גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אישום: הוציאו כספים מחברות בחו"ל ב"הונאת הנדסה חברתית"

הארבעה נאשמים כי קשרו קשר לשם הונאה של חברות שונות ברחבי העולם, באופן מתוחכם, שיטתי ומתמשך, ע"י יצירת מסמכים מזויפים, התחזות לאחרים באינטרנט ופנייה לחברות בדרישה להעברת מיליוני דולרים לחשבונות בחו"ל

האקר  / צלם: טינקסטוק
האקר / צלם: טינקסטוק

הונאות בינלאומיות המכונות "הונאות הנדסה חברתית" הן הונאות שנעשות באמצעות התחזות לאחר ברשת האינטרנט, לרוב נגד חברות, והן תפסו תאוצה בשנים האחרונות ברחבי העולם.

בעוד שעבר הקדישו ארגוני פשיעה ועבריינים את עיקר זמנם ומשאביהם בביצוע מעשי סחיטה ולגביית "פרוטקשן" באמצעות יצירת מגע ממשי עם הנסחטים, היום משקיעים ארגונים ועבריינים רבים משאבים ומאמץ לבצע סחיטות והונאות לצורך עשיית כסף מהיר וקל, באמצעות האינטרנט.

היתרונות לעבריינים ברורים: ההונאה יכולה להיעשות בלחיצת כפתור או בשיחת צ'ט, הכסף יכול להיות מועבר במהירות ובקלות באמצעות הרשת - ואף אחד לא צריך "ללכלך את הידיים".

המשטרה רואה ב"הונאות ההנדסה החברתית" של העבריינים הישראלים כחמורות וככאלה שיוצרות נזק תדמיתי חמור למדינת ישראל. לדברי המשטרה, ישראל היא מוקד המייצא עבירות הונאה מסוג זה. על כן מהווה המאבק בתופעת פשיעה זו יעד חשוב של משטרת ישראל, והיא מקפידה לנהל מאבק נחוש ובלתי מתפשר בכלל האמצעים העומדים לרשותה.

היום (ב') הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום שעוסק בפרשה של "הנדסה חברתית". כתב האישום הוגש נגד אחמד נאג'י, רביע אל-חי, סאעד אבו חלק וסטניסלב נזרוב, בגין קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות, התחזות לאחר, הלבנת הון ועבירות נוספות. כמו כן נאשמים נאג'י, אבו חלק וחוסאם אגברייה בסחיטה באיומים.

בנוסף הוגש בפרשה כתב אישום לבית משפט השלום בתל-אביב נגד יונתן ממן, בגין ניסיון לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות והתחזות לאחר.

לפי כתב האישום, בסמוך לחודש פברואר 2015 קשרו נאג'י, אל-חי ואבו חלק, יחד עם עד המדינה, קשר לשם הונאה והוצאת כספים במירמה מחברות שונות ברחבי העולם, באופן מתוחכם, שיטתי ומתמשך. זאת, על-ידי איסוף מידע פיננסי אודות חברות היעד, יצירת מסמכים מזויפים ופנייה אל החברות בדרישה להעברות כספים בהיקף של מיליוני דולרים לחשבונות בנק בחו"ל, תוך הצגת מצגים כוזבים.

כך, נטען, הארבעה ניסו לקבל במירמה מחברה כוויתית סך של כ-780 אלף דולר, והורו לנציג החברה להעביר את הסכום לחשבון בנק בארצות-הברית הרשום על שם חברה פיקטיבית. רק בשל בעיה שהתגלתה במספר חשבון הבנק הפיקטיבי, הכספים לא הופקדו.

במקרה אחר, נטען, הם התכתבו עם חברה לציוד כיבוי אש שמקום מושבה בערב הסעודית, במטרה להוציא במירמה סכום של 1.7 מיליון דולר. לפי האישום, הארבעה העבירו לנציג החברה הסעודית מספר חשבון בנק הרשום על שם חברה פיקטיבית, אולם נוכח היעדר הוספת חתימה של בעל החברה לאחת מההתכתבויות, ההונאה נכשלה, והכספים לא עברו.

לדברי הפרקליטות, ביוני 2015 הצליחו נאג'י, אל-חי ואבו חלק לבצע הונאה נגד חברה הודית והצליחו להוציא במירמה 1.4 מיליון דולר שהועברו לחשבון בנק בארצות-הברית. עד המדינה, שטס לארצות-הברית לצורך משיכת כספי המירמה מהבנק, נתפס על-ידי רשויות אכיפת החוק בארצות-הברית. בעקבות העדר העברת כספי המירמה לידיהם, החלו נאג'י, אבו חלק ואגברייה לאיים על עד המדינה במספר רב של הזדמנויות, כדי להניעו להעביר לידיהם את כספי המירמה.

לפי כתב האישום שהוגש נגד ממן, במהלך 2016 פנה ממן לסוכנות של חברת קטרפילר שמקום מושבה בלבנון והציג מצג-שווא לפיו הוא נציג של חברת קטרפילר האמריקאית. ממן ביקש מנציגת החברה הלבנונית להעביר כספים, לכל הפחות 6 מיליוני דולר, על חשבון חוב לכאורה שהיה לחברה הלבנונית כלפי החברה האמריקאית. בכדי לקדם את העברת הכספים, פנה ממן לעד המדינה וביקש שיספק לו חשבון בנק אמין שלא יעורר את חשד הרשויות. עד המדינה לא סיפק את חשבון הבנק המבוקש והודיע לרשויות האכיפה האמריקאיות על ההונאה שאמורה להתבצע. בעקבות התערבות של רשויות האכיפה האמריקאיות, הכספים לא הועברו. בנוסף ניסה ממן לקבל כספים במירמה בשתי הזדמנויות נוספות, ללא הצלחה.

בדיון המעצר, שהתקיים עם הגשת כתב האישום ב-29 במארס, הוארך מעצרם של הנאשמים עד החלטה אחרת.

התיק מנוהל בידי עוה"ד שרון יונוביץ' ולואי עיאדאת מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בסיוע עוה"ד אבי קרוננברג ויצחק מורדוך מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.

התיק נחקר על-ידי משטרת ישראל ויחידת יהלום ברשות המסים. החקירה והאישום הם תולדה של שיתוף-פעולה בינלאומי משמעותי עם רשויות ארה"ב.

עוד כתבות

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן של אמזון פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

פגיעה בבית בצפון / צילום: ap, Hassan Ammar

הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון

שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

כוח צה''ל בעוטף עזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

בג"ץ אישר למבקר המדינה לבקר את אירועי ה-7 באוקטובר

השופטת כנפי-שטייניץ קבעה שצה"ל ומבקר המדינה יגישו את טיעוניהם עד ה-8 ליוני, אך לא קבעה צו ביניים ● במשרד מבקר המדינה אומרים כי "מצופה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים לשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים"

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן