חברת בזק  הכריזה אתמול באופן רשמי וגלוי, כי אם יחליטו בעלי מניותיה שעליה להתנגד לעסקת בעלי העניין בין החברה הבת yes לבין חברת חלל תקשורת , יהיה בכך כדי להעמיד את yes, מפעילת שירותי טלוויזיה רב-ערוצית, בפני איום קיומי.

בזימון לאספת בעלי המניות שלה בשבוע הבא, שבה תועלה לאישור הבקשה לתמוך בעסקה בין yes לחלל, כתבה בזק: "ההתקשרות המוצעת הנה עסקה חיונית והכרחית ל-yes לצורך המשך פעילותה, בפרט במקרה של הרעה נוספת בלוויין 'עמוס 3' או אי-זמינות, שבו עשויה לחול סכנה קיומית לעתיד פעילותה של yes".

בעקבות הדברים הנחרצים, החליטה חברת הייעוץ והמחקר אנטרופי להמליץ לגופים המוסדיים להצביע באסיפת בעלי המניות של בזק בעד ההסכם בין yes לחלל, בעיקר משום שמדובר בעסקת "אין ברירה" לחברת yes.

בהמלצה, שהופצה הבוקר (ב') לגופים המוסדיים ושהגיעה לידי "גלובס", נכתב כי "המלצתנו לאשר את העסקה נסמכת על הצהרת החברה, כי אי-אישור העסקה מעמיד את yes בפני סכנה קיומית מיידית. הצהרה זו ניתנה על-ידי נציגי החברה, ובכלל זה הוועדה הבלתי תלויה של הדירקטוריון, שבחנה את תנאי העסקה, מנכ"ל yes והיועצת המשפטית של בזק".

עם זאת, חוות-הדעת של אנטרופי מעלה הסתייגויות רבות לגבי העסקה, ולמעשה דומה כי תמיכת חברת המחקר ניתנה רק בשל ההכרזה על הסיכון הקיומי ל-yes. לדעת אנטרופי, מדובר אמנם בעסקה חיונית ל-yes, אבל לא בעסקה המיטבית שיכולה הייתה להשיג.

בזק וחלל נשלטות שתיהן על-ידי איש העסקים שאול אלוביץ', ומשום כך נדרשת כל אחת מהחברות להשיג תמיכה של מרבית בעלי מניות המיעוט שלה כדי לאשר את העסקה ביניהן. בחודש שעבר פרסמו שתי החברות זימונים לאספת בעלי מניות, שתדון כאמור בעסקה, שבמסגרתה תחכור yes מקטעי לוויין בלווייני התקשורת של חלל.

מדובר בהסכם ל-12 שנים, שבמסגרתו תשלם yes לחלל כ-21.9 מיליון דולר מדי שנה, ובסך הכל כ-263 מיליון דולר. כחלק מהעסקה תהיה yes זכאית להשתתף בשליש מההכנסות העודפות שיתקבלו משימוש עודף בלוויינים של חלל תקשורת, וכן תהיה זכאית בחלק מהתקופה להנחות של עד 2.4 מיליון דולר בשנה בגין שימוש מוגבר.

 

האסיפות נדחו

בשבוע שעבר הודיעו בזק וחלל כי החליטו לדחות בשמונה ימים את אסיפות בעלי המניות שזומנו לצורך אישור העסקה. בדיווח לבורסה ציינה בזק כי מועד האסיפה נדחה ל-3 באפריל, בעקבות פניות שקיבלה מרשות ניירות ערך, מחברת הייעוץ והמחקר אנטרופי וכן מגופים מוסדיים, שבהן התבקשה לפרסם פרטים נוספים בנוגע לעסקה.

העסקה הנוכחית מהווה עדכון לעסקה קיימת, שנדרש בעקבות פיצוץ הלוויין עמוס 6 של חלל תקשורת. היא מורכבת משימוש בלוויין המוחכר עמוס 7 למשך ארבע-חמש שנים, ולאחר מכן מעסקת המשך עם הלוויין עמוס 8 שייבנה עד אז.

לדעת אנטרופי, מעמדה של yes כלקוח מהותי של חלל לא נוצל באופן מיטבי, ואף "לא בוצע תהליך מסחרי 'אמיתי' לבחינת חלופות ועלויות שוק נוכחיות". לפי חברת המחקר, yes מספקת כ-30% מהכנסותיה של חלל, ולכן הייתה יכולה להשיג תנאי עסקה טובים יותר, למרות שהתלות של חברה אחת ברעותה היא הדדית. כמו כן, מדגישים שם כי אישור העסקה היא צעד משמעותי ליכולת של אלוביץ' להשלים את תהליך המכירה של חלל, שנמצאת על המדף בשנים האחרונות.

בין השאר, מדגישה אנטרופי, כי ההיקף הכולל של העסקה גבוה ב-42 מיליון דולר (כ-19%) ביחס להסכם מ-2013, ומגלם עלייה של כ-19%. עיקר העלייה נובעת מביטול אופציה שהייתה ל-yes בהסכם המוקדם להפחתת כמות המקטעים החכורים מ-12 ל-9 החל משנת 2022.

באנטרופי גם מלינים על כך שבמסגרת דיווחיה של בזק לקראת האסיפה, לא ניתן גילוי למגמת המחירים בשוק העולמי מאז חתימת ההסכם הקודם ב-2013. לדברי חברת המחקר, דוחותיה הכספיים של חלל מעידים על ירידה בהכנסות בשנים האחרונות בשל תנאי תחרות אגרסיביים, בעוד שההסכם המתוקן כולל דווקא תוספת מחיר ממוצעת של כ-1% עבור כל מקטע לוויין.