גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אליטליה פושטת רגל: מי יהיה על צרכנים שרכשו כרטיסי טיסה?

חברת התעופה האיטלקית נכנסה להליך של פשיטת רגל ■ סוכנויות הנסיעות מסבירות ללקוחות את המצב ומטילות את ההחלטה עליהם - ואולם במועצה לצרכנות סבורים אחרת

אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock
אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock

חברת התעופה אליטליה נכנסה להליך של פשיטת רגל, כשבמהלך 180 הימים הקרובים החברה תמשיך לפעול בחסות הלוואות גישור שהוזרמה לה מממשלת איטליה. בית המשפט המקומי מינה לאליטליה מנהל מיוחד שאמור להגיש תוכנית הבראה בתום התקופה (כך לדוגמה פעילות במתכונת חדשה, סגירת החברה ופתיחתה מחדש וכדומה).

כיצד משפיעה מצבה של החברה על הצרכן הישראלי המחזיק בכרטיסי טיסה של החברה או השוקל לרכוש כרטיסים של אליטליה למועד עתידי?

"הנחת העבודה של החברה היא שמדובר בעסק חי לכל דבר ועניין, ולו"ז הטיסות שהיא מפרסמת הוא מעבר לתקופה אותם 180 ימים", אומרת מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, חני סובול, שמדגישה כי ההתאחדות לא יוצאת בהמלצה כזו או אחרת באשר לרכישת כרטיסי טיסה של החברה. "אנחנו משקפים ללקוחות את תמונת המצב הכי עדכנית שיש ומשאירים את ההחלטה בידיהם בהתאם לסיכון שהם מוכנים לקחת", היא אומרת.

- האם יש סוכני נסיעות שיכולים להחליט שלא למכור את כרטיסי החברה?

"זכותן של הסוכנויות למכור את מה שהן רוצות, גם עבורן משוואת הסיכון והסיכוי תקפה".

המשוואה לשאלה האם כדאי לרכוש כעת כרטיסים של אליטליה נתונה למועד הטיסה, כאשר ככל שזו רחוקה - הסיכון גדל. לדברי רונן קרסו, סמנכ"ל איסתא, "אחרי שאיסתא ערכה בדיקות בקרב אתרים ובקרב סוכני נסיעות בעולם, הוחלט כי מכירת כרטיסי טיסה דרך אליטליה תתבצע במזומן בלבד ולטווח זמן של 180 ימים בלבד".

קרסו מספר כי בכל מקרה מחתימים באיסתא את הרוכשים, שכן האחריות במקרה של מאורעות חריגים שיובילו לביטול הכרטיסים מוטלת על כתפי הלקוחות. במילים פשוטות, הכוונה היא שאין ערבות לכספם.

- האם אתם ממליצים שלא לקחת סיכון ולרכוש כרטיסים דרך חברות אחרות?

"זה לא עניין של המלצה. אנחנו מספקים את כל המידע ומשאירים את השיקול בידי הלקוח. צריך לזכור שיש היום חלופות לכל היעדים שמפעילה אליטליה מישראל באמצעות טיסות ישירות או דרך יעדי ביניים", אומר קרסו.

מנגד, במועצה לצרכנות האחריות טוענים כי האחריות רובצת גם לפתחן של סוכנויות הנסיעות, וכי התניה כזו עשויה להתברר כבעייתית. "אם יהיה מצב של כשל תמורה, כלומר צרכן שרכש מסוכן טיסות באליטליה - הוא רשאי לתבוע את הסוכנות, כשמסמך כזה עשוי להתברר כתנאי מקפח".

מבחינת המועצה לצרכנות, "סוכנות הנסיעות איננה רק 'צינור' לביצוע הזמנה והעברת הכסף לספקים. הצרכן פונה לסוכנות נסיעות משום שיש לה קשרים עסקיים עם הספקים, ובידיה המידע והמומחיות להציע לו את הדיל הטוב ביותר, הן מבחינת המחיר והן מבחינת איכות השירות. אם ספק נקלע לקשיים, הרי שסוכנות הנסיעות היא שהתחייבה למתן השירות. בהתאם, אם הצרכן אינו מקבל את השירות, קמה לו עילה לתביעה בגין כשל תמורה.

"במקרה הנוכחי, מצבה הכלכלי של אליטליה אינו מצב חדש, ועל סוכנות הנסיעות לקחת מצב זה בחשבון כאשר היא מייעצת ללקוחותיה ומשווקת טיסות וחבילות. על סוכנויות הנסיעות לעקוב אחר מצבה של אליטליה, ואם מסתמן שהיא לא תוכל לקיים את הטיסות שלה באופן סדיר, עליה לדאוג לצרכנים שרכשו כרטיס טיסה מאליטליה, לנסות למצוא להם פתרון חלופי ולהקטין את הנזק ככל שניתן". 

בכל מקרה, במועצה לצרכנות ממליצים לצרכנים לנקוט את כל אמצעי הזהירות ולקחת את מצב החברה בחשבון אם הם מתכננים טיסה בעתיד. עוד מדגישים במועצה כי מסוכני הנסיעות מצופה לנקוט את כל אמצעי הזהירות על-מנת למנוע מצב שבו צרכן לא יוכל לקבל את המגיע לו.

עוד יודגש כי במקרים של קניית כרטיסים דרך אליטליה אונליין, למשל ישירות מול אליטליה ישראל, במקרה של כשל תמורה אפשר לתבוע את החברה, אולם בהליך של פשיטת רגל לתביעה כזו אין סיכוי גדול, ובמקרה של קנייה מאתרים בינלאומיים לא ניתן לתבוע לפי הדין הישראלי, כך שמדובר בפרוצדורה סבוכה יותר.

- האם ניתן לבטל כרטיסים שכבר נרכשו?

"את הנוסעים לא מעניינת העובדה שלחברה יש עוד 180 ימים בהם היא אמורה לפעול", אומרת עידית פדן, מנכ"לית אופקים. "הנוסעים שרכשו כרטיסים פונים אלינו מודאגים שהם לא יוכלו לממש את הכרטיס".

ופדן מחדדת: "נוסעים שרכשו כרטיסים שאינם ניתנים לביטול, כלומר כרטיסים במחירים מוזלים עם תנאי ביטול קשיחים, לא יכולים לבטל את הקנייה ולקבל את כספם חזרה. עם זאת, יש לזכור כי אליטליה עצמה הכריזה כי עד סוף יוני הטיסות יתקיימו כסדרן, וכי גם לאחר מכן הם יכבדו כרטיסים למועדים מאוחרים יותר (למשל דרך חברות אחרות או זיכוי), כאשר אנחנו זוכרים שיש ערבות של המסלקה המרכזית של סוכני הנסיעות בעולם (BSP).

"ההמלצות שלי למי שמחזיק בכרטיס שאפשר לבטל הן שאם מדובר בטיסה שמיועדת לחודש הקרוב, שלא ימהר לבטל את הכרטיס, ומי שעדיין לא רוצה לקחת סיכון, יכול לבטל ולרכוש דרך חברה אחרת. זה עניין כלכלי, משום שיכול להיות שהוא ישלם יותר על אותו כרטיס".

פדן מדגישה כי "בשלב זה אנחנו מוכרים כרטיסים של החברה, אולם לא נקדם את המכירה - נהפוך הוא. התובנה מגיעה מכיוון הצרכנים, שרק בודדים להערכתי ימשיכו לקנות בימים אלה כרטיסים של אליטליה. גם בגלגול הקודם, כשהחברה עמדה בפני הליך של פשיטת רגל, נהגנו באופן דומה".

באתר אליטליה ישראל מכירת הכרטיסים ממשיכה, כולל הצעות לכרטיסים שמתחילים ב-270 דולר. "מדובר במעין הליך של "ביצה ותרנגולת", אומרת פדן. "אם צרכנים לא יקנו כרטיסים של החברה, היא עשויה שלא להחזיק מעמד גם בחצי השנה הזו. מצד שני, אני יכולה להבין את הצרכנים".

בלשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל מדגישים כי כל עוד מערכת ה-BSP מאפשרת לסוכנים לעבוד עם אליטליה, הם רשאים לכרטס, לבקש החזרים וכו'. בהודעה שפרסם היום (ד') מנכ"ל הלשכה, יוסי פתאל, הוא מדגיש כי "במדינות שונות בעולם הודיעו כבר ארגוני הסוכנים לחבריהם לשלם לחברה באמצעות כרטיסי האשראי של הלקוחות, ובכך להימנע מעימות עם לקוחות שיבקשו לבטל תשלומים בכרטיסי אשראי, דבר שלעניינו עלול לגרום לסוכן בחו"ל לבטל את הגעת הקבוצה לארץ. האמור נותן בידיכם רקע לקבלת החלטות, על-פי שיקול-דעתכם הבלעדי, בניהול התחייבות לנותני השירותים בארץ עבור קבוצות העתידות להגיע עם חברת אליטליה, כמו גם ההתנהלות מול העמיתים בחו"ל. האפשרות של המשך פעילות החברה אינו בלתי סביר, אולם לא ניתן להתעלם ממצבה הפיננסי המורכב".

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

רשות המסים מגבירה את האכיפה על משכירי דירות שהקפיצו את המחירים למפונים במאות אחוזים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

סרבני תשלומים: ועד הבית לא חייב להציג קבלות על השיפוץ, אולם הדייר חייב לשלם

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"