גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשת גוד פארם גייסה 4 מיליון דולר מאיש נדל"ן אמריקאי

הרשת, המוכרת מוצרים בעד 10 שקלים, גייסה את הסכום מאיש העסקים מייקל וקס ■ בראיון ל"גלובס" מספרים המייסדים אדם פרידלר ואוהד סנדלר למה פתחו את הסניף השני אחרי חצי שנה, ולמה חושבים שהם מוכרים רכוש גנוב

גוד פארם GOOD FARM / צילום: רותם גרוסמן
גוד פארם GOOD FARM / צילום: רותם גרוסמן

לקראת פתיחת הסניף השלישי שלה, גייסה רשת גוד פארם - המוכרת מותגים מוכרים במחיר של עד 10 שקלים - 4 מיליון דולר מאיש העסקים מייקל וקס, יהודי אמריקאי המחזיק במרכזים מסחריים בצפון-מזרח אמריקה. הרשת נפתחה באוגוסט 2016. הסניף הראשון נפתח בתל-אביב, ובינתיים כבר נפתח סניף נוסף בפתח-תקווה.

את הרשת ייסדו אדם פרידלר ואוהד סנדלר, ואליהם חברה משפחת גראס, מייסדת Rite Aid - רשת הפארם הגדולה בחוף המזרחי והשלישית בגודלה בארה"ב. היא השקיעה 10 מיליון דולר תמורת 49% מגוד פארם, והשליטה נשארה בידי המייסדים.

ביום חמישי יושק סניף בראשון-לציון, וזמן קצר לאחר מכן ייפתחו שני סניפים בחדרה וברחובות. גוד פארם שומרת על מודל של בעלות (מודל עמיתים) בשלב זה.

בשיחה עם "גלובס" מספרים פרידלר וסנדלר שקצב פתיחת הסניפים עונה על הגדרת היעדים שלהם. לדברי השניים, "השאיפה הייתה לפתוח סניפים בקצב של אחד בחודש, אבל המשקיע שלנו רוצה לגדול לשניים בחודש".

- בין פתיחת הסניף הראשון והשני חלפה חצי שנה.

"נכון, במהלך התקופה הזו ביצענו את כל ההתאמות שלמדנו מהסניף הראשון, למשל ששטח חנויות של כ-100 מ"ר, כמו הסניף בתל-אביב, לא מספיק, ולכן זנחנו לוקיישנים וחיפשנו חנויות של 170-200 מ"ר. לפי התוכנית העסקית ציפינו למכור 1,500 מוצרים ביום. בפתיחה מכרנו 7,500 מוצרים, והיום אנחנו עומדים על 4,500-5,000 בממוצע בכל אחד מהסניפים.

"בדיוק כמו בעולם הסאטרט-אפים, התברר לנו שהמציאות קצת שונה מהתוכניות. הבנו שצריך להגדיל את היצע המוצרים ולהגדיל את שטח המכירה על-מנת לספק את החוויה. עלינו מ-1,200 מק"טים לכ-2,000 והגדלנו את המגוון. אם בהתחלה שיווקנו למשל רק אבקת כביסה של סוד, הכנסנו גם מוצרים של טייד וגם נוזלי כביסה. עם זאת, לא הלכנו לכיוון של מוצרי נישה אלא על המאסה הנצרכת. אם לדיאודורנט אקס יש 12 ניחוחות, אנחנו נמכור את ששת הפופולריים. שחקני נישה הם לא הלקוחות שלנו".

- האם התרחבתם לקטגוריות שלא הייתם בהם?

"גדלנו בתחומים שהיו מהתחלה, למשל בתחום של תוספי התזונה - בהתחלה היינו ברמת הכורכום ועוד מוצר-שניים, והיום יש לנו גם אומגה ומוצרים של אלטמן, ויטמין בי, ויטמין סי ועוד. יש התאמות מקומיות בין הסניפים לפי תמהיל התושבים. לקראת פסח, למשל, גילינו שיש ביקושים למוצרי ניקיון, אז הרחבנו את שטחי המכירה".

- 5 הסניפים ממוקמים ברחובות ולא בקניונים. זה צפוי להשתנות?

"לא ניכנס לקניונים, אף שקיבלנו לא מעט פניות. הופתענו למצוא שהמחירים שם היו דומים לאלה שאנחנו משלמים במרכזי הערים - מבחינתם אנחנו מושכים תנועה".

- מצד שני, יש להניח שסופר-פארם לא תניח לזה לקרות.

"זה נכון, אבל יש קניונים שהם יותר עצמאיים ופחות מקבלים דרישות ותנאים. קניון הזהב, למשל, לא סופר אף אחד ממטר. עם זאת, אנחנו מאמינים במודל הרחוב, אנחנו מסתכלים על משהו שעובד וקיים".

- תשקלו לעבור למותג פרטי שיוכל לייצר מרווח גדול יותר?

"לא. הדגל שלנו הוא מותגים מוכרים. הצרכן הישראלי הוא צרכן של מותגים, והוא לא יתפשר תמורת 2 שקלים פחות. יש שחקנים כמו שופרסל או לייף שכן מצליחים בזה, ועדיין מבחינתנו זו לא תהיה ליבת העסק. יש קטגוריות שבהן פנינו לפתרון של מותג פרטי, משום שאין אף יצרן שהסכים לעמוד בתנאים שלנו. בקרוב נכניס מארז של 12 גלילי נייר טואלט במותג פרטי שלנו. לא רצינו לקבל מארז כמו של סופר קופיקס, 4 גלילים ב-5 שקלים".

במוצרים הבודדים שאכן מיוצרים במותג פרטי נעשה שימוש בשם הרשת, נייר הטואלט יכונה "גוד פילינג", והרשת גם מוכרת עדשות מגע בשם "גוד ויז'ן". ועדיין, כשצרכן נכנס לסניף, הוא מזהה בעיקר מותגים מוכרים - רבים מהם ביבוא מקביל.

"קיבלנו פניות מצרכנים חשדניים לגבי מחיר. שאלו אם האריזות אצלנו מוקטנות, אם המוצרים פגי-תוקף, ואפילו שאלו אם זה רכוש גנוב. אנשים מופתעים שגובים מהם חצי ממה שהם רגילים לשלם".

- קופיקס נאלצה להעלות מחירים אחרי שאבי כץ הודה שבעלויות כיום הוא לא מצליח לייצר רווחיות. האם גם אצלכם נראה מהלך דומה?

"המודל שלנו מאפשר לנו להמשיך את התמחור כפי שהוא. גרפנו רווחים מהיום הראשון אחרי שעשינו הרבה שיעורי-בית. למרות שנחמד להשוות בינינו לבין קופיקס, יש הבדל מאוד מהותי בין שתי הרשתות. 10 זה פי שניים מ-5. קיבלנו פידבק מספקים שנשמו לרווחה כשהצגנו להם יעד של 10 שקלים לעומת 5 שקלים. חוץ מזה שבאנו עם אמירה של מחיר קבוע, וזה הדומה, אנחנו עסקים שונים לגמרי".

"סופר-פארם יכולה להוריד מחירים"

מדובר בהשקעתו הראשונה של מייקל וקס, 57, בישראל. על ההשקעה הוא חתום יחד עם בנו אדם, שעלה לישראל כדי לשרת בצבא לפני כשנתיים.

מרבית עסקיו של וקס מנוהלים בארה"ב, והוא מחזיק גם במרכזי קניות המשתרעים על שטח של 3 מיליון מ"ר בצפון-מזרח אירופה. לפני שהחל לבנות שטחים מסחריים משלו, שימש וקס כמנהל עסקי הנדל"ן של רשת החנויות אופנת הנשים Fashion Bag שייסד אביו דיוויד ב-1950. כשוקס הבן לקח את המושכות לידו בעסק האופנה המשפחתי, הוא הגדיל את פריסת החנויות מ-200 ל-1,500.

את הקשר יזמה משפחת גראס, שחלק מחנויות רייט אייד שברשותה נמצאות במרכזים המסחריים של וקס. עם עליית בנו לישראל התחזק הקשר הציוני, שתורגם כעת להשקעה בגוד פארם בהיבט של דחיפה לפריסה רחבה יותר ולפתיחת סניפים בהיבטים נדל"נים שנבחנים בישראל. וקס לא ישמש כשותף פעיל והוקצו לו אחוזים ומניות.

- האם תנפיקו את החברה?

"המהות של הפיכת החברה לציבורית היא לשם גיוס כסף, ויש לזה מחיר עבורנו. אני לא אומר שזה לא או כן יקרה, אבל כרגע אנחנו לא הולכים על האופציה הזאת. אנחנו מיישמים את המודל שלנו, ואנחנו מרוויחים - אבל לא כמו חזירים".

- יש להניח שקמעונאים כופפו את הספקים למחירים שלכם.

"זה די ברור. ההבדל הוא שאנחנו מחליטים להרוויח פחות, והם כנראה מגלגלים את הפער לכיסם. במבצעים חזקים גם סופר-פארם יורדת למחירים שלנו, כלומר זה אפשרי. הבחירה נשארת בידי הצרכן".

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.6%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"