גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רישיון הנהיגה אינו בתוקף - האם אני לא מבוטח?

תקלה בדואר, מעבר דירה או סיבות טכניות אחרות שבגינן נהג לא ידע שרישיונו נשלל - כל אלה עשויים להוות טיעונים מספקים בביהמ"ש לזכותם של נהגים סוררים

משרד הרישוי / צילום: איל פישר
משרד הרישוי / צילום: איל פישר

פוליסות ביטוח הרכב (נזקי גוף או רכוש) מחייבות קיומו של רישיון נהיגה תקף בישראל כתנאי מהותי למתן כיסוי ביטוחי. רישיון הנהיגה עלול לפקוע עקב מספר סיבות, מהותיות או פרוצדורליות. כך למשל, כאשר מוטלת על רישיון הנהיגה הגבלה בהליך של הוצאה לפועל, או לחלופין כאשר רישיון הנהיגה פוקע עקב אי-חידוש או אי-תשלום אגרה. הסיבות הללו הן דוגמאות "טכניות" להיעדר רישיון נהיגה בתוקף.

ככלל, כאשר מתרחשת תאונה, ונגרמים נזקי גוף או רכוש, רישיון נהיגה שאינו בתוקף עקב סיבה "טכנית" אינו שולל את הכיסוי הביטוחי. מנגד, קיימות גם סיבות מהותיות להיעדרו של רישיון נהיגה, כגון צבירת נקודות עקב עבירות תנועה משמעותיות או פסילתו על-ידי בית המשפט.

האם חברת ביטוח שנתנה כיסוי ביטוחי לרכב מסוים, חייבת לשלם תגמולי ביטוח בהתאם לפוליסה, גם כאשר נוהג הרכב מצוי בשלילה עקב צבירת נקודות?

פלוני הוא נהג משאית ומשווק מזרנים במקצועו ("התובע"). באחד הימים, עת נהג התובע במשאית שבבעלות ש' ("הנתבעת"), ואשר מבוטחת על-ידי חברת ביטוח, אירעה התנגשות חזיתית עם משאית אחרת, בעקבותיה נגרמו לתובע נזקי גוף אשר לא שולמו לו. לפיכך הגיש הנהג תביעה לבית המשפט המחוזי כנגד הנתבעת וכנגד המבטחת, וביקש לקבל פיצוי בהתאם לנזקי הגוף שנגרמו לו.

המבטחת טענה כי התובע אינו זכאי לפיצוי משום שנהג ברכב ללא רישיון נהיגה בתוקף, הואיל והוא הותלה על-ידי משרד הרישוי. נטען כי לתובע נשלחה הודעת זימון לקורס נהיגה, בדואר רשום, מאחר שצבר נקודות. למרות זאת, התובע לא ביצע את הקורס ואף המשיך לנהוג ללא רישיון נהיגה בתוקף. המבטחת הוסיפה כי די בכך שהודעת משרד הרישוי נשלחה לכתובתו הרשומה של התובע על-מנת לקבוע שהוא קיבל אותה.

התובע טען כי במועד התאונה הוא החזיק ברישיון נהיגה תקף. לטענתו, הזימון לקורס הייעודי, בשל שיטת הניקוד, לא הגיע לידיו. משכך, התובע לא ביצע את הקורס וכלל לא ידע שרישיון הנהיגה שלו הותלה.

בנוסף, נטען כי הניקוד שהצטבר לחובתו הוא ניקוד מוטעה, ולכן, אף אם נשלחה הודעה בדבר התליית הרישיון, הרי שהיא לא נעשתה כדין. בכל מקרה, אין להסתפק במשלוח ההודעה, אלא יש להביא את תוכן הדברים בפועל לידיעת התובע. הואיל והמבטחת לא הוכיחה כי התובע היה מודע לכך שרישיונו הותלה, אין להורות על דחיית התביעה.

בית המשפט המחוזי ציין כי במקרה דנן תוקפו של הכיסוי הביטוחי ייקבע בהתאם למודעותו של התובע להתליית רישיון הנהיגה שלו. ככל שהתובע לא היה מודע בפועל להתליית הרישיון, כי אז הכיסוי הביטוחי תקף. מנגד, ככל שהמידע הגיע לידיעתו של התובע, אין לחייב את המבטחת בתשלום תגמולי ביטוח או פיצויים.

נדגיש כי נהיגה בעת פסילת רישיון היא עבירה פלילית חמורה, שהעונש בגינה הוא 3 שנות מאסר או קנס. בית המשפט המחוזי ציין כי "הן בתחום הפלילי וכך גם בהקשר האזרחי, נדרשת הודעה של ממש אודות הפסילה, כדי שפסילת רישיון הנהיגה תשתכלל. גרימת תאונה במהלך נהיגה בזמן פסילת רישיון עלולה להיות בעלת השלכות דרמטיות - חשיפה לכך שהנהג ייאלץ לשאת מכיסו בנזקיו שלו ואף של ניזוקים אחרים, ולכן הנהג חייב להיות מודע להתליית/פסילת רישיונו. הדרישה היא לגבי ידיעתו של הנהג אודות הפסילה, וזאת על-מנת שהפסילה תיכנס לתוקפה".

בית המשפט המחוזי הוסיף כי כאשר קיים מידע על משלוח הודעה מסוימת, ובעל רישיון הנהיגה נמנע מליטול את דבר הדואר, הוא ייחשב כמי שקיבל את ההודעה. עם זאת, מדובר בחזקה אשר ניתן לסתור אותה.

בית המשפט המחוזי בחן את הראיות שהוגשו בתיק וקבע כי התובע לא ידע בעת התאונה על התליית רישיונו. זאת ועוד, הוכח כי מסירת מכתבים באזור מגוריו של התובע היא דבר "מורכב", הואיל והכתובות אינן מסודרות באותו אזור.

בית המשפט המחוזי שוכנע כי היעדר קבלת ההודעה בדבר התליית הרישיון לא נבעה מסיבות שתלויות בתובע. לפיכך קבע בית המשפט המחוזי כי רישיונו של התובע היה בתוקף במועד התאונה, והתוצאה הישירה לכך היא כי הכיסוי הביטוחי תקף במלואו, ועל המבטחת לשלם לו פיצויים (בית המשפט המחוזי מרכז, 63182-01-14).

עברתי כתובת - אני אשם?

במקרה אחר התרחשה תאונת דרכים בה נגרמו נזקים לכלי רכב שהיה מבוטח על-ידי חברת ביטוח. חברת הביטוח שילמה למבוטח שלה תגמולים ולאחר מכן הגישה תביעת שיבוב כנגד הנהג בכלי הרכב הפוגע ("הנתבע") וכנגד בעלת הרכב הפוגע, שהשכירה לנתבע את הרכב ("הנתבעת").

המבטחת טענה להיעדר כיסוי ביטוחי, מן הטעם שהנתבע נהג ברכב הפוגע בזמן שרישיון הנהיגה שלו נשלל. עוד נטען כי ביום התאונה שינה הנתבע את כתובתו, במטרה לטעון כי השלילה לא הגיעה לידיעתו.

הנתבע טען כי הוא הופתע לגלות שרישיון הנהיגה שלו נפסל על-פי שיטת הניקוד, וכי הדבר הגיע לידיעתו רק לאחר התאונה. לטענתו, מעולם לא נמסר לו מידע אודות השלילה. לטענתו, בדיעבד הסתבר לו כי משרד הרישוי שלח לכתובתו הקודמת, בה הוא אינו מתגורר כבר שנים רבות, זימון לקורס נהיגה מונעת פעם אחת בלבד. לפיכך נטען כי אין לקבלת את עמדת המבטחת, לפיה הכיסוי הביטוחי אינו בתוקף.

בית המשפט ציין תחילה כי האחריות לקרות התאונה מוטלת על הנתבע, ואין על כך מחלוקת. ככל שייפסק כי הכיסוי הביטוחי תקף, תחויב המבטחת בשיפוי התובעת.

עוד צוין כי לשם קבלת טענות המבטחת עליה להראות שהנתבע ידע אודות פסילת רישיון הנהיגה שלו. כלשונו של בית המשפט: "מדובר בתנאי מהותי בלעדיו אין". המבטחת לא הוכיחה כי הנתבע ידע על שלילת רישיון הנהיגה שלו. הואיל והמבטחת העלתה טענה בדבר היעדר כיסוי ביטוחי, כי אז עליה הנטל להוכיח את התקיימות התנאים להיעדר הכיסוי.

בית המשפט הוסיף כי אף אם הנתבע עדכן את כתובתו במשרד הפנים, אין בכך כדי לקבוע שבמועד התאונה הנתבע ידע שרישיון הנהיגה שלו נשלל. לשם כך היה על המבטחת לצרף אסמכתאות ממשרד הרישוי על אופן משלוח הזימון לקורס נהיגה מונעת וכן על הודעת השלילה שנשלחה לכתובתו הקודמת של הנתבע. המבטחת לא פעלה כאמור, למרות שעמד לרשותה זמן רב. בנוסף, כאשר נשלחים מכתבים בעלי תוכן מהותי כגון הודעה בדבר זימון לקורס נהיגה מונעת וסנקציה של שלילת רישיון, יש לשלוח את המכתבים לכתובת העדכנית של הנמען, אף אם הוא לא פעל לעדכן אותה.

בית המשפט קבע כי הכיסוי הביטוחי תקף, ועל המבטחת לשפות את התובעת (בית משפט שלום בתל-אביב, 35826-01-16).

אם כן, ככל שחברת הביטוח תטען להיעדר כיסוי ביטוחי בשל התליית רישיון נהיגה עקב שיטת הניקוד, עליה להוכיח כי הנהג היה מודע לכך.

■ הכותב הוא מומחה בביטוח ונזיקין, הבעלים של משרד עורכי דין ג'ון גבע, הדר ושות' ומשמש, בין היתר, כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח. 

עוד כתבות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס