גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתמן: סימון ברקוד לביצים - כדי למגר ההברחות מהשטחים

ב-2015 הושמדו 1.6 מיליון ביצים ב-150 מקרי הברחה שנחשפו ■ במסגרת דוח מיוחד שגובש במשרד החקלאות נבחנו שיטות סימון חדשות של ביצים, בהן ברקוד ייחודי ותוסף מולקולרי ■ הסימון החדש יהיה כרוך בשינויי חקיקה

ביצים מוברחות. כ–37 מיליון ביצים מוברחות בשנה מהרשות / צילום: המועצה לענף הלול
ביצים מוברחות. כ–37 מיליון ביצים מוברחות בשנה מהרשות / צילום: המועצה לענף הלול

ברקוד חד-חד ערכי, סימון באמצעות תוסף מולקולרי מיוחד או סימונים כימיים? משרד החקלאות בוחן דרכי סימון חדשות לביצי המאכל שמגיעות לצלחות של כולנו, בניסיון לצמצם את תופעת הברחות הביצים מתחומי הרשות הפלסטינית לישראל ולמנוע מקרי תחלואה, בעיקר של סלמונלה, בעקבות צריכת ביצים מלולים שאינם נמצאים בפיקוח וטרינרי.

שיטות הסימון החדשות של ביצי המאכל נבחנו במסגרת דוח מיוחד שגיבש מנהל תחום מדיניות רגולציה במשרד החקלאות, גיא מור, וסמנכ"ל מחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד, אורי צוק בר. הדוח חובר לפני כשנה, ופרטיו מתפרסמים כאן לראשונה.

המחלקה המשפטית של משרד החקלאות בוחנת בימים אלה את דרכי הסימון האפשריות של ביצי המאכל, ובודקת בין השאר אם ניתן להשית את עלותן על המשווקים ועל הצרכנים, שכן מחיר הביצים נמצא בפיקוח. צוק בר אמר ל"גלובס" כי החלטה על הנושא צפויה להתקבל בחודשים הקרובים, ותהיה כרוכה בשינויי חקיקה באופן שיאפשר לרגולטור לכפות על המשווקים את שיטת הסימון שתיבחר.

להערכת ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), המשק הישראלי מגדל מדי שנה כ-1.9 מיליארד ביצי מאכל. על-פי אותה הערכה, כ-36.5 מיליון ביצים שמקורן ברשות הפלסטינית מוברחות בכל שנה לישראל. מדובר ב-10% מכלל תוצרת הביצים השנתית ברשות.

בין השנים 2007 ל-2009, כך עולה מדוח משרד החקלאות, תפסה היחידה המרכזית לאכיפה ולחקירות במשרד החקלאות כ-7 מיליון ביצים שהוברחו לישראל מתחומי הרשות הפלסטינית, וב-2015 השמידו הרשויות בישראל כ-1.6 מיליון ביצים מוברחות במסגרת כ-150 מקרי הברחה שנחשפו.

עוד עולה מהדוח כי ביצה שמקורה בלול ישראלי יקרה פי שלושה מביצה שמקורה בלול שפועל ברשות הפלסטינית, ומכאן פוטנציאל הרווח הגדול שטמון בהברחת הביצים.

על-פי הדוח, חלק ניכר מהברחות הביצים לישראל נעשה בידי ארגוני פשיעה ישראליים שזיהו את התועלת הכלכלית שגלומה בעיסוק בענף זה.

הביצים המוברחות מוזנות לשרשרת האספקה הישראלית בנקודות שונות: חלקן מוברחות ישירות אל המפיצים, במקרים אחרים הן מוחדרות לתחנות המיון ועוברות "הלבנה" המאפשרת את החדרתן אל השוק הישראלי, ובמקרים נוספים הביצים המוברחות נמכרות ישירות לבתי עסק ולחנויות, ומהם הן מגיעות אל הצרכנים.

לפי נתונים שמובאים בדוח, ב-2010-2015 אירעו בישראל 1,200-1,500 מקרי תחלואה מסלמונלה בכל שנה, לרבים מהם קשר לצריכת ביצים מלולים שלא היו נתונים לפיקוח וטרינרי - האסורות לצריכה בישראל.

ברקוד לכל ביצה

על-פי החוק, כל ביצה שמאושרת לשיווק בארץ חייבת סימון בחותמת מיוחדת הכוללת את שם המשווק, סימנו המסחרי, גודל הביצה, התאריך האחרון לשיווקה והתאריך האחרון לשימוש. סימון זה נועד לאפשר לצרכן ולרגולטור לזהות בקלות את מקור הביצה, לקבוע אם היא ראויה למאכל אדם ועוד.

אלא שבפועל המצב מסובך: מבריחי הביצים למדו לזייף את החותמות המוטבעות על הביצים, באופן המקשה התחקות אחר מקורן. כך, רוב הביצים המוברחות לשטח ישראל נושאות חותמות מזויפות - ואת המחיר משלם הצרכן, שסבור כי הוא צורך ביצים שעומדות בסטנדרטים הווטרינריים והבריאותיים שנקבעו.

מחברי הדוח של משרד החקלאות בחנו דרכים שונות לסימון ביצים המאושרות לשיווק, באופן המקשה על זיופן וממליצים על חתימת ברקוד חדשה - כדי לא ליצור עלויות מיוחדות, זולת הצטיידות במכשירים ייעודיים המאפשרים את קריאתן של חותמות אלה בידי גורמי האכיפה.

בשיטה זו, כל קריאת ברקוד חד-חד ערכי שמוטבע על ביצה, תתחבר דרך האינטרנט למרכז מידע מיוחד שיציג את הנתונים המזהים של הביצה, כמו הלול שממנו יצאה, המועד שבו עברה בתחנת המיון ואזור ההפצה המיועד לה. מדובר בברקוד ייחודי שיינתן לכל ביצה ויתעדכן תדיר - כך שלא ניתן יהיה להעתיקו ולעשות בו שימוש.

סריקת הברקוד תתאפשר גם באמצעות אפליקציה ייעודית שתופעל בטלפונים הניידים של הצרכנים. במקרה שיתברר כי מדובר בברקוד כפול, האפליקציה תפעיל התראה שלפיה מדובר בביצה שחשודה כמוברחת.

אף שמשרד החקלאות ממליץ על שיטת הסימון באמצעות ברקוד, הדוח בוחן גם שיטת סימון לביצים באמצעים כימיים, כמו דיו מיוחד. במקרה שיתעורר חשד למקור הביצה, גורמי האכיפה יוכלו לרסס את הביצה בצבע כימי אחר, ואם צבעה של החותמת ישתנה - הרי שמדובר בביצה שמקורה מהימן. אלא שלדעת מחברי הדוח, אפשרות סימון זו בעייתית: במשרד החקלאות לא מצאו כי אמצעי סימון כימי שמתאימים לצרכים אלה זמינים או שבטיחותם נבדקה ואושרה בידי רשויות הבריאות.

החלופה השלישית היא סימון מולקולרי, שנעשה ברמה האטומית של החומר ואינו ניתן לזיוף, לשינוי או להעתקה. מדובר בשיטת סימון שמוגנת באמצעות פטנט, וחותמת כזאת לא ניתנת לזיהוי בלי אמצעי טכנולוגי ייעודי.

את התכשיר המולקולרי ניתן להוסיף לדיו המשמש גם כיום להחתמת הביצים, ובדוח צוין כי נראה שהוא אינו יוצר סיכון בריאותי שכן החומר אינו נספג בביצה. מחברי הדוח מציינים כי שיטה זו מהווה פתרון ביניים בין חלופת הברקוד לסימון הכימי.

לדברי צוק בר ממשרד החקלאות, לצד הבדיקה המשפטית שנעשית במשרד ושבסופה תיבחר שיטת הסימון לביצי המאכל, מועצת הלול הקימה צוות בדיקה שפועל לניסוח קול קורא שיפנה לחברות בעולם העוסקות בנושאים אלה, לקראת התקשרות אפשרית איתן.

עוד כתבות

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: משרד האוצר האמריקאי אישר סנקציות חדשות על איראן

באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • עדכונים שוטפים