוצאות של יצרנים פרטיים, האחראים ל-30% מייצור החשמל, ניתן להעריך את עלות הדלקים למשק החשמל הקונבנציונלי ב-27 מיליון שקל ביממה - עלות שמספיקה להקמת שדה סולארי של 7 מגה-ואט.

על פי תחשיבי ועדת קנדל, ניתן להניח חיסכון בפועל של 50% בהוצאות על דלקים, משום שהם עדיין דרושים בשעות שבהן לא מיוצר חשמל סולארי. בתחשיב חודשי, אם כן, ניתן להקים מדי חודש כושר ייצור של כ-100 מגה-ואט חשמל סולארי רק מהחיסכון על דלקים בחשמל הקונבנציונלי. במבט שנתי מדובר בהספק שווה לשלוש תחנות כוח גזיות ממוצעות, שעלות הקמתן היא כ-6 מיליארד שקל.

התקדמות דרמטית בטכנולוגיית אגירת החשמל, שאברמוביץ' ואחרים צופים בחמש השנים הקרובות, צפויה לשנות את המאזן בצורה דרמטית הרבה יותר.

מיתוס 3: "נגיע ליעדים הצנועים של 10% ב-2020"

"היום אנחנו בייצור של קצת יותר מ-62 מיליארד קילו-ואט שעה במשק, ועד 2020 זה יהיה בערך 70 מיליארד קוט"ש. כמה זה 10% מ-70 מיליארד? 7 מיליארד קוט"ש. כמה מגה-ואט מותקן צריכים במדינת ישראל כדי להגיע ל-17 מיליארד? בממשלה אומרים שצריך בערך 2,100 מגה-ואט מותקן, אבל 1,700 שעות בשנה כפול 2,100 מגה-ואט לוקח אותנו ל-3.5 מיליארד. חצי ממה שצריך.

"איך עשו את השגיאה? הם חישבו רק את מהלך היום. זה מגוחך. והם גם מבלבלים בין מגה-ואט מותקן ובין מה שיוצא לתשתית, יש אובדן אנרגיה. כלומר, כדי להגיע לחצי צריך 2,500 מגה-ואט מותקן, אבל כדי להגיע ליעד האמיתי, אם אין הרבה אנרגיית רוח וביומסה, אנחנו צריכים 5,000 מגה-ואט מותקן".

מיתוס 4: "ישראל היא מדינה מיוחדת"

"הגישה אצלנו היא שאסור לנו ללכת לאנרגיות מתחדשות, בניגוד לכל המדינות שמתחייבות עכשיו לאנרגיה נקייה, כי האוכלוסייה אצלנו גדלה ומשום שאנחנו מוקפים אויבים. אנחנו כל כך מיוחדים, שהתוכנית של כמעט כל מדינה בעולם אינה חלה עלינו. ב-2030, רבע מהמדינות יגיעו ל-50% באנרגיות מתחדשות, זה מה שהיה בוועידת האקלים בפריז.

"אנחנו, מדינת ישראל, הסטארט-אפ ניישן, עם אין-סוף שמש וכל הטכנולוגיה, לא יכולים להגיע ליותר מ-17%, שלמעשה הם חצי מזה כי לא סופרים נכון? צוחקים עלינו. בוועידת מרוקו 50 מדינות התחייבו גם ל-100%.

"הייתי במשלחת לפריז ואנחנו היינו הראש הקטן ביותר מכל מדינות העולם. גם במדינות אחרות יש גידול אוכלוסיה, גם במדינות אחרות יש בעיות. אנחנו מיוחדים בכך שאין פה חזון ואין מנהיגות".

מיתוס 5: "אנחנו מדינה הוגנת ודמוקרטית"

"הנה שלוש דוגמאות שמראות בדיוק ההיפך: הראשונה, שינוי כללי המשחק. היו כללים, החברות השקיעו מיליונים של דולרים על פיתוח, ואז מעכשיו לעכשיו משנים את כללי המשחק". אברמוביץ' מתייחס בכך לביטול הרישיונות המותנים של חברות שעבדו עליהן בחמש השנים האחרונות, בהשקעה כוללת מוערכת של לפחות 20 מיליון שקל, לקראת המכרזים החדשים שמתחילים בימים אלה.

"מה שעושים זה להעניש את אלה שלקחו סיכון ויצרו את התעשייה, בניגוד לרשימות ההמתנה שהם עצמם ברשות החשמל יצרו. רוצים לשנות את כללי המשחק למשקיעים? סיימו קודם כל את רשימת הממתינים ואז תמשיכו. אי אפשר לתרץ את השינויים בשינויים פרסונליים ברשות. אני עובד באפריקה, אני יודע איך רפובליקת בננות עובדות, זה בדיוק מה שפקידים יאמרו ברפובליקות בננות, לא במדינות חוק. זה יכניס אותי לצרות, אבל זאת האמת.

"הדוגמה השנייה שמראה שאנחנו לא הוגנים ולא דמוקרטיים: איך יכול להיות שהשדות הסולאריים שיש במדינת ישראל הם רק על קרקעות בבעלות יהודים? יש לפחות 192 משפחות בדואיות עם טאבו על קרקע פרטית וחלק מהן רוצות לפתח פרויקטים. למוסא טרבין יש כבר ארבע שנים לפחות שינוי ייעוד על הקרקע והוא מנסה לקדם שדה סולארי, אבל לא נותנים לו. זאת פשוט התנקשות פוליטית, הרגו את התוכנית שלו מסיבות פוליטיות.

"הדרך היחידה שכל אזרחי מדינת ישראל בדרום ייהנו מהמהפכה הסולארית היא שתהיה מכסה מיוחדת לבדואים. צריך להגן עליהם ולתת להם העדפה מתקנת, הם לא יכולים להתחרות בבעלי ההון".

"הדוגמה השלישית לחוסר הוגנות היא ש-70% מהישראלים שגרים בבניינים לא יכולים ליהנות מהמהפכה הזאת. אין להם קרקעות. מה עושים? במקום לקחת גם מהיישובים החקלאיים כמו שרמ"י רוצה לעשות, צריך לאפשר הקמה של שדות שיתופיים. גינות סולאריות משותפות שמפעילים קואופרטיבים ובהן כל אחד יכול להיות הבעלים של כמה פאנלים, ולמכור חשמל לרשת".

מיתוס 6: "גז טבעי יביא עצמאות אנרגטית"

"אנחנו לקראת פורים; כולם שיכורים משדות הגז, וכשאתה שיכור שיקול הדעת שלך לקוי ואתה מקבל החלטות רעות. בעלי הגישה הביטחונית בישראל רוצים שלפחות 70% מהאנרגיה במדינה תסתמך על שלושה צינורות תת-מימיים באורך מאות קילומטרים באזור מלחמה. אתה צריך להיות משוגע כדי לעשות את זה. כל תחנת כוח בישראל נמצאת במרחק פגיעה של טילי חיזבאללה וחמאס, מה שהופך אותנו ליותר פגיעים מאי פעם.

"בשנת ה-70 למדינה, עם כל שאר החגיגות, נחגוג גם את זה שאנחנו יותר פגיעים מאי פעם בנושא של ביטחון אנרגטי. זאת המציאות.

"נכון שהגז יכניס לכלכלה מיליארדי דולרים בתמלוגים ומסים, אבל אם נעבור ל-100% של אנרגיה סולארית במשך היום, כלומר 20 ג'יגה-ואט של יכולת מותקנת, זה יביא 20 מיליארד דולר בהשקעות, כלומר גם זה יביא למשק המון מקומות עבודה, עזרה לפריפריה, ובלי הזיהום.

"כולם כרגע שיכורים בגלל הגז ומפספסים הזדמנות כלכלית עצומה כי אנחנו משועבדים לדלקים פוסיליים.

"במקום הדרך הנוכחית צריך להכניס לתעריף בהדרגה היטל זיהום, ולהשתמש בחלק מהמס כדי לבנות את תשתית העתיד. אנחנו צריכים קווי חשמל, המדינה תוכל להשקיע בתשתית טעינה חינם למכוניות ולאוטובוסים. אם האוטובוסים נוסעים על חשמל חינם שמימן היטל הזיהום, תהיה פחות תנועה, יהיה פחות זיהום ותוכל להפוך את כלכלת האנרגיה ולאורך זמן להחזיר את ההשקעות".

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-7.5% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי