גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כנס התחבורה הציבורית: 5% מהנהגים אחראים ל-30% מהתאונות

הפסיכולוג התחבורתי מייקל קלה אמר בכנס פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות כי הליכי סינון הנהגים בישראל אינם יעילים וחושפים את הנוסעים לסכנות

תחנת אוטובוס / צילום: איל יצהר
תחנת אוטובוס / צילום: איל יצהר

הפסיכולוג התחבורתי מייקל קלה אמר היום בכנס פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות בים המלח, כי 5% מהנהגים אחראים ל-30% מהתאונות. קלה אמר כי כושר הניבוי של מכון הבריאות לבטיחות בדרכים (מרב"ד), המסנן מועמדים לנהיגת אוטובוסים, אינו גבוה ולכן לא מאותרים מראש נהגים בעלי פוטנציאל גבוה לגרימת תאונות. 

לדברי קלה "קיימות כיום שיטות שנהוגות במקומות אחרים, שיעילות ומדויקות פי 8 מהשיטות הנהוגות במכון הבריאות לבטיחות בדרכים, ויכולות לזרז את האופן שבו קולטים נהגים ולהציל את הנוסעים מנסיעה עם נהגים מסוכנים".

מנכ"ל חברת מטרופולין אילן קרני תקף את התנהלות מרב"ד בהיבט התפעולי: "בגלל ההתנהלות של מרב"ד נאלצים אנשים שרוצים לעבוד כנהגים לחכות חודשים ארוכים לפני שהם מתחילים בהכשרתם כנהגים. אל לנו להיות מופתעים מכך שהרבה אנשים נושרים לפני שהם מספיקים להיות נהגים, כשתהליך מיון הנהגים הוא כה ארוך ומסורבל".

מוקדם יותר תקף ח"כ דב חנין את הממשלה על יחסה לתחבורה הציבורית: "חייבת להיעשות מהפכה. המדינה נותנת את המשאב הציבורי של כבישי ישראל לכל אחד ללא העדפה לחברות התחבורה הציבורית. המצב הזה הוא בלתי נסבל ובלתי אפשרי. דרושה החלטה פוליטית שתתן עדיפות בכבישים לשירות הציבורי. חייבים לתת קדימות לכלי רכב שמסיע 40-50, ועד שלא נקבל החלטה כזאת אנחנו נמשיך להיות תקועים בפקקים".

יו"ר סופרבוס: האחריות שלנו לתשתיות פוגעת בשירות

בדו-שיח שקיימו בבוקר סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, ויו"ר סופרבוס, אלי בליליוס, אמר אדירי כי המציאות שבה אין לאגד הסכם סובסידיה כבר יותר משנה אינה טובה, אך "אנחנו לא יכולים להיכנע לדרישות גבוהות מדי כפי שהוצבו בפנינו. אנחנו מנהלים מו"מ כדי להגיע לנקודת איזון".

דברים אלה באו בהמשך לדברים שאמר אתמול יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן, שהתלונן על מכתב ששלחו החברות הפרטיות לפני כחודש לשרי התחבורה והאוצר, בו טענו כי אין סיבה שאגד תהנה מזכויות עודפות על פניהן. "לא ניתן להשוות בין ארגון בן 83 שנה לארגונים שקיימים שנים ספורות", אמר פרידמן.

נושא מרכזי בכנס הוא חלוקת האחריות לבניית ותחזוקת תשתיות התחבורה הציבורית. הנושא מעורר אמוציות רבות, ובמהלך דברים של ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, התפרץ מנכ"ל חברת קווים ציון פת וקרא: "תנו לנו לעסוק בהפעלה של תחבורה ציבורית אמיתית. הסירו מאיתנו את העיסוק בתשתיות, בדגלים, בשילוט סטטי, במכונות כרטוס, בביקורות ובעוד דברים שמסיטים אותנו מליבת העשייה שלנו. אני לא חושב שאנחנו כמפעילים צריכים לעסוק בנושאים האלה, משום שהם לוקחים מאתנו את תשומת הלב הדרושה כדי לעסוק בפועל בניהול נכון של התחבורה הציבורית".

גם בליליוס התייחס לנושא בשיחה שקיים עם אדירי: "המדינה דורשת שאנחנו בכוחות עצמנו נבנה את התשתיות, את החניונים ונתקן את מצוקת המחסור בנהגים. ההתעסקות בדברים האלה גורמת לכלל חברות התחבורה הציבורית לפעול באופן שאינו תואם את צרכי הלקוח, אלא רק לפי מה שעובד כלכלית.

"כדי לעמוד באתגרים הרבים שיש לחברות התחבורה הציבורית, חשוב לדבר על בעיות היסוד שבלעדיהן לא נוכל למשימה: הכשרת הנהגים, שיפור מעמד ותדמית הנהג, שיפור התשתיות, בחינה של שיטת המכרזים ועוד אתגרים רבים שטעונים טיפול יסודי".

מאיר חן הסכים כי החברות מתמודדות עם "יותר מדי בעיות שאינן צריכות להיות קשורות אליהן, כולל ויכוחים עם רשויות מקומיות וספקי קצה, אבל חשוב לזכור שאנחנו עדין בתהליך. בסופו, גם התשתיות בישראל יהיו טובות יותר וגם המדינה תיקח אחריות על חלק מהדברים שהיום נופלים שלא בצדק על המפעילות. ועדיין, גם במצב הקיים, חברה שלא תדע לתת לנוסעים שירות מספיק טוב פשוט תצא מהמשחק".

אדירי הסכים גם הוא עם רוח הדברים: "האחריות על שיפור התשתיות והכנסת אמצעי הטכנולוגיה החדשים חייבת להתחיל במדינה. המדינה חייבת לספק הרבה יותר עדיפות לשיפור התשתיות שנותנות עדיפות לתחבורה הציבורית, כדוגמת רמזורים חכמים וכן תמריצים משלימים כמו תמריצי מיסוי. כיום, התחבורה הציבורית בישראל לצערי נמצאת בנחיתות בגלל בעיות תשתית שחייבות טיפול אינטנסיבי".

נוסף על סוגיית התשתיות התלונן בליליוס גם על מבנה המכרזים בענף: "נעשים מכרזים הקצובים בזמן של 12 שנים, ואין בהם שום אפשרות לביצוע התאמות בהתאם לשינויים שחלים בשוק. ללא ההתאמות הרלוונטיות ימשיכו חברות התחבורה הציבורית להיגרר להתחייבויות לא ריאליות, שפוגעות בראש ובראשונה בנוסע. צריך שתהיה פה ועדה בין-משרדית שתקבע איזה התאמות אפשר וצריך לעשות לאורך תקופת המכרז".

"תרבות לא תקינה של עלייה לרגל"

בתגובה טען אדירי כי "ההתעסקות בהתאמות למכרזים מייצרת תרבות לא תקינה של עלייה לרגל, שבה כל מי שזוכה במכרז נזכר כעבור מספר שנים לבקש שינויים ותוספות. במכרזים האלה אתה שם את מה שיש לך, בידיעה שבהמשך אין תיקון וכל חברה צריכה לקחת את זה בחשבון. עם זאת, אני לא פוסל שיהיו בהמשך שינויים באופן בו מתקיימים המכרזים".

בדבריו אתמול אמר ראש רשות התחבורה הציבורית חן כי בחודשים האחרונים ניכרת צמיחה של 8% במספר משתמשי התחבורה הציבורית, "וזה מוכיח שאנחנו בכיוון הנכון… אוהבים לתקוף אותנו בתקשורת: אם אנחנו עושים משהו לא טוב - יש עניין. אם אנחנו עושים דברים טובים - זה לא מעניין אף אחד. האוטובוסים ימשיכו להיות כלי התחבורה המרכזי גם בשנים הבאות, לכל הפחות עד שתחול התפתחות משמעותית יותר בענף הרכבות הכבדות והקלות".

פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, שאירגן את הכנס, כולל את מטרופולין, אפיקים, קווים, סופרבוס, אגד תעבורה ונתיב אקספרס. לצד העיסוק בסוגיות התשתית והמכרזים, נדונו בכנס גם המחסור החריף בנהגים, מיעוט נתיבי התחבורה הציבורית, פתרונות רגולטוריים שיסייעו למעבר נהגים לתחבורה הציבורית וההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום.
לקראת סיום הכנס טען יו"ר אגד פרידמן כי המחסור בנהגים גורם לכך שהחברות עוסקות כל הזמן בניסיון לגרום לנהגים מחברות אחרות לעבור אליהן. הפתרון שהציע: סיכום בין כל המנכ"לים לא לקלוט לעבודה נהגים שזה עתה עזבו חברה אחרת, כלומר התנהגות קרטלית. לשאלת המנחה לינוי בר גפן אם הצעד אינו פוגע בזכות החוקית של הנהגים לחופש תעסוקתי ענה פרידמן: "אני לא משפטן, אבל משפטנים יוכלו למצוא לזה פתרונות".

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"